Posts tagged ‘diplomacy’

Friday, September 4, 2015

Old Friends: No you Can’t, Yes we Can

1. You can’t invite that (alleged) War Criminal, can you?

Granted, there were a number of good reasons to stay away from the CCP’s military parade, and the falsification of history that marched among the ranks – after all, it was the Republic of the two Chinas that won the war -, was one of them. But then, Japan, too, cooks history books, and that would deserve more attention, too – I haven’t heard of any Western leader recently who’d cancel a meeting with Japanese prime ministers because of such issues. Maybe it is because history as a science isn’t considered to push economic growth, and therefore deemed useless. But then, history probably wasn’t a main driver of disharmony anyway.

Rather, what seems to have bugged a number of world leaders was Beijing’s guest list, which included Omar Hassan al-Bashir, Sudan’s president. A scandal?

Not if you ask Hua Chunying (华春莹), spokeswoman at China’s foreign ministry. Some Q&A from the ministry’s regular press conference on Tuesday:

Q: Sudan’s President Omar al-Bashir will attend the September 3 activities. President Xi Jinping will also meet with him. Bashir is wanted by the International Criminal Court for war crimes. Is there a contradiction that China invites him to attend activities marking the victory of World War II?

问:苏丹总统巴希尔将来华出席9·3纪念活动,习近平主席将与他会见。巴希尔因战争罪受到国际刑事法院通缉。中方邀请他来华出席二战胜利70周年纪念活动是否矛盾?

A: African people, including Sudanese people, made important contributions to the victory of the World Anti-Fascist War. It is reasonable and justified for China to invite President Bashir to attend the commemorative activities. China will accord him with due treatment during his stay in China.

答:包括苏丹人民在内的非洲人民为世界反法西斯战争胜利作出了重要贡献。中方邀请巴希尔总统来华出席纪念活动合情合理。巴希尔总统来华期间,中方将给予他应有待遇。

Being not a signatory to the Rome Statute of the International Criminal Court, China will deal with relevant issue on the basis of the basic principles of international law.

中国不是《国际刑事法院罗马规约》的缔约国,将在国际法基本原则的基础上处理相关问题。

Now, one might ask why China is no signatory to the Rome Statue of the International Criminal Court. That would go to the heart of the matter, while the spokesperson’s statement remains at the surface. The underlying answer may well be that to Beijing, Omar al-Bashir is primarily the president of Sudan, and only secondly, Beijing’s son of a bitch old friend. That al-Bashir’s immunity is, to Beijing, a matter of state sovereignty, not of personal responsibility or guilt. That aside, the attitude is best compatible with China’s interests in Africa – and maybe, there’s still a bit of a fear among China’s elites that they could, in a worst-case scenario, become targets of the ICC.

In a case like al-Bashir’s, Beijing’s critics are wrong, and Beijing is near-absolutely right. There can be no justice if leaders of small countries can be taken to court, and leaders of great powers remain immune. Peace may be “a journey” and “a never-ending process”, because dialogue is a voluntary choice. But when it comes to justice, tougher standards need to be applied. Unequal justice is an oxymoron.

Hua Chunying’s reference to the Rome Statute is also an elegant swipe against U.S. critics in particular: Washington has signed the Statute, but never ratified it.

2. You can’t Invite Shen Lyushun, can you?

Yes, we can, says Washington D.C., and so it happened on Wednesday. Taiwan’s English-language paper,  The China Post:

In a highly symbolic move, Taiwan’s representative to the United States attended an event in Washington D.C. Wednesday to commemorate the Allied Forces victory in the Pacific and the end of World War II.

Shen Lyushun’s (沈呂巡) attendance was the first time Taiwan’s top diplomat had been invited to attend similar events in the United States.

Now, guess what – Beijing reportedly didn’t like the guest list:

China’s ambassador to the United States Cui Tiankai did not attend the event even though he had been invited. Chinese officials have protested the inclusion of Taiwan’s presence at the event.

Which is fine. Dialogue remains a voluntary choice.

____________

Related

» Failure to Arrest, The Guardian, June 24, 2015
» CIA & Hundesöhne, Tagesanzeiger, Feb 7, 2013
» Not a party to treaty, John Bolton, May 6, 2002

____________

Saturday, August 29, 2015

Weekend Links: Western Linguistic Manipulation, Destabilizing Russian Propaganda

Bicycles in Bremen-Sebaldsbrück, August 2015

“The world is upside down”,
said the wrong-way driver

1. China wants an Apology from the Japanese Emperor

That’s what Xinhua demanded on Tuesday, anyway: “Injustice has a source, a loan has a lender” (冤有头,债有主).

2. China wants North Korea to shut up

That’s because North Korea wanted South Korean loudspeakers to shut up. That has now happened, but on Monday, the loudspeaker crisis wasn’t yet resolved, and that was terrible, because South Korean president Park Geun-hye considered to stay at home in Seoul, due to the bad political weather on the Korean peninsula, rather than attending the PLA military parade on September 3.

Korean tensions won’t take China hostage, announced the “Global Times”, the quasi-Chinese parallel universe for foreigners who don’t understand Chinese, suspecting that certain forces in Pyongyang, Seoul, or outside the peninsula are gambling on this. Sino-NK compares the article in English and its – somewhat different – Chinese original.

The anger was actually understandable, as sino-narcissistic as it may have been. After all, Park’s attendance – now (re)confirmed – lends a lot of face to the parade of an army which actually had comparatively little to do with the defeat of Japanese imperialism, as Taiwanese president (and former KMT chairman) Ma Ying-jeou pointed out last month.

UN Secretary General Ban Ki-moon can hardly be considered one of the certain forces in Pyongyang, Seoul, or outside the peninsula anyway. According to Reuters, citing Xinhua, he has defended his trip to Beijing next week to watch a military parade marking the end of World War Two following concern from Japan. Ban is scheduled to attend the sublime distortion of history, too.

Ban defended his planned attendance in Beijing next week after Japan’s foreign ministry had sent a message to the United Nations, saying that the events draw attention to the past for no purpose and that the United Nations should remain neutral, and a senior ministry official expressed strong dissatisfaction with Ban’s plan to observe the military parade in Tiananmen Square.

Tokyo’s top diplomats apparently felt an urgent need to prove that you don’t need to be Xinhua to talk like a wide-mouth frog.

3. China wants to cast off Western Linguistic Manipulation

This is what Huanqiu Shibao, translated and quoted by Fei Chang Dao, actually meant in its editorial on Thursday: a need to cast off Western linguistic manipulations and steer clear of the linguistic traps that they set when it comes to democratic concepts. CCP democratic practice proves that most “lingustic traps” are digital these days.

4. India is a Victim of such Manipulation

No, Mao Siwei, a former consul-general to Kolkata, doesn’t say that. He only suggests that India’s political system has (or leads to) problems, with all important legislation stalled in parliament. And he doesn’t even say that. He only quotes a Times of India editorial that says so.

5. How Marco Rubio would “deal with China”

On the basis of strength and example, of course, like any presidential candidate, prior to entering the White House and inheriting his predecessors desk (and files). Marco Rubio‘s first goal – repeat: first goal – would be to restore America’s strategic advantage in the Pacific. How so? By restoring the Pentagon’s budget to its appropriate level, of course:

This will allow us to neutralize China’s rapidly growing capabilities in every strategic realm, including air, sea, ground, cyber space and even outer space.

And

I will also promote collaboration among our allies, as America cannot and need not bear the full burden of counterbalancing China’s power.

Well, some of them will be in Beijing on Thursday, saying Hello to the victorious “People’s Liberation Army”. Maybe Rubio should first ask America’s quasi-allies in East Asia what they are going to spend on their countries’ military. Hegemony is unsustainable. Partnership might work.

6. Contested Economist Obituary of Tashi Tsering

The Economist published an obituary on Tashi on December 20 last year, and Woeser, who apparently furnished the news magazine with a photo taken by her husband Wang Lixiong ten years earlier, took issue with several points of the article. A few days after the Economist’s publication, she had recorded her objections. High Peaks Pure Earth offers an English translation. (Btw, Woeser also unveils the identity of the author of the Economist’s obituary – as a rule, authors remain anonymous there. The Economist explains why.)

7. Women can’t keep a Secret secret

Hilary Clinton can’t, Woeser can’t (see previous note, re the Economist’s Tashi Tsering obituary and its now uncovered author), and nor can Ambassador Caroline Kennedy.

Anyway, who cares. In the digital age, secrets are rapidly going out of fashion.

8. No “Russia Today” Rep Office in Latvia

According to Delfi, a Baltic online publication quoted by Euromaidan Press, the Latvian Registry of Enterprises denied permission to RT, saying that “the documents submitted by Russia Today contradict the Constitution of Latvia as well as several other laws”. Seconding the decision, the National Council of Electronic Media in Latvia reportedly alleged that the goal of the Russia Today Russian state news agency is to spread biased information in the information space to support the interests of Russia’s foreign policy.

A People’s Daily article in April suggested that the European Union was on the defensive in a “propaganda war” with Russia.

A rapid-response team to counter the destabilizing influence of Russian propaganda is now being established by the European Service of Foreign Affairs, writes Euromaidan Press.

Friday, August 28, 2015

“People’s Daily” on Russian-Western Propaganda Competition (April 2015)

The following is “old news”, a People’s Daily online article from April this year, but I think it will continue to matter. Hence the following translation. Links within blockquotes added during translation.

I have some thoughts of my onw about what is being said in the article – and I can’t confirm the accuracy of what its authors wrote. It’s a mere translation, for reference, and maybe for later use — JR

Main Link: International Viewpoint: Europe, America and Russia measuring their Strengths in the International Public Opinion Arena

Source: April 10, 2015, People’s Daily / People’s Daily online. European correspondent Ren Yan, U.S. correspondent Chen Lidan, Russia correspondent Lin Xuedan, People’s Daily / People’s Daily online, April 10, 2015

Picture: “Russia Today” international news agency organizing a video link concerning the Ukraine crisis – photo by our correspondent Lin Xudan

“今日俄罗斯”国际新闻通讯社日前就乌克兰危机问题进行视频连线。 本报记者 林雪丹摄

The European Union has decided to formulate a plan for the dissemination of information on their Riga summit in May, including mainly the preparation of a Russian-language television station or radio station and similar Russian-language media, to counter the growing Russian influence in international public opinion. Not long ago, American foreign secretary John Kerry acknowledged in a sub-committee session of the Senate that Russia had been successful in international communications. There are Russian scholars who believe that Russian media are in advantage in their response to the Ukraine crisis, making European countries feel uneasy, with the pattern of international public opinion undergoing new changes.

欧盟决定在5月举行的里加峰会上拟定一项信息传播计划,主要内容包括筹建俄语电视台或广播电台等俄文媒体,以应对俄罗斯在国际舆论场上日益增强的影响力。不久前,美国国务卿约翰·克里在参议院的一个小组委员会上也公开承认,俄罗斯在对外传播上取得了成功。有俄罗斯学者认为,在应对乌克兰危机的媒体报道中,俄罗斯占明显优势,令欧洲国家感到不安,国际舆论格局正在发生新的变化。

The EU – Launching a “counterpropaganda war'” against Russia

欧盟——向俄罗斯发起“反宣传战”

A European External Action Service official recently confirmed to this reporter that the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy, Federica Mogherini, is heading a team which is wildly beating gongs and drums to devise an action plan specifically targeted at Russia. The plan is scheduled to be finished before the end of June. The plan includes preparations for a Russian-language television station or radio station, transmitting to citizens of former Soviet republics, people of Soviet-republic ancestry, and to Russia.

欧盟对外行动署一名官员近日向本报记者证实,欧盟外交与安全政策高级代表莫盖里尼带领一个团队,正在紧锣密鼓地制定一份专门针对俄罗斯进行宣传的行动计划,要在6月前完成。该计划包括筹建俄语电视台和电台,对原苏联加盟共和国的俄罗斯裔民众和俄罗斯民众进行定向传播等内容。

At the beginning of this year, several European countries, including Britain, Denmark, Latvia, and Estonia, called for the establishment of a Russian-language television or radio station to launch a “counterpropaganda war” at Russia. Danish foreign minister Martin Lidegaard said that Russia was actively conducting propaganda and [successfully] managed public opinion, but the EU had sufficiently reacted to this threat. He believed in a need for a long-term response mechanism [may be, but doesn’t have to be the term actually used or meant by the former foreign minister or the reporting journalist, but my take of 应对机制 during translation – JR], i. e. the establishment of a Russian-language television station and other mass media, and broadcasting news in Russian very frequently. Russian deputy foreign minister Aleksey Meshkov  believes that this activity by a number of European countries and their advocacy of the concept of free speech are counterproductive. He says that Russia has respected the principle of freedom of speech all the way, however, Europe is doing the exact opposite.

今年年初,包括英国、丹麦、拉脱维亚和爱沙尼亚在内的欧洲多国呼吁欧盟建立俄语电视台向俄罗斯发起“反宣传战”。丹麦外交大臣利泽高表示,俄积极利用媒体就乌克兰问题“宣传造势”“操控舆论”,但欧盟方面对这种威胁并没有进行足够的回应。他认为有必要建立长期的应对机制,即建立俄语电视台等大众媒体,高频度地用俄语播发新闻。对此,俄外交部副部长梅什科夫认为,欧洲多国的这一举动与其所倡导的言论自由理念相悖。他表示,俄罗斯始终积极遵循言论自由的原则,但欧洲却反其道而行之。

An article published by a mainstream website, “European Developments” [“欧洲动态”], believes that thirty years ago, Russia had been on the defensive in the propaganda war with the EU. At the time, the EU had strong propaganda organs, such as Radio Free Europe, Deutsche Welle, and other media, incessantly broadcasting to Russian listeners in their language. Afterwards, the EU gradually cut down its spending on the propaganda war, and by now, Russia has won the advantage. Two EU diplomats who gave interviews [or an interview] to that website [i. e. 欧洲动态] dispiritedly said that the EU was losing in the propaganda war with Russia and that now, the unfavorable situation needed to be turned around as quickly as possible.

欧盟主流媒体之一“欧洲动态”网站载文认为,30年前,俄罗斯在与欧盟的宣传战中处于守势,那时的欧盟拥有强大的宣传机器,如自由欧洲电台、德国之声等媒体,不间断地对俄罗斯听众进行俄语广播。后来欧盟逐渐削减了对俄宣传战的投入,到现在俄罗斯反而在宣传战中占了上风。欧盟两位外交官在接受该网站采访时沮丧地表示,欧盟在宣传战中输给了俄罗斯,现在必须要尽快扭转这种不利局面。

America – Doubts in the U.S. International Broadcasting Reform Bill

美国——国际传播改革法案受质疑

The US Broadcasting Board of Governors members include the Voice of America, Radio Free Europe / Free Asia and other broadcasters. The media under its flag are broadcasting to 125 countries and regions in 65 languages. A questionnaire survery of thirty senior US diplomacy officials and experts showed that America is currently losing out to Russia’s propaganda war. They believed that the key problem was insufficient government funding, with the amount spent being only one tenth of what Russia was spending. The way the Voice of America developed was indicative of the overall trend among America’s foreign broadcasting media. In 2008, the Voice of America’s Russian broadcasts, with a history of sixty years, were terminated and transferred to the internet, but the Voice of America was apparently unable to get into step with the rhythm of the internet, and a lot of old news has been found on their [Russian-language] website. On social media, no matter if the number of fans or sharing is the issue, the numbers are far behind the U.S. Department of State, a non-news organization. Many former journalists and employees of the Voice of America believe that the Broadcasting Board of Governors as the mainly responsible body [for running VoA] must assume considerable responsibility for its bad work.

美国广播理事会成员包括美国之音、自由电台等,它旗下的媒体用65种语言向世界125个国家和地区进行广播。该机构3月下旬对30多名美国外交领域资深官员和专家的问卷调查显示,美国正在输掉对俄罗斯的宣传战,认为关键问题是官方拨款不足,数额要比俄罗斯用于宣传的经费少十倍。美国之音的发展代表了美国对外媒体的整体趋势。2008年,有60多年历史的美国之音俄语广播停播转向互联网,但美国之音似乎未能跟上互联网的节奏,其网站上曾被发现充斥着旧闻。在社交媒体上,无论是粉丝数,还是转发数都远远落后于非新闻机构的美国国务院。不少原供职于美国之音的记者、管理人员认为,主管机构广播理事会的不良运作需要承担相当大的责任。

During the past ten years, the Broadcasting Board of Governors’ mission has been doubted. In 2014, US House of Representatives foreign relations  committee chairman Ed Royce submitted the United States International Communications Reform Act, which was adopted. The bill positioned the Voice of America as an important tool for American public diplomacy, demanding that the focus of coverage be on propagandizing [or promoting] American foreign policies, and planning for the replacement of the Broadcasting Board of Governors by a United States International Communications Agency.

过去10年来,美国广播理事会的使命备受质疑。2014年,美国众议院外交事务委员会主席爱德华·罗伊斯向众议院提交了《美国国际传播改革法案》并获得通过。该法案把美国之音定位为美国公共外交的重要工具,要求其报道焦点放在美国外交政策的宣传上,并计划成立美国国际传播署取代广播理事会。

Currently, the bill remains at the stage of discussion within the US Congress, but the road of propaganda designed by the bill has already drawn criticism within America. The “Washington Post” worried in an editorial that this kind of reform could weaken the credibility of the Voice of America’s coverage. And the renowned “Foreign Affairs” magazine said that if this bill was passed and implemented, America’s foreign broadcasting organ would completely lose its independent character and become a White House mouthpiece.

目前该法案仍停留在美国国会内部商议阶段,但该法案所设计的政府宣传之路已经在美国国内引起非议。《华盛顿邮报》在一篇社论中就担心,如此改革将会削弱美国之音报道的可信度。美国著名的《外交》杂志称,如果通过并实施,美国对外广播机构将完全丧失独立性,成为白宫的传声筒。

Russia – in the process of building a strong “media aircraft carrier”

俄罗斯——正在构建强大“媒体航母”

In the Ukraine crisis, Russian media, represented by “Russia Today”, have caught a lot of attention. “Russia Today’s” first editor-in-chief Margarita Simonyan says that the goal of “Russia Today” is “to present an unbiased image of Russia” and to provide coverage of world news from a Russian point of view. According to some analysts, it isn’t only “Russia Today”, but all of Russia’s media circles who are participating in the efforts of building a strong “media aircraft carrier”.

乌克兰危机中,以“今日俄罗斯”为代表的俄罗斯媒体引人注目。“今日俄罗斯”首任总编辑西蒙尼扬表示,创办“今日俄罗斯”的目的是为了向世界呈现一个“没有偏见的俄罗斯国家形象”,用俄罗斯的观点报道全球新闻。有分析认为,不仅仅是“今日俄罗斯”,整个俄罗斯媒体界都参与到构建强大“媒体航母”的努力中。

“Russia Today”, established in 2005, currently operates channels in English, Russian, Spanish and Arabic, and has opened French and German websites. Among these, the English broadcasts have established two separate channels, including “Russia Today International” and “Russia Today America”. More than 100 English-speaking reporters provide reports on a global scale. High-quality, ingenious reports have led to 700 million viewers in more than 100 countries, not only earning “Russia Today” gains in viewing rates, but also recognition from peers in the international [broadcasting] industry. In 2012, “Russia Today’s” “Occupy Wall Street” program won the 美国国际电视包装设计大奖 [this apparently refers to a a bronze Promax/BDA Global Excellence award], in 2013, “Russia Today” defeated CNN News network, Sky News, and Al Jazeera, winning the Monte Carlo Television Festival award.

成立于2005年的“今日俄罗斯”现有英语、俄语、西班牙语和阿拉伯语频道,并开设了法语和德语网站。其中,英语播报单独分设了两个频道,包括“今日俄罗 斯”国际和“今日俄罗斯”美国。有超过100名英语记者在全球范围提供报道。高质量兼具独创性的报道令“今日俄罗斯”在全球100多个国家拥有7亿观众, 不仅为“今日俄罗斯”赢得了收视率,还获得了国际同行的高度认可。2012年,“今日俄罗斯”的“占领华尔街”节目获得美国国际电视包装设计大 奖;2013年,“今日俄罗斯”击败美国有线电视新闻网、天空新闻和半岛电视台,获得“蒙特卡洛电视节大奖”。

To capitalize on “Russia Today’s” experiences of success, the Russian government decided to integrate the state media, to increase the effectiveness of foreign broadcasting. At the end of 2013, the Russian government invested huge amounts to reorganize RIA Novosti newsagency and the “Voice of Russia” into the “Russia Today” international news agency [aka Rossiya Segodnya -this means “Russia Today”, but the “Russia Today” television station described in the translated article so far is a separate organization. I’ll translate the news agency’s name as Rossiya Segodnya from here, to avoid confusion]. Rossiya Segodnya news agency’s deputy editor-in-chief, Pavel Andreyev, explained to this reporter that the agency combined the two state-owned media’s correspondent offices abroad, and is using streamlined resources to gradually increase the number of reporting bureaus, and embarked on creating twelve news gathering centers all over the world.

借鉴“今日俄罗斯”成功的经验,俄政府决定整合国有媒体,提升对外传播的有效性。2013年底,俄政府斥巨资将俄新社、“俄罗斯之声”广播电台两大媒体重 组为“今日俄罗斯”国际新闻通讯社。该通讯社副总编辑安德烈耶夫向本报记者介绍,在布局上,新通讯社合并了两家媒体原有的国外记者站,并利用精简的资源进 一步扩充了记者站数量,还着手在全球组建12个新闻采编中心。在内容上,通讯社开通了15条新闻专线,网站新闻供应量显著增加,实现了对全球新闻的无时差 报道。同时,在原有基础上增设近20个语种的广播。

Gusev, a researcher from the Russian Institute of Sciences’ Institute of Europe, said in an interview with this reporter that in the media information war concerning the Ukraine crisis, Russia had significant advantages, making European countries feel uneasy, with the pattern of international public opinion undergoing new changes.

俄罗斯科学院欧洲研究所研究员古谢夫在接受本报记者采访时表示,在有关乌克兰危机的媒体信息战中,俄罗斯占显著优势,令欧洲国家感到不安,国际舆论格局正在发生新的变化。

(People’s Daily online Brussels, Washington DC, Moscow reports)

(人民网布鲁塞尔、华盛顿、莫斯科4月9日电)

“People’s Daily” (April 10, 2015, page 21)

《 人民日报 》( 2015年04月10日 21 版)

____________

Related

» EU launches operation, EurActiv, Mar 20, 2015
» Mythbusters, Newsweek, Mar 20, 2015
» EU set to fight back, BBC, Mar 18, 2015
» Not attractive enough, ECFR, Jan 20, 2015
» Mindless competition, Jan 6, 2015
» The Russians do propaganda, Nov 25, 2014

____________

Thursday, July 16, 2015

China’s One-Belt-one-Road Initiative: Your Sea is our Sea but My Sea is my Sea

Visiting Xuanzang's library in Xi'an - Xinwen Lianbo, click picture for video

Visiting Xuanzang’s library in Xi’an – Xinwen Lianbo, click picture for video

Former Chinese consul general to Kolkata, Mao Siwei (毛四维 毛四维) was optimistic about China-India relations in a India Today Global Roundtable event in Beijing in May 2015, suggesting that there was an expectation in China that Modi would usher in a new model of relations: “India-China 2.0”, according to the Daily Mail. While conceding that border issues, including China’s claim on Arunachal Pradesh, and Chinese investment in the Kashmiri regions controlled by Pakistan “challenged” the relationship, he expressed hope that during Indian prime minister Narendra Modi‘s visit to China would usher in the second stage where the focus will be on Chinese investment and making in India, thus succeeding the “first stage model” of 1988, which had been about “not letting the border issue getting in the way of overall relations”.

While the Roundtable apparently kept things nice, not everyone in Beijing agreed with Mao.

China’s state paper and website “Global Times” wrote on May 11 that

Modi has been busy strengthening India’s ties with neighboring countries to compete with China, while trying to take advantage of the tremendous opportunities for economic development created by China, as Beijing is actively carrying forward the “One Belt and One Road” initiative.

And:

Due to the Indian elites’ blind arrogance and confidence in their democracy, and the inferiority of its ordinary people, very few Indians are able to treat Sino-Indian relations accurately, objectively and rationally. Worse, some Indian media have been irresponsibly exaggerating the conflicts between the two sides, adding fuel to the hostility among the public.

Modi visited contested areas under Indian control to boost his prestige at home, the “Global Times” wrote, and Delhi was reluctant to admit that a widening trade deficit with China – its biggest trading partner – was its own fault.

The paper’s advice:

The Indian government should loosen up on the limits of cross-border trade with China, reduce the trade deficit, improve the efficiency of government administrations, and relax the visa restrictions, in order to attract more Chinese companies to invest in India.

On June 17, on his personal blog, Mao Siwei wrote about China’s One Belt, One Road initiative. India’s geographical position was a motivation for the initiative and needes a response from India, Mao wrote, and tried to answer the question why India was not taking part in the initiative.

Mao looked at what he sees as at least four views among India’s elites, concerning One Belt, One Road, and he cites four Indian commentators as examples for these views. However, he does not link to their articles in question, even though they are all available online, and of course, he leaves out much of the more controversial content there.

While Mao cites Sino-Indian relations expert Raja Mohan as showing the most constructive opinions of all  (quoting an Indian Express article of May 10 this year to prove this point), he writes that there are  also a very negative positions, as taken by Brahma Chellaney (in the context of Chellaney, Mao mentions a China-US Focus article of May 11, 2015).

Indeed, Mohan had warned in March that [as] Prime Minister Narendra Modi prepares for his China visit in May, New Delhi can no longer delay the articulation of a coherent strategy to restore the subcontinent’s historic connectivity,

and rejected Indian anxieties as stemming from the error of viewing China’s Silk Road initiative through the narrow prism of geopolitics.

Mohans conclusions:

That India needs greater connectivity with its neighbours is not in doubt. All recent governments in Delhi have identified it as a major national objective. If China has economic compulsions of its own in putting money in regional connectivity, it makes eminent sense for Delhi to work with Beijing.

There was no either-or when it came to working with Beijing or – or rather and – with Tokyo and Washington.

Chellaney on the other hand sees colonialism looming from the North:

One example of how China has sought to “purchase” friendships was the major contracts it signed with Sri Lanka’s now-ousted president, Mahinda Rajapaksa, to turn that strategically located Indian Ocean country into a major stop on China’s nautical “road.” The new president, Maithripala Sirisena, said on the election-campaign trail that the Chinese projects were ensnaring Sri Lanka in a “debt trap.”

In his election manifesto, without naming China, Sirisena warned: “The land that the White Man took over by means of military strength is now being obtained by foreigners by paying ransom to a handful of persons. This robbery is taking place before everybody in broad daylight… If this trend continues for another six years, our country would become a colony and we would become slaves.”

Besides, Chellaney accuses Beijing of operating a double standard:

China is also seeking to tap the Indian Ocean’s rich mineral wealth, and is inviting India to join hands with it in deep seabed mining there. Yet it opposes any Indian-Vietnamese collaboration in the South China Sea. “Your sea is our sea but my sea is my sea” seems to be the new Chinese saying.

 

Shyam Saran, a former foreign secretary, is cited by Mao Siwei as an example for a moderately positive stance. While Saran sees China and India as competitors in a very complex relationship, and one where China’s navy has not-so-friendly ideas (and ones that correspond with the “One-Belt-One-Road” initiative), Chinese surplus capital was still good for India’s infrastructure, Saran argues. The initiative could also help India to offset the Trans-Pacific Partnership and the Transatlantic Trade and Investment Partnership. At the same time, India should strengthen its security links with America, Japan, ASEAN and Australia, without signing on to a containment strategy against China.
Another rather critical commentator cited by Mao is Jabin T. Jacob, Assistant Director and Fellow at the Delhi Institute of Chinese Studies. Putting aside disputes as advocated by China was easier to practice for larger, than for smaller countries – indeed, the approach constituted a form of hegemony. Besides, China’s focus on initiatives like these was both exceptional among Asian countries, and also failed to acknowledge other maritime traditions and powers.
Jacob doesn’t mention the worn and corny Zheng He narrative, to which even the most benevolent listeners to the CCP tales might feel overexposed, and he doesn’t use the term arrogance either, but then, he hardly needs to. Anyone familiar with the subject can – probably – relate to what he writes.
In short, Jacob sees a new version

of the ancient Chinese political governing philosophy of tianxia. While the concept has been variously defined over history, at its most basic, it represented the rule over peoples with different cultures and from varied geographical areas by a single ruler.

Practically none of these points are mentioned by Mao; he just writes that Jacob doubts China’s ability or preparedness to understand India’s position in the historical Silk Road, and its practical implications, as well as as India’s interests and sensitivities on the Asian mainland and its waters.

It is obvious, writes Mao, that India does not want to respond to Xi Jinping‘s One-Belt-one-Road call, but it is just as obvious, that India is interesting in doing business with China. It could even become the second-largest shareholder in the Asian International Infrastructure Bank (AIIB). India also promoted Sino-Indian railway and port construction (Mao mentions Mundra Port in particular).
However, Mao writes, there is a lack of political and strategic consensus with China (在政治上和战略上与中方缺乏共识). China was focused on economic cooperation, India was focused on border disputes. Regional rivalries – not necessarily recognized by Mao as such – and America’s Asia-Pacific Rebalance (亚洲再平衡) and Narendra Modis Act East policy (向东行动) were connecting to each other on a global level.
And China’s economic involvement in the Pakistan-controlled Kashmir regions – the China-Pakistan Economic Corridor – constituted a flagship of China’s One-Belt-one-Road initiative. Nothing to please India.
In short, India’s non-participation in the One-Belt-one-Road initiative just reflects the objective fact of a “new bottleneck” in current Sino-Indian relations. The author [i. e. Mao Silwei] believes that as long as the two sides can gradually broaden a consensus concerning the handling of border issues, and pay attention to communication concerning maritime security, there should be hope for finding links between the two countries’ development strategies.
总之,印度不参加“一带一路”只是一种表象,它折射出当前中印关系正处于一个“新瓶颈”的客观现实。在笔者看来,只要双方在处理边界问题方面能逐渐增加共识,并在海上安全领域重视沟通、开展合作,中印两国的发展战略相互对接应该是有希望的。

____________

Updates / Related

» Small Country Diplomacy, Sino-NK, June 22, 2015
» Staying Alive in Tibet, March 31, 2012
» Two Divisions Wanting to Die, Aug 24, 2010

____________

Tuesday, June 9, 2015

Twenty Years ago: Island Democracy seeks Recognition

1. A Democracy introduces itself

It had been a long and challenging journey, the president said. But there he was, at the lectern at Cornell University, his alma mater, delivering his Olin lecture.

He represented a country with a per-capita income of USD 12,000, its international trade totalling US$180 billion in 1994, and foreign exchange reserves of over US$99 billion, more than those of any other nation in the world except Japan.

His country had developed from a developing country to an industrialized country, and, in a peaceful transition, into a democracy.

Almost every president of the world may tell this kind of story. But this one, told on June 9, 1995, at Cornell University, was a true story. And the president who told it wasn’t welcomed by his colleague Bill Clinton, but shunned instead.

There were no official diplomatic relations between the visiting president’s country, Taiwan, and the United States. Washington recognized the Chinese government in Beijing, which claimed to represent both China and Taiwan.

That the Taiwanese president in 1995, Lee Teng-hui, had been allowed to visit the US didn’t go without saying. He wasn’t a state guest, but the university’s guest.

But his concern wasn’t that of agricultural economist or an academic – it was a politician’s concern:

I deem this invitation to attend the reunion at Cornell not only a personal honor, but, more significantly, an honor for the 21 million people of the Republic of China on Taiwan. In fact, this invitation constitutes recognition of their remarkable achievements in developing their nation over the past several decades. And it is the people of my nation that I most want to talk about on this occasion.

He only fulfilled this promise by half, if at all. Much of his talk was about himself: how he had listened in America and in Taiwan, and how he had learned. That he spoke on behalf of his people. That he heard the yearning of his people to contribute to the international community, with the Taiwan experience, development and democracy.

2. Lee Teng-hui

Even back then, twenty years ago, Lee was seen as the “father” of Taiwanese democracy, even if the ultimate goal or final success of democratization hadn’t yet been reached.

Like all Taiwanese of his generation (and the generation before), Lee grew up as a subject of the Japanese Emperor. From 1895 to 1945, Taiwan had been a Japanese colony. As a colony, Taiwan’s experience with Japan was less bad than China’s in the Japanese war from 1937 to 1945. And parts of Taiwanese population – especially the elites, and not only those of the upper classes – were co-opted by the Japanese elites. Lee Teng-hui’s family was probably co-opted, too. Lee’s brother, Lee Teng-chin, was killed in the Second World War, as a member of the Japanese military. His name is registered in the internationally controversial Yasukuni Shrine, which also contains the name of 14 A-class war criminals.

Reportedly, Lee also tried Communism, out of hatred against the KMT, Chiang Kai-shek‘s Nationalist Party, that had fled to Taiwan to “recover the Chinese mainland” from there.

After Communism, Lee tried the Christian religion, apparently with lasting success. And finally, he had himself co-opted by the (more or less) hated KMT: in 1971, he joined the one-party dictatorship, became minister of agriculture shortly afterwards, then Taipei mayor in 1978, and vice-president in 1984. Chiang Ching-kuo, son of Chiang Kai-shek and his father’s successor as a Republic-of-China president on Taiwan, supported the careers of “indigenous” Taiwanese like Lee, at the cost of the faction of traditional KMT officials who had fled Taiwan along with the Chiangs.

Chiang Ching-kuo died in 1988. The KMT’s central committee elected Lee Teng-hui as party chairman and made him president of the Republic of China on Taiwan.

Lee had tried a lot of things, and he had achieved a lot. And he had no small plans for his country.

3. The Will of the People, the Chicken, and the Egg

What a people wants, and if it “can want” anything, is up for arguments.

When a man follows the leader, he actually follows the mass, the majority group that the leader so perfectly represents,

Jacques Ellul wrote in the 1960s, and added:

The leader loses all power when he is separated from his group; no propaganda can emanate from a solitary leader.

Basically, it seems that political leaders in democratic mass societies opportunites to shape their countries are limited. But Lee had become president in extraordinary times. Opposition groups, and “illegally” founded political parties among them, had demanded the lifting of the decades-old martial law for a long time. And when Lee began his second term as president in 1990, after the two remaining years of what had originally been Chiang Ching-kuo’s term, students occupied what is now Taipei’s Liberty Square. Once Lee had been sworn in again, he received a fifty-students delegation and promised Taiwan’s democratization, less than a year after the Tian An Men massacre in China.

Democratization was hardly only on the minds of the opposition, or on Lee’s mind. Chiang Ching-kuo might have had similar plans, even if less ambitious, and American influence probably continued to matter, too, even after Washington had switched diplomatic recognition to Beijing, in 1979. But with Chiang Kai-shek in office, a bloodbath in reaction to the 1990 events would have been much more likely than democratic reform.

4. Full Speed, 1995

Lee Teng-hui’s Cornell speech was part of the first presidential election campaign ever since the KMT had seized power in Taiwan. The mass media, still quite under KMT control, made sure that Lee’s visit to the US wouldn’t go unnoticed at home. On June 6, 1995, Taiwan’s domestic media had started coverage, and that culminated on June 10 (local time in Taiwan), with the Olin lecture.

Back then, when Lee approached a convincing election victory in March 1996, there were misgivings within the KMT about Lee’s loyalty to the KMT goal of “unification” of China and Taiwan. In summer 1999, toward the end of his first democratically legitimized presidential term (and his last term), Lee defined Taiwan’s relations with China as state-to-state relations, or at least special state-to-state relations. Not for the first time, Beijing reacted angrily to the “splittist” in Taipei’s presidential palace.

5. The “New Central Plains”

A lot seems to suggest that in 2000, when his presidency ended, Lee helped to bring about a victory of the oppositional Democratic Progressive Party (DPP) and their presidential candidate Chen Shui-bian. That spelled completion of the Taiwanese democratization project, but at the cost of Lee’s KMT.

After that, Lee continued his search for ways and visions for Taiwan. In “Taiwan’s Position”, a book published in 1999, Lee focused on his country’s Chinese heritage, but without making clear if he referred to China or Taiwan.

My active advocacy for  the “reform of heart and soul” in recent years is based on my hope to make society leave the old framework, applying new thought, face a new era, stir new vigor, from a transformation of peoples’ hearts. This goes deeper than political reform, and it is a more difficult transformation project, but we are confident that we will, based on the existing foundations of freedom and openness, achieve the building of a new Central Plain.

近年来,我积极倡导“心灵改革”,就是希望从人心的改造做起,让我们的社会走出旧有的框架,用新的思维,面对新的时代,并激发出新的活力。这是一个比政治 改革更加深入、也更为艰巨的改造工程,但是我们有信心,可以在社会自由开放的既有基础上,完成建立“文化新中原”的目标。

Lee had first used the term of “new central plains” in 1996. Scholars kept arguing about what he actually meant with the term. But these were hardly Chiang Kai-shek’s central plains, and, no less likely, Beijing’s.

But obviously, without the KMT, who had expulsed him for his “Taiwanization” business in 2001, and without public office, Lee wasn’t nearly as influential as before. Or, as propaganda expert Jacques Ellul put it in the 1960s, Moses (isolated from the masses) is dead on the propaganda level.

Incumbent Ma Ying-jeou, again a KMT president with rather “Chinese” manners, led a technocratically efficient government, but has been lacking success in terms of propaganda – and in terms of policies that would benefit all classes of society. Now, another “Taiwanese” politician is trying her luck. Tsai Ing-wen concludes her visit to the US today. In March 2016, Taiwan will elect another president. It could be her.

Monday, May 18, 2015

Eurasian Challenges (1): Belittling Taiwan to Please China

Following his attendance in Moscow at the commemoration of the 70th VE Day anniversary, Chinese party and state leader Xi Jinping paid a three-day state visit to Belarus. Tokyo-based online magazine The Diplomat published a summary of Xi’s visit on May 12, quoting Belorussian president Alexander Lukashenko – as, in turn, quoted by Xinhua newsagency -, as saying that

I adopted China’s step-by-step economic reform style in Bearus and believe that the most important prerequisite for economic development and economic reforms is social stability.

The Diplomat article also quoted Xi Jinping, again via Xinhua, as saying that the “Chinese president” wanted to turn a joint Belarus-Sino industrial park into a pearl on the Silk Road Economic Belt.

The article points out that public attitudes in Eastern Europe were generally more open toward China than in Western Europe, and describes how Beijing tunes its policies and institutions on these two regions, depening on the degrees of openness.

Both Lukashenko and Xi noted that Belarus, thanks to its geographical placement as the gateway between Eurasia and Europe, has a major role to play in bringing the Silk Road Economic Belt to Europe, according to The Diplomat.

As on May 8 in a ceremony in Moscow, Xi also presented medals to World War 2 veterans in Belarus. In both ceremonies, the veterans had reportedly fought in the Japanese War.

Belarussian English-language media – there doesn’t seem to be a great deal of them – appear to remain silent on a joint statement published by the two heads of state, which includes a regular Belarussian political tribute: belittling Taiwan to please China, as Taiwan News put it on Tuesday.

According to the Chinese version of the joint statement,

Belarus reiterated that it it adhered to the one-China policy, acknowledged that the People’s Republic of China represents the entirety of China as its only legal government, that Taiwan is an inseparable part of China’s territory, that [Belarus] opposes any kind of “Taiwan independence”, promises not to establish official relations with Taiwan or to officially interact with Taiwan, that it opposes the accession of Taiwan to any international or regional organizations [where participation is limited to] sovereign states, that it will not sell arms to Taiwan, that it will support peaceful development across the Taiwan Strait and all the Chinese government’s efforts to achieve national reunification.

白方重申坚持奉行一个中国政策,承认中华人民共和国政府是代表全中国的唯一合法政府,台湾是中国领土不可分割的一部分,反对任何形式的“台湾独立”,承诺不与台湾建立官方关系和进行官方往来,反对台湾加入任何仅限主权国家参加的国际组织和地区组织,不向台湾出售武器,支持两岸关系和平发展及中国政府为实现国家统一所作的一切努力。

According to the Taipei Times on May 13, Taiwanese Ministry of Foreign Affairs spokeswoman Anna Kao (高安) said the ministry “deeply regrets” that Minsk reiterated the position it had long held for the sake of “ingratiating itself with mainland China”.

Radio Taiwan International (RTI) also reports the reaction from Taiwan’s foreign ministry:

Concerning the content of mainland China’s and Belarussia’s joint joint communiqué, the Republic of China’s [Taiwan] foreign ministry said yesterday evening (May 12) that when mainland Chinese chief state councillor Wen Jiabao visited Belarus in 2007, and when the Belarussian president visited mainland China in 2013, all joint communiqués signed by the two sides mentioned “opposition against Taiwan joining any international and regional organizations [with participation limited to] sovereign states”. This time’s repetition of the old tune shows Belarus’ [is prepared to] curry favor with mainland China by issuing this statement which is ignorant of international realities and which inappropriately affects our country’s legal interests, on which the foreign ministry expressed regret.

針對中國大陸與白俄羅斯發布的聯合公報內容,中華民國外交部昨天(12日)晚間表示,2007年大陸總理溫家寶訪問白俄,2013年白俄總統訪問大陸時,雙方所簽署聯合公報就提及「反對台灣加入任何僅限主權國家參與之國際和地區組織」,如今舊調重彈,顯示白俄羅斯長期為討好大陸,而發表此一昧於國際現實並影響我國權益之不當聲明,外交部至表遺憾。

The foreign ministry reiterated that the Republic of China [Taiwan] is a free, democratic sovereign state with the right to apply, in accordance with the people’s wishes, for membership in international organizations in accordance with its legal interests. This decision and approach is unaffected by any individual country’s talk.

外交部重申,中華民國是一個自由民主的主權國家,依據人民意願有權利申請加入攸關其權益之國際組織,此一決心與作法,不受個別國家論調影響。

The foreign ministry said that after the Soviet Union’s disintegration, the Republic of Taiwan [Taiwan] had established a representative office in Belarus, but because of the low volume of business, decided to close it down in 2005. Business was taken care of by the representative office in Russia. Had there ever been arms trade between Taiwan and Belarus? Chiang Su-yih, former representative to Belarus, said that this was “absurd. That has never happened.”

外交部表示,蘇聯解體後,中華民國曾在白俄羅斯設立代表處,但由於業務量低,2005年決定裁撤,業務由駐俄代表處兼管。至於台灣與白俄羅斯間是否曾有武器交易?我國駐白俄羅斯前代表姜書益表示,「荒謬,從沒這回事」。

In an editorial on May 14, the Taipei Times cited the Belorussian-Chinese joint statement as an example of how President Ma Ying-jeou‘s concept of a “1992 consensus” had failed:

In view of Beijing’s continued denigration of Taiwan’s status, it is obvious that such a cross-strait consensus does not exist.

The Taipei Times’ Chinese-language sister paper, the Liberty Times, questions that a meeting between Eric Chu, chairman of president Ma Ying-jeou’s KMT, and Xi Jinping, in China earlier this month, was showing any positive effects, and quotes KMT legislator Johnny Chiang‘s (江啟臣) interpretation of the joint statement:

[Chiang said] Xi Jinping wanted to turn the cross-Strait- bottomline into an international bottomline, as a foretaste for Taiwan’s general elections next year, as a “warning” for Taiwan. The [oppositional] Democratic Progressive Party’s China Department director and [the party’s] legislator Chao Tien-lin believes that dignified and meaningful participation in international organizations was the common position of the Taiwanese people and should not be affected by unreasonable suppression and restrictions. Beijing should respect the Taiwanese peoples’ will and expectations, and “should not deepen Taiwanese society’s negative impression of Beijing”.

對於上述聲明,國民黨立委江啟臣認為,習近平把兩岸關係的底線,放在 國際上變成底線,有針對台灣明年大選情勢的味道,這是對台灣的「示警」。兼任民進黨中國事務部主任的立委趙天麟則認為,有尊嚴、有意義參與國際組織,這是 台灣人民的共同主張,不應遭受不合理的打壓與限制,北京應尊重台灣人民的意志與期望,「不要讓台灣社會加深對北京的負面觀感」。

Now, if you wonder how Beijing likes Taiwanese coverage of Chinese policies, Xinhua provides the answer. They aren’t happy at all.

Whenever that happens, and when criticism right from the CCP’s mouthpieces themselves would appear unbelievable even to a, by now, pretty conditioned Chinese public, one should look out abroad for a voice sympathetic to ones’ own position. Xinhua has found that Taiwan’s Want Daily (旺报) – apparently, according to Xinhua’s excerpts, anyway – commiserates with China, an innocent victim of Taiwanese media aggression.

Xinhua:

An editorial published [by Want Daily] on May 14 points out that Taiwanese media, when reporting or commenting on mainland or cross-strait news, are often full of bias and errors, having misguided Taiwanese peoples’ knowledge of mainland China and of mainland Chinese policies towards Taiwan. When influential Taiwanese media always report mainland Chinese and cross-strait news based on wrong understanding and with a partial attitude, how can the two sides of the Taiwan Strait ever open exchanges further up, and deepen goodwill and understanding, and how can the two sides of the Strait move from confrontation to reconciliation and blend with each other?

14日发表社论指出,台湾媒体报道或评论大陆与两岸新闻时经常充斥偏见与错误,长期误导台湾人对中国大陆及大陆对台政策的认知。如果有影响力的大众媒体总 是以错误的理解与偏颇的态度报道大陆与两岸新闻,两岸怎么可能借着交流的开放与深化增进善意与理解,两岸又怎么可能从对抗走向和解与融一?

Coverage on the joint statement with Belarus is among the list of media sins:

[…] The third is about the joint statement issued by the mainland and Belarus on May 10. A television station’s horse race was that “Belarus opposes Taiwanese participation in sovereign states’ organizations”.

[…..] 三是大陆与白俄罗斯于10日发表联合声明,一家电视台的跑马是“白俄罗斯反对台湾参加以主权国家参加的国际组织”。

But even in the eyes of somewhat critical Chinese readers, the way the Taiwanese paper – allegedly – defends the joint statement might come across as pointless:

As for Belarus’ and Beijing’s joint statement’s wording, it was used as early as in the two sides’ 2007 and 2013 communiqùés, and to keep playing the same tune is without much significance. The expanded interpretations by the media is only needed for internal political struggles.

至于白俄罗斯与北京联合声明中的用语,早在2007及2013年的双方公报中,都曾经出现过这些字眼,旧调重谈实无特别重要涵义。媒体扩大解读,只是为了内部政治斗争的需要。

____________

Related
» Quoting Ma Ying-jeou, May 20, 2011

____________

Monday, May 11, 2015

China’s Press commemorates WW2: Criticizing the Impenitent by Lauding the Remorseful

This was the commemoration of VE day, but the military parade in Moscow on Saturday rather looked like VJ Day. Chinese party and state leader Xi Jinping took the seat that had been US president George W.Bush’s ten years earlier, and proably would have been Barack Obama’s, hadn’t he stayed away, as most Western leaders did, as a reaction to Russia’s Ukraine policies.

Xi Jinping's Moscow Mercedes: Germany's leaders boycotted the parade, but the German-made car pool didn't

Xi Jinping’s Moscow Mercedes: Germany’s leaders boycotted the parade, but the German-made car pool didn’t (CCTV/Xinwen Lianbo coverage, click picture for Youtube video)

Also, for the first time ever, according to Chinese media, a Chinese guard of honor took part in the parade. Xinhua celebrated the great moment:

Greeting the air of spring in Moscow and marching to the “Katyusha” theme, the 102-strong People’s Liberation Army guard of honor, full of high spirits, passed Moscow’s Red Square, showing military prestige, and manifesting national power. On the reviewing stand, Chairman Xi Jinping stood and waved to them.

迎着莫斯科的春光,踏着《喀秋莎》的旋律,由102人组成的中国人民解放军仪仗方队意气风发走过莫斯科红场,走出了军威,彰显了国威。检阅台上,习近平主席起身向他们挥手致意。

But they didn’t only attract the world’s attention for their gallant formation and morale, and not only for their distinctive arrangement rhythmic marching pace, and also not only this was the first time that this was the first time China dispatched a guard of honor to take part in a Red-Square military review.

在莫斯科红场,中国军人吸引了世界的目光,这不仅仅是因为他们军容严整、士气高昂;不仅仅是因为他们独特的队形编排和富有韵律的步态步速;也不仅仅因为这是中国首次派出仪仗方队参加红场阅兵。

The Chinese troops on Moscow’s Red Square attracted millions of peoples‘ attention. This guard of honor, representing the Chinese troops‘ image, vigour and strength made people remember the sacrifices made by the Chinese and Russian armies in the world’s just war against and victory over fascism, manifested the strategic and coordinated relationship between the Chinese and the Russian armies, taking the common mission of their two countries to maintain the peaceful development of the world.

在莫斯科红场,接受检阅的中国军人令万众瞩目。这支代表中国军队形象、精神和实力的仪仗方队,令人追忆中俄两国两军为世界反法西斯正义战争胜利作出的牺牲和贡献,彰显着中俄两国两军全面战略协作关系,承载着两国共同维护世界和平发展的使命。

As China’s military passed across Moscows Red Square, the sound of their footsteps expressed the solemn promise of forever remembering history.

当中国军人走过莫斯科红场,铿锵的足音里,表达出铭记历史的庄严承诺。 […]

Forgetting history spells betrayal (忘记历史就意味着背叛), writes Xinhua. Probably, this does not refer to the way the article itself celebrates what was the CCP’s Red Army at the time of World War 2, and ignores the role of the KMT’s – then regular – Chinese troops.

To commemorate war means avoiding war. Seventy years ago, Chinese and Russian did immortal deeds in the world’s war against and victory over fascism. In this 21rst century, the two countries are permanent members of the United Nations‘ Security Council, and bear a great responsibility for the protection of the fruits of victory in World War 2 and international fairness and justice, for the promotion of the international order taking a more just and reasonable direction, for regional and global peace, security, and stability.

纪念战争是为了避免战争。70年前,中俄为世界反法西斯战争胜利建立了不朽的功勋。在21世纪的今天,两国作为联合国安理会常任理事国,对共同捍卫二战胜利成果和国际公平正义,对促进国际秩序朝着更加公正合理的方向发展,对地区及世界的和平、安全、稳定,都负有重大责任。

Kind of naturally, the mainstream Western press is taking a less cordial look at the parade and its supposed implications.

Russian President Vladimir Putin has used the anniversary to whip up patriotism and anti-Western sentiment; at a parade in Kiev, President Petro Poroshenko said Moscow was trying to hog the credit for the World War Two victory at Ukraine’s expense,

says an article published by the Daily Telegraph on Sunday, and concerning Russian-Chinese cooperation, the Guardian’s foreign affairs commentator Natalie Nougayrède wrote on March 26 that

China has a 2,500-year history of strategic thinking driven by a deep distrust of external players. Don’t expect a People’s Daily front page proclaiming a new era of Chinese openness towards the west. Nor should Vladimir Putin’s Russia think that it will find an amenable partner in Xi’s China if it continues to turn its back on Europe. China sees Russia as a declining power that can eventually be transformed into an economic colony – reduced to the role of oil and gas provider. China believes it can make strategic gains if Europe and Russia continue to clash.

While German chancellor Angela Merkel, just as the majority of Western leaders, boycotted the military parade on Saturday, she did meet with Russian president Vladimir Putin in Moscow on Monday, to hold talks after they had laid down a wreath at the Tomb of the Unknown Soldier together. The Wall Street Journal (WSJ) refers to Merkel as having acted as the West’s chief interlocutor with the Kremlin throughout the Ukraine crisis, which might serve as one explanation why Merkel didn’t avoid meeting Putin altogether. But in its English broadcast on Monday, Radio Japan added another interpretation:

Merkel and other Group-of-Seven leaders cited the Ukrainian crisis for their absence from Saturday’s parade in Moscow, marking seventy years since the victory over Nazi Germany. But Merkel attended a wreath-laying ceremony in an apparent attempt to show that Germany has faced up to the responsibility for the Nazi atrocities.

That, however, didn’t keep Merkel from unusually plain talk at a joint press conference with the Russian leader. While Putin referred to Germany as a partner and friend, and, according to Süddeutsche Zeitung, even suggested that Germany had been the first victim of the Nazis, Merkel said that German-Russian cooperation has suffered a grave setback by Russia’s criminal annexation of Crimea, in violation of international law, and the military conflict in Ukraine (hat durch die verbrecherische und völkerrechtswidrige Annexion der Krim und die militärische Auseinandersetzung in der Ostukraine einen schweren Rückschlag erlitten).

On May 6, in a speech at Schloss Stukenbrock, a prisoner-of-war camp in western Germany’s state of Northrhine-Westphalia, German president Joachim Gauck, known as a fiery anti-communist, made a speech which took many political observers, at least in Germany itself, by surprise. He addressed a fact that is frequently unknown or hardly known among Germans, and particularly West Germans (thanks not least to what China’s media might have criticized as cooked history textbooks, if West Germany had been Japan):

We have gathered here today in Schloß Holte-Stukenbrock to recall one of the worst crimes of the war – the deaths of millions of Red Army soldiers in German prisoner-of-war camps. They died in agony without medical care, starved to death or were murdered. Millions of prisoners of war for whose care the German Wehrmacht was responsible under the law of war and international agreements.

These prisoners were forced on long marches, transported in open goods wagons and sent to so-called reception or assembly camps that provided almost nothing at the start – no shelter, not enough food, no sanitary facilities, no medical care. Nothing. They had to dig holes in the ground and build makeshift huts for shelter – they tried desperately to survive somehow. Huge numbers of these prisoners were then forced to do hard labour which, in their weakened and starving condition, they often did not manage to survive.

The Beijing Evening News (北京晚报) combined a rendition of Gauck’s speech with another laudably self-critical one by Germany’s permanent representative at the United Nations, and a much less laudable one (at least according to the paper itself) by Japan’s permanent representative:

In contrast [to the German permanent representative’s speech], Japan’s permanent representative at the UN, Motohide Yoshikawa, only said: “Our behavior created misery for the peoples of the Asian countries. We must not close our eyes to this.” After that, he made big words about Japan’s “contributions to international peace, and Japan’s support for the United Nations”.

____________

Related

» China invites Russian Troops, Kyiv Post / Reuters, May 11, 2015
» Even closer, The Atlantic, May 10, 2015
» Wo sind die Nachtwölfe, Telepolis, May 10, 2015
» India’s Grenadiers join Parade, Telegraph India, May 9, 2015

____________

Wednesday, April 22, 2015

How to talk to Pakistan: Xi Jinping’s Speech in Parliament

Wellness for Pakistan’s International “Face”

Pakistan is both an old and a youg country. This warm soil gave birth to shining old civilizations, and in the modern era, it recorded the glorious poetry of national independence and self-reliance. The people of Pakistan are kind-hearted and gallant, self-respecting and and believing in themselves, and they never give up, staunch and unyielding as their national qualities are. During the past sixty years, the government and people of Pakistan have faced complicated domestic and foreign conditions, calmly reacted to all kinds of serious challenges, and have made remarkable achievements on the road of defending the independence and sovereignty of the country, building the country, and developing its economy. Since the beginning of the new century, Pakistan has been in the first line of the international fight against terrorism, has made huge efforts, has made huge sacrifices, and made outstanding contributions for regional and global peace and stability. The Chinese people deeply respect the people of Pakistan.

巴基斯坦是一个年轻而又古老的伟大国家。这片热土孕育了辉煌灿烂的古代文明,在近代史上书写了争取民族独立、国家自强的壮丽诗篇。巴基斯坦人民善良勇敢、自尊自信,有着百折不挠、坚韧不拔的民族气质。建国60多年来,巴基斯坦政府和人民面对复杂的国内外形势,沉着应对各种严峻挑战,在捍卫国家主权独立和领土完整、建设国家和发展经济的道路上取得了显著成就。进入新世纪以来,巴基斯坦身处国际反恐前沿,付出了巨大努力,承受了巨大牺牲,为地区乃至世界和平稳定作出了突出贡献。中国人民对巴基斯坦人民充满深深的敬意。

Emphasizing “Common Struggles”

As early as 2000 years ago, tbe Silk Road established a friendly bridge between our two old civilizations. China’s Han dynasty’s envoy Zhang Qian, the monk Fa Xian of the Eastern Jin dynasty era, and the monk Xuan Zang all once left their footsteps here. Pakistan believes that “credibility and integrity are of better use than wealth”, and China believes that if someone lacks trustworthiness, you can’t know what he may be good for. The concepts of our two countries’ traditional cultures are in accordance with each other. In the recent past, China and Pakistan have suffered imperialist and colonialist aggression and oppression, sympathized with each other, and supported each other. During the 1930s, the great Pakistani poet Iqbal wrote that “as the sleeping people of China was just awakening, the springs of the Himalya mountain were starting to boil”, speaking highly of the struggle of the Chinese people for national independence, its struggle against foreign aggression, and supporting [the Chinese people’s struggle]. With similar historical experiences and a common history of struggles, the peoples of China and Pakistan can easily relate to each other’s feelings.

早在2000多年前,丝绸之路就在我们两个古老文明之间架起了友谊的桥梁。中国汉代使节张骞、东晋高僧法显、唐代高僧玄奘的足迹都曾经到过这里。巴基斯坦认为“诚信比财富更有用”,中国认为“人而无信,不知其可也”,两国传统文化理念契合相通。在近代,中巴曾经遭受帝国主义、殖民主义的侵略和压迫,彼此同情,相互支持。早在上世纪30年代,巴基斯坦伟大诗人伊克巴尔就写下了“沉睡的中国人民正在觉醒,喜马拉雅山的山泉已经开始沸腾”的诗句,赞扬和声援中国人民争取民族独立、反抗外来侵略的斗争。相似的历史遭遇,共同的斗争历程,使中巴人民心灵相通。

Only the toughest grass can stand high wind, and people show their moral qualities during times of hardship. We will not forget that Pakistan was one of the first countries that recognized New China, and the first Islamic state that established diplomatic relations with New China. At crucial moments, when New China broke the external blockade, retook its legitimate seat at the United Nations, and explored the issues of reform and opening up, Pakistan always stepped forward and gave us selfless and valuable help. When China suffered natural disaster challenges, Pakistan always provided help. During the big Wenchuan earthquake in 2008, Pakistan gave us generous support, mobilized all strategic airfreighters, and took its entire strategic reserves of tents to the disaster area right away. To save space on the flights, medical staff removed the chairs on the planes and set on the floor during the flights. As of today, thousands of Pakistani workers are working with Chinese workers night and day, on projects shouldered by China, from which many touching stories have emerged.

“疾风知劲草,烈火见真金。”我们不会忘记,巴基斯坦是最早承认新中国的国家之一,也是首个同新中国建立外交关系的伊斯兰国家。在新中国打破外部封锁、恢复在联合国合法席位、探索改革开放等关键时刻,巴基斯坦总是挺身而出,给予我们无私而宝贵的帮助。在中国遇到自然灾害和困难挑战的时候,巴基斯坦总是及时伸出援手。2008年中国汶川发生特大地震,巴基斯坦倾囊相助,出动所有的战略运输机,将全部战略储备帐篷第一时间运到了灾区。随行医疗队为节省飞机空间,拆掉了飞机上的座椅,一路上席地而坐。今天,数以千计的巴基斯坦工作人员在各地同中国职工一起夜以继日建设中国承担的项目,涌现出许多感人肺腑的故事。

And when Pakistan was in need, China always gave strong backing, too. China firmly supports Pakistan’s efforts for its sovereignty, independence, and territorial integrity. When Pakistan suffered particularly heavy floods in 2010, China in the first place provided help with rescue forces from the air and on the ground, sending the biggest medical force in history, and dispatching, for the first time, convoys and helicopters, thus creating a precedent in China’s foreign rescue support. At the end of 2014, after the terrorist attack incident in Peshawar, China invited injured students from Pakistan, and their family people, to get treatment in China, to let the young minds feel the genuine friendship of the Chinese people.

同样,在巴基斯坦需要的时候,中国始终是巴方的坚强后盾。中国坚定支持巴基斯坦维护主权独立和领土完整的努力。2010年巴基斯坦遭受特大洪灾,中国第一时间伸出援手,陆空全方位施援,派出历史上最大规模的医疗救援队,首次派遣大规模车队和直升机执行救援任务,开创了中国对外援助史上的先河。2014年底,白沙瓦恐怖袭击事件发生后,中方专门邀请巴方受伤学生和家人赴华疗养,让孩子们幼小的心灵感受到中国人民真挚的情谊。

Following remarks about deepening strategic cooperation and the establishment of a Sino-Pakistani “economic corridor” (中巴经济走廊), Xi turns to public diplomacy, or “people-to-people diplomacy”:

Thirdly, China and Pakistan will be of the same mind, and maintain their friendship from generation to generation. The people are the decisive force behind the promotion of national progress and the development of history, and the support of the peoples of the two nations is the driving force behind our weather-proof friendship and comprehensive cooperation. 2015 is the year of Sino-Pakistani friendly exchanges. We want to have exchanges by friendship cities [友城?], cultural centers, platforms provided by the news media, to carry out festive activities rich in content, form, and shape. We want to continue the mutual exchange of young people, encourage the young of both countries to have more contacts with each other, and more exchange. During the coming five years, China will provide 2000 training places, and help Pakistan to train 1000 Chinese teachers. We welcome Pakistan’s active participation in the China South Asia Cultural Exchange Program, to make Sino-Pakistani friendship enter the hearts of the people yet more deeply.

第三,中巴要心心相印,坚持世代友好。人民是推动国家进步和历史发展的决定力量,两国人民支持是中巴全天候友谊和全方位合作的不竭动力。2015年是中巴友好交流年,我们要以友城交流、文化中心、新闻媒体为平台,开展形式多样、内容丰富的庆祝活动。我们要延续互派百人青年团的传统,鼓励两国青年一代多来往、多交流。中国将在未来5年内为巴方提供2000个培训名额,并帮助巴方培训1000名汉语教师。我们欢迎巴方积极参与中国-南亚人文交流计划,让中巴友好更加深入人心。

Disinterring an old Promise

The Chinese nation cherishes peace. For more than two-thousand years, Chinese people have known the truth that “Even if the state is great, if [the commander] loves war, [the state] will certainly be destroyed”. The Chinese people value [the principle of] “What you do not wish yourself,do not do onto others”, and do not identify with the idea that strong countries should be hegemons. To take the road of peaceful development is beneficial for China, for Asia, and for the world, and no power can change China’s belief in peaceful development. China adheres to the principle of non-interference in other countries’ internal political affairs, will not impose its own will on others, and even if more powerful than now, it will never seek hegemony.

中华民族历来爱好和平。中国人在两千多年前就认识到“国虽大,好战必亡”的道理。中国人民崇尚“己所不欲,勿施于人”,中国不认同“国强必霸论”。走和平发展道路,对中国有利,对亚洲有利,对世界也有利,任何力量都不能动摇中国和平发展的信念。中国坚持不干涉别国内政原则,不会把自己的意志强加于人,即使再强大也永远不称霸。

____________

Related

» An Upbeat Visit, New York Times, Apr 21, 2015
» Widely hailed, Radio Pakistan, Apr 21, 2015
» 中巴关系有多铁, CNS, Apr 21, 2015
» India monitoring, Times of India, Apr 20, 2015
» Economic Corridor, Times of India, Apr 18, 2015
» AIR re-tweets Pakistan Bashing, The Hindu, Febr 16, 2015
» Strongest Supporters, Pew, July 14, 2014
» Few Americans trust Pakistan,Pew, Oct 23, 2013
» Should you ever …, May 24, 2011

» Muhammad Iqbal, Wikipedia, accessed 20150422

________

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 48 other followers