Posts tagged ‘journalism’

Saturday, December 19, 2015

2015 Review (2): China Radio International sheds ten Subsidiaries after 2014 Inspection

According to reports published in China’s online press on May 6, 2015, the “4th inspection team”, one out of at least thirteen inspection teams coordinated by Wang Qishan‘s central leading group for inspection work ( 中央巡视工作领导小组), conducted an inspection at China Radio International (CRI) from November 27, to December 26, 2014, i. e. a year ago. Apparently, the inspection wasn’t designed to kill, but rather to rectify or cut back on some particularly thriving business within the CRI empire. Either way, no criminal offenses were mentioned in the May-6 reports. The 4th inspection team provided CRI’s party branch with feedback on February 5, 2015, making recommendations for stronger financial management and control, and enhanced budget supervision and reporting systems.

According to the same reports or bulletins, the Guoguang company, CRI’s investment vehicle, closed (撤销) four of CRI’s subsidiary companies and withdrew (退出) from another six companies, in what appears to be the consequences of the inspection. Guoguang also caught Reuters‘ attention in an unrelated report published in November this year.

China Radio International postal envelope

According to World of Radio in spring 2015, Keith Perron, a broadcasting entrepreneur from Taiwan, suggested that a Chinese People’s Political Consultative Conference  committee was looking

into the effectiveness of shortwave as a [unreadable] platform for China Radio International.

This may or may not have been the case, but apparently, rumors during spring, ahead of the “4th inspection team’s” feedback session with the CRI party officials, were surfacing, and suggested that in one or another way, CRI’s nerves were being tested.

CRI director Wang Gengnian ‘s (王庚年) position apparently hasn’t been affected by the inspection or its results. On Thursday, he signed a cooperation agreement on behalf of CRI, with an organization  named MKP Media (or MKR Media?), represented by Ivan Polyakov of the Russian-Chinese business council (俄中双边企业家理事会), if this report describes CRI’s new Russian partners correctly. China’s chief state councillor Li Keqiang and Russian prime minister Dmitry Medvedev were present at the signing ceremony.

According to CRI’s German service, the CRI-MKP/MKR cooperation is meant to strengthen cooperation within the framework of the “Chinese-Russian Year of Media Exchange, 2016 – 2017”.

____________

Related

» Links concerning MKP Media, Jichang Lulu, Dec 21, 2015
» Media Exchange Year, Xinhua, Oct 9/10, 2015

____________

Saturday, November 28, 2015

Lin Rong-san, 1939 – 2015

Lin Rong-san (林榮三), publisher of the Liberty Times (自由時報, a Chinese-language paper) and the Taipei Times (an English-langugage paper), died on Saturday afternoon local time, according to Radio Taiwan International (RTI).  He was 76 years old (or 77 years old, by Chinese standard).

Wednesday, November 18, 2015

CRI’s “Journalism” Talent Show: no Belief in Facts

The innovation experience described at the lianghui seminar in March 2014 wasn’t exactly new: one of the borrowed-boat reporters mentioned on the seminar by China Radio International‘s (CRI) Zhang Hui, “Andrea Yu”, apparently had an earlier appearance at a CCP-conducted press conference, in November 2012, on the last day of the 18th National Congress. A Guardian article published online on November 14, 2012, contains a link to a soundfile where an Australian Broadcasting Corporation (ABC) correspondent interviewed Yu.

Sina, apparently quoting or republishing a post from the Chinese Herald (澳洲日报) from March 2014, i. e. also from the 2014 two-sessions season, listed a question from “Louise”, also from CAMG, who asked a question to Zhou Xiaochuan (周小川), governor of China’s central bank.

A foreign correspondent apparently lost patience with the silly theater, and shouted: “Give foreign journalists a chance” (给外国媒体一个机会!)  As he was allowed to ask his question, he hastened to make it clear that he was a real foreign journalist. (Which is confirmed by the article.)

The Sina-published article also mentioned a sham reporter from a Hong Kong TV station, but of course, opportunities to speculate become endless under circumstances like these.

Maybe it’s just China Radio International’s talent show. Journalism it is not. But if you have little else to show for, cynicism may be the attitude of choice – and even a mould for “innovative” propaganda.

It’s not necessarily limited to China. According to the Kyiv Post in September this year, Ukraine-born journalist Peter Pomerantsev described the Kremlin’s propaganda as a truthless narrative:

“The Kremlin narrative,” he says, “now is that ‘there is no truth out there, and you’ll never find it; but go with us because our emotional content is more vital.” That promotes cynicism and “cynicism breaks down critical thinking” because at its root “is something quite medieval and emotional – a world of myths and storytelling.”

“When you don’t believe in facts,” Pomerantsev concludes, “you are just left with that.”

 

Tuesday, November 17, 2015

Innovative Guidance of Public Opinion: China Radio International’s “Independent Journalists”

On March 25, 2014, the Chinese Journalists Association held a seminar in the Association’s press room, according to an article published by the organization. Both the 2014 “National People’s Congress” (NPC), China’s alibi parliament, and the “Chinese People’s Political Consultative Conference”,  had ended about two weeks earlier. The combination of the two is frequently referred to as lianghui (two sessions). The pattern of the seminar didn’t seem to stand out, it was about “implementing the party’s 18th National Congress’ and the 18th Central Committee’s third plenary session’s spirit”, exchanging or sharing experience made with innovative news reporting methods (交流两会新闻报道中的创新经验做法), and with new explorations in increasing the ability or skills of guiding the public (提高舆论引导能力方面所做的新探索).

The beginning was pretty ordinary indeed, if you go by the Chinese Journalists Association account. The deputy director of China Radio International‘s (CRI) central editorial office, Zhang Hui (张晖), provided the participants with lots of statistics:  the “two meetings” had been covered in 55 foreign languages, four national-minority languages, five Han dialects and in standard Chinese, with more than 620 headlines. In form of written pieces or by radio, CRI covered the meetings in 42,000 news items and in 3,800 background reports, using 7,600 photos in the process. Radio reports had been broadcast on shortwave, medium wave, and digital frequencies, covering 160 countries or regions worldwide, in more than fifty foreign languages, Han dialects, and in standard Chinese. According to yet incomplete statistics (by the time of the seminar, that is), CRI had, during the NPC and CPPCC sessions season, received more than 72,000 messages from overseas listeners in more than 160 countries or areas, by letter, telephone, fax, email, and texting.

Many interviews had been recorded, in many languages, with important people, such as the Serbian prime minister, ambassadors from Russia, Mexico, Columbia, Italy, Mongolia and sixteen more states, and foreign parliamentarians and other foreign visitors had conveyed their positive assessments of China’s achievements. A multi-medial approach had been taking all along the way, Zhang told the seminar.

So far, so traditional. And there were tons more of that. Somewhere along the way, Zhang Hui’s shared experience would have sent most foreigners to sleep. But there’s also that magical moment in a Chinese talk, somewhere, when things begin to become more important, and when a Chinese participant would wake up, heeding an intuitive sense of timing, and when he or she really starts listening, at least with one ear.

Zhang Hui  – according to the published record, anyway – had arrived at the innovative aspects of CRI’s lianghui coverage:

CRI brought foreign media forces into play, promoted the localization of production, of distribution, and interaction, put the leading role at the front into effect, and reported globally. 1. Localization leads production and broadcasting closer to the audience. During the past years, CRI has leaned on companies to increase the pace of the “go-out policy”. In the main cities of Thailand, Laos, Cambodia, South Korea, Albania, and other countries, localization in research, production, distribution and in the work processes was achieved. Overseas media clusters played a particular role. An FM broadcaster in Lisbon transmitted a special program (“An ABC of the Sessions”), hot issues, guest interviews, foreign press reviews, etc.. An FM station in Bangkok transmitted the story of the two meetings in unceremonious language.

国 际台调动海外媒体力量,推进本土化制作、发布和互动,实现两会报道阵地前移、报道全球覆盖。1.本土化内容制播贴近受众需求。 近年来,国际台依托公司化运作加快“走出去”步伐,在泰国、老挝、柬埔寨、韩国、阿尔巴尼亚等多个国家的主要城市,实现了本土化采集、制作、发布和运营。 两会报道中,海外媒体集群发挥了独特作用。葡萄牙里斯本调频台播出特别节目《两会ABC》、热点问题、嘉宾访谈、外媒评论等。泰国曼谷调频台在《缤纷世 界》栏目中,以轻松活泼的形式讲述两会故事。

In “Studio 93” and similar programs of the FM station in Vientiane, Laos, officials, experts and academics were invited to a special program, to interpret the content of the two sessions. The program “Current Affairs in Chinese”, broadcast by the Albanian FM station, offered the main issues of the day by the “hot words from the two sessions”. CRI’s broadcasting stations with the CAMG media group in Melbourne, Auckland, Bangkok, Incheon, Colomb0, Kathmandu, Ulaanbataar, and other studios, arranged the news programs about the two sessions, organized the coverage mechanisms, and gave an example of the advantages of localization. The studio in Bangkok, through local hosts, in a familiar and effective fashion, gave explanations on [how] the two meetings [work].

老挝万象调频台在《93 播放室》等栏目中开设两会专 栏,邀请老挝官员、专家学者,解读两会相关内容。阿尔巴尼亚调频台在《时事汉语》节目中,开设“两会热 词”,关注当天热点。国际台环球凯歌公司下属的墨尔本、奥克兰、曼谷、仁川、科伦坡、加德满都、乌兰巴托等节目制作室,提前制定中国两会报道方案,建立健 全报道机制,彰显本土化传播优势。泰国曼谷节目制作室通过《泰中一家亲》栏目,由泰国本土主持人向受众解读中国两会,报道贴心,实效显著。

According to a Reuters report published early this month, CAMG Media is one of three foreign joint ventures co-run by China Radio International, or rather, by a 100 percent CRI subsidiary, Guoguang Century Media. Guoguang, according to Reuters, holds sixty percent in EDI media (North America), GBTimes (Finland), and CAMG Media Group (Melbourne), respectively.

Back to the Journalist Association’s seminar article on Wang Hui’s experience account:

2. International coverage localization operations abide by the broadcasting rules. CRI’s EDI Media in North America, GBTimes in Europe, CAMG Media in Australia, Global Iberia in Portugal, and other overseas companies dispatched nine reporters, in their capacities as [Update 20151117: overseas] independent reporters, to the two sessions, where they were positively active. Louise, Andrew and Michael as well as other reporters from CAMG, IBTimes, and EDI Media respectively, asked five questions [each?], to ministers and delegates, concerning property tax, environmental protection, economic growth etc. and achieved broad attention in domestic and foreign media. The nine reporters reported short commentary, blogs, miscellaneous, hot topics on social networks and photo stories [to their respective local or regional stations] and, speaking as borrowed foreign staff, told the Chinese narrative*) well.

2. 国际化新闻运作遵循传播规律。国际台美国环球东方、欧洲环球时代、澳洲环球凯歌、葡萄牙环球伊比利亚等海外公司,派出9名记者以海外独立媒体记者身份 上会,积极活跃在两会会场内外。环球凯歌、环球时代、环球东方上会记者Louise、Andrew、Michael等分别就房产个税、环保治理、经济增长 等在记者会上向各位部长、人大代表提问达5次,受到中外媒体广泛关注。9名上会记者为海外媒体公司开设的网站和落地电台发回短评、记者博客、每日花絮、社 交媒体热议以及图片新闻等报道,实现了借用外籍员工之口和海外媒体平台讲好中国故事。[…]

The Reuters story of early this month isn’t clear about where the idea of “borrowed boats”, i. e. CRI-invested joint ventures abroad, grew first: if the overseas Chinese media entrepreneurs who partner with CRI or CRI themselves got the idea first. “Borrowed boat”, according to Reuters, is how CRI director general Wang Gengnian refers to the overseas outlets concept. Wang Hui, in her work report to the seminar, used the same term in March 2014. And at least one of CRI’s overseas partners, James Su Yantao, described on a media industry convention in 2008 in China how overseas outlets could offer China’s external propaganda advantages.  According to Reuters, EDI Media was founded in the following year, in 2009.
____________

Note

*) Party and state leader Xi Jinping addressed the issue of telling a good Chinese narrative (讲好中国故事) on a central committee external work meeting on November 29, 2014, i. e. eight months after the China Journalists Association seminar described above. But the term is older; Hu Xijin, chief editor of Huanqiu Shibao, discussed the zhongguo gushi in 2013, and the leadership probably picked the concept from the usual circles of public-diplomacy expertise and academia.

____________

Related

» Borrowed Boats hit the News, Jichang Lulu, Nov 4, 2015
» Beijing’s covert Radio Network, Reuters, Nov 2, 2015
» Rumours about China Radio International, April 13, 2015

____________

Sunday, November 1, 2015

Angela Merkel’s 8th Visit: another two Days in China

Angela Merkel was to meet Xi Jinping on Thursday, her office’s website wrote earlier this week, referring to the state chairman and party secretary general as “president”. That’s routine in German federal and regional authorities’ contacts with China; party affiliations and roles are mostly ignored.

It was Merkel’s eighth visit to China, Xinhua newsagency informed statistics-obsessed readers. She first visited in August 1997, then as minister for environment protection and nuclear reactor safety. Visits as chancellor followed in May 2006, August 2007, October 2008, July 2010, February 2012, August 2012, and in July 2014.

An End to the “Golden Decade” of German-Chinese Cooperation?

Germany’s press is diverse at first glance, but much of what ends up in regional papers is written by relatively few correspondents or editorialists in Berlin, pooled in news agencies and correspondent’s offices that offer their services to any paper in the market. “Die Krisen reisen mit” (Crises travel along), written by two Deutsche Presseagentur (DPA) correspondents, was published by a number of small or medium-sized regional papers. Sebastian Heilmann, a sinologist, is quoted as saying that London had assumed the leading role in relations with China (this probably refers to the leading role in the European Union).

But the DPA article doesn’t want to leave Heilmann’s remarks uncontested:

That Cameron, all of a sudden, only leers at business doesn’t necessarily suggest convictions and reliability, as can be read from internet users’ sardonic remarks. The chancellor enjoys much greater esteem. But Xi was probably happy to see the human-rights topic basically dropped under the table in London, and the Europeans being split. The [German] federal government takes no stock in this kind of policy changes and remains firm in its critical China policy. Chinese people appreciate reliability. Even the strength of Germany’s industries alone would ensure Germany’s position as China’s “definitely strongest trading partner”, the chancellery believes.

Dass Cameron plötzlich nur noch auf das Geschäft schielt, spricht auch aus chinesischer Sicht nicht unbedingt für Überzeugungen und Verlässlichkeit, wie aus hämischen Kommentaren von Internetnutzern erkennbar wird. Da genießt die Kanzlerin viel größere Wertschätzung. Aber Xi dürfte sich gefreut haben, dass das Thema Menschenrechte in London praktisch unter den Tisch gefallen ist und hier ein Keil zwischen die Europäer getrieben werden konnte. Die Bundesregierung hält von solchen Kurswechseln aber nichts und bleibt in ihrer kritischen China-Politik standhaft. Die Chinesen wissen Zuverlässigkeit zu schätzen. Schon wegen der Stärke der deutschen Industrie werde Deutschland auch “mit Sicherheit der stärkste Handelspartner” der Chinesen  bleiben, glaubt man im Kanzleramt.

Deutsche Welle’s Mandarin service is more elaborate, drawing on a press release from the Mercator Institute for China in Berlin, r rather on the institute’s trade magazine “China Flash”. In an interview with the magazine, Heilmann, the institute’s director, said that Chinese demand for industrial commodities was going down, and at the same time,

there’s a certain disillusionment on the Chinese side, because jointly agreed projects are stagnating: from the Chinese perspective, German industry is too passive in technological cooperation, and the federal government has given too little profile to the issue.

auf chinesischer Seite eine gewisse diplomatische Ernüchterung, weil gemeinsam vereinbarte Projekte stocken: Aus Sicht der Chinesen ist die deutsche Industrie in der Technologiekooperation zu passiv, und die Bundesregierung hat das Thema Innovationspartnerschaft zu niedrig aufgehängt.

As for an action framework for innovation partnership, adopted in Berlin in October 2014, with Chinese chief state councillor Li Keqiang and Merkel in attendance, Merkel would “need to cheer up disappointed interlocutors in Beijing”:

Peking had hoped that German companies would procure Chinese companies with innovative know-how on networked production. However, German companies are understandably skeptical: Industry 4.0 is about fundamental, sensitive future technology. The question if this kind of know-how can be protected in the Chinese context must be answered in the negative, at present.

Peking hatte gehofft, dass deutsche Unternehmen chinesischen Firmen innovatives Wissen zur vernetzten Industrieproduktion beibringen. Doch deutsche Unternehmen sind verständlicher Weise skeptisch: Bei Industrie 4.0 geht es um elementare, sensible Zukunftstechnologien. Und die Frage, ob solches Know-how im chinesischen Kontext geschützt werden kann, muss man derzeit klar verneinen.

In Heilmann’s view, Germany losing its status as an “anchor state” for Chinese engagement in Europe shouldn’t simply be attributed to London’s “fulminant diplomatic campaign”, but to intensifying Chinese interest in international financial markets and tertiary-industry-related know-how.

Meantime, the federal government, in its announcement of Merkel’s visit to China, stated that Berlin’s goal was a balance between economic/technological, and social issues, and to include issues of global order, as well.

Human Rights: “Huanqiu Shibao” pities Merkel

Heilmann doesn’t seem to agree that China’s leaders would appreciate the federal government’s “critical China policy” (see first blockquote). It would be quite possible, Heilmann told “China Flash”, that Chinese government representatives wouldn’t listen to German expostulations “as patiently as they did last year”.

One had to pity Merkel, Huanqiu Shibao wrote in a slightly satirical article, republished here by Guanchazhe (Shanghai) on Thursday:

Today and tomorrow; German chancellor Angela Merkel visits China. So-called human-rights organizations like Amnesty International responded right away, on receipt of the news. This organization, which frequently causes China trouble, as well as the disreputable organizations “World Uyghur Congress” and “International Campaign for Tibet” recently published a joint open letter to Merkel and demanded that she should voice “concern regarding the situation in Chinese judiciary” and to voice her “support for suppressed Uyghur human rights lawyers”.

德国总理默克尔今明两天正式访问中国,大赦国际等所谓人权组织闻风而动。这家经常向中国发难的组织与臭名昭著的“世界维吾尔大会”及“世界声援西藏组织”日前联名给默克尔发公开信,要求后者在访华期间提出“对中国司法现状的担忧”,表达“对被打压维权律师的支持”。

“Tibetan-independence” and “Xinjiang-independence” organization in Western exile have apparently learned something new, adding new concepts like “situation in Chinese judiciary” and “Uyghur human rights lawyers”. That’s very amusing.

流亡西方的“藏独”和“疆独”组织看来最近加强了学习,用上了“司法现状”和“维权律师”等新词,还与大赦国际搞到一起“抱团取暖”,联合挑事,蛮是有趣。

From the perspective of the large public in mainland China, Western leaders who sing the praise of human rights every time when visiting China, come across as somewhat strange. Above all, what they mean by human rights is often different from what Chinese the common people mean. For example, Chinese people are above all concerned by social justice, with educational justice and fair access to medical treatment, home ownership, care for the elderly, etc..

对中国大陆数量庞大的公众来说,西方领导人每次到中国访问时总要像念经背书一样谈谈人权问题,有些怪怪的。尤其是他们说的人权与中国老百姓最关心的权利常常不是一回事,比如中国人最关心社会公平,包括受教育公平、医疗资源公平等,还希望居者有其屋,人人老有所养等等。

Chinese people also want rule by law, they hope for unrestricted freedom of speech, and more democratic government. As far as these [issues] are concerned, the country has a diversity in practice, keeps summing up experiences, and indeed, there are problems on government level that need to be solved. Concepts like democracy and rule by law have found their way into socialist core values. In fact, Chinese society, more than any external force, is more concerned with doing this well, and engages in exploring these issues.

中国人还要求法治,希望言论开放,国家治理更加民主。关于这些,国家有种种实践,不断总结经验,也的确有些治理层面的问题需要破解。民主、法治这些词汇都进入了社会主义核心价值观,究竟怎么做好,中国社会比任何外部力量都更加关心,也在实际探索并努力。

When foreigners talk to China about human rights, this frequently refers to the tiny minority of people who are in jail for challenging China’s political system, defined by the constitution and rules, in a way that  is relevant under criminal law. Our strong impression is that they [foreign visitors] aren’t concerned about Chinese human rights which are constantly improving, that they aren’t concerned for the growing prosperity of a majority of Chinese people, but that they [my translation for the rest of this line may be rather vague or inaccurate – JR]  want to help those who seek confrontation with the Chinese system. By this, they want to cause China trouble and force China to adopt government methods that don’t fit this country.

外国人向中国一谈人权,指的往往是为挑战中国宪法规定 的政治制度而触犯刑法,并因此坐了监狱的极少数人。给我们的强烈印象是,他们不是关心中国人权基本面 的不断改善,不是关心绝大多数中国人的福祉,而是要帮助能数得过来的与中国体制搞对抗的人,他们是要以这种方式找中国麻烦,逼中国采取不适合自己的国家治 理方式。

 Many people from the West say that they are sincerely concerned about human rights and that they can’t ignore the arrests of “dissidents”. But apparently, they don’t understand what those “dissidents” did, that they weren’t seized for “differing opinions”, but for doing things, because of their “different opinion”, that are banned by Chinese law.1)

One had to understand that China frequently gave cause to misunderstandings, Huanqiu Shibao wrote. After all, this was a big world, and far-away China was therefore not easy to understand. However, Western people with strong views about intervention in China should know how to behave in delicate situations. This wasn’t the era of the eight-nation alliance, and China wasn’t in the [weak] position anymore to beg for capital or technology.

Self-confident as Chinese society is today, people know that there are individual Western leaders who visit China with the tic of discussing “human rights”. Therefore, [Chinese people] feel a bit sorry and pity visitors who need to grit their teeth and shoulder the task of discussing “human rights”, so as to report to their superiors at home afterwards. Apparently, Chinese society is more generous than societies that exert pressure on their leaders, and are at times understanding.

中国社会如今自信了,知道西方有个别领导人访华谈“人权”的怪癖,因此对来访领导人要硬着头皮说句“人权”回去交差,有那么点同情和怜悯。怎么办呢,中国社会看来比在后面逼那些领导人的社会大度些,有时也就谅解了他们。

If the Western societies didn’t know how rotten the game in question was, remained unknown, wrote, Huanqiu Shibao. But if the window speeches absolutely had to continue, China would be of help.

“People’s Daily”: Japan should learn from Germany, and from Britain, too

If the Sino-British era is to become about as successful as the preceding Sino-German tandem, remains to be seen. Either way, much seems to suggest that human rights issues are now considered useless obstacles for relations with China.

Hua Yiwen (华益文), an author for the party’s central newspaper People’s Daily, thinks that both sides, Beijing and London, have given a sincere representation of Sino-British relations, with a strategic positioning and a harmonic diversity that made the Chinese public’s positive view of Britain rocket upwards.2)

That said, Hua isn’t as dissatisfied about Germany either. The really bad guys are the Japanese. If one saw how actively both Britain and Germany developed their ties with China, one couldn’t help but think of Japan. Different from Germany, Japan hadn’t dealt with its history, and that was affecting Sino-Japanese relations. And while London’s policies were marked by strategic far-sightedness and political courage, the Abe government had decided “to join the US and to bang the gong of a ‘Chinese threat’, thus paving the way for a Japanese military security policy of its own, and thus adding a complication factor to Sino-japanese relations.

Human Rights: Merkel meets Activists

Angela Merkel reportedly held a private meeting with nine activists at the German embassy in Beijing on Thursday evening, risking host’s ire.

The risk of the CCP leadership’s ire is exaggerated: after all, this isn’t the first meeting of this kind, and if China’s leaders had seriously objected, and considered it worth the price, they could have barred all nine activists from the meeting, as Mo Shaoping, who was invited to such a meeting in February 2012, can tell from his own experience.

Next in the visitors’ line is French president Francois Hollande, scheduled to arrive in Beijing on November 2. State council foreign-language website china.org quotes Zhou Yongsheng (周永胜) of the Chinese University for Foreign Affairs. interprets the visits, closely following each other, as “illustrating the growing influence and the position of power held by China, as acknowledged and appreciated by numerous great countries”.

____________

Notes

1) Probably, the Chinese dissident who is most prominent abroad should be Liu Xiaobo. (He’s hardly known or remembered within China.) He has been under arrest continuously since December 2008, and was sentenced in December 2009, for “inciting subversion of state power”. As far as I can tell, there were no clear-cut reasons given for the judgment. A conjecturable motive for seizing Liu Xiaobo could be the Charter 08, co-authored by Liu and about to be published at the time.

2) How sustainable “the Chinese public’s benevolence” and the foundations of the “British-Chinese Golden Decade” can be will also depend on a factor that could sound familiar to a message London received from Washington nearly three years ago. Back then, US president Barack Obama had informed David Cameron that he valued a strong UK in a strong European Union. Same message from Xi Jinping, according to Xinhua last week:

Xi Jinping emphasized that the European Union was China’s partner in a comprehensive strategic partnership. China hoped for a prospering Europe, a united Europe, and for an important EU member country, Great Britain, playing an active and constructive role in promoting and deepening Chinese-European relations.

习近平强调,欧盟是中国的全面战略伙伴和最大贸易伙伴。中国希望看到一个繁荣的欧洲、团结的欧盟,希望英方作为欧盟重要成员国为推动中欧关系深入发展发挥更加积极和建设性的作用。

____________

Related

» Internet Revolution, Chinese concept, April 17, 2015
» Hometown Diplomacy, China Daily, Oct 30, 2015

____________

Monday, October 26, 2015

The Central Committee’s Promise: 70 Million people “to shake off Poverty by 2020”

“During the next five years, we will let the more than 70 million poor people, who currently live underneath the norm, shake off poverty”, “We guarantee that the poor inhabitants will shake off poverty by 2020, as scheduled”. The 13th five-year plan hasn’t been discussed yet, but the “five-year-goal” to support the poor has become public. This is not only a requirement for a comprehensively-built moderately prosperous society, but also our purpose of development, and the embodiment of our development ethics.

“未来5年,我们将使中国现有标准下7000多万贫困人口全部脱贫””确保贫困人口到2020年如期脱贫”。”十三五”规划尚未谋定之时,关于扶贫的”五年目标”已经出台。这不仅是全面小康的要求,更是我们发展宗旨、发展伦理的集中体现。

“Ren Zhongping” (任仲平), most probably not a real name but a pseudonym for a team of several editorialists, discussing the agenda of the 18th central committee’s 5th plenum in a People’s Daily editorial on Monday. The editorial also claims that 10 million people had risen above the standard in 2013 and 2014.

Concerning the authorship of People’s Daily editorials, Southern Weekend (from the Nanfang group), five years ago, quoted a written statement by former People’s Daily commentary department director Ma Licheng (马立诚) as saying that

Naturally, People’s Daily’s editorials speak on behalf of the central committee*). This simply requires that the authoring comrade considers and discusses the issue from the party’s position. He can’t replace the party’s policies with individual opinions and thoughts. It wouldn’t be a good thing if such an article were signed by an individual.

人民日报的社论,自然是代表中央的声音。这就要求执笔的同志站在党的立场思考问题论述问题,不能用个人的意见和想法代替党的政策。这样的文章,不好署作者个人的名字。

____________

Note

*) or: the central authorities? Not sure about the translation.

____________

Friday, October 2, 2015

Leadership Styles: No Meeting without Substance

The Taipei Times compared Pope Francis‘ and Xi Jinping‘s leadership styles: the Chinese traveller to America was outwardly strong and internally weak, while the Roman-Argentinian was the exact opposite, the paper wrote in an online article on Tuesday. As a man who kept close to the public, was met with large crowds of people wherever he went and held Mass for almost 1 million people, the Pope had been a perfect example of soft power.

That was a bit like lauding a model mineworker for churning out tons of coal every day, and criticizing a goldsmith for not doing likewise – or vice versa.

Soft power abroad? Quite a number of Chinese people – especially Chinese people with some exposure to foreign cultures and hurt feelings – may long for it, and the Economist logically threatened Xi with something worse than criticism: neglect. But the politburo could care less. As long as the results are satisfactory – and as long as people at home can be made believe that Americans (not just at Boeing) could hardly wait for the Chinese visitor, everything is staying the desirable course.

But what are the results?

The two sides reached broad consensus and achieved a number of positive results, Ta Kung Pao (Hong Kong) wrote on Sunday:

According to a list published by the Chinese ministry of commerce on September 26, the major consensus and results reached by the two sides can be counted as 49 points, fitting into five big categories. Obama, on his own initiative, reiterated that America maintained the one-China principle and did not support “Taiwan independence”, “Tibet independence”, “Xinjiang independence”, and that America would not get involved in Hong Kong affairs.*)

据中国商务部26日公布的成果清单透露,双方达成的主要共识和成果可分5大类共49项。奥巴马在峰会上主动重申,美国坚持一个中国政策,不支持“台独”、“藏独”、“疆独”,也不介入香港事务。

According to Xinhua reports, Xi Jinping made important suggestions concerning the next stage of Sino-American relations, emphasizing the need to promote Sino-American relations that would always develop along the correct track. The two sides agreed to continue efforts to build Sino-American great-power relations of a new type. He [Xi] also emphasized that the Chinese nation was highly sensitive about matters concerning China’s sovereignty and territorial integrity. He hoped that America would scrupulously abide by the relevant promises, not to support any action aimed at harming China’s unity and stability.

据新华社报道,习近平就下阶段中美关系发展提出重要建议,强调要推动中美关系始终沿着正确轨道向前发展。双方同意继续努力构建中美新型大国关系。他亦强调,中华民族对事关中国主权和领土完整问题高度敏感。希望美方恪守有关承诺,不支持任何旨在损害中国统一和稳定的行动。

In this regard, Obama, on his own initiative, reiterated that America maintained the one-China principle, scrupulously abided by the principles of the three Sino-US Joint Communiqués, and that this position would not change. America did not support “Taiwan independence”, “Tibetan independence”, and “Xinjiang independence”, and would not get involved in Hong Kong affairs. This is the second time after denying American connection to Hong Kong’s “Occupy Central”, during the APEC summit last year, that Obama stated his position.*)

对此,奥巴马主动重申,美国坚持一个中国政策,恪守中美三个联合公报原则,这一立场不会改变。美国不支持“台独”、“藏独”、“疆独”,也不介入香港事务。这是奥巴马继去年APEC期间否认美国与香港“占中”活动有关后,再次公开对有关议题做出表态。

The 49 projects, results and consensus concern the five great fields of Sino-American great-power relations of a new type, practical bilateral cooperation, Asia-Pacific affairs, international affairs, and global challenges. Among these, nearly twenty negotiation points pertaining to financial and trade cooperation and the Sino-American Bilateral Investment Treaty (BIT), awaited by all circles, have made progress. The information published by the Chinese ministry of information pointed out that both the Chinese and American leader had reiterated that to reach a high-level investment agreement was “the most important economic issue between the two countries”, and that both sides had agreed to strongly push the negotiations and to accelerate the work.

中美达成的49项目成果和共识涉及中美新型大国关系、双边务实合作、亚太地区事务、国际与地区问题、全球性挑战等五大领域,其中有近20项涉及金融和贸易合作,各界期待的中美投资协定(BIT)谈判业已取得进展。中国商务部26日公布消息指,中美两国领导人重申达成一项高水平投资协定的谈判是“两国之间最重要的经济事项”,双方同意“强力推进谈判,加快工作节奏”。

The Chinese achievement list unequivocally mentions: “The two countries’ leaders reiterate that to reach a high-level investment agreement is “the most important economic issue between the two countries”, and both sides agree to “strongly push the negotiations and to accelerate the work, so as to reach a mutually beneficial, double-win, high-level investment agreement”.

中方成果清单中明确提到:“两国领导人重申达成一项高水平投资协定的谈判是两国之间最重要的经济事项。高水平的投资协定将反映双方对于非歧视、公平、透明度的共同成果,有效促进和确保市场准入和运营,并体现双方开放和自由的投资体制。中美两国同意强力推进谈判,加快工作节奏,以达成一项互利共赢的高水平投资协定。”

China Institute of International Studies researcher Yang Xiyu says that this position [held by] the two heads of state was of historical significance, meaning that the world’s biggest developed and the world’s biggest developing country could, as fast as possible, achieve BIT, and that the world’s two biggest economic entities achieving BIT will raise the long-awaited effects, further solidifying the foundations of mutual trust in trade.

中国国际问题研究院研究员杨希雨表示,两国元首这一表态具有历史性意义,意味着世界上最大的发达国家和最大的发展中国家或尽快达成BIT,而世界上最大的两个经济体达成BIT协议将起到引领效应,进一步夯实中美互信的经贸基础。

[…]

Within the list of achievements, several points of consensus have been reached concerning Sino-American network security cooperation, such as China and America agreeing that each country’s government must not engage in, or knowingly support, the stealing of intellectual property rights, including trade secrets, and other classified trade information. China and America committed themselves to jointly define and promote appropriate standards of international society conduct on the internet, and to establish a high-level, joint dialogue system between the two countries, to strike at cyber crime and related issues. A number of American experts said that this was an important outcome of this [Xi] visit, and that strengthening cooperation about network security was a really important field of work in Sino-American relations. Indiana University professor and high-level Council of Foreign Relations network security researcher David P. Fidler believes that the two countries’ having achieved this consensus is “of major significance, and welcome news”.

此次成果清单中,中美网络安全合作达成多项共识。如中美同意,各自国家政府均不得从事或者在知情情况下支持网络窃取知识产权,包括贸易秘密,以及其他机密商业信息;中美承诺,共同继续制定和推动国际社会网络空间合适的国家行为准则,并建立两国打击网络犯罪及相关事项高级别联合对话机制。多位美国专家对此表示,这是此访重要成果,网络安全是中美加强合作的一个非常重要的领域。印第安纳大学法学教授、美国外交学会网络安全高级研究员戴维.菲德勒认为,两国达成的这一共识“意义重大且受人欢迎”。

The two sides will also strengthen anti-corruption cooperation, strengthen high-speed rail cooperation, strengthen cultural exchange cooperation, and reach consensus in reaction to global challenges, broaden practical cooperation on bilateral, regional and global levels, and manage and control differences and sensitive issues in a constructive manner, continuously achieving new positive results.

此外双方还在加强反腐败合作、加强高铁建设合作、加强文化交流合作及应对全球性挑战方面达成共识,将努力拓展双边、地区、全球层面各领域务实合作,以建设性方式管控分歧和敏感问题,不断取得新成果。

A benevolent label for these outcomes could be progress, and an accurate one would be unverifiable progress. It’s sort of obvious that Washington and Beijing wouldn’t issue a snafu statement at the end of the talks. What Beijing might consider a real achievement, however, is the prevention of an exchange of sanctions in the wake of the “network security”, i. e. hack-and-spy, controversies. That doesn’t go without saying – news coverage during late summer pointed to a chance that this could happen.

Hong Kong website Fenghuang (or Ifeng), in an article on September 22, attributed much of the success in defusing the conflicts to a visit by a delegation to Washington from September 9 to 12:

China attaches great importance to Sino-American relations and their future development, and does not ignore the concrete problems that occupy America.

中国关注中美关系大局及未来走向,并未怠慢美国关注的具体问题。

From September 9 – 12, politburo member and the central committee’s political and judicial committee secretary Meng Jianfu visited America in his capacity as Xi Jinping’s special envoy, together with [a delegation of] responsibles at offices for public security, the judiciary, network communication, etc.. He had talks with secretary of state John Kerry, homeland security secretary Jeh Johnson, national security adviser Susan Rice, and other central [US] authorities, to exchange views about cyber crime and other outstanding problems, and to achieve important consensus. Meng Jianzhu’s trip broke with old habits. Under Xi Jinping’s leadership, China’s diplomacy has become more direct and more practical.

9月9日至12日,中共中央政治局委员、中央政法委书记孟建柱以 习近平特使身份,率公安、安全、司法、网信等部门有关负责人访问美国,同美国国务卿克里、国土安全部部长约翰逊、总统国家安全事务助理赖斯等核心部门举行 会谈,就共同打击网络犯罪等突出问题深入交换意见,达成重要共识。中央政法委书记作为特使,打破以往惯例,习近平治下的中国外交更加直接务实。

That, and some more soothing soundbytes from Beijing, appeared to have had their effect on Washington, suggests Fenghuang:

On September 16, Obama made remarks about cyber security again, but according to Reuters, America will not impose sanctions on so-called “cyber attacks” before Xi Jinping’s visit, and maybe not afterwards either.

16日,奥巴马再次就网络安全放话,但据路透社报道,美国不会在习近平访美之前对所谓的“网络攻击”进行制裁,之后可能也不会。

After all, the main goal of the Obama administration had been to put pressure on Beijing, and to address domestic complaints, the Fenghuang article believed.

What looks credible – because it’s said to be long-established practice anyway – is that whatever consensus was indeed there between Washington and Beijing had been reached before Xi Jinping even set foot on American soil.

When he reached the American West Coast from Beijing, he meant business, not soft power – although there’s probably something charming to a 300-aircraft order form, at least among the stakeholders. The traditional microcosms were also conscientiously cultivated, even if Winston Ross of Newsweek was not convinced:

[Xi Jinping’s] handlers, who had corralled me and the reporters from the Associated Press, Bloomberg and the Los Angeles Times for the previous hour in anticipation of this exchange, apparently assumed we all spoke Mandarin. The Times reporter shot me a bewildered look. I shrugged. Xi said something to Oregon Governor Kate Brown that she found hilarious. We asked for a transcript of his remarks. We were not given one.

That occasion, Xi’s first stop – i. e. the meeting with American governors and Chinese provincial governors -, wasn’t (much) about substance, Ross alleged. He could have known better, even without translation: maintaining contacts between many layers of business and politics – not just the top echelons – is both a Chinese move to keep contacts going even if top-level relations between China and another country should deteriorate. Besides, while Confucius Institutes and other means of  indoctrination soft power may face some scrutiny at federal or central governments of democratic countries, regional authorities may lack the resources that such scrutiny would require.

Chinese central leaders waste no time with unsubstantial meetings. They waste no time with soft-power ambitions either. It’s the technology, stupid.

____________

Note

*) VoA has a somewhat different take on this: according to their newsarticle on Wednesday, Obama referred to both the Three Joint Communiqués, and the Taiwan Relations Act, and that had been the only public remarks made about Taiwan during Xi’s state visit in Washington. Ta Kung Pao omitted the mention of the TRA.

____________

Related

» Joint Press Conference, White House, Sept 25, 2015
» Six-point proposal, Xinhua, Sept 25, 2015

____________

Friday, August 28, 2015

“People’s Daily” on Russian-Western Propaganda Competition (April 2015)

The following is “old news”, a People’s Daily online article from April this year, but I think it will continue to matter. Hence the following translation. Links within blockquotes added during translation.

I have some thoughts of my onw about what is being said in the article – and I can’t confirm the accuracy of what its authors wrote. It’s a mere translation, for reference, and maybe for later use — JR

Main Link: International Viewpoint: Europe, America and Russia measuring their Strengths in the International Public Opinion Arena

Source: April 10, 2015, People’s Daily / People’s Daily online. European correspondent Ren Yan, U.S. correspondent Chen Lidan, Russia correspondent Lin Xuedan, People’s Daily / People’s Daily online, April 10, 2015

Picture: “Russia Today” international news agency organizing a video link concerning the Ukraine crisis – photo by our correspondent Lin Xudan

“今日俄罗斯”国际新闻通讯社日前就乌克兰危机问题进行视频连线。 本报记者 林雪丹摄

The European Union has decided to formulate a plan for the dissemination of information on their Riga summit in May, including mainly the preparation of a Russian-language television station or radio station and similar Russian-language media, to counter the growing Russian influence in international public opinion. Not long ago, American foreign secretary John Kerry acknowledged in a sub-committee session of the Senate that Russia had been successful in international communications. There are Russian scholars who believe that Russian media are in advantage in their response to the Ukraine crisis, making European countries feel uneasy, with the pattern of international public opinion undergoing new changes.

欧盟决定在5月举行的里加峰会上拟定一项信息传播计划,主要内容包括筹建俄语电视台或广播电台等俄文媒体,以应对俄罗斯在国际舆论场上日益增强的影响力。不久前,美国国务卿约翰·克里在参议院的一个小组委员会上也公开承认,俄罗斯在对外传播上取得了成功。有俄罗斯学者认为,在应对乌克兰危机的媒体报道中,俄罗斯占明显优势,令欧洲国家感到不安,国际舆论格局正在发生新的变化。

The EU – Launching a “counterpropaganda war'” against Russia

欧盟——向俄罗斯发起“反宣传战”

A European External Action Service official recently confirmed to this reporter that the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy, Federica Mogherini, is heading a team which is wildly beating gongs and drums to devise an action plan specifically targeted at Russia. The plan is scheduled to be finished before the end of June. The plan includes preparations for a Russian-language television station or radio station, transmitting to citizens of former Soviet republics, people of Soviet-republic ancestry, and to Russia.

欧盟对外行动署一名官员近日向本报记者证实,欧盟外交与安全政策高级代表莫盖里尼带领一个团队,正在紧锣密鼓地制定一份专门针对俄罗斯进行宣传的行动计划,要在6月前完成。该计划包括筹建俄语电视台和电台,对原苏联加盟共和国的俄罗斯裔民众和俄罗斯民众进行定向传播等内容。

At the beginning of this year, several European countries, including Britain, Denmark, Latvia, and Estonia, called for the establishment of a Russian-language television or radio station to launch a “counterpropaganda war” at Russia. Danish foreign minister Martin Lidegaard said that Russia was actively conducting propaganda and [successfully] managed public opinion, but the EU had sufficiently reacted to this threat. He believed in a need for a long-term response mechanism [may be, but doesn’t have to be the term actually used or meant by the former foreign minister or the reporting journalist, but my take of 应对机制 during translation – JR], i. e. the establishment of a Russian-language television station and other mass media, and broadcasting news in Russian very frequently. Russian deputy foreign minister Aleksey Meshkov  believes that this activity by a number of European countries and their advocacy of the concept of free speech are counterproductive. He says that Russia has respected the principle of freedom of speech all the way, however, Europe is doing the exact opposite.

今年年初,包括英国、丹麦、拉脱维亚和爱沙尼亚在内的欧洲多国呼吁欧盟建立俄语电视台向俄罗斯发起“反宣传战”。丹麦外交大臣利泽高表示,俄积极利用媒体就乌克兰问题“宣传造势”“操控舆论”,但欧盟方面对这种威胁并没有进行足够的回应。他认为有必要建立长期的应对机制,即建立俄语电视台等大众媒体,高频度地用俄语播发新闻。对此,俄外交部副部长梅什科夫认为,欧洲多国的这一举动与其所倡导的言论自由理念相悖。他表示,俄罗斯始终积极遵循言论自由的原则,但欧洲却反其道而行之。

An article published by a mainstream website, “European Developments” [“欧洲动态”], believes that thirty years ago, Russia had been on the defensive in the propaganda war with the EU. At the time, the EU had strong propaganda organs, such as Radio Free Europe, Deutsche Welle, and other media, incessantly broadcasting to Russian listeners in their language. Afterwards, the EU gradually cut down its spending on the propaganda war, and by now, Russia has won the advantage. Two EU diplomats who gave interviews [or an interview] to that website [i. e. 欧洲动态] dispiritedly said that the EU was losing in the propaganda war with Russia and that now, the unfavorable situation needed to be turned around as quickly as possible.

欧盟主流媒体之一“欧洲动态”网站载文认为,30年前,俄罗斯在与欧盟的宣传战中处于守势,那时的欧盟拥有强大的宣传机器,如自由欧洲电台、德国之声等媒体,不间断地对俄罗斯听众进行俄语广播。后来欧盟逐渐削减了对俄宣传战的投入,到现在俄罗斯反而在宣传战中占了上风。欧盟两位外交官在接受该网站采访时沮丧地表示,欧盟在宣传战中输给了俄罗斯,现在必须要尽快扭转这种不利局面。

America – Doubts in the U.S. International Broadcasting Reform Bill

美国——国际传播改革法案受质疑

The US Broadcasting Board of Governors members include the Voice of America, Radio Free Europe / Free Asia and other broadcasters. The media under its flag are broadcasting to 125 countries and regions in 65 languages. A questionnaire survery of thirty senior US diplomacy officials and experts showed that America is currently losing out to Russia’s propaganda war. They believed that the key problem was insufficient government funding, with the amount spent being only one tenth of what Russia was spending. The way the Voice of America developed was indicative of the overall trend among America’s foreign broadcasting media. In 2008, the Voice of America’s Russian broadcasts, with a history of sixty years, were terminated and transferred to the internet, but the Voice of America was apparently unable to get into step with the rhythm of the internet, and a lot of old news has been found on their [Russian-language] website. On social media, no matter if the number of fans or sharing is the issue, the numbers are far behind the U.S. Department of State, a non-news organization. Many former journalists and employees of the Voice of America believe that the Broadcasting Board of Governors as the mainly responsible body [for running VoA] must assume considerable responsibility for its bad work.

美国广播理事会成员包括美国之音、自由电台等,它旗下的媒体用65种语言向世界125个国家和地区进行广播。该机构3月下旬对30多名美国外交领域资深官员和专家的问卷调查显示,美国正在输掉对俄罗斯的宣传战,认为关键问题是官方拨款不足,数额要比俄罗斯用于宣传的经费少十倍。美国之音的发展代表了美国对外媒体的整体趋势。2008年,有60多年历史的美国之音俄语广播停播转向互联网,但美国之音似乎未能跟上互联网的节奏,其网站上曾被发现充斥着旧闻。在社交媒体上,无论是粉丝数,还是转发数都远远落后于非新闻机构的美国国务院。不少原供职于美国之音的记者、管理人员认为,主管机构广播理事会的不良运作需要承担相当大的责任。

During the past ten years, the Broadcasting Board of Governors’ mission has been doubted. In 2014, US House of Representatives foreign relations  committee chairman Ed Royce submitted the United States International Communications Reform Act, which was adopted. The bill positioned the Voice of America as an important tool for American public diplomacy, demanding that the focus of coverage be on propagandizing [or promoting] American foreign policies, and planning for the replacement of the Broadcasting Board of Governors by a United States International Communications Agency.

过去10年来,美国广播理事会的使命备受质疑。2014年,美国众议院外交事务委员会主席爱德华·罗伊斯向众议院提交了《美国国际传播改革法案》并获得通过。该法案把美国之音定位为美国公共外交的重要工具,要求其报道焦点放在美国外交政策的宣传上,并计划成立美国国际传播署取代广播理事会。

Currently, the bill remains at the stage of discussion within the US Congress, but the road of propaganda designed by the bill has already drawn criticism within America. The “Washington Post” worried in an editorial that this kind of reform could weaken the credibility of the Voice of America’s coverage. And the renowned “Foreign Affairs” magazine said that if this bill was passed and implemented, America’s foreign broadcasting organ would completely lose its independent character and become a White House mouthpiece.

目前该法案仍停留在美国国会内部商议阶段,但该法案所设计的政府宣传之路已经在美国国内引起非议。《华盛顿邮报》在一篇社论中就担心,如此改革将会削弱美国之音报道的可信度。美国著名的《外交》杂志称,如果通过并实施,美国对外广播机构将完全丧失独立性,成为白宫的传声筒。

Russia – in the process of building a strong “media aircraft carrier”

俄罗斯——正在构建强大“媒体航母”

In the Ukraine crisis, Russian media, represented by “Russia Today”, have caught a lot of attention. “Russia Today’s” first editor-in-chief Margarita Simonyan says that the goal of “Russia Today” is “to present an unbiased image of Russia” and to provide coverage of world news from a Russian point of view. According to some analysts, it isn’t only “Russia Today”, but all of Russia’s media circles who are participating in the efforts of building a strong “media aircraft carrier”.

乌克兰危机中,以“今日俄罗斯”为代表的俄罗斯媒体引人注目。“今日俄罗斯”首任总编辑西蒙尼扬表示,创办“今日俄罗斯”的目的是为了向世界呈现一个“没有偏见的俄罗斯国家形象”,用俄罗斯的观点报道全球新闻。有分析认为,不仅仅是“今日俄罗斯”,整个俄罗斯媒体界都参与到构建强大“媒体航母”的努力中。

“Russia Today”, established in 2005, currently operates channels in English, Russian, Spanish and Arabic, and has opened French and German websites. Among these, the English broadcasts have established two separate channels, including “Russia Today International” and “Russia Today America”. More than 100 English-speaking reporters provide reports on a global scale. High-quality, ingenious reports have led to 700 million viewers in more than 100 countries, not only earning “Russia Today” gains in viewing rates, but also recognition from peers in the international [broadcasting] industry. In 2012, “Russia Today’s” “Occupy Wall Street” program won the 美国国际电视包装设计大奖 [this apparently refers to a a bronze Promax/BDA Global Excellence award], in 2013, “Russia Today” defeated CNN News network, Sky News, and Al Jazeera, winning the Monte Carlo Television Festival award.

成立于2005年的“今日俄罗斯”现有英语、俄语、西班牙语和阿拉伯语频道,并开设了法语和德语网站。其中,英语播报单独分设了两个频道,包括“今日俄罗 斯”国际和“今日俄罗斯”美国。有超过100名英语记者在全球范围提供报道。高质量兼具独创性的报道令“今日俄罗斯”在全球100多个国家拥有7亿观众, 不仅为“今日俄罗斯”赢得了收视率,还获得了国际同行的高度认可。2012年,“今日俄罗斯”的“占领华尔街”节目获得美国国际电视包装设计大 奖;2013年,“今日俄罗斯”击败美国有线电视新闻网、天空新闻和半岛电视台,获得“蒙特卡洛电视节大奖”。

To capitalize on “Russia Today’s” experiences of success, the Russian government decided to integrate the state media, to increase the effectiveness of foreign broadcasting. At the end of 2013, the Russian government invested huge amounts to reorganize RIA Novosti newsagency and the “Voice of Russia” into the “Russia Today” international news agency [aka Rossiya Segodnya -this means “Russia Today”, but the “Russia Today” television station described in the translated article so far is a separate organization. I’ll translate the news agency’s name as Rossiya Segodnya from here, to avoid confusion]. Rossiya Segodnya news agency’s deputy editor-in-chief, Pavel Andreyev, explained to this reporter that the agency combined the two state-owned media’s correspondent offices abroad, and is using streamlined resources to gradually increase the number of reporting bureaus, and embarked on creating twelve news gathering centers all over the world.

借鉴“今日俄罗斯”成功的经验,俄政府决定整合国有媒体,提升对外传播的有效性。2013年底,俄政府斥巨资将俄新社、“俄罗斯之声”广播电台两大媒体重 组为“今日俄罗斯”国际新闻通讯社。该通讯社副总编辑安德烈耶夫向本报记者介绍,在布局上,新通讯社合并了两家媒体原有的国外记者站,并利用精简的资源进 一步扩充了记者站数量,还着手在全球组建12个新闻采编中心。在内容上,通讯社开通了15条新闻专线,网站新闻供应量显著增加,实现了对全球新闻的无时差 报道。同时,在原有基础上增设近20个语种的广播。

Gusev, a researcher from the Russian Institute of Sciences’ Institute of Europe, said in an interview with this reporter that in the media information war concerning the Ukraine crisis, Russia had significant advantages, making European countries feel uneasy, with the pattern of international public opinion undergoing new changes.

俄罗斯科学院欧洲研究所研究员古谢夫在接受本报记者采访时表示,在有关乌克兰危机的媒体信息战中,俄罗斯占显著优势,令欧洲国家感到不安,国际舆论格局正在发生新的变化。

(People’s Daily online Brussels, Washington DC, Moscow reports)

(人民网布鲁塞尔、华盛顿、莫斯科4月9日电)

“People’s Daily” (April 10, 2015, page 21)

《 人民日报 》( 2015年04月10日 21 版)

____________

Related

» EU launches operation, EurActiv, Mar 20, 2015
» Mythbusters, Newsweek, Mar 20, 2015
» EU set to fight back, BBC, Mar 18, 2015
» Not attractive enough, ECFR, Jan 20, 2015
» Mindless competition, Jan 6, 2015
» The Russians do propaganda, Nov 25, 2014

____________

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 54 other followers

%d bloggers like this: