Posts tagged ‘soft power’

Saturday, May 23, 2015

Chinese State Media: Earnest Expectations

1.

China Central Television (CCTV), via Enorth (Tianjin),  May 21, 2015

Communist Party of China Secretary General, State Chairman, and Central Military Commission Chairman Xi Jinping has recently given important instructions on the occasion of People’s Daily’s foreign edition’s 30th anniversary, fully approved the successes achieved by People’s Daily’s foreign edition during the past thirty years, and stated clear demands and earnest expectations concerning further foreign propaganda, and innovation in foreign propaganda methods.

中共中央总书记、国家主席、中央军委主席习近平近日就人民日报海外版创刊30周年作出重要批示,充分肯定人民日报海外版30年来取得的成就,对进一步做好对外宣传工作、创新对外宣传方式提出明确要求和殷切期望。

Xi Jinping pointed out in his instructions that during the past thirty years, People’s Daily’s foreign edition actively spread splendid Chinese culture, proclaimed and introduced Chinese development and changes, and played an important role in foreign propaganda. He hoped that based on the past thirty years since People’s Daily’s foreign edition’s first publication, [the paper] would sum up their experiences, exploit their advantages to the full, innovate with keen determination, accept foreign readers’ methods with pleasure, and use easily understandable language when telling China’s story, propagating China’s voice, enhancing trust and dispelling doubts, to put together and accumulate bridges and ties.

习近平在批示中指出,30年来,人民日报海外版积极传播中华优秀文化,宣介中国发展变化,在外宣工作中发挥了重要作用。他希望人民日报海外版以创刊30年 为起点,总结经验、发挥优势、锐意创新,用海外读者乐于接受的方式、易于理解的语言,讲述好中国故事,传播好中国声音,努力成为增信释疑、凝心聚力的桥梁 纽带。

Member of the politburo’s standing committee and secretary of the CPC secretariat Liu Yunshan, member of the politburo’s standing committee, secretary of the CPC secretariat and head of the central committee propaganda department Liu Qibao respectively also gave instructions and demanded conscientious implementation of Secretary General Xi Jinping’s instructions, a grasp of the correct guidance, innovation of content and form, bringing into play characteristics and advantages, to further strengthen international discourse power and influence.

中共中央政治局常委、中央书记处书记刘云山,中共中央政治局委员、中央书记处书记、中宣部部长刘奇葆也分别作出批示,要求认真贯彻习近平总书记重要批示精神,把握正确导向,创新内容形式,发挥特色优势,进一步增强国际传播话语权、影响力。

2.

Pakistan Broadcasting Corporation QSL, 1987

Pakistan Broadcasting Corporation QSL, 1987

China Radio International (CRI), April 21, 2015

On April 20, State Chairman Xi Jinping held talks with Pakistan’s Prime Minister Nawaz Sharif in Islamabad. After the talks, Xi Jinping and Nawaz Sharif inagurated the Sino-Pakistani United Research Center for small-scale hydropower and the Islamabad Chinese Cultural Center projects. Photos by Xinhua reporter Lan Hongguang.

CRI online report (reporter Wang Qi): At 20 hours local time, Chairman Xi Jinping, on his visit to Pakistan, is taking part in inauguration ceremonies of major Sino-Pakistani cooperation results, in video-link activities, and a second round of signing and exchange [of signed documents] ceremonies. State Chairman Xi Jinping and Pakistani Prime Minister Nawaz Sharif also inaugurated China Radio International’s FM-98 Sino-Pakistani Friendship Station in the station’s production room.

国际在线报道(记者 王琦):当地时间20日,正在巴基斯坦访问的习近平主席在巴首都伊斯兰堡出席中巴重大合作成果揭牌仪式、视频连线活动和第二批文本签字和交换仪式。期间,国家主席习近平和巴基斯坦总理纳瓦兹·谢里夫共同为中国国际广播电台FM98中巴友谊台制作室揭牌。

The host said: “Respected Chairman Xi Jinping, respected Excellency Prime Minister Sharif, please allow me now to delcare the ceremony opened. The leaders are asked to inaugurate these eight project plates: the Sino-Pakistani United Research Center for small-scale hydropower, the Islamabad Chinese Cultural Center projects, the China Radio International FM-98 Sino-Pakistani Friendship Station production room …”

主持人说:“尊敬的习近平主席、尊敬的谢里夫阁下,现在请允许我宣布仪式开始。请领导人为以下8个项目揭牌,中巴小型水电技术国家联合研究中心、伊斯兰堡中国文化中心、中国国际广播电台FM98中巴友谊台制作室……”

In July 2010, then Chinese state chairman Hu Jintao and then Pakistani president Zadari jointly witnessed China Radio International and the Pakistani Broadcasting Corporation signing a media cooperation agreement. Starting on January 17, 2011, China Radio International started started broadcasting its Urdu and English programs in the five Pakistani cities of Islamabad, Karachi, Lahore, Multan and Kohat. In October 2012, the China Radio International FM-98 Sino-Pakistani Friendship Station, cooperatively run by China Radio International and the Pakistan Broadcasting Corporation, officially started broadcasting. Then member of the CPC politburo standig committee Li Changchun and then Pakistani president Zadari attended the opening ceremony together, and revealed the commemorative plate of the ceremony. The Islamabad FM-98 Sino-Pakistani Friendship Station was China Radio International’s first FM station in Pakistan.

