Archive for ‘international’

Tuesday, April 26, 2016

Pinneberg Meteorological Broadcasting Station

The Pinneberg shortwave broadcasting service, operated by Deutscher Wetterdienst (DWD, German Meteorological Service) has caught the attention of one of neighboring Hamburg’s newspapers, the Hamburger Abendblatt. In their Pinneberg category, they describe the 42-K-inhabitants town as meteorological radio’s navel of the world (that’s the opposite of the butt of the world), and provide a bit of technical information: 16 transmitters for short-, medium- and shortwave are reportedly in use at the Pinneberg site, and the shortwave signals among them “can easily circle the world”, but that the service reportedly focuses mainly on the North Atlantic, the North Sea, the Baltic, and the Mediterranean Sea.

DWD is part of the German ministry of transportation. According to Hamburger Abendblatt, the now DWD-operated Pinneberg service was established in the 1930s, then as a Ministry of Aviation overseas transmission site.

Four technicians make sure that the site runs smoothly – they do not do the weather reports, however, according to a technician quoted in the report – the spoken ones (see GERMANY. 5905.00, *1204-1221* there) are computer voices. There is a local color to them, however, as they come with a distinctly northern German accent. In my place, less than 100 km south-west of Hamburg, reception of the daytime transmissons on 5905 kHz requires neither USB mode nor anything beyond the built-in telescopic antenna of an ordinary shortwave receiver. (I haven’t tried the evening transmission yet.)

Not surprisingly, reception appears to be good in the Russian town of Semiluki, too:

But even on the opposite side of the world (if Pinneberg is the navel of the world, guess what the opposite is), a portable receiver can do a good job – a Sangean ATS-909X receiver in this case, used in Hira, New Zealand, according to a Youtube user:

Recently posted schedules suggest that broadcasts can be heard

from 06:00 to 06:30 UTC,
from 12:00 to 12:00 UTC, and
from 20:00 to 20:30 UTC,

all of them on 5905 kHz, seven days a week.

____________

Update:

The signal is usually there in time, and signs off after exactly 30 minutes,, but the actual shipping reports may begin with a delay of four or five minutes, and also end a few minutes early. If you hear nothing on the full hour, a bit of patience may be useful.
____________

Friday, April 15, 2016

Monument Policies (1): Poland

As Poland celebrates 1,050 years of Christianity in Poland, the country’s right-wing government is pushing the country’s European heritage as the EU steps up its criticism, writes Deutsche Welle (DW), Germany’s international media platform. The news article seems to reflect the general angle of the German press on Polish current affairs quite well, although  milder than some German-language reports, even at DW itself, where a headline in February read Polen: Muslime unerwünscht (“Muslims unwelcome”, a choice of words that triggers memories of “Jews unwelcome”, a notice on many German doors, especially once the Nazis had come to power. Dirty German history at Poland’s expense, in only two words.

Coverage on Poland

DW: How ugly of you, Poland

Not all is well between Brussels and Warsaw, as an article by DW correspondent Barbara Wesel reflected in December, after the Polish government’s attack on the country’s supreme court, and its state media:

Polen is the biggest net recipient of EU funding in all of Europe. And Warsaw is wrong if only sees the European capital as the main cashier’s window. From there, obligations accrue, too. The number one obligation is to observe the rules of the club. If Jarosław Kaczyński believes he can impudently defy them, he needs to be disabused. Unfortunately, there are barely ways of imposing official financial sanctions, but maybe all sorts of mistakes can be found in future Polish project proposals… Rudeness like that of the Law-and-Justice party chief needs to be answered with rudeness.

Polen ist der größte Netto-Empfänger von EU-Fördermitteln in ganz Europa. Und Warschau irrt, wenn es in der europäischen Hauptstadt nur die Hauptkasse sieht. Daraus erwachsen auch Verpflichtungen. Erste Pflicht ist auf jeden Fall, die Regeln des Clubs einzuhalten. Wenn Jaroslaw Kaczynski glaubt, er könne sich frech darüber hinweg setzen, muss er eines Besseren belehrt werden. Leider gibt es in der EU kaum Möglichkeiten, offiziell finanzielle Sanktionen zu verhängen. Aber vielleicht finden sich ja allerhand Fehler in künftigen polnischen Projektanträgen… Auf einen so groben Klotz wie den polnischen PiS-Parteichef gehört ein grober Keil.

This kind of creative anger – probably indicative of the general mood among the political class in the City of Brussels – is a somewhat unpleasant sight, especially when Germans wield the financial club. Nothing is forgotten in Poland: no pressure, no words, which above all shouldn’t come from German mouths, will dissuade us, German news magazine Der Spiegel quoted Jarosław Kaczyński in January.

Kaczyński’s policies may be facing widespread opposition in Poland by now – but with comments like these, he may be able to reach some of his opponents, too.

Brussels and Berlin seem to understand that. While wide swathes of German press coverage is pulling Polish policies to pieces, German and EU diplomacy remain … well … diplomatic.

And the real dark clouds, from Warsaw’s point of view, are gathering in the West, from the direction of another complicated neighbor. That would be Russia. When it comes to the Katyn massacre, for years, “the blame for the killings was alternately attributed to the Germans and the Russians”, a Radio Poland continuity announcement informed the station’s listeners on Wednesday (7th minute), Poland’s official day of remembrance. The report that followed the announcement was more accurate, stating that the Soviet Union (the Soviet NKVD) had been responsible.

In the same broadcast, German journalist Boris Reitschuster is interviewed (20th minute) about his latest book (to be published on Friday, April 15) about Putin’s Secret Army. (Whatever may be said about the book (in terms of reliability or otherwise), conservative press people appear to be fans, while liberal and leftist publications don’t display nearly as much fascination.)

There was no official mention of the tragedy in Poland during the communist rule nor much was said in the West, which is also guilty of concealing evidence of the Stalinist crime,

Radio Poland said on Wednesday.

Maybe it’s this mood that defines the current mission of Polish remembrance policies: 500 monuments to the Soviet soldiers, who drove the German Wehrmacht out of Poland in 1944/1945, are scheduled to be demolished (CNBC) or removed (Newsweek).

It’s not the first action of this kind, but it is now reportedly the Polish state Institute for National Remembrance (INR) that calls on regional authorities to dismantle the monuments. It could become a comprehensive measure.

And at the same time, Polish media discuss the positive symbols that shall replace those from the communist era. A Radio Poland press review, still on April 13:

Back to Rzeczpospolita now which claims that President Lech Kaczyński, who was killed in the plane crash in Russia six years ago, deserves a dignified memorial in the Polish capital. Having in mind, however, deep divisions in Polish society surrounding the circumstances of the crash, it is not a good idea to erect such a memorial in front of the presidential palace, as is proposed by the Law and Justice Party. The Rzeczpospolita columnist thinks that hospitals, schools and libraries built from public funds and named after the late president would be a better way of remembering President Kaczyński, and of bridging the divides within Polish society.

The presidential palace in Warsaw may have to wait for its copy, but this what the presidential memorial might look like.

____________

Notes

纪念“卡廷惨案”受害者的橡树, CRI, April 14, 2016
Instructions Importantes, CRI, April 12, 2016
Lech Kaczyński, 1949 – 2010, April 10, 2010

____________

Friday, April 8, 2016

The Panama Papers: Invested, but not Koppied

You needn’t be there yourself, but should your money? Those places are beginning to look like those parties you simply have to get an invitation to, if you want to matter: the “havens” where (many of) the rich and beautiful put their money. The Virgin Islands, for example. Or Panama. Or Luxemburg? Not sure. Ask a bank.

Reportedly, some members of Vladimir Putin‘s tight-knit inner circle do it. Reportedly, Hong Kong movie star Jackie Chan (成龍) does it. So do Thais. Lots of Indians, too. And maybe many Americans, but elsewhere.

Others, also reportedly, did so in the past. One of them even says that he lost money in the game.

But not so fast. Media tend to scandalize everything, don’t they?

According to ICIJ, the documents make public the offshore accounts of 140 politicians and public officials. The documents don’t necessarily detail anything illegal, but they do shine a light on the shadowy world of offshore finances,

National Public Radio (NPR) informs its listeners.

So, let’s not jump to conclusions. The problem, either way, is that the investors’ countries’ governments can’t get a picture of what is there. And once an investor is found on a list like the “Panama Papers”, with investments or activities formerly unknown to his country’s fiscal authorities (and/or the public), he’s got something to explain.

Like Argentine president Mauricio Macri, for example.

So, it’s beautiful to have some money there.

Unless the public begins to continuously ask questions about it.

Timely Exits from Paradise

If British prime minister David Cameron is right, the money he and his wife earned from an offshore trust were taxed. His problem, then, would be the general suspicon of the business.

The Cameron couple reportedly sold their shares in question in 2010, the year he became prime minister.

“Best Effect” and “Wealth Ming” reportedly ceased operations in 2012 and/or 2013. That was when CCP secretary general and state chairman Xi Jinping took his top positions. The two companies had been run in the Virgin Islands, and Deng Jiagui (邓家贵), husband to Xi’s older sister, had been the owner, Singaporean paper Zaobao reported on Tuesday.

And then, there’s Tsai Ying-yang (蔡瀛陽), one of the 16,785 Taiwanese Mossack Fonseca customers, the law firm the “Panama Papers” were leaked from. According to his lawyer, Lien Yuen-lung (連元龍), Tsay Ying-yang terminated his Koppie Limited company as soon as in 2009, the year following its establishment, so as to cut the losses – 30 percent of the investment, according to a phone interview Lien gave Reuters, as quoted by the Straits Times.

Tsai Ing-wen hasn’t commented herself, and maybe, she won’t any time soon. It doesn’t seem that too much pressure has mounted so far. But questions are asked all the same. On Wednesday, KMT legislators William Tseng (曾銘宗), Johnny Chiang (江啟臣), and Lee Yan-hsiu (李彥秀) told a press conference that in the “many cases” where the Tsai family had encountered controversy, Tsai Ying-yangs name had emerged, and this “gave cause for doubts” (會起人疑竇).

An Emerging KMT Opposition Pattern

William Tseng may become a regular questioner, concerning the financial affairs of Tsai’s family people. One of the “controversies” he had quoted had been the issue of a press conference on March 24. There, with different KMT colleagues,  but the same kind of artwork on the wall behind the panel, showing the suspect of the day, Tseng dealt with the issue of Academica Sinica president Wong Chi-huey‘s daughter’s role as a shareholder of OBI Pharma Inc..

KMT legislators press conference artwork

KMT representations:
Mind the guys in the background

One of his fellow legislators, Alicia Wang (王育敏), raised the issue of the company’s shareholder structure (and neatly placed Tsai’s brother there, too, maybe just to make his name available for quote by Tseng on other occasions:

“President-elect Tsai Ing-wen’s (蔡英文) brother and sister-in-law are also shareholders, and so is Wong’s daughter, Wong Yu-shioh (翁郁秀). Are others involved?”

Diplomatic Relations, but no Tax Treaty

The “Panama Papers”, as far as they concern Taiwanese customers, contain not only individuals, but companies, too: Taiwan Semiconductor Manufacturing (founding chairman Morris Chang, who served Taiwan as APEC representative in 2006), TransAsia Airways (more recently in the news for the tragic Flight 235 crash), Yang Ming Marine Transport Corporation, Wei Chuan Food Corporation (in the news since 2013), and the Executive Yuan’s National Development Fund.

The Development Fund was not a taxable organization, Taiwan’s foreign broadcaster Radio Taiwan International (RTI) quotes finance minister Chang Sheng-ford. He used the example to make the point that to suggest that some 16,000 keyword search results for Taiwan in the “Panama Papers” did not signify 16,000 cases of tax evasion. That’s just not the way to look at it.

Chang reportedly also said that while, “if necessary”, Taiwan would establish a Panama Papers working group and start investigating the most high risk people and agencies for tax evasion, the country had no tax treaty with Panama. Also, a Taiwanese anti-tax evasion law had not yet been passed.

____________

Related

The Panama Papers
Achselzucken schadet, Der Freitag, Apr 7, 2016
The Panama Papers, FoarP, Apr 6, 2016

____________

Sunday, April 3, 2016

Germany: Is “The Ivan” Back?

The Russians are coming was a standard line when I was a child. Sometimes, everyone into the blockhouses would be added. it was meant to be fun, but there was an underlying fear in it.

Another term for Russians in general would be The Ivan*) (probably an echo from “Ivan the Terrible”). At least in West Germany, fear of Russia was part of collective post-war identity – much more so than in Britain or France.

There may be many possible explanations for this, and I tend to believe that it was a combination of several factors (Germany being subject to allied, including Soviet, control being one that lasted particularly long) was one of them. West Germany’s existence and raison d’être as a frontline state was another. And then, there was a widespread inclination among many Germans to see their country as a victim in the first place, rather than as an initiator of Nazism and boundless war.

By 1983, it had become evident, at least in certain quarters, that the USSR had lost most of its expansionary power. In terms of soft power, Moscows message had become about as attractive as athlete’s foot, and in military terms, the “Evil Empire” was grossly overestimated.

But there was a narrative, and as usual (when the narrative is well crafted), it prevailed over facts. On March 31, 1983, US president Ronald Reagan told a Los Angeles World Affairs Council Luncheon that

In the last 15 years or more, the Soviet Union has engaged in a relentless military buildup, overtaking and surpassing the United States in major categories of military power, acquiring what can only be considered an offensive military capability. All the moral values which this country cherishes-freedom, democracy, the right of peoples and nations to determine their own destiny, to speak and write, to live and worship as they choose—all these basic rights are fundamentally challenged by a powerful adversary which does not wish these values to survive.

Der Spiegel, back then a center-left and liberal German newsmagazine, took issue with Reagan. While the USSR was certainly no paper tiger, and while it was true that Soviet military had seen a huge push during two decades under Leonid Brezhnev (with American military budgets being  reduced by some 2.5 percent per year during the Nixon, Ford, and Carter presidencies), the USSR’s military power wasn’t as strong as first reported.

Shortly before a paper was published by US secretary of defense, Caspar Weinberger (also in March 1983, and supportive of Reagan’s March-31 remarks), the CIA had retracted all its US statements concerning Moscow’s military budget:

military expenditures had been overestimated by fifty percent. Rather than by three, four, or more percent, there had been growth by a maximum of two percent since 1976.

Such subtleties, however, didn’t put Ronald Reagan off-message. His story remained the same; the Soviet Union was about to put an end to [a]ll the moral values which this country cherishes.

Fourty-year-old statistics like those debted in the early 1980s are hard to verify (or falsify). But in at least one respect, the Spiegel authors, in 1983, were wrong: contrary to what they believed (quoting “experts”), America proved able to finish the USSR off in a gargantuan arms race, and the factors that lead to the Soviet Union’s demise in 1991 were pretty much the weaknesses that the Spiegel authors themselves had pointed out less than a decade earlier.

The rest, as they say, is history. The world, from Alaska to Siberia (the long way round, of course), and from Pole to Pole, happily awaited huge peace dividends. After all, we had reached the end of history.

But Russia felt squeezed by NATO – understandably, the Baltic nations and Poland had felt rather urgently that they needed a strong reassurance against potential future Russian expansionism. (Not everyone appeared to trust the story about the end of history, and besides, a democratic society doesn’t necessarily live in a peaceful, unaggressive state.

Germans have viewed Russia – and the Soviet Union – differently since the mid-1980s. By 1987, Soviet leader Mikhail Gorbachev had overtaken Ronald Reagan, in terms of popularity here. That didn’t change after the USSR’s demise: while Gorbachev was seen as a failure, or even a “sellout” of sourts, among many Russians, Germans considered him “the” man who had made German unification possible. And Boris Yeltsin‘s Russia, even if not looking terribly respectable at the time, certainly didn’t look like something to fear either.

In an article in Germany’s weekly Die Zeit, a Moscow correspondent stated in May 1994 that once again, a majority of Russians considered the end of the USSR a greater calamity than its beginnings, and that Russian reformers had not been successful in “learning from the West”, as stipulated by Yeltsin two and a half years earlier.

Yeltsin had to accept that the safeguarding of authority, which had for centuries been based on expansion rather than on enlightenment, could not be redesigned with a new constitution alone.

Jelzin hat einsehen müssen, daß Herrschaftssicherung, die seit Jahrhunderten durch Ausdehnung statt durch Aufklärung erfolgte, mit einer neuen Verfassung alleine nicht umgestaltet werden kann.

Only pacts and compromises with conservative forces could save the “autumn” of Yeltsin’s presidency, the correspondent wrote.

In economic terms, a Stratfor paper dating from November 1999 suggested that veterans of perestroika, such as Prime Minister Vladimir Putin or former Prime Minister Yevgeny Primakov, could strip the oligarchs of their wealth and influence, and enact more centrist policies.

To quite an extent, this seems to be what Vladimir Putin‘s presidency has done. In its early years, it continued the ideological consolidation started by Yeltsin himself, and his administration began to implement a policy that the “Zeit” Moscow correspondent described as west-oriented as a matter of principle, but moving away from America in particular. […] In America, however, the “Zeit” article quoted Yeltsin, forces were concentrating that would like to keep Russia in a state of controllable paralysis. That said, Putin  – in the eyes of investors – may have arrived at a point similar to Yeltsin’s, by now. Too little appears to move, economically.

When reading the press these days – certainly the German press -, you might be forgiven if you think that Russian policies had fundamentally changed since the 1990s. But they haven’t. There has been a remarkable Russian continuity – and a tendency in the West to disregard realities in Russia, and in its remaining sphere of influence.

When late German foreign minister Guido Westerwelle told Moscow in December 2013 that it was “not appropriate” for the EU “to ask third parties for permission before inviting the Ukraine to develop into Europe’s direction”, this represented widespread western- and central European illusions.

