Posts tagged ‘West’

Saturday, August 29, 2015

Weekend Links: Western Linguistic Manipulation, Destabilizing Russian Propaganda

Bicycles in Bremen-Sebaldsbrück, August 2015

“The world is upside down”,
said the wrong-way driver

1. China wants an Apology from the Japanese Emperor

That’s what Xinhua demanded on Tuesday, anyway: “Injustice has a source, a loan has a lender” (冤有头,债有主).

2. China wants North Korea to shut up

That’s because North Korea wanted South Korean loudspeakers to shut up. That has now happened, but on Monday, the loudspeaker crisis wasn’t yet resolved, and that was terrible, because South Korean president Park Geun-hye considered to stay at home in Seoul, due to the bad political weather on the Korean peninsula, rather than attending the PLA military parade on September 3.

Korean tensions won’t take China hostage, announced the “Global Times”, the quasi-Chinese parallel universe for foreigners who don’t understand Chinese, suspecting that certain forces in Pyongyang, Seoul, or outside the peninsula are gambling on this. Sino-NK compares the article in English and its – somewhat different – Chinese original.

The anger was actually understandable, as sino-narcissistic as it may have been. After all, Park’s attendance – now (re)confirmed – lends a lot of face to the parade of an army which actually had comparatively little to do with the defeat of Japanese imperialism, as Taiwanese president (and former KMT chairman) Ma Ying-jeou pointed out last month.

UN Secretary General Ban Ki-moon can hardly be considered one of the certain forces in Pyongyang, Seoul, or outside the peninsula anyway. According to Reuters, citing Xinhua, he has defended his trip to Beijing next week to watch a military parade marking the end of World War Two following concern from Japan. Ban is scheduled to attend the sublime distortion of history, too.

Ban defended his planned attendance in Beijing next week after Japan’s foreign ministry had sent a message to the United Nations, saying that the events draw attention to the past for no purpose and that the United Nations should remain neutral, and a senior ministry official expressed strong dissatisfaction with Ban’s plan to observe the military parade in Tiananmen Square.

Tokyo’s top diplomats apparently felt an urgent need to prove that you don’t need to be Xinhua to talk like a wide-mouth frog.

3. China wants to cast off Western Linguistic Manipulation

This is what Huanqiu Shibao, translated and quoted by Fei Chang Dao, actually meant in its editorial on Thursday: a need to cast off Western linguistic manipulations and steer clear of the linguistic traps that they set when it comes to democratic concepts. CCP democratic practice proves that most “lingustic traps” are digital these days.

4. India is a Victim of such Manipulation

No, Mao Siwei, a former consul-general to Kolkata, doesn’t say that. He only suggests that India’s political system has (or leads to) problems, with all important legislation stalled in parliament. And he doesn’t even say that. He only quotes a Times of India editorial that says so.

5. How Marco Rubio would “deal with China”

On the basis of strength and example, of course, like any presidential candidate, prior to entering the White House and inheriting his predecessors desk (and files). Marco Rubio‘s first goal – repeat: first goal – would be to restore America’s strategic advantage in the Pacific. How so? By restoring the Pentagon’s budget to its appropriate level, of course:

This will allow us to neutralize China’s rapidly growing capabilities in every strategic realm, including air, sea, ground, cyber space and even outer space.

And

I will also promote collaboration among our allies, as America cannot and need not bear the full burden of counterbalancing China’s power.

Well, some of them will be in Beijing on Thursday, saying Hello to the victorious “People’s Liberation Army”. Maybe Rubio should first ask America’s quasi-allies in East Asia what they are going to spend on their countries’ military. Hegemony is unsustainable. Partnership might work.

6. Contested Economist Obituary of Tashi Tsering

The Economist published an obituary on Tashi on December 20 last year, and Woeser, who apparently furnished the news magazine with a photo taken by her husband Wang Lixiong ten years earlier, took issue with several points of the article. A few days after the Economist’s publication, she had recorded her objections. High Peaks Pure Earth offers an English translation. (Btw, Woeser also unveils the identity of the author of the Economist’s obituary – as a rule, authors remain anonymous there. The Economist explains why.)

7. Women can’t keep a Secret secret

Hilary Clinton can’t, Woeser can’t (see previous note, re the Economist’s Tashi Tsering obituary and its now uncovered author), and nor can Ambassador Caroline Kennedy.

Anyway, who cares. In the digital age, secrets are rapidly going out of fashion.

8. No “Russia Today” Rep Office in Latvia

According to Delfi, a Baltic online publication quoted by Euromaidan Press, the Latvian Registry of Enterprises denied permission to RT, saying that “the documents submitted by Russia Today contradict the Constitution of Latvia as well as several other laws”. Seconding the decision, the National Council of Electronic Media in Latvia reportedly alleged that the goal of the Russia Today Russian state news agency is to spread biased information in the information space to support the interests of Russia’s foreign policy.

A People’s Daily article in April suggested that the European Union was on the defensive in a “propaganda war” with Russia.

A rapid-response team to counter the destabilizing influence of Russian propaganda is now being established by the European Service of Foreign Affairs, writes Euromaidan Press.

Friday, August 28, 2015

“People’s Daily” on Russian-Western Propaganda Competition (April 2015)

The following is “old news”, a People’s Daily online article from April this year, but I think it will continue to matter. Hence the following translation. Links within blockquotes added during translation.

I have some thoughts of my onw about what is being said in the article – and I can’t confirm the accuracy of what its authors wrote. It’s a mere translation, for reference, and maybe for later use — JR

Main Link: International Viewpoint: Europe, America and Russia measuring their Strengths in the International Public Opinion Arena

Source: April 10, 2015, People’s Daily / People’s Daily online. European correspondent Ren Yan, U.S. correspondent Chen Lidan, Russia correspondent Lin Xuedan, People’s Daily / People’s Daily online, April 10, 2015

Picture: “Russia Today” international news agency organizing a video link concerning the Ukraine crisis – photo by our correspondent Lin Xudan

“今日俄罗斯”国际新闻通讯社日前就乌克兰危机问题进行视频连线。 本报记者 林雪丹摄

The European Union has decided to formulate a plan for the dissemination of information on their Riga summit in May, including mainly the preparation of a Russian-language television station or radio station and similar Russian-language media, to counter the growing Russian influence in international public opinion. Not long ago, American foreign secretary John Kerry acknowledged in a sub-committee session of the Senate that Russia had been successful in international communications. There are Russian scholars who believe that Russian media are in advantage in their response to the Ukraine crisis, making European countries feel uneasy, with the pattern of international public opinion undergoing new changes.

欧盟决定在5月举行的里加峰会上拟定一项信息传播计划,主要内容包括筹建俄语电视台或广播电台等俄文媒体,以应对俄罗斯在国际舆论场上日益增强的影响力。不久前,美国国务卿约翰·克里在参议院的一个小组委员会上也公开承认,俄罗斯在对外传播上取得了成功。有俄罗斯学者认为,在应对乌克兰危机的媒体报道中,俄罗斯占明显优势,令欧洲国家感到不安,国际舆论格局正在发生新的变化。

The EU – Launching a “counterpropaganda war'” against Russia

欧盟——向俄罗斯发起“反宣传战”

A European External Action Service official recently confirmed to this reporter that the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy, Federica Mogherini, is heading a team which is wildly beating gongs and drums to devise an action plan specifically targeted at Russia. The plan is scheduled to be finished before the end of June. The plan includes preparations for a Russian-language television station or radio station, transmitting to citizens of former Soviet republics, people of Soviet-republic ancestry, and to Russia.

欧盟对外行动署一名官员近日向本报记者证实,欧盟外交与安全政策高级代表莫盖里尼带领一个团队,正在紧锣密鼓地制定一份专门针对俄罗斯进行宣传的行动计划,要在6月前完成。该计划包括筹建俄语电视台和电台,对原苏联加盟共和国的俄罗斯裔民众和俄罗斯民众进行定向传播等内容。

At the beginning of this year, several European countries, including Britain, Denmark, Latvia, and Estonia, called for the establishment of a Russian-language television or radio station to launch a “counterpropaganda war” at Russia. Danish foreign minister Martin Lidegaard said that Russia was actively conducting propaganda and [successfully] managed public opinion, but the EU had sufficiently reacted to this threat. He believed in a need for a long-term response mechanism [may be, but doesn’t have to be the term actually used or meant by the former foreign minister or the reporting journalist, but my take of 应对机制 during translation – JR], i. e. the establishment of a Russian-language television station and other mass media, and broadcasting news in Russian very frequently. Russian deputy foreign minister Aleksey Meshkov  believes that this activity by a number of European countries and their advocacy of the concept of free speech are counterproductive. He says that Russia has respected the principle of freedom of speech all the way, however, Europe is doing the exact opposite.

今年年初,包括英国、丹麦、拉脱维亚和爱沙尼亚在内的欧洲多国呼吁欧盟建立俄语电视台向俄罗斯发起“反宣传战”。丹麦外交大臣利泽高表示,俄积极利用媒体就乌克兰问题“宣传造势”“操控舆论”,但欧盟方面对这种威胁并没有进行足够的回应。他认为有必要建立长期的应对机制,即建立俄语电视台等大众媒体,高频度地用俄语播发新闻。对此,俄外交部副部长梅什科夫认为,欧洲多国的这一举动与其所倡导的言论自由理念相悖。他表示,俄罗斯始终积极遵循言论自由的原则,但欧洲却反其道而行之。

An article published by a mainstream website, “European Developments” [“欧洲动态”], believes that thirty years ago, Russia had been on the defensive in the propaganda war with the EU. At the time, the EU had strong propaganda organs, such as Radio Free Europe, Deutsche Welle, and other media, incessantly broadcasting to Russian listeners in their language. Afterwards, the EU gradually cut down its spending on the propaganda war, and by now, Russia has won the advantage. Two EU diplomats who gave interviews [or an interview] to that website [i. e. 欧洲动态] dispiritedly said that the EU was losing in the propaganda war with Russia and that now, the unfavorable situation needed to be turned around as quickly as possible.

欧盟主流媒体之一“欧洲动态”网站载文认为,30年前,俄罗斯在与欧盟的宣传战中处于守势,那时的欧盟拥有强大的宣传机器,如自由欧洲电台、德国之声等媒体,不间断地对俄罗斯听众进行俄语广播。后来欧盟逐渐削减了对俄宣传战的投入,到现在俄罗斯反而在宣传战中占了上风。欧盟两位外交官在接受该网站采访时沮丧地表示,欧盟在宣传战中输给了俄罗斯,现在必须要尽快扭转这种不利局面。

America – Doubts in the U.S. International Broadcasting Reform Bill

美国——国际传播改革法案受质疑

The US Broadcasting Board of Governors members include the Voice of America, Radio Free Europe / Free Asia and other broadcasters. The media under its flag are broadcasting to 125 countries and regions in 65 languages. A questionnaire survery of thirty senior US diplomacy officials and experts showed that America is currently losing out to Russia’s propaganda war. They believed that the key problem was insufficient government funding, with the amount spent being only one tenth of what Russia was spending. The way the Voice of America developed was indicative of the overall trend among America’s foreign broadcasting media. In 2008, the Voice of America’s Russian broadcasts, with a history of sixty years, were terminated and transferred to the internet, but the Voice of America was apparently unable to get into step with the rhythm of the internet, and a lot of old news has been found on their [Russian-language] website. On social media, no matter if the number of fans or sharing is the issue, the numbers are far behind the U.S. Department of State, a non-news organization. Many former journalists and employees of the Voice of America believe that the Broadcasting Board of Governors as the mainly responsible body [for running VoA] must assume considerable responsibility for its bad work.

美国广播理事会成员包括美国之音、自由电台等,它旗下的媒体用65种语言向世界125个国家和地区进行广播。该机构3月下旬对30多名美国外交领域资深官员和专家的问卷调查显示,美国正在输掉对俄罗斯的宣传战,认为关键问题是官方拨款不足,数额要比俄罗斯用于宣传的经费少十倍。美国之音的发展代表了美国对外媒体的整体趋势。2008年,有60多年历史的美国之音俄语广播停播转向互联网,但美国之音似乎未能跟上互联网的节奏,其网站上曾被发现充斥着旧闻。在社交媒体上,无论是粉丝数,还是转发数都远远落后于非新闻机构的美国国务院。不少原供职于美国之音的记者、管理人员认为,主管机构广播理事会的不良运作需要承担相当大的责任。

During the past ten years, the Broadcasting Board of Governors’ mission has been doubted. In 2014, US House of Representatives foreign relations  committee chairman Ed Royce submitted the United States International Communications Reform Act, which was adopted. The bill positioned the Voice of America as an important tool for American public diplomacy, demanding that the focus of coverage be on propagandizing [or promoting] American foreign policies, and planning for the replacement of the Broadcasting Board of Governors by a United States International Communications Agency.

过去10年来,美国广播理事会的使命备受质疑。2014年,美国众议院外交事务委员会主席爱德华·罗伊斯向众议院提交了《美国国际传播改革法案》并获得通过。该法案把美国之音定位为美国公共外交的重要工具,要求其报道焦点放在美国外交政策的宣传上,并计划成立美国国际传播署取代广播理事会。

Currently, the bill remains at the stage of discussion within the US Congress, but the road of propaganda designed by the bill has already drawn criticism within America. The “Washington Post” worried in an editorial that this kind of reform could weaken the credibility of the Voice of America’s coverage. And the renowned “Foreign Affairs” magazine said that if this bill was passed and implemented, America’s foreign broadcasting organ would completely lose its independent character and become a White House mouthpiece.

目前该法案仍停留在美国国会内部商议阶段,但该法案所设计的政府宣传之路已经在美国国内引起非议。《华盛顿邮报》在一篇社论中就担心,如此改革将会削弱美国之音报道的可信度。美国著名的《外交》杂志称,如果通过并实施,美国对外广播机构将完全丧失独立性,成为白宫的传声筒。

Russia – in the process of building a strong “media aircraft carrier”

俄罗斯——正在构建强大“媒体航母”

In the Ukraine crisis, Russian media, represented by “Russia Today”, have caught a lot of attention. “Russia Today’s” first editor-in-chief Margarita Simonyan says that the goal of “Russia Today” is “to present an unbiased image of Russia” and to provide coverage of world news from a Russian point of view. According to some analysts, it isn’t only “Russia Today”, but all of Russia’s media circles who are participating in the efforts of building a strong “media aircraft carrier”.

乌克兰危机中,以“今日俄罗斯”为代表的俄罗斯媒体引人注目。“今日俄罗斯”首任总编辑西蒙尼扬表示,创办“今日俄罗斯”的目的是为了向世界呈现一个“没有偏见的俄罗斯国家形象”,用俄罗斯的观点报道全球新闻。有分析认为,不仅仅是“今日俄罗斯”,整个俄罗斯媒体界都参与到构建强大“媒体航母”的努力中。

“Russia Today”, established in 2005, currently operates channels in English, Russian, Spanish and Arabic, and has opened French and German websites. Among these, the English broadcasts have established two separate channels, including “Russia Today International” and “Russia Today America”. More than 100 English-speaking reporters provide reports on a global scale. High-quality, ingenious reports have led to 700 million viewers in more than 100 countries, not only earning “Russia Today” gains in viewing rates, but also recognition from peers in the international [broadcasting] industry. In 2012, “Russia Today’s” “Occupy Wall Street” program won the 美国国际电视包装设计大奖 [this apparently refers to a a bronze Promax/BDA Global Excellence award], in 2013, “Russia Today” defeated CNN News network, Sky News, and Al Jazeera, winning the Monte Carlo Television Festival award.

成立于2005年的“今日俄罗斯”现有英语、俄语、西班牙语和阿拉伯语频道,并开设了法语和德语网站。其中,英语播报单独分设了两个频道,包括“今日俄罗 斯”国际和“今日俄罗斯”美国。有超过100名英语记者在全球范围提供报道。高质量兼具独创性的报道令“今日俄罗斯”在全球100多个国家拥有7亿观众, 不仅为“今日俄罗斯”赢得了收视率,还获得了国际同行的高度认可。2012年,“今日俄罗斯”的“占领华尔街”节目获得美国国际电视包装设计大 奖;2013年,“今日俄罗斯”击败美国有线电视新闻网、天空新闻和半岛电视台,获得“蒙特卡洛电视节大奖”。

To capitalize on “Russia Today’s” experiences of success, the Russian government decided to integrate the state media, to increase the effectiveness of foreign broadcasting. At the end of 2013, the Russian government invested huge amounts to reorganize RIA Novosti newsagency and the “Voice of Russia” into the “Russia Today” international news agency [aka Rossiya Segodnya -this means “Russia Today”, but the “Russia Today” television station described in the translated article so far is a separate organization. I’ll translate the news agency’s name as Rossiya Segodnya from here, to avoid confusion]. Rossiya Segodnya news agency’s deputy editor-in-chief, Pavel Andreyev, explained to this reporter that the agency combined the two state-owned media’s correspondent offices abroad, and is using streamlined resources to gradually increase the number of reporting bureaus, and embarked on creating twelve news gathering centers all over the world.

借鉴“今日俄罗斯”成功的经验,俄政府决定整合国有媒体,提升对外传播的有效性。2013年底,俄政府斥巨资将俄新社、“俄罗斯之声”广播电台两大媒体重 组为“今日俄罗斯”国际新闻通讯社。该通讯社副总编辑安德烈耶夫向本报记者介绍,在布局上,新通讯社合并了两家媒体原有的国外记者站,并利用精简的资源进 一步扩充了记者站数量,还着手在全球组建12个新闻采编中心。在内容上,通讯社开通了15条新闻专线,网站新闻供应量显著增加,实现了对全球新闻的无时差 报道。同时,在原有基础上增设近20个语种的广播。

Gusev, a researcher from the Russian Institute of Sciences’ Institute of Europe, said in an interview with this reporter that in the media information war concerning the Ukraine crisis, Russia had significant advantages, making European countries feel uneasy, with the pattern of international public opinion undergoing new changes.

俄罗斯科学院欧洲研究所研究员古谢夫在接受本报记者采访时表示,在有关乌克兰危机的媒体信息战中,俄罗斯占显著优势,令欧洲国家感到不安,国际舆论格局正在发生新的变化。

(People’s Daily online Brussels, Washington DC, Moscow reports)

(人民网布鲁塞尔、华盛顿、莫斯科4月9日电)

“People’s Daily” (April 10, 2015, page 21)

《 人民日报 》( 2015年04月10日 21 版)

____________

Related

» EU launches operation, EurActiv, Mar 20, 2015
» Mythbusters, Newsweek, Mar 20, 2015
» EU set to fight back, BBC, Mar 18, 2015
» Not attractive enough, ECFR, Jan 20, 2015
» Mindless competition, Jan 6, 2015
» The Russians do propaganda, Nov 25, 2014

____________

Friday, June 12, 2015

The BoZhu Interviews: If you want to Believe the Best or the Worst about China, it’s easy enough –

Ji Xiang about getting started with China, stereotypes, and finding a balance between Chinese and Western ways of life.

Ji Xiang is a blogger from Europe who lives in China. In his first blog post, in 2008, he explained how he got his Chinese name. And he is probably one of very few foreign China bloggers who started blogging almost right on arrival in the country, and have kept to the habit ever since.

Q: Ji Xiang, you are Chinese by name, but you are actually from Europe, right?

That’s right. My mom’s British, and my dad’s Italian. I grew up in Italy, although I have also lived in Britain. It’s not too obvious unless you look at my blog very carefully though. Interestingly, some of my readers have assumed I was American in the past.

Q: Could that be because your stance comes across as more “pro-Western” than that of most sinologists or Westerners who speak Chinese? It seems to me that both Foarp and you stand out as rather critical of what might be called “cultural relativism”, or a preparedness to find human rights violations tolerable because of a country’s culture, a “situation on the ground”, etc.

Well, I’m not sure if that makes you seem more like an American or not. Foarp is after all British. But to be honest, I think a lot of Westerners who speak Chinese have the same sort of opinions as I do. I don’t think of myself as “pro-Western” really, I am quite aware of all the bad things Western countries have done around the world, and the shortcomings of the “West” (if there really is such a thing as the West. But that’s another debate). But that doesn’t necessarily mean being pro-Chinese.

When it comes to human rights violations, I don’t really buy cultural justifications. I mean, East Asian countries like Japan and South Korea have created systems where basic human rights are respected, so it obviously isn’t only Western countries which can reach that point. The argument that human rights have to be put aside when a country is still poor and developing is more complicated. I think certain basic rights, like the right not to disappear, be tortured or speak your mind without going to jail, should be respected, and I don’t think the right to have a full belly clashes with these other rights.

There might however be a good argument for not holding elections in countries where most of the people are illiterate, or divided along ethnic or tribal lines. Say in Yemen or Burkina Faso. Even in Arab countries, it is clear that elections often bring religious fundamentalists to power.

Q: You went to China as a teacher in 2005, and came back to the country as a student. How did you get interested in China? You’ve spent a number of years there now, haven’t you?

I actually taught in China in 2004, and that was just for a summer. I then went back to China because I got a scholarship to get a master’s degree there. I have spent over six years in China by now.

Q: Was 2008 a good time to start a blog? You might have started one in 2005, the heydays of the (English-language) “Chinese blogosphere”. Was there a key moment where you felt that you should share your experiences, which got your blog started?

Well in 2005 I didn’t live in China, and had only spent a few months there. I had no basis for writing a blog about it. I only discovered recently that that was supposed to be the heyday of the “Chinese blogosphere”. Pity I missed it. I started my blog when I started living in China full-time. In the beginning, it was mainly to share my experiences with my family and friends back home. Now it’s turned more into a blog of commentary about China.

Q: Do the statistics or feedback give you an idea about who your readers are?

A bit. Most of my hits are from the United States, but I think that might be to do with the fact that most of the VPNs people use in China redirect there. Curiously, I also seem to have a lot of readers from Germany, Ukraine and Russia (well, you are one of the ones from Germany). Other than that, my most read posts are the ones with titles which people can come across randomly on Google.

Q: Apart from the blogs your blogroll, are there others – about China or other countries and topics – that you read regularly?

To be honest, not really. I mostly look at those few blogs on China which are on my blogroll (which includes your one). And there is my uncle’s blog, he lives in Israel and blogs about his life there and Israeli topics.

Q: Did family history contribute to your interest in China?

Not really. I don’t have any relatives who have lived or live in China. Having said that, the first time I came to China was with my parents. They are active in the international Esperanto movement, and in 2004 the World Esperanto Congress was in Beijing, so they were going to China to attend it and I went with them. That’s when I first got interested in China. Being able to speak Esperanto helped plug me in to the community of Chinese Esperanto speakers, which has been a nice way to get to know some cool, unusual Chinese people.

Q: Most bloggers will sometimes be surprised by the responses a post of them triggers. Have there been reactions and comments that surprised you during the past seven years?

After visiting Vietnam, I wrote a post on why the Vietnamese dislike China. It got quite a few reactions from Vietnamese readers, most of them proving my original point. One of them actually claimed that Daoism, the I Ching and the idea of Ying/Yang originally came from Vietnam and not from China. Total nonsense as far as I know. Unfortunately unreasonable nationalism is widespread throughout Asia. At its basis lies a wall of mental rigidity and misinformation which is very hard to break through.  Then again, Europe was probably similar up until the Second World War. And Westerners have their own unreasonable prejudices, just look at the persistence of antisemitic tropes among some people, or how so many Europeans will complain that immigrants get more benefits from the state than locals even when it just isn’t true.

Q: It seems that you’ve got most of your Chinese education in the North. Is that so, and do you think it differs from learning Chinese language, ways of interaction, etc., in the South?

You are correct. Although I’ve traveled all over China, I live in Beijing. It’s a stereotype to say that the North is best for learning to speak Mandarin, but actually I think you can learn just as well in most big Southern cities, because nowadays most people speak it there too. I think the Southern Chinese do tend to be a bit more like we imagine the Chinese to be (quiet, indirect, reserved), but in the main I don’t think the cultural difference between Northern and Southern China is that huge. It might not even be as big as the one between Northern and Southern Italy! Whether you live in a small or a big city, and a rich or a poor part of China, probably makes more difference to your experience. But I’ve never lived in Southern China, so I stand to be corrected.

Q: How would you describe your daily life? Is it becoming still more “Chinese”, concerning your choice of food, newspapers, internet sources, or television?

In some ways I am, and in some ways I’m not. I would say that my lifestyle has stopped becoming more Chinese for a while. In fact, after an initial enthusiasm for “going native”, which many foreigners have at first, I think I have found a balance. In a city like Beijing you can find loads of foreign amenities, and it would be silly not to make use of them. On the other hand I wouldn’t want to live in a bubble like some expats do. It really comes down to who you hang out with, and I still hang out with lots of Chinese.

When it comes to food I am pretty Chinese: I like eating Chinese food when it’s properly made, and I even do my best to cook it at home. I have long stopped eating street food or patronizing cheap, hole-in-the-wall type places though, because of concerns about the hygiene and the quality. Many Chinese seem to have come to the same conclusion. Foreigners who pride themselves on being able to eat in such places without minding the consequences are either young foreign-exchange students, or they are pretty dimwitted.

When it comes to media, I still look at Chinese newspapers every now and again to see what they say, but for real news I mostly turn to foreign sources. Of course the language is one issue (it is obviously still much quicker for me to read in English or Italian), but also I think the European media is just superior in terms of giving you a decent picture of what goes on in the world, and, when it comes to sensitive issues, even in China! Same for entertainment: although I sometimes watch Chinese shows and films, in the main I still watch far more foreign ones. I make full use of Chinese internet sites like Baidu or Weibo though.

Q: Do you see changes on Weibo, in terms of real-name requirement, censorship, etc.?

When I got an account in 2011, it still wasn’t necessary to give your ID/passport number. As far as I know now it is, although I have heard you can still get away with giving a false one. In any case, I am sure that if they really want to they can find out who you are.

Q: Generally, when reading your blog, I got an impression overtime that you might think of China as a project, as a country or civilization headed into a rather benign future, compared with Western societies. And on the other hand, your criicism of China, or its political system, sounds pretty much like the general global criticism of it. Is this an accurate impression?

I’m not entirely sure where you got that impression from. I have unquestionably been getting more pessimistic about China, its system and its prospects over the last few years. I think to an extent the current system is geared in such a way that China always gives the impression to outsiders that it’s almost on the cusp of becoming a decent, progressive, modern and confident society, but then it never quite does. I think the political system is good at producing GDP growth, but pretty hopeless at solving the country’s huge social problems. Yes, China has more and more subways and high speed railways, and that’s useful and good for the people, but surely a country like China could do so much better than just that?

I hope China gets better with time, but I don’t think it’s a given that, if you wait 20 or 30 years, it’s all going to be much better. That’s how a lot of Chinese seem to think: just wait a few decades, and everything will solve itself. Unfortunately it’s not that simple.

I think my criticism is also a bit different from that of someone who’s never lived in China, because I am far more aware of aspects like the rise of Chinese nationalism, which many foreign commentators seem blissfully unaware of.

Q: That unawareness seems to be quite a phenomenon. This is what Bruce Anderson (himself not necessarily a human-rights champion) said about Edward Heath, in a BBC radio documentary. Former German chancellor Helmut Schmidt might be another case in point.

Is there something Russia (for example) could learn from China, in terms of soothing external propaganda, or winning influential people over abroad?

Well, Chinese officials certainly are very good at flattering foreign visitors, saying the right things to them, and appearing reasonable and friendly. I don’t have much experience with the Russians, but I doubt they are as good at it. It’s probably not something you can learn either, it’s deep-rooted in the culture.

You have to remember that most Westerners know little about China, and obviously want to be open-minded. The unawareness of the rise of Chinese nationalism probably also lies in the fact that China does tend to leave other countries alone, as long they don’t have any territorial disputes with China of course, and as long as they don’t express any views on what China defines as its “internal affairs”. Of course China’s neighbours are very aware of its nationalistic side, especially the ones which have territorial disputes with it. But people in other parts of the world don’t get to see this side of things. And its not obvious to the casual visitor either.

The European media also focuses too much on the Middle East and almost never talks about Asia’s potentially explosive problems, like the dispute in the South China Sea and the anti-Japanese feeling in China or Korea. The only thing they ever talk about is the issue of Tibet, which has certainly damaged China’s image.

Then again, the real issue is one of projection. Many left-wing Westerners are predisposed to think well of any power which challenges the United States anywhere, regardless of what it really is or does. If you want to believe the best about China (or the worst for that matter), and you don’t live there, it’s easy enough. Right wingers on the other hand may see China’s rise as a vindication of free market economics, or god knows what. Everyone sees what they want to see in China, and no one knows much about it. This has always been the case.

Q: Do you have arguments with Chinese nationalists?

Well, in a sense I do, because I have political arguments with people in China, and most Chinese are nationalists at some level, although the level varies. The level of open-mindedness towards opinions which clash with modern Chinese nationalism, as the schools and media have constructed it, also varies. I know many Mainlanders who are perfectly open minded even about issues like Taiwan, and don’t just toe the line. I think they are a minority however. And by the way, they aren’t necessarily the people with most international exposure. On the other hand if you are talking about dyed-in-the-wool fenqing, rational debate is all but impossible.

Q: You have blogged in English for nearly seven years, and quite recently, you have also started a blog in Italian. What’s next? A blog in Chinese?

My written Chinese is really not good enough to blog in it. I would actually be more likely to start a blog in Esperanto, a language I also speak.

Q: Ji Xiang, thanks a lot for this interview.

The interview was conducted by an exchange of e-mails.

____________

Related

All BoZhu Interviews

____________

Monday, May 11, 2015

China’s Press commemorates WW2: Criticizing the Impenitent by Lauding the Remorseful

This was the commemoration of VE day, but the military parade in Moscow on Saturday rather looked like VJ Day. Chinese party and state leader Xi Jinping took the seat that had been US president George W.Bush’s ten years earlier, and proably would have been Barack Obama’s, hadn’t he stayed away, as most Western leaders did, as a reaction to Russia’s Ukraine policies.

Xi Jinping's Moscow Mercedes: Germany's leaders boycotted the parade, but the German-made car pool didn't

Xi Jinping’s Moscow Mercedes: Germany’s leaders boycotted the parade, but the German-made car pool didn’t (CCTV/Xinwen Lianbo coverage, click picture for Youtube video)

Also, for the first time ever, according to Chinese media, a Chinese guard of honor took part in the parade. Xinhua celebrated the great moment:

Greeting the air of spring in Moscow and marching to the “Katyusha” theme, the 102-strong People’s Liberation Army guard of honor, full of high spirits, passed Moscow’s Red Square, showing military prestige, and manifesting national power. On the reviewing stand, Chairman Xi Jinping stood and waved to them.

迎着莫斯科的春光,踏着《喀秋莎》的旋律,由102人组成的中国人民解放军仪仗方队意气风发走过莫斯科红场,走出了军威,彰显了国威。检阅台上,习近平主席起身向他们挥手致意。

But they didn’t only attract the world’s attention for their gallant formation and morale, and not only for their distinctive arrangement rhythmic marching pace, and also not only this was the first time that this was the first time China dispatched a guard of honor to take part in a Red-Square military review.

在莫斯科红场,中国军人吸引了世界的目光,这不仅仅是因为他们军容严整、士气高昂;不仅仅是因为他们独特的队形编排和富有韵律的步态步速;也不仅仅因为这是中国首次派出仪仗方队参加红场阅兵。

The Chinese troops on Moscow’s Red Square attracted millions of peoples‘ attention. This guard of honor, representing the Chinese troops‘ image, vigour and strength made people remember the sacrifices made by the Chinese and Russian armies in the world’s just war against and victory over fascism, manifested the strategic and coordinated relationship between the Chinese and the Russian armies, taking the common mission of their two countries to maintain the peaceful development of the world.

在莫斯科红场,接受检阅的中国军人令万众瞩目。这支代表中国军队形象、精神和实力的仪仗方队,令人追忆中俄两国两军为世界反法西斯正义战争胜利作出的牺牲和贡献,彰显着中俄两国两军全面战略协作关系,承载着两国共同维护世界和平发展的使命。

As China’s military passed across Moscows Red Square, the sound of their footsteps expressed the solemn promise of forever remembering history.

当中国军人走过莫斯科红场,铿锵的足音里,表达出铭记历史的庄严承诺。 […]

Forgetting history spells betrayal (忘记历史就意味着背叛), writes Xinhua. Probably, this does not refer to the way the article itself celebrates what was the CCP’s Red Army at the time of World War 2, and ignores the role of the KMT’s – then regular – Chinese troops.

To commemorate war means avoiding war. Seventy years ago, Chinese and Russian did immortal deeds in the world’s war against and victory over fascism. In this 21rst century, the two countries are permanent members of the United Nations‘ Security Council, and bear a great responsibility for the protection of the fruits of victory in World War 2 and international fairness and justice, for the promotion of the international order taking a more just and reasonable direction, for regional and global peace, security, and stability.

纪念战争是为了避免战争。70年前,中俄为世界反法西斯战争胜利建立了不朽的功勋。在21世纪的今天,两国作为联合国安理会常任理事国,对共同捍卫二战胜利成果和国际公平正义,对促进国际秩序朝着更加公正合理的方向发展,对地区及世界的和平、安全、稳定,都负有重大责任。

Kind of naturally, the mainstream Western press is taking a less cordial look at the parade and its supposed implications.

Russian President Vladimir Putin has used the anniversary to whip up patriotism and anti-Western sentiment; at a parade in Kiev, President Petro Poroshenko said Moscow was trying to hog the credit for the World War Two victory at Ukraine’s expense,

says an article published by the Daily Telegraph on Sunday, and concerning Russian-Chinese cooperation, the Guardian’s foreign affairs commentator Natalie Nougayrède wrote on March 26 that

China has a 2,500-year history of strategic thinking driven by a deep distrust of external players. Don’t expect a People’s Daily front page proclaiming a new era of Chinese openness towards the west. Nor should Vladimir Putin’s Russia think that it will find an amenable partner in Xi’s China if it continues to turn its back on Europe. China sees Russia as a declining power that can eventually be transformed into an economic colony – reduced to the role of oil and gas provider. China believes it can make strategic gains if Europe and Russia continue to clash.

While German chancellor Angela Merkel, just as the majority of Western leaders, boycotted the military parade on Saturday, she did meet with Russian president Vladimir Putin in Moscow on Monday, to hold talks after they had laid down a wreath at the Tomb of the Unknown Soldier together. The Wall Street Journal (WSJ) refers to Merkel as having acted as the West’s chief interlocutor with the Kremlin throughout the Ukraine crisis, which might serve as one explanation why Merkel didn’t avoid meeting Putin altogether. But in its English broadcast on Monday, Radio Japan added another interpretation:

Merkel and other Group-of-Seven leaders cited the Ukrainian crisis for their absence from Saturday’s parade in Moscow, marking seventy years since the victory over Nazi Germany. But Merkel attended a wreath-laying ceremony in an apparent attempt to show that Germany has faced up to the responsibility for the Nazi atrocities.

That, however, didn’t keep Merkel from unusually plain talk at a joint press conference with the Russian leader. While Putin referred to Germany as a partner and friend, and, according to Süddeutsche Zeitung, even suggested that Germany had been the first victim of the Nazis, Merkel said that German-Russian cooperation has suffered a grave setback by Russia’s criminal annexation of Crimea, in violation of international law, and the military conflict in Ukraine (hat durch die verbrecherische und völkerrechtswidrige Annexion der Krim und die militärische Auseinandersetzung in der Ostukraine einen schweren Rückschlag erlitten).

On May 6, in a speech at Schloss Stukenbrock, a prisoner-of-war camp in western Germany’s state of Northrhine-Westphalia, German president Joachim Gauck, known as a fiery anti-communist, made a speech which took many political observers, at least in Germany itself, by surprise. He addressed a fact that is frequently unknown or hardly known among Germans, and particularly West Germans (thanks not least to what China’s media might have criticized as cooked history textbooks, if West Germany had been Japan):

We have gathered here today in Schloß Holte-Stukenbrock to recall one of the worst crimes of the war – the deaths of millions of Red Army soldiers in German prisoner-of-war camps. They died in agony without medical care, starved to death or were murdered. Millions of prisoners of war for whose care the German Wehrmacht was responsible under the law of war and international agreements.

These prisoners were forced on long marches, transported in open goods wagons and sent to so-called reception or assembly camps that provided almost nothing at the start – no shelter, not enough food, no sanitary facilities, no medical care. Nothing. They had to dig holes in the ground and build makeshift huts for shelter – they tried desperately to survive somehow. Huge numbers of these prisoners were then forced to do hard labour which, in their weakened and starving condition, they often did not manage to survive.

The Beijing Evening News (北京晚报) combined a rendition of Gauck’s speech with another laudably self-critical one by Germany’s permanent representative at the United Nations, and a much less laudable one (at least according to the paper itself) by Japan’s permanent representative:

In contrast [to the German permanent representative’s speech], Japan’s permanent representative at the UN, Motohide Yoshikawa, only said: “Our behavior created misery for the peoples of the Asian countries. We must not close our eyes to this.” After that, he made big words about Japan’s “contributions to international peace, and Japan’s support for the United Nations”.

____________

Related

» China invites Russian Troops, Kyiv Post / Reuters, May 11, 2015
» Even closer, The Atlantic, May 10, 2015
» Wo sind die Nachtwölfe, Telepolis, May 10, 2015
» India’s Grenadiers join Parade, Telegraph India, May 9, 2015

____________

Friday, March 27, 2015

Monthly Summary: March 2015 – Death of a China Expert

Bremen, East of Central Station, March 26, 2015

Bremen, East of Central Station, March 26, 2015

1. How’s your Weibo going?

Mainland regulators say people will be able to have nicknames – they will just have to register them with website administrators first,

the South China Morning Post (SCMP) reported in January.

The rule apparently took effect on March 1, but yours truly, himself running a Sina Weibo profile, hasn’t been contacted yet.(Having said that, it’s a very low profile – I’m reading there, but I’ve never posted anything myself.)

Either way, it’s »not »the »first try by the authorities to control or to intimidate the microbloggers, and time will show how serious they are this time.

Either way, ways appear to have been found to spoil much of the interest in microblogging.

2. Rectifying Political Ideology at Universities

That blog by Fei Chang Dao was posted on February 25, but it’s probably as important in March and in future. Even if you read no other China blog, make sure you read Fei Chang Dao, and China Copyright and Media, for that matter. What they cover matters much more than the not-really-uncertain fate of Zhou Yongkang – if you want to understaaaaand China.

3. Kailash Calling

Travelling Tibet can be an easy affair, or it can be cumbersome. It might depend on who you are, and where you come from. Here’s an account of scuffproof cheerfulness and patience.

4. “Two Meetings”

The annual tale of two meetings has come to its serene conclusion again this year, with China’s new normal. Just to have mentioned that, too.

5. Asia Infrastructure Investment Bank (AIIB)

The Economist suggested in November that

China will use the new bank to expand its influence at the expense of America and Japan, Asia’s established powers. China’s decision to fund a new multilateral bank rather than give more to existing ones reflects its exasperation with the glacial pace of global economic governance reform. The same motivation lies behind the New Development Bank established by the BRICS (Brazil, Russia, India, China and South Africa). Although China is the biggest economy in Asia, the ADB is dominated by Japan; Japan’s voting share is more than twice China’s and the bank’s president has always been Japanese. Reforms to give China a little more say at the International Monetary Fund have been delayed for years, and even if they go through America will still retain far more power. China is, understandably, impatient for change. It is therefore taking matters into its own hands.

The “People’s Daily” suggests that the AIIB is intended to be complementary to top dogs like the World Bank or the Asian Development Bank (ADB). Britain, France, Germany and Italy are European countries that want to be founding members of the AIIB, the British move (which came first in Europe, it seems) angered Washington, a so far reluctant Japanese government may still be persuaded to join the Beijing-led project, and Huanqiu Shibao quotes Russian foreign multimedia platform Sputnik as quoting an analyst as saying that America, too, might still join, so as to hamper China’s influence that way.

6. In Defense of the Constitution: Are you mad?

Taiwan’s president Ma Ying-jeou appeared to question the mental faculties of a Fulbright exchange academic who had asked if the KMT couldn’t drop its claims in the South China Sea.

“Are you mad?”, asked the president – reportedly -, then adding that abandoning those claims would be unconstitutional. He’s also said to have reacted somewhat wooden in another exchange with Fulbright scholars, on the same occasion, March 19.

7. Lee Kuan Yew, 1923 – 2015

Ma’s prayers for Lee Kuan Yew‘s early recovery weren’t terribly successful either; Singapore’s elder statesman died from pneumonia after weeks in hospital. Lee had his admirers both in China and Taiwan, especially for very low levels of corruption in Singapore, and apparently, he had a admirer at the American top, too. Probably no great surprise for John McCain or the tea partisans.

According to “People’s Daily”, Lee was a China expert and a West expert. According to other sources, he appeared to be a democracy expert, too (but he denied that claim).

In an apparently rather terse statement, Benjamin Pwee (方月光), secretary general of the Democratic Progressive Party of Singapore (one of several opposition parties, but neither of them influential in Singapore’s flawed democracy) said that

all great leaders are still people, and inevitably, one can find words of praise and of contempt. But at this time of national grief, let’s remember the contributions he made for the people of Singapore, and affirm his contributions.

“所有伟大的领导人毕竟都是人,难免可褒可贬。但在这个举国哀悼之际,让我们记得他为国人做所的贡献,肯定他的贡献。”

Singapore’s authorities closed the “Speakers Corner” at Hong Lim Park on Monday, for an undefined period. Reportedly, truly “free speech” never really ruled there, anyway.

____________

Related

想要更多政治空間和言論自由, CNA, March 23, 2015

____________

Friday, March 6, 2015

NPC and CPPCC sessions: The Phrasemongering Season has begun

People's Daily online resources for learning cadres

On the Road of Learning
from the Great Helmsman –
click picture for source

China’s ongoing two annual political sessions have once again hit major headlines, as the world is anticipating the country’s new measures to cope with its growth slowdown to a state of “new normal”,

according to a Xinhua report republished by Beijing Review, an English-language propaganda paper for exactly that waiting world. And also according to Beijing Review, Chinese Premier Li Keqiang and other leaders on Wednesday vowed to fully implement the “Four Comprehensives” strategic layout in order to realize economic and social development targets.

The Four Comprehensives can make clearer what the road to the Chinese dream is about, believes Central Party School professor and doctoral supervisor Xin Ming.

And that’s badly needed stuff, if we go by what the BBC said in February:

Mr Xi denounced political jargon as “empty words” during a speech five years ago.
However, he launched his leadership in 2013 with the idea of the “Chinese dream”, a concept many say is still ill-defined.

So, just how does the “dream” concept become clearer, according to Xin?

The professor believes that the “Chinese dream” is “a strategic layout in the historical process of the realization of the greatest dream of the Chinese nation.”

He considers the “four comprehensives” – the goal of comprehensively building a moderately prosperous society, coprehensive deepening of reform, comprehensive promotion of government by law, and strictly governing the party – constitute three strategic measures (apparently, Xin combines the rule by law and the demand of strictly governing the party).

He believes that, iguratively speaking, one goal and three measures may also count as „three legs of a tripod“ on which the goal is set up. “One body, three feet” are structuring the blueprint of China’s happy future.

他认为,一个目标、三大战略举措,用个形象的说法,就好比是“三足鼎立”,上面架起了目标,“一体三足”构建起了中国未来美好的蓝图。

[…]

“To really comprehensively understand the ‚four comprehensives‘, I’m afraid we need to move one step further, i. e. to understand that besides the one-body-three-feet structure, we must understand which kind of consciousness it highlights.” Xin Ming believes that „behind the four comprehensives, there are contemporary communists,or three strong kinds of consciousness in current Chinese society.

“要想真正全面地理解‘四个全面’,恐怕还要再往前讲,就是仅仅明白了一体三足的战略建构之外,还要明白这一体三足的战略建构凸显了什么样的意识。”辛鸣认为,“四个全面”背后是当代中国共产党人,或者今日中国社会三种意识的强烈凸显。

Xin states “a sense of mission”, “problem awareness”, and a “sense of responsibility” as these “strong kinds of consciousness”. As for the latter,

Chinese Communists‘ have such a noble mission, but at the same time, we clearly encounter problems in the process of completing the mission. How can we deal with the problems? We shy away from them, turn a blind eye to them, or we confront them head-on, crack them, smooth them out, solve them. What does it take to do this job? It takes acceptance of responsibility. Without acceptance of responsibility, there won’t be this kind of strategic vision, there won’t be this sense of responsibility. Maybe we could still pick up what can be done well, what can be done easily, and with immediate effect, but we can’t make a big fanfare over „comprehensiveness“.

中国共产党人有这样一种崇高的使命,同时,我们也很清楚在完成这个使命的过程中会遇到什么样的问题。遇到这些问题怎么办?我们是绕着走、视而不见,还是迎 头而上,去破解问题、化解问题、解决问题。做这些工作要什么?需要一种担当。没有这种担当意识,我们做不出这样一种战略构想,没有这样一种担当意识,也许 我们就会捡好的做,捡容易的做,捡能马上见效的做,而不会在“全面”上大做文章。

All this, written in the run-up to the sessions of the NPC and the CPPCC, may come across as empty words, as observed by the BBC or by unnamed critics quoted by the BBC: Critics say the Communist elite’s obsession with jargon alienates them from plain-speaking Chinese citizens.

That may be so – among an unknown share of the Chinese population. But it would be particularly true for Chinese people who are in constant contact with foreigners, and who may actually feel somewhat embarrassed when their foreign colleagues or friends pick up some of the more colorful blossoms of CCP phrasemongering. But despite all the embarrassment (or fun) it may create, this custom – which isn’t merely “communist” – has been criticized for a century or longer, and it hasn’t gone away. To another unknown share of the Chinese population, the slogans are realities.

Or, as Jacques Ellul wrote in 1962, about a much more obvious and obtrusive kind of CCP propaganda than of our days:

When one reads this once, one smiles. If one reads it a thousand times, and no longer reads anything else, one must undergo a change. And we must reflect on the transformation of perspective already suffered by a whole society in which texts like this (published by the thousands) can be dsitributed and taken seriously not only by the authorities but by the intellectuals.*)

____________

Note

*) Jacques Ellul, “Propaganda”, New York 1965 (a more recent reprint of it), p. 14

____________

Related

» Reference Book, Beijing Review, Mar 6, 2015
» Unobtrusive and imperceptible, Jan 7, 2012

____________

Saturday, February 7, 2015

CCP Influence on Education in Free Societies is a Problem – but it’s not the Main Challenge

Shoe Me Quick

Kiss Me Quick (while we still have this feeling)

Yaxue Cao of ChinaChange.org links to questions asked by U.S. Congressman Chris Smith:

Is American education for sale? And, if so, are U.S. colleges and universities undermining the principle of academic freedom and, in the process, their own credibility in exchange for China’s education dollars?

These are important questions, asked in New York University’s (NYU) cooperation with the East China Normal University (ECNU) in Shanghai. And Chris Smith, writes Cao, did not know the answer when he delivered his statement on Thursday.

There are people who think they do know the answer. Jörg-Meinhard Rudolph, a sinologist from south-western Germany, for example. In an interview with German national radio Deutschlandradio he said in the context of German universities cooperating with Confucius Institutes that

The [censoring] scissors are at work in the heads of these people. They know exactly that, if they are sinologists, for example, having cooperations or research, field research in China, they can’t do it the way Chinese, for example, can do it here. They have to cooperate with Chinese bodies. In many cases, these, too, are sub-departments of the central committee. And everyone knows what happens if you attend a talk by the Dalai Lama, for example. There are university boards who don’t go there, and they will tell you why: because they fear that their cooperations will suffer. That, in my view, is not in order. This is where you have to safeguard your independence. After all, that’s how universities came into being in Europe, during the 12th century – as independent institutions.

Every country seems to have its share of sinologists who believe – or believed in the past, anyway -, that free trade
with China would be the catalyst for political liberalism. They don’t seem to say that anymore, or maybe nobody quotes them anymore. But that doesn’t change the attitude of those who seem to believe, for whatever reason, that engagement is always better than maintaining a distance.

Cao also tends to believe that she knows the answer. She draws some conclusions that sound logical to me, and besides, she quotes Chinese stakeholders, whose statements suggest that the CCP carried the day at every stage at the ECNU negotiations with the NYU.

In fact, nobody should ever accuse the CCP of making a secret of their intentions. They discuss these intentions and drafts very openly, in the Chinese press. The problem, and here again it is time to quote Rudolph,

[…] is that the big China bestsellers in this country have all been written by people who can’t even read a Chinese newspaper.

The problem with maintaining standards – and I’m all for defining and defending some – is that political corrections come and go in waves. Campaigns, not reflection, shape the debates when it comes to how much cooperation with totalitarianism a free society can stand. When it is about the CCP infringing on freedoms, complaints usually get some media attention, because this fits into the general propaganda. When Chinese or ethnic Chinese people in Germany get censored, they get hardly any attention – it is as if the process were taking place in an anechoic chamber.

Rudolph, the sinologist quoted above, isn’t only a writer, but also a doer. He was the first president of the German Chamber of Commerce in Beijing, in 1997. And he was a “program observer” at the Chinese department of German foreign broadcaster Deutsche Welle, probably from the end of 2009 until 2014, appointed and paid by Deutsche Welle. That practice was never a matter of public debate in Germany, and no transparency either – only one news service cared to write a telling report, which only appeared in a media trade journal. At least four Chinese or Chinese-German journalists lost their contracts, apparently in conflicts over what was deemed “too CCP-friendly”. Rudolph doesn’t look like a champion of free speech to me.

The CCP is indeed unscrupulous. Its power abolishes freedom in China, and its influence endangers freedom where societies are supposed to be “autonomous”. A few weeks after Beijing and its puppet administration in Hong Kong had finished off legitimate democratic demands for universal suffrage from the Hong Kong public, Huanqiu Shibao (“Global Times”), one of the flagships of Chinese state media, warns that opposition against a mainland student running for university office at the University of Hong Kong reflected a dangerous “McCarthyite trend” in the former British colony. On a sidenote. if this conflict occured in Germany, Huanqiu might have tried allegations of Nazism instead.*)

But the CCP isn’t the core problem when it comes to its influence on academic institutions and people. When private enterprise becomes an important source of income for universities, that, too, endangers academic independence. There’s no such thing as a free lunch.

If there were clear standards, procedures and constant verification of their practice in general, and beyond this particular “communist problem”, nobody would have to fear the CCP anyway.

In that way, Beijing actually helps to demonstrate what is wrong with us. If we don’t get this fixed as free societies, don’t blame China. Don’t even blame the CCP.

____________

Note

*) Recent years have seen a resurgence of Nazi Skinheads in some places in Germany. Attacks on foreigners occur from time to time. The unhealthy trend of racism is also the background to a series of anti-China moves of some German mediaXinhua, in 2008, reacting to the suspension of then DW-Chinese deputy department manager Zhang Danhong.

____________

Related

» 不该让“麦卡锡”进校门, Huanqiu, Feb 6, 2015
» Hearing transcript, Committee on Foreign Affairs, Febr 4, 2015
» Princelings & Sideshows, March 4, 2011

____________

Comments are disabled for this post. If you would like to comment, please go to Yaxue Cao’s post on ChinaChange.org. It’s powered by WordPress, and if you are logged in here, you’ll be logged in there, too.

Wednesday, January 14, 2015

Chinese Press Review: Preaching Water, living in France

The BBC had a review of the Chinese press on January 8 and on January 12. The Guanchazhe (Observer, Shanghai) article quoted by the BBC, suggesting that the absence of press freedom in China is in fact a blessing, was written by Song Luzheng, a regular columnist not exclusively for Guancha, who reportedly lives in France and seems to feel extremely challenged by his environment there.

The paragraph partly quoted by the BBC in full:

In either case, from the perspective of the aftermath, this kind of Western freedom of information has not only failed to assist in solving the contradictions between different ethnic groups, but rather intensified them. In fact, with different ethnic groups, with different values and religious beliefs, using one group’s standards to judge another , their collision is inevitable. Isn’t it strange that freedom of information also includes offending other peoples’ religious freedoms? From this perspective, the absence of this kind of freedom of information in China is actually the happiness of all nationalities.

不管怎样,从后果来看,西方这样的新闻自由不但无助于解决不同族群之间的矛盾,相反会激化。毕竟,不同的族群,其价值观和宗教信仰是不同的,如果用一个族 群的标准去衡量另一个,其冲突不可避免。更何况,难道新闻自由也包括冒犯他人信仰的自由吗?从这个角度讲,中国没有这样的新闻自由,实是各民族之幸。

On other occasions, Song Luzheng described democratic societies as idle masses indulging in a life  of pleasure and comfort, and badmouthed his colleagues at Southern Weekly.

In short: Song preaches water, living in France. But he’ll certainly have his share of readers in China.

What the Chinese press seems to have avoided is coverage on how the picture of “world leaders leading the march of 1.5 million was apparently taken. On ForoCoches, a forum nominally dedicated to discussing cars but practically discussing everything (Wikipedia), a user posted two pictures with inscriptions: The caste takes a selfie in Paris.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 48 other followers