2010年7月,在时任国家主席胡锦涛与时任巴基斯坦总统扎尔达里的共同见证下,中国国际广播电台与巴基斯坦国家广播公司正式签署媒体合作协议。自 2011年1月17日起,中国国际广播电台开始在巴基斯坦伊斯兰堡、卡拉奇、拉合尔、木尔坦和科哈特五座城市播出其乌尔都语和英语节目。2012年10 月,中国国际广播电台与巴国家广播公司合作的伊斯兰堡FM98中巴友谊调频台正式开播,正在巴基斯坦访问的时任中共中央政治局常委李长春、时任巴基斯坦总 统扎尔达里共同出席开播仪式,并为开播纪念牌揭幕。伊斯兰堡FM98中巴友谊调频台是中国国际广播电台在巴基斯坦首家整频率电台。

Currently, China Radio International programs cover all of Pakistan by FM, medium wave, and shortwave, among which FM-98 Sino-Pakistani Friendship Station broadcasts a daily 18-hours program on the ground in Islamabad and Karachi, with six hours in Urdu and twelve hours in English. FM-93 Sino-Pakistani Friendship Station broadcasts six hours daily in Lahore, Peshavar and Multan, with two hours in Urdu and 4 hours in English.Since their launch, the programs have become loved by Pakistani listener friends. Currently, there are more than 680 listerner clubs, building a bridge of friendship between the two peoples of China and Pakistan.

目前,中国国际广播电台节目已通过调频、中波、短波等制式覆盖巴基斯坦全境,其中调频FM98中巴友谊台在伊斯兰堡、卡拉奇落地,每天共18小时节目,包括6小时乌尔都语和12小时英语节目,调频FM93中巴友谊台在拉合尔、白沙瓦、穆尔坦落地,每天共6小时节目,包括2小时乌尔都语和4小时英语节目。节目自开播以来深受巴基斯坦听众朋友喜爱,目前已拥有680多个听众俱乐部,为中巴两国人民架起了一座友谊的桥梁。

Concerning the future plans for the FM-98 Sino-Pakistani Friendship Station’s production room, Chen Xiang, responsible for the production room, said: “in future, FM-98 Sino-Pakistani Friendship Station’s production room, under the management of the Chinese side’s management team, by hiring local media professionals, will create a  radio, video and new media broadcast products liked by local listeners, in accordance with localized broadcasting development thought, based on market research and listeners’ feedback. We will comprehensively enhance China Radio International’s propagation effectiveness, actively coordinate the ‘One Belt and One Road’ and the ‘Sino-Pakistani Economic Corridor’ national strategies, and provide our own contribution to boosting our two countries’ traditional friendly  foundations, in accordance with the will of the people.”

FM98中巴友谊台制作室建立后未来将作何规划,制作室负责人陈翔说:“未来FM98中巴友谊台将按照本土化传播的发展思路,在中方管理团队的管理下通过招聘当地媒体专业人士,根据市场调研和听众反馈设计和制作本土听众喜闻乐见的音频、视频和新媒体传播产品,全面提升国际台在巴社会和民众中的传播效力,积极配合‘一带一路’和‘中巴经济走廊 ’国家战略,为夯实两国传统友好的民意基础做出自己的贡献。”

U.S. International Broadcasting Bureau (IBB) audience research analyst Kim A. Elliott put together English-languages sources from China and Pakistan in October 2012, when then Pakistan president Asif Ali Zadari and China’s then top propaganda official Li Changchun opned the FM-98 station. Back then, too, localization of program content (and staff) was one of the issues mentioned in the communiqués and statements.

3.

World of Radio / DX Listener Digest, April 30, 2015, quoting Bill Whitacre, of IBB frequency monitoring:

When we “test” to see how serious the Chinese are about jamming a particular frequency used for Mandarin or Tibetan by moving the new frequency is found and jammed within 4 minutes. That`s one helluva of a monitoring network and rivals what the Russians could do in the depth of the cold war.

Beijing is also known to “go after” some religious broadcasters and as Gary points out they are notoriously paranoid about any “movement” that puts anything above the State.

4.

Oriental Outlook / Sina, via Zhangjiakou Online, April 28, 2015:

Just when the BBC discontinued their Chinese broadcasts, you only needed to turn on a radio in any corner in London and tune it to AM 528, and you could listen to China’s international broadcasting station’s English program for three hours a day. “Our broadcasts have many listeners not only in Britain, but even in Europe”, station manager Zhang Zhe told our reporter.

就在BBC停止中文广播时,在伦敦的每一个角落,只要打开收音机,放到AM528的波段上,每天都能听到来自中国国际广播电台3个小时的英文广播节目。“我们的广播在英国乃至整个欧洲都有不少听众。”中国国际广播电台驻英国的站长张哲对本刊记者说

The original article was apparently first published in Oriental Outlook (望东方周刊). Author: Wang Yahong (王亚宏). Probably years ago, but ZJK online treats it as “news”.

____________

Related

» 向世界讲好厦大故事, Xiamen University propaganda, May 23, 2015
» A look at the Rumors, April 13, 2015
» BBC accuses China of Jamming, Febr 26, 2015

____________

Monday, April 13, 2015

A Look at the Rumors about China Radio International

There has been some talk about plans among China’s leaders to close down a number of foreign-language services – the German-language department among them -, at China Radio International (CRI), China’s international broadcaster. Keith Perron, a radio producer in Taiwan, claimed inside knowledge and suggested that, according to this quote by Glenn Hauser‘s World of Radio, March 26:

At last month’s meeting of the committee of the Chinese People’s Political Consultative Conference in Beijing, one of the subcommittees, headed by Zhang Dejiang, who is also chairman of the National People’s Congress Standing Committee, will form a twelve-member board to look into the effectiveness of shortwave as a [unreadable] platform for China Radio International. Members include leaders from various former ministries, including the [unreadable], culture, propaganda, SARFT, and the central committee.They may be looking at shortwave cuts made in Australia, Canada, Russia, UK, and the US. Last year the Chinese government spent over 600 mega Yuan on the shortwave, that’s about 100 mega dollars US. It includes not only CRI, but China National Radio [aka Chinese People’s Broadcasting Station, CPBS — JR]. They will be looking at staff reductions. CRI currently has a staff of 8,500. They are looking at reducing some 40 percent, closing several of their overseas bureaus, closing CRI Television, some CRI language services. Looked at for axing are: Tagalog, Polish, Greek, Italian, German, Esperanto, Kroatian, Dutch, Swedish, Norwegian, Icelandic, Finnish, Bulgarian, and Danish. But English would be expanded, as would Chinese.

What struck me on December 31 last year – but it wouldn’t lead me to dramatic conclusions, of course – was that party secretary general and state chairman Xi Jinping had dropped CRI from his new-year’s address. The broadcaster was mentioned along with CPBS and CCTV by Xinhua’s introductory text, but not by Xi himself. Both Hu Jintao and Jiang Zemin had made it a tradition to mention CRI, CPBS, and CCTV in their new year’s addresses – and CRI was always mentioned first.

To put the rumors about CRI into some perspective, though, Perron had been a critic of “waste” at CRI for some time, and understatment isn’t onw of his greatest hobbies. The Voice of America (VoA), for example, is a terminally ill patient, which might lead to the question who’s more dead – the American or the Chinese foreign broadcaster.

And Bernd Seiser, chairman of the Radio Taiwan International Ottenau Listeners’ Club, said in his April 10 club bulletin he had been told by CRI staff that

I can confirm that CRI will not terminate its German-language programs on shortwave.

However, listeners who wanted information on shortwave frequencies would need to enquire with the German department, rather than receive frequency notifications automatically by email, said Seiser.

So, how much truth is there in the rumors about closing the departments mentioned by Perron? That’s hard to tell.  For one, it appears unlikely to me that CPPCC committee activities would go completely unreported inside China (which appears to be the case – I’ve seen no such report in the Chinese media). However, it wouldn’t appear exactly unlikely that China’s top cadres want CRI to become more effective. Three years ago, CRI German still ran a program dedicated to listeners’ letters and emails, but the feedback, as a rule, appeared to be embarrassingly low. Regular broadcasts of telephone interviews with German listeners weren’t a terribly reviving factor either. By now, feedback from the audience is interspersed into CRI Panorama, a magazine with a variety of topics, rather than featured in a dedicated program. An editorial staff of 31, according to CRI German’s website anyway, might be expected to draw a bigger crowed on the other side of the radio, too. (That said, there’s no information concerning their working hours.)

What seems highly unlikely to me is a closure of the German department. For the time being, Germany is an important “partner” for the Chinese leadership, in technological and partly in political terms. For one, both China and Germany try to defend their inveterately high trade surpluses against a growing international chorus of criticism. Even a small congregation of “early Christians” is probably worth being nurtured, from the CCP’s point of view.

Will shortwave be reduced? Maybe, but not necessarily. If the early Christians want shortwave, maybe their prayers will be heard. And jamming of foreign broadcasters like VoA, BBC, or All India Radio, will remain in place anyway. To avoid making it unnecessarily obvious, domestic CPBS stations at least will continue to be used as informal jammers in future, too, along with the “Firedrake”.

Does CRI make a big difference in Germany? Hardly so. What does make a big difference is Chinese financial and economic engagement in Germany, and Chinese interest in German products: sponsoring professorships, taking a stake in a new (and not yet used-to-capacity) German seaport, buying Volkswagen cars, etc.. China’s money has great leverage in Germany, even in German politics.

China’s public diplomacy remains a seedling here – but that’s probably no reason to dump CRI German.

____________

Related/Updates

» 杨尚昆, 通过中国国际广播电台, Jan 1, 1993
»
CRI 历史, CRI, undated
____________

Sunday, February 15, 2015

Taiwan Newsarticle: European and American Universities refusing Cooperation with Confucius Institutes

The following is a translation of an article published online by Radio Taiwan International (RTI), on January 13 this year. RTI based their article on coverage by United Daily News (聯合報), the Liberty Times (自由時報, sister to the English-language Taipei Times), and Associated Press (AP).

I haven’t checked upon mainland coverage of these issues yet (RTI mentions Huanqiu Shibao, for example), but might do so next week.

As for Astrid Soderbergh Widding, the Stockholm University vice-chancellor quoted by RTI, the South China Morning Post quoted her in January as saying that “establishing institutes that are funded by another nation, within the framework of a university, is rather a questionable practice”.

Links within blockquotes added during translation.

Main Link:
Academic Freedom Threatened, European and American Universities refuse Cooperation with Confucius Institutes

Related Tag:
Confucius Institute

Mainland China’s Huanqiu Shibao reported on January 12 that Stockholm University has announced the termination, by the end of June, of its cooperation with the Confucius Institute in Stockholm – the first Confucius Institute founded in Europe, in 2005. The reason was that given the expansion of bilateral cooperation, this form of co0peration was no longer in step with the times. Before that, two American universities also said that they would not renew their contracts with the Confucius Institutes. These decisions reflect the concerns that the role of Confucius Institutes in the respective countries have caused.

大陸環球時報12日報導,瑞典斯德哥爾摩大學宣布,將在今年6月底關閉於2005年開辦的歐洲地區第一所孔子學院,理由是,隨著雙邊關係的拓展,這項合作已不符合時宜。在此之前,美國也有2所大學表示不再與孔子學院續約。歐美學府的這些決定反映出孔子學院的角色已在相關國家引發關切。

To alleviate doubts, Beijing promotes soft power

◎消除疑慮 北京推軟實力

Supported by its economic power, mainland China’s international political status has risen, Beijing’s rise received high global attention, and it also led to some doubts: to highlight China’s rise as a peaceful one, and to strengthen mainland China’s international influence, Beijing set out from the cultural level to actively promote soft power, and the establishment of Confucius Institutes abroad was what caught most attention among the promotional measures.

在經濟實力的支撐下,中國大陸的國際政治地位水漲船高,北京的崛起受到國際高度重視,也引發了一些疑慮;為了凸顯中國大陸是和平崛起,並強化大陸的國際影響力,北京從文化層面著手,積極推展軟實力,其中最受矚目的就是在境外設立孔子學院。

In November 2004, the first Confucius Institute put up its name plate in Seoul, and since, Confucius Institutes have also been established in countries in Asia, America, Europe, and Africa.

2004年11月,第一座孔子學院在南韓首都首爾掛牌;後來,亞洲、美洲、歐洲、非洲等許多國家也分別設立孔子學院。

By September 2014, 123 countries worldwide cooperated with mainland China, having set up 465 Confucius Institutes and 173 Confucius Classrooms. In America alone, 100 universities took part in such programs.

截至2014年9月,全球已有123個國家與大陸合作,開辦了465所孔子學院和713個孔子課堂,單單美國就有100所大學參與相關計畫。

Confucius Institutes lead in funding

◎主導經費教材 孔子學院惹爭議

The Confucius Institutes are usually set up right within the foreign universities that sign contracts with Beijing, but the [central] government in Beijing provides funding, chooses the staff that teaches abroad, and specifies the teaching material. This has caused quite some controversy.

這些孔子學院通常是直接設立在與北京簽約的外國學府裡,但卻由北京政府提供經費、選派教師並指定教材。此舉引發相當大的爭議。

It is [sometimes] said that Confucius Institutes operating within universities have some influence on the curricula of those schools and could endanger the schools’ integrity. These commentators believe that Confucius Institutes pose a threat to academic freedom.

有評論表示,孔子學院在大學內運作,對這些學校的課程具有一定的影響力,可能危及該校的完整性。批評者認為,孔子學院對學術自由構成威脅。

Stockholm University vice-chancellor Astrid Söderbergh Widding says that when institutions within universities are funded by governments of other countries, the approach does indeed pose problems.

斯德哥爾摩大學副校長維丁(Astrid Soderbergh Widding)就表示,大學內設立的機構是由另一個國家政府提供經費,這種作法的確有問題。

The ways Confucius Institutes operate have also attracted the attention of foreign governments. Indian and Japanese officials have questioned that Confucius Institutes only teach the Chinese language – [suggesting that] they also spread ideological attitued, and deliberately influence countries’ assessments of mainland China.

孔子學院的運作模式也受到外國政府的關注。印度和日本的官員曾經質疑,孔子學院不僅教授中文,也傳輸意識形態,意圖影響各國對中國大陸的評價。

A report published in October 2013 by American think tank “Project 2049 Research Institute” pointed out that while teaching Chinese, Confucius Institutes also inculcate ideological attitudes, thus influencing foreign circles’ judgment of Beijing.

美國華盛頓智庫「2049計畫研究所」就曾於2013年10月公布一份報告指出,孔子學院在教授中文的同時,也在灌輸意識形態,藉此影響外界對北京的評斷。

To promote academic independence, American scholars demand end to cooperation

◎維護學術獨立 美學者促停止合作

Nevertheless, Beijing’s strategy of promoting soft power by the establishment of Confucius Institues in numerous countries worldwide has seen growing resistance in recent years. Besides Stockholm University, universities and schools in America and Canada have terminated or suspended cooperation with Confucius Institutes.

不過,北京在世界許多國家設立孔子學院推廣軟實力的策略近年來遭遇越來越多的阻力。除了近日的斯德哥爾摩大學外,美國和加拿大去年都有大學院校終止或暫緩與孔子學院合作。

When the University of Chicago established a Confucius Institute in 2009, 174 professors of the university jointly opposed. Last year in April, 108 University of Chicago professors jointly demanded that after the cooperation term expire, cooperation with Beijing should be terminated, and the Confucius Institute no longer be allowed on the campus. They believed that the lecturers employed by Beijing had received special training to avoid or neglect politically sensitive topics such as “June 4″ or Taiwan. They believed that with Beijing’s control of the lecturers employment and training would earn the University of Chicago’s academic program political  mainland official management and control of political speech and influence on freedom of religion.

芝加哥大學於2009年設立孔子學院時,該校就曾有174位教授聯名反對。去年4月,108位芝加哥大學教授聯名要求校方於合約到期後,終止與北京的合作,不再讓孔子學院進駐校園。他們認為,北京方面聘用的講師都受過特別培訓,在課堂上會規避或忽略例如「六四」及台灣等政治敏感議題;這些教授認為,由北京控制教師的聘用和培訓,將導致芝加哥大學的學術計畫受到大陸官方管控的政治言論及信仰自由所左右。

On September 25 last year, the University of Chicago announced that the five years of cooperation with the Confucius Institute would not be renewed after September 29.

去年9月25日,芝加哥大學宣布,與孔子學院的5年合約於該月29日到期後,不再續約。

Shortly afterwards, on October 1 2014, the Pennsylvania State University announced that they would terminate their five years of cooperation with the Confucius Institute.

緊接著,美國賓夕法尼亞州立大學也於去年10月1日宣布,終止與孔子學院的5年合作關係。

Beijing’s method of transmitting ideology needs to be corrected

◎傳輸意識形態 北京作法待修正

American paper Wall Street Journal wrote that the professors’ dissatisfaction with the Confucius Institutes came from lacking teaching skills and a refusal to accept some negative chapters in Chinese history*).

美國華爾街日報曾說,這些大學對孔子學院的不滿來自於「無法教授技能和拒絕接受一些中國歷史負面內容的篇章」。

In June last year, the American Association of University Professors called for 100 U.S. universities cancel or renegotiate their contracts with the Confucius Institutes, because the Confucius Institutes were propaganda branches of mainland Chinese, particularly dissimenating the mainland authorities ideological attitudes, in violation of academic freedom.

去年6月,美國大學教授協會呼籲美國的100所大學,取消或重啟與北京的孔子學院談判協議,因認為孔子學院是大陸當局的宣傳分支,主要在傳播大陸當局的意識形態,此舉違反學術自由。

Even earlier, in June 2013, the Canadian Association of University Teachers called on Canada’s universities and schools to terminate relations with the Confucius Institute, because allowing governments of totalitarian states to guide curricula content, teaching material and the topics in classroom dialogue would harm the integrity of all universities.

加拿大大學教師協會則早在2013年6月即已呼籲加拿大的大學院校與孔子學院斷絕關係,理由是如果允許極權國家的政府機構主導課程內容、教材及課堂上的討論話題,將損及各大學的誠信。

The University of Manitoba, and the Toronto District School Board refused or suspended the establishment of Confucius Institutes last year, their main concern being that Confucius Institutes could interfere with academic freedom at the schools.

加拿大曼尼托巴大學(University of Manitoba)和多倫多教育局已於去年先後拒絕或暫停設立孔子學院,主要的顧慮就是孔子學院會干涉學校的學術自由。

But is the gradual termination of cooperation with Confucius Institutes by European and American countries purely based on concern about academic freedom, or does it represent an outbreak of fear of mainland China? Future developments will be worth continued observation.

然而,歐美國家紛紛停止與孔子學院的合作,純粹只是對學術自由發展感到憂慮,還是代表歐美國家對大陸的另一種恐中發作?後續發展還值得繼續觀察。

____________

Note

*) If RTI referred to this WSJ blogpost, hiring practice rather than lacking skills were the source of dissatisfaction: the institutes’ hiring practices and refusal to acknowledge unflattering chapters of Chinese history.

____________

Related

» Unobtrusive and Imperceptible Moral Influence, Jan 7, 2012

____________

Tuesday, November 25, 2014

German Television Interview with Deutsche Welle director: Aha, the Russians do Propaganda

After facing many inconvenient questions about the editorial independence of his multimedia broadcaster during the past months, from the media, from politics, and from Reporters without Borders, Deutsche Welle (DW) director Peter Limbourg got airtime this month with much nicer questions. On November 16, Berlin Direkt, a primetime political magazine on Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF), one of Germany’s two national – domestic – television channels, interviewed Limbourg.

Q:   Russia currently upgrades its foreign television, and other [media] – internet, radio – incredibly, and also invests a lot of money into these. Is the restructuring of Deutsche Welle an answer to that offensive?
A:   I think that it [DW restructuring] has to do with that, because we simply noticed that very many broadcasters, internationally, spend a lot of money for their purposes, and that we obviously have to see to it that the German perspective and German values for which we stand, i. e. democracy, freedom of the press, freedom of opinion, that these are heard in the world. Therefore we have, of course to enter this competition to a degree, even if that is quite expensive.
Q:   And even if this will immediately lead to the accusation that aha, the Russians do propaganda, but Deutsche Welle spends more money, too, so Deutsche Welle, too, does propaganda?
A:   No, I think that in our place, that’s nothing to do with propaganda or counter-propaganda, but we want to score with enlightenment, and this means that we won’t explicitly try to work against someone, but we work for our values, and I think that it explains itself, that  when you stand for democracy, freedom of the press, and pluralism, that precisely therefore, we have nothing to do with propaganda, but on the contrary: we try to represent plurality of opinion. That means, too, of course, that we listen to other opinions such as opinions of the Russians, and work with these.
Q:  How is Deutsche Welle positioned in Russia, and how are you received there?
A:  We have a correspondent bureau in Russia and we have, of course, a very strong and, during the past months, yet strengthened, Russian and Ukrainian service which are in very, very high demand. The numbers of users have tripled or quadrupled. But we wouldn’t be able to launch a broadcaster in Russian in Russia; you don’t get a licence from the government for that.

I didn’t watch Berlin Direkt on television. On the ZDF internet pages, you can access both the interview and a report that provides some background information about Deutsche Welle’s Russian competitors – ZDF certainly portray Russia Today television, Radio Sputnik, and Russia’s umbrella organization for foreign media, Rossiya Segodnya, as competitors for Deutsche Welle. The Berlin Direkt report starts right from the first minute here, and there may not be a great deal of information about Russia’s foreign propaganda around at German television. “Recently, German is spoken, too”, the ZDF anchor suggests in his lead-in.

In fact, the first program by Radio Moscow that ever targeted a foreign audience was in German. That was in 1929. The German programs continued through the years of the 2nd World War, and when Radio Moscow was reorganized as the “Voice of Russia” in December 1993, the German-language tradition – many hours a day, seven days a week – continued. It still does.

____________

Update/Related

Putin’s side of the story, …

… in an interview with the other main German tv channel, ARD, Nov 17.

____________

Main tag: Deutsche Welle

____________

Thursday, November 13, 2014

Buying Airtime: Will you take this content in Swahili?

» The BBC has warned that China poses a “direct threat” to its global reach by paying incentives to local broadcast companies to prioritise its state-funded CCTV service over other international networks.

The Independent, Nov 10, 2014

Wednesday, September 10, 2014

Deutsche Welle Task Plan: “Germany must not fall behind”

According to a press release on Wednesday, Deutsche Welle (DW) director Peter Limbourg handed the broadcasting station’s task plan to Norbert Lammert, president of German federal parliament or Bundestag, on Tuesday. The plan (Aufgabenplanung 2014 – 2017) is both a to-do-list and project description, and a request to parliament to fund the projects it contains. On the DW photo, Limbourg manages to look like Lammert’s rich and benevolent uncle with lots to offer.  The photo was shot by Jan Röhl, a freelance photographer in Berlin, who has made photos for DW every now and then and whose website says that every theme should be photographed in a way that makes the beholder wish to experience the displayed situation or to buy the product (das jeweilige Motiv sollte so fotografiert werden, dass der Betrachter den Wunsch verspürt, die dargestellte Situation zu erleben, das Produkt zu erwerben).

“We want to face up to international competition better. To do that, DW has initiated an ambitious course of reorientation”, the director said during the presentation of DW’s strategy for the coming four years. “The interest among global decision makers and opinion formers in our country continues growing. Especially during international crisis and conflicts, the German positions are sought for. Germany’s medial voice in the world communicates it – multi-medial and in thirty languages.”

„Wir wollen uns dem internationalen Wettbewerb besser stellen. Dazu hat die DW einen ambitionierten Kurs der Neuausrichtung eingeleitet“, sagte der Intendant bei der Überreichung der DW-Strategie für die kommenden vier Jahre. „Das Interesse der globalen Entscheider und Meinungsbildner an unserem Land wächst weiter. Gerade in internationalen Krisen und Konflikten sind die deutschen Positionen gefragt. Deutschlands mediale Stimme in der Welt vermittelt sie – multimedial und in 30 Sprachen.“

To the Bundestag president, Limbourg pointed out the enormous efforts made by other states as they strengthened  their global soft power. Russia, for example was advancing the launch of its foreign television program Russia Today’s German program. China, too, was strengthening its medial foreign representation. With this task plan, “we want to convince German politics that Germany must not fall behind in this field”, the director said.

Gegenüber dem Bundestagspräsidenten wies Limbourg auf die enormen Anstrengungen hin, die andere Staaten zur Stärkung ihrer Soft-power in der Welt unternehmen. So treibe Russland den Start eines deutschsprachigen Programms seines Auslandsfernsehens Russia Today voran. Auch China baue seine mediale Außenrepräsentanz aus. Mit der jetzt vorgelegten Aufgabenplanung „wollen wir die deutsche Politik überzeugen, dass Deutschland hier nicht ins Hintertreffen geraten darf“, so der Intendant.

Bundestag President Lammert said: “During these times of current crises, Deutsche Welle fulfills the growingly important task to inform impartially and to explain things. The German program of Deutsche Welle should continue to play an important role.

Bundestagspräsident Norbert Lammert sagte: „Gerade in diesen Zeiten aktueller Krisen erfüllt die Deutsche Welle die immer wichtiger werdende Aufgabe, objektiv zu informieren und aufzuklären. Dabei sollte das deutsche Programm der Deutschen Welle weiterhin eine wichtige Rolle spielen.“

The German program should continue to play an important role. Hear, hear.

Either way, the press release points out that English is meant to become the “flagship” (of DW content, apparently). The focus on English isn’t new, nor is the stated requirement that all content would be planned consistently multi-medially, and interlocked with each other. Interaction with global decisionmakers (“globale Entscheider”) and participants in the formation of political opinion (“Teilnehmer an der politischen Meinungsbildung”), not least by means of “social media” is also emphasized.

Parliament President Lammert should be careful what he wishes for. If German programs should indeed continue to play an important role at DW, chances are that the German language will be savaged by dead sheep. The Germish used in the press release sounds like a washing powder commercial – only less succinct.

Persil washes whiter.

____________

Related

If Congress will pay, July 5, 2012
Trying to Pigeonhole, Feb 19, 2012
Opinion Leaders, May 20, 2011

____________

Sunday, August 31, 2014

Shortwave Log, Northern Germany, August 2014: WRNO – “a Piece of the USA”

1. WRNO Worldwide

WRNO Worldwide, New Orleans, was a North American shortwave radio station. It was on the air from 1982 to the early 1990s, with rock music and program slots by a number of organizations, such as Pete Bergeron‘s La Voix de la Louisiane program, featuring Cajun music, or Glenn Hauser‘s World of Radio. During the 1980s, with programs really worth listening to, WRNO might have become a heavy competitor to the Voice of America (VoA), if its signal reach had been greater.

QSL, veri-signed by Costello

QSL: the operators and their ham callsigns, 1987

The owner, Joseph Costello (Joe Costello III), born in or around 1941 in Algiers/New Orleans, Louisiana, became a millionaire in the media business, according to this  (source unverified) 1997 obituary in the Times Picayune. The history of the shortwave station doesn’t seem to suggest that WRNO ‘s shortwave station added greatly to his wealth, although according to this (unverified) account, it became profitable within months, . From the original rock format, the station went on to leasing airtime to religious and political broadcasters, and Costello’s heirs put the shortwave station up for sale, according to the October 1998 edition of NASB Newsletter. The sales notice also provides hints as to why WRNO would never reach an audience as sizable as VoA did – at least as of 1998, there was only one transmitter site, and a log periodic antenna oriented towards the eastern half of North America.

But Costello’s ambitions hadn’t been small. While he apparently acknowledged that the last thing they [i. e. listeners abroad] need is another station playing their local music, Costello was a fan of shortwave radio, according to this account by one of his former (unverified) employees, who also quotes him as saying that people outside America admire us and want to come here; I’m giving them a piece of the USA – a piece of the USA complementary to, rather than a competitor of, VoA, according to the same account.

WRNO is now a religious broadcaster. The DX Listening Digest of April 5, 2001 reported that

WRNO Worldwide shortwave is sold to a non-profit religious group, whose directors include a citizen of Zimbabwe and a citizen of Australia. The New Orleans operation was one of the very few attempts to create a viable commercial shortwave operation (doing CHR). It was an offshoot of WRNO-FM, and has recently been in the hands of executor and New Orleans communications attorney Ashton Hardy. Looks like the Ft. Worth-based Good News World Outreach will run WRNO Worldwide as a non-commercial proposition (Mstreet Daily Apr 5 via Lawrence rec.radio.shortwave via Lamb, Cumbre DX via DXLD)

(Most recently tuned to on July 20, 2014, 02:36 UTC, 7505 kHz.)

===============

2. Recent Logs, August 2014

International Telecommunication Union letter codes used in the table underneath:

AFS – South Africa; ARG – Argentina; AUT – Austria; B – Brazil; CHN – China; CLN – Sri Lanka; CUB – Cuba; D – Germany; E – Spain; F – France; GRC – Greece; INDHOL – the Netherlands; IND – India; J – Japan; KOR – South Korea; KRE – North Korea; LTU – Lithuania; NIG – Nigeria; ROU – Romania; RRW – Rwanda; S – Sweden; SVN – Slovenia; THA – Thailand; TJK – Tajikistan; UGA – Uganda; USA – USA.

Languages (“L.”):

Am – Amharic; C – Chinese; Ca – Cantonese; E – English; F – French; G – German; Gr – Greek; Hu – Hungarian; Pan – Panaji; Pe – Persian; Po – Portuguese; R – Russian; Sp – Spanish; Sw – Swedish; T – Thai.

Many logs this time, thanks to the summer vacation.

kHz

Station

Ctry

L.

Day

GMT

S I O
 11510 Radyoya Denge Kurdistane  F Ku

Aug

1

17:25 5 5 4
 11540 Radio Farda  CLN Pe

Aug

1

17:30 5 5 5
  6165 RHC Cuba  CUB  E

Aug

1

04:00 5 5 4
  3995 HCJB Weenermoor  D  G

Aug

2

04:30 5 5 4
 17860 Voice of Khmer M’Chas Srok  1)  

Aug

3

11:30 5 5 4
  7550 AIR Delhi (All India Radio)2)  IND  E

Aug

4

18:21 4 5 4
 12020 VoA Deewa Radio  CLN Pa

Aug

7

01:00 5 5 5
 15344 RAE Buenos Aires3)  ARG  F

Aug

7

20:00 3 4 3
 15344 RAE Buenos Aires  ARG  G

Aug

7

21:00 4 4 4
  3905 (Dutch pirate radio)  HOL  E

Aug

9

20:15 5 5 5
 13760 Voice of Korea  KRE  E

Aug

9

21:01 5 5 4
  9540 IRIB Tehran  IRN  J

Aug

9

21:34 2 4 2
  9570 Radio Exterior de Espana4)  E  S

Aug

9

22:00 4 3 3
  6000 RHC Cuba  CUB  E

Aug

11

03:59 3 4 3
  6165 RHC Cuba  CUB  E

Aug

11

04:00 4 5 4
  7550 AIR Delhi (All India Radio)  IND  E

Aug

11

18:20      
  9540 Radio Japan5)  J  C

Aug

12

15:30 2 2 2
 15235 Channel Africa  AFS E

Aug

12

17:00 5 5 4
  7550 AIR Delhi (All India Radio)  IND  E

Aug

12

17:45 5 5 4
 15650 Voice of Greece6)  GRC Gr

Aug

12

19:00 5 5 4
  6165 Radio Japan  LTU  R

Aug

13

04:30 5 4 4
 17770 Radio Thailand  THA  T

Aug

13

10:35 3 5 3
 15160 KBS Seoul  KOR Ko

Aug

14

09:00 4 4 4
 15160 KBS Seoul  KOR Ko

Aug

14

09:35 4 4 3
 15000 WWV (NIST), Colorado  USA  E

Aug

16

12:46 2 3 2
 15000 WWVH (NIST), Hawaii7)  USA  E

Aug

16

12:46 2 3 2
  3995 HCJB Weenermoor  D  G

Aug

16

18:00 4 4 3
 15220 China Radio International (CRI)  CHN Hu

Aug

17

10:03 3 5 4
 15440 China Radio International (CRI)  CHN Ca

Aug

17

10:07 2 4 2
  7550 AIR Delhi (All India Radio)  IND  E

Aug

17

17:40 5 5 5
  4765 Radio Progreso  CUB  S

Aug

18

02:17 4 4 3
  5015

Radio Miami International

(RMI) / RG Stair

 USA  E

Aug

18

02:22 4 4 4
  5980 Channel Africa  AFS  E

Aug

18

03:06 5 5 5
  5040 RHC Cuba  CUB  E

Aug

18

05:00 5 5 4
  7550 AIR Delhi (All India Radio)  IND  E

Aug

18

18:15 5 5 5
 11711 RAE Buenos Aires8)  ARG  E

Aug

19

02:00 4 4 4
  9540 Radio Japan5)  J  C

Aug

19

15:38 2 2 2
 11711 RAE Buenos Aires  ARG  E

Aug

21

02:00 5 5 4
  5025 Radio Rebelde  CUB  S

Aug

21

03:00 4 3 3
  4976 Radio Uganda  UGA  E

Aug

21

03:12 3 2 2
  5040 RHC Cuba  CUB  S

Aug

21

03:45 5 4 4
  9800 Deutsche Welle Kigali  RRW  E

Aug

21

04:30 5 4 3
 15160 KBS Seoul  KOR Ko

Aug

21

09:00 4 4 3
 3775.1 DARC / DLØDL Deutschlandrundspruch  D  G

Aug

21

17:30 3 4 4
 15120 Voice of Nigeria  NIG  E

Aug

22

08:03 3 4 3
 15120 Voice of Nigeria9)  NIG  E

Aug

22

15:20 3 4 2
 15175 AIR Delhi (All India Radio)  IND Pan

Aug

22

15:30 3 4 3
  4976 Radio Uganda  UGA  E

Aug

22

20:15 3 2 2
  3995 HCJB Weenermoor  D  G

Aug

23

04:30 5 5 4
  6065 Radio Nord Revival10)  S

E/

Sw

Aug

1

05:20      
   918 Radio Slovenia  SVN  E

Aug

26

20:30 3 3 2
 15345 RAE Buenos Aires3)  ARG  G

Aug

26

21:01 4 4 4
 11711 RAE Buenos Aires3)  ARG  E

Aug

28

02:00 5 5 5
 10000 Observatório Nacional  B Po

Aug

28

06:04 2 2 2
 15120 Voice of Nigeria  NIG  E

Aug

28

09:00 3 5 3
 15275 Deutsche Welle Kigali  RRW Am

Aug

28

16:40 5 4 4
 15275 Deutsche Welle Kigali  RRW  F

Aug

28

17:00 4 4 3
  3770 DARC / DLØDL Deutschlandrundspruch  D  G

Aug

28

17:30 5 5 5
 15435 RRI Bucharest  ROU  C

Aug

29

13:05 5 5 5
 15542 Voice of Tibet (Norway/Tajikistan)  TJK  C

Aug

29

13:15 4 3 3
  3995 HCJB Weenermoor  D  G

Aug

30

18:00 5 5 4
  9800 Deutsche Welle Kigali  D  E

Aug

31

04:00 5 5 4
  6155  Adventist World Radio (AWR)  AUT  F

Aug

31

04:50 5 4 4
 6155 Radio Austria International (German)  AUT  G

Aug

31

05:00 5 4 4

____

Footnotes

1) The transmitter site is said to be Dushanbe-Yangiyul, Tajikistan, but that’s unconfirmed by the “clandestine” station itself. The organization behind it also runs a website which seems to suggest that they are don’t like Vietnamese Cambodians, or anything Vietnamese for that matter.

2) Receivers used were a Sony ICF2001D with a number of outdoor antennas, a Silver XF-900 with a built-in telescopic antenna or connected to outdoor antennas, and a Grundig Satellit 300 with a bit of wire instead of a long-gone telescopic antenna. Currently, AIR would usually come with S=5, unless your receiver is very  simple.

3) Radio Argentina al Exterior (RAE) has rarely kept exactly to its scheduled frequencies (11710 and 15345 kHz) recently; deviation seems to remain within +/- 1 kHz.

4) Radio Exterior de Espana has been a constant companion of many shortwave listeners for many decades – here in northern Germany, Spanish and English programs could be easily picked up at daytime and nighttime. For a while, they even ran a German service. New bosses (taking office on September 1) reportedly intends to scrap shortwave. REE English service hosts Alison Hughes and Justin Coe informed their listeners about a slew of rumors, from the 23rd minute of this recording. (Found via DX Aktuell.) There’s also information on changes at REE in Glenn Hauser’s World of Radio audio magazine 1733 of August 7, 2014, from the 26th minute – you can currently pick the 1733 edition from there.

5) Jammed by China People’s Broadcasting Station (CPBS, aka CNR), as described in this post.

6) The Voice of Greece may not be on air regularly.

7) This may look confusing, but the two transmitters, with the same frequency, coexist reasonably well.

8) See also FN 3)), for deviations from scheduled frequency. Not only the frequencies, but the choice of music, too, has shifted somewhat – from classical Tango to more modern songs, including some Argentine rock music. Worthwile listening, especially with reception conditions as good as currently.

9) Fair signal, but modulation issues, as frequently the case with Voice of Nigeria. However, the program is also easily audible at times, as in the morning (previous line).

10) Many things are not as dead as first reported, and this is true for Swedish shortwave broadcasting. Radio Sweden International (RSI) abandoned shortwave years ago, but once a year, Radio Nord Revival is on the air from several locations in Sweden. On August 23, there was a live broadcast, but before and after that, test broadcasts were made, on a number of frequencies as stated here. Radio Nord was an offshore commercial station in the Baltic Sea, in operation from 1961 to 1962, with an interesting (mostly American) background story. The Radio Nord Revival is apparently organized by old fans of the former offshore broadcaster.

____________

Related

» WRNO WW recording, E. Feaser/Youtube, of December 14 (UTC), 1983

____________

Related tag:

» shortwave radio

____________

Saturday, August 9, 2014

But what if Russia invades (Eastern) Ukraine?

Every epic fail has its turning points. In many cases, historians, years after the events in question, identify turning points different from those presented by the media during the days of war itself.

In the view of many observers, a Russian intervention in Eastern Ukraine – yes, you might call that an invasion, but it seems to me that much of our media prefers the term intervention, unless if it is a Russian intervention – would be such a turning point. If it happens, and if it’s too big to be ignored, it would be one.

But maybe, even if such a Russian intervention, with or without a Western reaction, would happen, historians would identify another turning point: the day when Ukraine’s president Petro Poroshenko ended the ceasefire in Eastern Ukraine on June 30 and vowed that Ukrainian government forces would “attack and liberate” the land. What else should a president of a sovereign country do? And, more interestingly, did he do that in accordance with wishes from EU capitals and Washington DC, or did he do so because he is, after all, Ukraine‘s president, and not the EU’s?

The West has helped you hitherto, Ukraine – but not necessarily by its surpassing favor. Obviously, Russia has its – yet to be determined – share in Ukraine’s agony, but so has the West, and not least Western media.

When a German veteran correspondent, Gabriele Krone-Schmalz, told German television on April 16 that she shared the unease of many German news watchers about an anti-Russian bias, it felt to me as if a general gag order on my country’s media had been lifted. Of course, I was wrong. First of all, there hadn’t been a gag order on reporting flaws or dishonest intentions in Western Ukraine policies. There had only been influences – from political parties who populate much of the boards of German broadcasters, for example. And my sense of relief wasn’t justified either because that interview wasn’t run at primetime, but on a Wednesday night, at 23:20 central European time.

Which is quite characteristic – that’s how media channels can claim that they are pluralistic. Broadcast this kind of stuff when most ordinary people have gone to  sleep. (I only got aware of the video on the internet.)

The media had described the situation as if the EU had only ideals rather than interests, Krone-Schmalz said. Even proposals from Moscow that would have been worth a debate had been labeled as “propaganda”. Rather than taking their positon as observers as neutrally as possible, many journalists had, for example, almost completely missed out on the EU-Ukraine Association Agreement’s security aspects, particularly its article 7.

Indeed, I remember noone in the mainstream press taking issue at all.

It is understandable that Western governments want to have options now if Russia invades Ukraine – umm, starts an intervention, umm, sends a convoy with Russian humanitarian assistance to enable humanitarian aid in Donetsk or Luhansk. But to massage public opinion so as to ensure its support for whatever kind of option is wrong. It leads to further bad choices, just as past manipulations have led to the current standoff.

____________

Related

» Poland seeks Compensation, BBC, Aug 1, 2014
» Nobody dares to (German), Junge Welt, Aug 9, 2014
» Advocacy Journalism, Jan 26, 2012

____________

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 44 other followers