Russia, too, is a European country – most Russians live on the European continent, and Moscow, Saint Petersburg, and Volgograd not least, are European cities. The discriminatory – and self-centred – approach of equating Europe with the EU has done much to its recent crises, be it on its eastern, be it on its northwestern boundaries.

There is an important difference to make: it would have been unethical if NATO had refused Polish or a Baltic country’s accessions, and it would have been particularly unethical if Germany a main author of Polish partition and loss of the Baltic states’ sovereignty,- had demanded such a refusal.

But in Ukraine, there had been no consensus to join an alliance with the West. In a row, administrations closer to Moscow or closer to the West had been elected, but there had been no continuity. There was Russian intervention, but there had been unwarranted Western interference prior to that. I have no doubt that any Russian leader, be it Putin, Yeltsin, or Gorbachev, would have reacted just the way Putin did. That was no matter of conviction; it was a matter of geopolitics.

Now, Germany’s federal government intends to counter Russian espionage, propaganda, and disinformation in Germany, writes German daily Die Welt. What they mean is, that Russian and pro-Putin publications have blown several issues in the news – issues that have recently troubled many Germans – out of proportions, or given them a slant that favored narratives from the fringes, rather than the much-conjured “center” of German society.

If the German public can be persuaded by domestic propaganda to swing back from a rather “russophile” (since the 1980s) to a rather anti-Russian attitude again (as from the 1940s to the 1970s) remains to be seen. But if the political class have their way, it is going to work that way.

That said, there are surprises, once in a while. In May 2015, Joachim Gauck, not particularly famous for being a friend of the Russian people, gave a speech in the Westphalian town of Schloß Holte-Stukenbrock, a prisoner-of-war campsite during World War 1 and, more notoriously, World War 2. What Gauck said, was this:

We have gathered here today in Schloß Holte-Stukenbrock to recall one of the worst crimes of the war – the deaths of millions of Red Army soldiers in German prisoner-of-war camps. They died in agony without medical care, starved to death or were murdered. Millions of prisoners of war for whose care the German Wehrmacht was responsible under the law of war and international agreements.

Saying that was laudable, especially as most Germans I know aren’t even aware of this chapter in their history. But there is a catch: to say something only once hardly changes anything. Only regular repetition – as anyone with just a faint idea of how propaganda works can tell you – will make sink inconvenient truths like these sink in. Most Germans I know aren’t actually aware of the scale of German warcrimes against Soviet war prisoners. And to make the warprisoner story sink in isn’t deemed desirable: neither by most of Germany’s media, nor by the German population in general, many of whom would like to see a Schlußstrich, a “final stroke” underneath the complete chapter of Nazism.

Some time in the early 1980s – prior to Gorbachev’s tenure as Soviet party secretary -, the West German foreign office published a booklet for use in school classes. Our school was a rather conservative environment, but the booklet made it into our classroom anyway. Titled “Aufrüsten-Abrüsten” (Armament-Disarmament), it was a try to educate us in foreign politics, and I don’t remember much of it. But there was a remarkable line in it which basically said that, no matter to which conclusions we, as school students, might come concerning the Soviet Union’s role in Europe, we should develop some sympathy – even if not necessarily acquiescence – in the light of the past.

I guess that this booklet had much to do with the man at the helm of the foreign office at the time – Hans-Dietrich Genscher, German foreign minister from 1974 to 1992, who died on Thursday. As phobic as West German feelings against the “East” might have been back then, there seemed to be an understanding, at least in some substantial quarters of the political class, that you can’t have peace without trying to understand those who may (or may not) become your foes, and that your own decisions may matter in the process.

This understanding may no longer be here, and I’m wondering how much misery it may take before we will regain some common sense.

____________

Notes

*) Max Frisch, in his novel “Homo Faber”, raised a modest monument for German anti-Russian sentiment, in the shape of an, as it turns out later, otherwise/actually/mostly quite likeable German philistine:

No German desired re-armament, but the Russian forced America into it, tragically, which I, as a Swissman […], couldn’t judge, because I hadn’t been to the Caucasus, he [the German] had been in the Caucasus, he knew the Ivan, who could only be taught a lesson with weapons. He knew the Ivan! He said that several times. Only possible lesson through weapons!, he said, because nothing else would impress him, the Ivan —

I peeled my apple.

Distinction between Herrenmenschen and Untermenschen, as advocated by the good Hitler, was, of course, nonsense; but Asians remained Asians —

I ate my apple.

Kein  Deutscher  wünsche  Wiederbewaffnung,  aber  der  Russe zwinge  Amerika  dazu,  Tragik,  ich  als  Schweizer   (Schwyzzer, wie  er mit Vorliebe sagte)  könne  alldies  nicht   beurteilen,  weil  nie im Kaukasus gewesen,  er sei  im  Kaukasus gewesen,  er  kenne den Iwan, der nur durch Waffen zu belehren sei. Er kenne den Iwan!
Das  sagte  er mehrmals. Nur durch Waffen zu  belehren!  sagte  er, denn alles andere  mache  ihm keinen Eindruck,  dem  Iwan   –

Ich  schälte meinen Apfel.

Unterscheidung   nach  Herrenmenschen   und   Untermenschen, wie’s  der  gute  Hitler  meinte, sei  natürlich  Unsinn;  aber  Asiaten bleiben Asiaten –
Ich  aß meinen Apfel.

____________

Friday, April 1, 2016

Media Coverage on Ministry of Education’s (MoE) “Blue Book” on Returning Overseas Students and the Labor Market

The Chinese ministry of education (MoE) published a “blue book”, or a government report, on March 25, concerning overseas Chinese students returning to China, and looking for a job there. If Chinese press and government agency coverage on the report is something to go by, this is what the average academic returnee to the motherland looks like:

he is actually mostly a she (59.16 percent of the returnees are female), aged 23 to 33 (absolute average 27.04 yrs old), a masters student (80.7 percent), a postgraduate (9,49 percent), or an undergraduate / a student with a specialized subject (9.81 percent combined). If a postgraduate, his main fields should mainly be chemistry, material science, economics, electronics and electrical engineering, while the masters fields of study are somewhat more into the direction of finance, accounting, business management, management studies, or international business studies.

Statistics seem to suggest that there have been more returnees recently, than the 1978 to 2015 average numbers. Either way, the MoE’s Overseas Students’ Support Center deputy director Xu Peixiang (徐培祥) is quoted as saying that some 70 to 80 percent of students, in recent years, have returned after their studies abroad.1)

97 percent of those who currently study abroad are doing so at their own expense, which appears plausible when looking at the total numbers. In 2015 alone, 523,700 students reportedly left for studies abroad, and 409,100 job-seeking overseas students returned to China that year. By comparison, 248 students left China for studies abroad in 1978, according to Xinhua newsagency.

Very rough calculations with many unknowns: given that 459,800 Chinese left China to study abroad in 2014, according to this government-agency news report, the average of students leaving in 2014 and 2015 combined would be (459,800 + 523,700)/2 = 491,750, and based on an average duration of 22 months (more precisely 21.47 months) of studies abroad among the 2015 returnees,  this would mean that about 901,542 Chinese students would currently be abroad.

Three percent of these would then not study at their own expense (or that of their parents, relatives, etc.). Some 27,000 of the 901,542 abroad would, based on my shoddy calculation, study with a government grant, a scholarship, etc.. And probably, very few, if any, among the 248 who went abroad in 1978, were self-paying students.

23.85 percent of the 2015 returnees have been looking for a job in state-owned companies, 19.4 percent prefer minban operations2), and foreign-invested enterprises, state institutions and financial institutions rank third, fourth and fifth, respectively, in the returnees search settings. Only 3.32 percent want to establish businesses of their own (one percentage point up, compared to the 2014 returnees).

When it comes to location and company types, the returnees haven’t necessarily followed their ideas of perfect companies and locations, but looked at some hard facts (and regulations), and have therefore looked for jobs that appeared to be closer within their reach. Either way, Beijing, Shanghai, Guangzhou and Shenzhen are still very popular destinations, with 49.34 percent indicating these goals, but this is said to be eight percentage points less than in 2013. This share is now basically focused on other provincial-capital-level cities.

Being in a position to pay for ones studies abroad doesn’t necessarily translate into perfect (or labour-market-oriented) choices, according to the news coverage. Qi Mo (齐默), head of the returnee office at the MoE, is quoted as stating “a certain blindness” in terms of how students (and their parents) are choosing fields of studies (or majors) and places (cities and universities) abroad. Hence, the MoE was trying to provide candidates for self-paid overseas studies, as well as their families, with information to support their choices, according to Qi.

It isn’t strongly highlighted in the news, but it becomes fairly evident that while Xu Peixiang points out how returning overseas students have become a group that receives great attention at our country’s market of talents, there may be particular challenges for returning overseas students, too. When a Xinhua article mentions measures like bases (or opportunities) for practical work as supportive measures for returnees to integrate into the labor market (this might also be translated as internship opportunities), you might suspect some frustration and trouble there. After all, such “opportunities” are hardly the financial return self-paying students (and their families and networks) would expect on their investment (or borrowings).

____________

Footnotes

1) According to statistics quoted in the Chinese press coverage on the MoE “blue book”, 4.04 million Chinese students have studied abroad from 1978 to 2015. 2.22 million of them have returned so far.

2) minban is a poorly defined term. There are, of course, many ways to find definitions anyway. Dorothy J Solinger, in “China’s Transition from Socialism”, first published in 1993, suggested that

there are three main types: those […] which are supposedly owned and managed by “people” (minyou-minban); those owned by the state but managed by “people” (guanyou-minban); and those jointly operated and owned by the state and the “people” (guanmingongyou).

And in 1999/2000, Guoqiang Tian, now a professor at Texas A & M University and in China, discussed in a paper on Property Rights and the Nature of Chinese Collective Enterprises why collective enterprises, especially township and village enterprises (TVEs) had – those sixteen years ago, anyway – developed more rapidly than privately owned enterprises, in China.

General note: I have no information about survey’s return rate among the former overseas students.

____________

Saturday, March 26, 2016

Hung Hsiu-chu elected KMT Chairwoman

Hung Hsiu-chu, the KMT’s presidential nominee until October 2015 (when she was ditched and replaced by Eric Chu), has been elected KMT chairwoman today. She replaces Eric Chu who resigned as KMT chairman in January, after suffering a heavy defeat as the KMT’s presidential candidate. According to this website, turnout was low.

A new leader will be elected in July 2017, a year and four months from now.

Will she stand for re-election then? And would she be re-elected?

Not necessarily. She hasn’t been quite the diplomat during her political career so far, and a successful KMT chairperson would need great skills to integrate the different tempers and political directions within the KMT.

Her position concerning relations with China were a factor in bringing her down as the KMT’s presidential nominee – she was deemed to close to Beijing. To become a long-term KMT chairperson, the least she would need to do is to move away from her “unification” position.

You may actually be quite “Chinese”, and still become Taiwan’s president. In a post for a University of Nottingham blog, Michael Cole describes how seemingly “pro-unification” parties may be vulnerable to movements that consider themselves Chinese on the one hand, but by no means “pro-Beijing”.

In May, Tsai Ing-wen will be sworn in as President of the Republic of China on Taiwan. And the main opposition leader will be Hung Hsiu-chu. Sounds like a fascinating constellation.

Saturday, March 26, 2016

Maritime Powers – Argentina and Indonesia arrest Chinese Fishing Crews

1. China, Taiwan vs. Indonesia

Chinese fishing trawlers have been involved in two rather strongly publicized disputes this month.

One of the two disputes occurred on March 19 local time, in a location called a traditional Chinese fishing ground by the Chinese embassy in Jakarta. This was, reportedly, a bit south of the South China Sea, and well inside Indonesia’s exclusive economic zone, according to Susi Pudjiastuti, Indonesian minister of fisheries and maritime affairs (and, according to this announcement on “Facebook”, previously an entrepreneur in the seafood distribution and fisheries industry). The Indonesian coastguard reportedly arrested eight fishermen from a Chinese fishing ship before a Chinese coast guard ship intervened and rammed the fishing ship back into the South China Sea, according to the English-language Jakarta Globe. Beijing has since demanded the release of the eight fishermen, but Indonesia appears determined to prosecute them.

Chinese foreign-ministry spokeswoman Hua Chunying, just as the Chinese embassy in Jakarta, referred to the incident location as “traditional Chinese fishing grounds”. She also said that Natuna Islands belong to Indonesia, and there is no objection from China on that. The Jakarta Globa quoted Pudjiastuti as saying that the incident occurred occurred just 4.34 kilometers off Indonesia’s Natuna islands, adding her conclusion that this was inside Indonesia’s exclusive economic zone. On another press conference two days later, Hua answered even more questions concerning the incident.

Two days (local time) after the arrests, two Taiwanese fishing boats were fired at by what they believed to be an official Indonesian vessel while in the Strait of Malacca, according to the English-language Taipei Times. According to the report, a spokesman for the Indonesian Navy Headquarters said that there had been no report by the Indonesian coast guard or navy vessels of chasing Taiwanese fishing boats, but on Thursday, the Straits Times quoted an Indonesian government taskforce against illegal fishing as saying that there had been an incident involving two Taiwanese tuna longliners, and that the shots had been fired in self-defense as the Taiwanese vessels had tried to ram it.

2. China vs. Argentina

On March 14, Argentina’s coast guard sunk a Chinese trawler off the Patagonian coast. The BBC’s Mandarin service reported in an online newsarticle quoted the Argentine coastguard as saying that

The Chinese trawler Luyan Yuanyu 010 was detected while conducting illegal activities in the [Argentine] economic exclusive zone on Monday (March 14). When trying to stop [the Chinese trawler], the coast guard was surprised by  a counter-attack and then sank this trawler.

来自中国的拖网渔船“鲁烟远渔010”周一(14日)被发现在其专属经济水域(EEZ)非法作业,警备队在阻挡时遭反击,随后击沉这艘渔船。

The speaker of the Chinese foreign ministry, Lu Kang, said on March 16 that the trawler in question had been “chased for several hours during its work in Argentine fishing grounds. The statement said nothing about “illegal fishing”, nor about whether or not the trawler had put up a counter attack [or counter attacks].

中国外交部发言人陆慷周三(16日)表示,有关渔船“在阿根廷渔场作业时,被阿海警船追赶数小时”。声明并未提及任何关于“非法捕鱼”的字句,也没有提及中方渔船有否反抗。

Lu Kang emphasized that all 32 crew members had been saved, that the Chinese side had made urgent representations to the Argentine side, that it had demanded an investigation and a report as well as safeguarding the safety and legal rights of the crew, as well as avoiding similar incidents from happening in the future.

陆慷指出,32名船员全部获救,中方已和阿方展开紧急交涉,要求阿根廷彻查详情并向中国报告,保障中国船员的安全及合法权益,避免类似事件再发生。

The official news agency Xinhua said that while a debate about whether one side had trespassed or whether the other had acted out of proportions while enforcing the law, the Chinese embassy in Argentina had reminded the Chinese fishing companies busy in the South Atlantic to pay attention to safety.

The BBC report reproduces the Argentine coast guards account as saying that the Chinese trawler, after its detection, had tried to escape into international waters. In the process, it had rammed the coast guard vessel several times, thus putting not only the Chinese crewmen at risk, but the Argentinians, too. While 28 crew members were apparently saved by another Chinese vessel, four were picked from the water by the Argentine coast guard and will reportedly be prosecuted in Argentina.

According to the online trade publication SeafoodSource.com, the Luyan Yuanyu 010 trawler was operated by Shandong Yantai Marine Fisheries Co., […] a subsidiary of the China National Fisheries Corporation (CNFC), which ultimately, across some shareholding, makes this a state-owned operation.

A possibly similar incident, but in politically-charged waters, occured four and a half years ago, in the vicinity of the Senkaku Islands which are controlled by Japan, and considered Chinese by Beijing and Taipei. Japan released the crew and the captain of the Chinese fishing vessel about a fortnight after his arrest, and China gave the captain, Zhan Qixiong, a hero’s welcome.

During the two weeks of the crisis, China, according to the Economist,

apparently suspended its export of rare-earth minerals, which are vital to making electronics components used in everything from handheld gadgets to cars. On September 23rd China emphatically denied that it is blocking exports. And this may be true: there probably isn’t a formal directive. But in a country where informal rules abound, exporters know that it can pay to withhold shipments—in solidarity with a government that is angry at its neighbour.

The Japanese government in office at the time was largely seen as roundly defeated by Beijing, and efforts have since been made to make Japan less dependent on business with China in general, and on “rare earth minerals” in particular.

Probably, neither Argentina nor China are interested in escalating the conflict, and the Ji Lu Evening Post (齐鲁晚报) from Jinan, Shandong Province, quoted Xinhua as, in turn, quoting the Argentinian foreign minister Susana Malcorra as saying in a televised interview on March 18 that Argentina hoped the sinking of the trawler wouldn’t greatly affect the bilateral relations with Beijing.

The Chinese service of Argentina’s foreign broadcaster Radiodifusión Argentina al Exterior (RAE) quoted Malcorra correspondingly.

____________

Related

» No bit of Humanity, July 22, 2012

____________

Wednesday, March 16, 2016

Radio Cairo Podcasts

Radio Cairo‘s modulation on shortwave remains bad, but there are currently podcasts available, containing the Egyptian foreign broadcaster’s North American service programs.

This letter,containing a valid QSL card, came in only 72 days after I sent a reception report, early in 2015

This letter,containing a valid QSL card, came in only 72 days after I sent a reception report, early in 2015

Downloads available →there, on Radio 360, a media website. Still no great audio as far as Cairo is concerned, but much better than what most of us are probably used to.

Be prepared for a distorted calibration tone during the first two minutes and 35 seconds on the “Monday, 14.03.2016” recording, which actually contains the Sunday program (March 13, 2016).

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 54 other followers

%d bloggers like this: