2015 Review (2): China Radio International sheds ten Subsidiaries after 2014 Inspection

According to reports published in China’s online press on May 6, 2015, the “4th inspection team”, one out of at least thirteen inspection teams coordinated by Wang Qishan‘s central leading group for inspection work ( 中央巡视工作领导小组), conducted an inspection at China Radio International (CRI) from November 27, to December 26, 2014, i. e. a year ago. Apparently, the inspection wasn’t designed to kill, but rather to rectify or cut back on some particularly thriving business within the CRI empire. Either way, no criminal offenses were mentioned in the May-6 reports. The 4th inspection team provided CRI’s party branch with feedback on February 5, 2015, making recommendations for stronger financial management and control, and enhanced budget supervision and reporting systems.

According to the same reports or bulletins, the Guoguang company, CRI’s investment vehicle, closed (撤销) four of CRI’s subsidiary companies and withdrew (退出) from another six companies, in what appears to be the consequences of the inspection. Guoguang also caught Reuters‘ attention in an unrelated report published in November this year.

China Radio International postal envelope

According to World of Radio in spring 2015, Keith Perron, a broadcasting entrepreneur from Taiwan, suggested that a Chinese People’s Political Consultative Conference  committee was looking

into the effectiveness of shortwave as a [unreadable] platform for China Radio International.

This may or may not have been the case, but apparently, rumors during spring, ahead of the “4th inspection team’s” feedback session with the CRI party officials, were surfacing, and suggested that in one or another way, CRI’s nerves were being tested.

CRI director Wang Gengnian ‘s (王庚年) position apparently hasn’t been affected by the inspection or its results. On Thursday, he signed a cooperation agreement on behalf of CRI, with an organization  named MKP Media (or MKR Media?), represented by Ivan Polyakov of the Russian-Chinese business council (俄中双边企业家理事会), if this report describes CRI’s new Russian partners correctly. China’s chief state councillor Li Keqiang and Russian prime minister Dmitry Medvedev were present at the signing ceremony.

According to CRI’s German service, the CRI-MKP/MKR cooperation is meant to strengthen cooperation within the framework of the “Chinese-Russian Year of Media Exchange, 2016 – 2017”.

____________

Related

» Links concerning MKP Media, Jichang Lulu, Dec 21, 2015
» Media Exchange Year, Xinhua, Oct 9/10, 2015

____________

Advertisements

3 Responses to “2015 Review (2): China Radio International sheds ten Subsidiaries after 2014 Inspection”

  1. That would be MKR, of course. It’s quite remarkable how CRI, who employ legions of multilingual staff, still manage to misspell the name of the central topic of their article. That ‘р’ is just a Cyrillic ‘r’ (derived from Greek rho, which is why it looks like that).

    I’ve been struggling with the idea of 2016-2017 being a year rather than two. After equivocating for a while, Russian media has now settled for the plural, after a clarification (in the form of a presidential order signed into effect a few days ago) that we’re talking about one year of Russian media in China, and one year the other way round. The order doesn’t specify which one comes first though.

    Like

Trackbacks

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: