Posts tagged ‘press review’

Wednesday, November 11, 2015

Japan, Netherlands: “Shared Concern” about “China’s increasing Maritime Activities”

Japan and the Netherlands have agreed to building a strategic partnership, reports Dutch news website Nu, with ANP material. Dutch prime minister Mark Rutte wound up a two-day visit to Japan on Tuesday. In talks with Japanese prime minister Shinzo Abe, Rutte reportedly expressed support for Japan’s legislative authorization for more military involvement in international conflicts.

Both premiers also emphasized the significance of a “peaceful solution” for the conflict in the East China Sea, where both China and Japan claim possession of the Senkaku Isles. Abe and Rutte “share the concerns that unilateral actions such as display of power and rising tensions could lead to in the region.”*)

Beide premiers benadrukken daanraast het belang van een “vreedzame oplossing” voor het conflict in de Oost-Chinese Zee, waar China en Japan beiden het bezit claimen van de Senkaku-eilanden. Abe en Rutte “delen de zorgen die eenzijdige acties, zoals machtsvertoon, en oplopende spanningen met zich meebrengen in het gebied”.

Rutte also complimented Japan for the progress the country had made in the field of human rights, after the Second World War.

Rutte complimenteerde Japan daarnaast met de vooruitgang die het land sinds de Tweede Wereldoorlog heeft geboekt op het gebied van mensenrechten.

In addition,  the two leaders discussed a number of global issues, such as the war in Syria, the situation in Ukraine, and the nuclear threat in North Korea.

Daarnaast bespraken beide leiders een aantal globale onderwerpen, zoals de oorlog in Syrië, de situatie in Oekraïne en de nucleaire dreiging in Noord-Korea.

Cooperation between the two countries also covers internet security, agriculture and horticulture, the Olympic and Paralympic Games in Tokyo in 2020, and on health- and pension problems with an aging population.

De samenwerking tussen beide landen richt zich ook op internetbeveiliging, land- en tuinbouw, de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio in 2020 en op gezondheids- en pensioenproblemen bij een vergrijzende bevolking.

According to Nu, more than 120 companies and research organizations traveled with Rutte’s delegation.

According to a joint statement, published here by Japan’s foreign ministry,

The two leaders share the importance of the rule of law for the international community including the freedom of navigation and overflight over the high seas, and stress the importance to settle disputes peacefully and in accordance with international law. They share concerns caused by any unilateral actions, including the threat or use of force and coercion, that change the status quo and raise tensions in the East and South China Sea. They support the full and effective implementation of the 2002 Declaration on the Conduct of Parties in the South China Sea and the rapid conclusion of the negotiations to establish an effective code of conduct in the South China Sea.

The joint statement also demands that all sides in the Ukraine conflict

fully implement their commitment under the Minsk agreements to solve the conflict in eastern Ukraine peacefully, respecting Ukraine’s sovereignty and territorial integrity. They remain determined never to recognize the illegal annexation of Crimea by the Russian Federation, and will continue to support Ukraine to advance its reforms, aimed at strengthening and modernizing Ukraine for the benefit of its citizens. The two leaders reaffirm that those responsible for the downing of flight MH17 must be held to account and that all States should cooperate fully with efforts to establish accountability, as demanded by Security Council resolution 2166.

The statement also addresses Syrian and North Korean issues.

Radio Japan reported on Tuesday that [t]he leaders of Japan and the Netherlands have expressed their shared concern about China’s increasing maritime activities.

Radio Japan’s reporting is also quoted by Sina Corp, but apparently only on its Taiwanese website, and drawing on Taiwan’s CNA newsagency:

After holding talks, prime minister Shinzo Abe and visiting Dutch prime minister Rutte issued a joint statement. Although its content doesn’t mention mainland China directly, but is targeted at mainland actions in the East China Sea and South China Sea.




*) For the wording, according to the prime ministers’ joint statement, see para (5) there.

Sunday, November 1, 2015

Angela Merkel’s 8th Visit: another two Days in China

Angela Merkel was to meet Xi Jinping on Thursday, her office’s website wrote earlier this week, referring to the state chairman and party secretary general as “president”. That’s routine in German federal and regional authorities’ contacts with China; party affiliations and roles are mostly ignored.

It was Merkel’s eighth visit to China, Xinhua newsagency informed statistics-obsessed readers. She first visited in August 1997, then as minister for environment protection and nuclear reactor safety. Visits as chancellor followed in May 2006, August 2007, October 2008, July 2010, February 2012, August 2012, and in July 2014.

An End to the “Golden Decade” of German-Chinese Cooperation?

Germany’s press is diverse at first glance, but much of what ends up in regional papers is written by relatively few correspondents or editorialists in Berlin, pooled in news agencies and correspondent’s offices that offer their services to any paper in the market. “Die Krisen reisen mit” (Crises travel along), written by two Deutsche Presseagentur (DPA) correspondents, was published by a number of small or medium-sized regional papers. Sebastian Heilmann, a sinologist, is quoted as saying that London had assumed the leading role in relations with China (this probably refers to the leading role in the European Union).

But the DPA article doesn’t want to leave Heilmann’s remarks uncontested:

That Cameron, all of a sudden, only leers at business doesn’t necessarily suggest convictions and reliability, as can be read from internet users’ sardonic remarks. The chancellor enjoys much greater esteem. But Xi was probably happy to see the human-rights topic basically dropped under the table in London, and the Europeans being split. The [German] federal government takes no stock in this kind of policy changes and remains firm in its critical China policy. Chinese people appreciate reliability. Even the strength of Germany’s industries alone would ensure Germany’s position as China’s “definitely strongest trading partner”, the chancellery believes.

Dass Cameron plötzlich nur noch auf das Geschäft schielt, spricht auch aus chinesischer Sicht nicht unbedingt für Überzeugungen und Verlässlichkeit, wie aus hämischen Kommentaren von Internetnutzern erkennbar wird. Da genießt die Kanzlerin viel größere Wertschätzung. Aber Xi dürfte sich gefreut haben, dass das Thema Menschenrechte in London praktisch unter den Tisch gefallen ist und hier ein Keil zwischen die Europäer getrieben werden konnte. Die Bundesregierung hält von solchen Kurswechseln aber nichts und bleibt in ihrer kritischen China-Politik standhaft. Die Chinesen wissen Zuverlässigkeit zu schätzen. Schon wegen der Stärke der deutschen Industrie werde Deutschland auch “mit Sicherheit der stärkste Handelspartner” der Chinesen  bleiben, glaubt man im Kanzleramt.

Deutsche Welle’s Mandarin service is more elaborate, drawing on a press release from the Mercator Institute for China in Berlin, r rather on the institute’s trade magazine “China Flash”. In an interview with the magazine, Heilmann, the institute’s director, said that Chinese demand for industrial commodities was going down, and at the same time,

there’s a certain disillusionment on the Chinese side, because jointly agreed projects are stagnating: from the Chinese perspective, German industry is too passive in technological cooperation, and the federal government has given too little profile to the issue.

auf chinesischer Seite eine gewisse diplomatische Ernüchterung, weil gemeinsam vereinbarte Projekte stocken: Aus Sicht der Chinesen ist die deutsche Industrie in der Technologiekooperation zu passiv, und die Bundesregierung hat das Thema Innovationspartnerschaft zu niedrig aufgehängt.

As for an action framework for innovation partnership, adopted in Berlin in October 2014, with Chinese chief state councillor Li Keqiang and Merkel in attendance, Merkel would “need to cheer up disappointed interlocutors in Beijing”:

Peking had hoped that German companies would procure Chinese companies with innovative know-how on networked production. However, German companies are understandably skeptical: Industry 4.0 is about fundamental, sensitive future technology. The question if this kind of know-how can be protected in the Chinese context must be answered in the negative, at present.

Peking hatte gehofft, dass deutsche Unternehmen chinesischen Firmen innovatives Wissen zur vernetzten Industrieproduktion beibringen. Doch deutsche Unternehmen sind verständlicher Weise skeptisch: Bei Industrie 4.0 geht es um elementare, sensible Zukunftstechnologien. Und die Frage, ob solches Know-how im chinesischen Kontext geschützt werden kann, muss man derzeit klar verneinen.

In Heilmann’s view, Germany losing its status as an “anchor state” for Chinese engagement in Europe shouldn’t simply be attributed to London’s “fulminant diplomatic campaign”, but to intensifying Chinese interest in international financial markets and tertiary-industry-related know-how.

Meantime, the federal government, in its announcement of Merkel’s visit to China, stated that Berlin’s goal was a balance between economic/technological, and social issues, and to include issues of global order, as well.

Human Rights: “Huanqiu Shibao” pities Merkel

Heilmann doesn’t seem to agree that China’s leaders would appreciate the federal government’s “critical China policy” (see first blockquote). It would be quite possible, Heilmann told “China Flash”, that Chinese government representatives wouldn’t listen to German expostulations “as patiently as they did last year”.

One had to pity Merkel, Huanqiu Shibao wrote in a slightly satirical article, republished here by Guanchazhe (Shanghai) on Thursday:

Today and tomorrow; German chancellor Angela Merkel visits China. So-called human-rights organizations like Amnesty International responded right away, on receipt of the news. This organization, which frequently causes China trouble, as well as the disreputable organizations “World Uyghur Congress” and “International Campaign for Tibet” recently published a joint open letter to Merkel and demanded that she should voice “concern regarding the situation in Chinese judiciary” and to voice her “support for suppressed Uyghur human rights lawyers”.


“Tibetan-independence” and “Xinjiang-independence” organization in Western exile have apparently learned something new, adding new concepts like “situation in Chinese judiciary” and “Uyghur human rights lawyers”. That’s very amusing.


From the perspective of the large public in mainland China, Western leaders who sing the praise of human rights every time when visiting China, come across as somewhat strange. Above all, what they mean by human rights is often different from what Chinese the common people mean. For example, Chinese people are above all concerned by social justice, with educational justice and fair access to medical treatment, home ownership, care for the elderly, etc..


Chinese people also want rule by law, they hope for unrestricted freedom of speech, and more democratic government. As far as these [issues] are concerned, the country has a diversity in practice, keeps summing up experiences, and indeed, there are problems on government level that need to be solved. Concepts like democracy and rule by law have found their way into socialist core values. In fact, Chinese society, more than any external force, is more concerned with doing this well, and engages in exploring these issues.


When foreigners talk to China about human rights, this frequently refers to the tiny minority of people who are in jail for challenging China’s political system, defined by the constitution and rules, in a way that  is relevant under criminal law. Our strong impression is that they [foreign visitors] aren’t concerned about Chinese human rights which are constantly improving, that they aren’t concerned for the growing prosperity of a majority of Chinese people, but that they [my translation for the rest of this line may be rather vague or inaccurate – JR]  want to help those who seek confrontation with the Chinese system. By this, they want to cause China trouble and force China to adopt government methods that don’t fit this country.

外国人向中国一谈人权,指的往往是为挑战中国宪法规定 的政治制度而触犯刑法,并因此坐了监狱的极少数人。给我们的强烈印象是,他们不是关心中国人权基本面 的不断改善,不是关心绝大多数中国人的福祉,而是要帮助能数得过来的与中国体制搞对抗的人,他们是要以这种方式找中国麻烦,逼中国采取不适合自己的国家治 理方式。

 Many people from the West say that they are sincerely concerned about human rights and that they can’t ignore the arrests of “dissidents”. But apparently, they don’t understand what those “dissidents” did, that they weren’t seized for “differing opinions”, but for doing things, because of their “different opinion”, that are banned by Chinese law.1)

One had to understand that China frequently gave cause to misunderstandings, Huanqiu Shibao wrote. After all, this was a big world, and far-away China was therefore not easy to understand. However, Western people with strong views about intervention in China should know how to behave in delicate situations. This wasn’t the era of the eight-nation alliance, and China wasn’t in the [weak] position anymore to beg for capital or technology.

Self-confident as Chinese society is today, people know that there are individual Western leaders who visit China with the tic of discussing “human rights”. Therefore, [Chinese people] feel a bit sorry and pity visitors who need to grit their teeth and shoulder the task of discussing “human rights”, so as to report to their superiors at home afterwards. Apparently, Chinese society is more generous than societies that exert pressure on their leaders, and are at times understanding.


If the Western societies didn’t know how rotten the game in question was, remained unknown, wrote, Huanqiu Shibao. But if the window speeches absolutely had to continue, China would be of help.

“People’s Daily”: Japan should learn from Germany, and from Britain, too

If the Sino-British era is to become about as successful as the preceding Sino-German tandem, remains to be seen. Either way, much seems to suggest that human rights issues are now considered useless obstacles for relations with China.

Hua Yiwen (华益文), an author for the party’s central newspaper People’s Daily, thinks that both sides, Beijing and London, have given a sincere representation of Sino-British relations, with a strategic positioning and a harmonic diversity that made the Chinese public’s positive view of Britain rocket upwards.2)

That said, Hua isn’t as dissatisfied about Germany either. The really bad guys are the Japanese. If one saw how actively both Britain and Germany developed their ties with China, one couldn’t help but think of Japan. Different from Germany, Japan hadn’t dealt with its history, and that was affecting Sino-Japanese relations. And while London’s policies were marked by strategic far-sightedness and political courage, the Abe government had decided “to join the US and to bang the gong of a ‘Chinese threat’, thus paving the way for a Japanese military security policy of its own, and thus adding a complication factor to Sino-japanese relations.

Human Rights: Merkel meets Activists

Angela Merkel reportedly held a private meeting with nine activists at the German embassy in Beijing on Thursday evening, risking host’s ire.

The risk of the CCP leadership’s ire is exaggerated: after all, this isn’t the first meeting of this kind, and if China’s leaders had seriously objected, and considered it worth the price, they could have barred all nine activists from the meeting, as Mo Shaoping, who was invited to such a meeting in February 2012, can tell from his own experience.

Next in the visitors’ line is French president Francois Hollande, scheduled to arrive in Beijing on November 2. State council foreign-language website quotes Zhou Yongsheng (周永胜) of the Chinese University for Foreign Affairs. interprets the visits, closely following each other, as “illustrating the growing influence and the position of power held by China, as acknowledged and appreciated by numerous great countries”.



1) Probably, the Chinese dissident who is most prominent abroad should be Liu Xiaobo. (He’s hardly known or remembered within China.) He has been under arrest continuously since December 2008, and was sentenced in December 2009, for “inciting subversion of state power”. As far as I can tell, there were no clear-cut reasons given for the judgment. A conjecturable motive for seizing Liu Xiaobo could be the Charter 08, co-authored by Liu and about to be published at the time.

2) How sustainable “the Chinese public’s benevolence” and the foundations of the “British-Chinese Golden Decade” can be will also depend on a factor that could sound familiar to a message London received from Washington nearly three years ago. Back then, US president Barack Obama had informed David Cameron that he valued a strong UK in a strong European Union. Same message from Xi Jinping, according to Xinhua last week:

Xi Jinping emphasized that the European Union was China’s partner in a comprehensive strategic partnership. China hoped for a prospering Europe, a united Europe, and for an important EU member country, Great Britain, playing an active and constructive role in promoting and deepening Chinese-European relations.




» Internet Revolution, Chinese concept, April 17, 2015
» Hometown Diplomacy, China Daily, Oct 30, 2015


Monday, October 26, 2015

The Central Committee’s Promise: 70 Million people “to shake off Poverty by 2020”

“During the next five years, we will let the more than 70 million poor people, who currently live underneath the norm, shake off poverty”, “We guarantee that the poor inhabitants will shake off poverty by 2020, as scheduled”. The 13th five-year plan hasn’t been discussed yet, but the “five-year-goal” to support the poor has become public. This is not only a requirement for a comprehensively-built moderately prosperous society, but also our purpose of development, and the embodiment of our development ethics.


“Ren Zhongping” (任仲平), most probably not a real name but a pseudonym for a team of several editorialists, discussing the agenda of the 18th central committee’s 5th plenum in a People’s Daily editorial on Monday. The editorial also claims that 10 million people had risen above the standard in 2013 and 2014.

Concerning the authorship of People’s Daily editorials, Southern Weekend (from the Nanfang group), five years ago, quoted a written statement by former People’s Daily commentary department director Ma Licheng (马立诚) as saying that

Naturally, People’s Daily’s editorials speak on behalf of the central committee*). This simply requires that the authoring comrade considers and discusses the issue from the party’s position. He can’t replace the party’s policies with individual opinions and thoughts. It wouldn’t be a good thing if such an article were signed by an individual.




*) or: the central authorities? Not sure about the translation.


Tuesday, October 6, 2015

Emphasizing District-Level Cooperation and Mass Work: Xinhua reviews Xi Jinping’s State Visit

The following is a translation of an article published by Xinhua news agency on Tuesday. Links within blockquotes added during translation.

Chairman Xi Jinping’s first [update/correction: state] visit to America has been successfully concluded. It hasn’t only brought the nervous talk about qualitative changes in Sino-American relations to an end, but it also provided the global economy with positive expectations, successfully managed differences and risks, and to the Asia-Pacific and even to the world’s peace and stability, it has brought positive energy.


This shows once again that the new type of big-power relations between China and America are possible, feasible, and projectable. On the road of building [these relations], some indications can be found:


— From the bottom to the top. America’s elites, particularly its strategic elites, are worried about China, talk negatively about the direction of Sino-American relations, while the the district levels and common people are less affected by ideological and national-security interference, with a positive development for Sino-American relations. As for American diplomacy, Chairman Xi therefore particularly emphasized regional and local cooperation and doing mass work, to explore how the roads of the Chinese dream and the American dream are interlinked.


— Adding to the existing quantities. Bilateral Sino-American trade is at an annual average of six-hundred billion US dollars, and Chinese investment in America is expected to rise to 200 billion US dollars by 2020. American diplomacy constantly digs into the potentials of economic cooperation, [no translation found]. The Sino-American Bilateral Investment Treaty (BIT) is considered important by both sides.


— Shelving smaller differences from common ground. China and America are the world’s leading powers, and interest conficts are inevitable. What matters is mutual respect, to follow the principles of no clashes and no confrontation [or antagonism], to strive for common ground while setting small aside differences. For example, in the previous stir about internet hacking issues, the theft of trade secrets was a small [legal] case, while the common ground is about rules for an open internet, with great peace and security. Having grasped this trend, through the U.S.-China Internet Industry Forum and other activities, and the promotion of network cooperation, had become a highlight of Chairman Xi Jinping’s visit to America. Arriving at consensus concerning the joint statement on climate change and other issues, and having built a solid foundation for the United Nations Climate Change Conference to be held in Paris at the end of this year, are commended by the world.


[Global order issues / One-Belt-one-Road initiative / U.S. concerns alleviated]

[global governance]

The Chinese and American path of establishing new-type big-power relations is constantly explored further. Chairman Xi Jinping’s visit to America has provided an example for this kind of exploration, directing the focus on the future development of Sino-American relations, and an example for the new-type big-power relations of the 21rst century.




» Safe for democracy, Wikipedia, acc. Oct 6, 2015
» Safe for authoritarianism, FP, June 4, 2015
» No meeting without substance,Oct 2, 2015
» Your sea is our sea, July 16, 2015


Friday, October 2, 2015

Leadership Styles: No Meeting without Substance

The Taipei Times compared Pope Francis‘ and Xi Jinping‘s leadership styles: the Chinese traveller to America was outwardly strong and internally weak, while the Roman-Argentinian was the exact opposite, the paper wrote in an online article on Tuesday. As a man who kept close to the public, was met with large crowds of people wherever he went and held Mass for almost 1 million people, the Pope had been a perfect example of soft power.

That was a bit like lauding a model mineworker for churning out tons of coal every day, and criticizing a goldsmith for not doing likewise – or vice versa.

Soft power abroad? Quite a number of Chinese people – especially Chinese people with some exposure to foreign cultures and hurt feelings – may long for it, and the Economist logically threatened Xi with something worse than criticism: neglect. But the politburo could care less. As long as the results are satisfactory – and as long as people at home can be made believe that Americans (not just at Boeing) could hardly wait for the Chinese visitor, everything is staying the desirable course.

But what are the results?

The two sides reached broad consensus and achieved a number of positive results, Ta Kung Pao (Hong Kong) wrote on Sunday:

According to a list published by the Chinese ministry of commerce on September 26, the major consensus and results reached by the two sides can be counted as 49 points, fitting into five big categories. Obama, on his own initiative, reiterated that America maintained the one-China principle and did not support “Taiwan independence”, “Tibet independence”, “Xinjiang independence”, and that America would not get involved in Hong Kong affairs.*)


According to Xinhua reports, Xi Jinping made important suggestions concerning the next stage of Sino-American relations, emphasizing the need to promote Sino-American relations that would always develop along the correct track. The two sides agreed to continue efforts to build Sino-American great-power relations of a new type. He [Xi] also emphasized that the Chinese nation was highly sensitive about matters concerning China’s sovereignty and territorial integrity. He hoped that America would scrupulously abide by the relevant promises, not to support any action aimed at harming China’s unity and stability.


In this regard, Obama, on his own initiative, reiterated that America maintained the one-China principle, scrupulously abided by the principles of the three Sino-US Joint Communiqués, and that this position would not change. America did not support “Taiwan independence”, “Tibetan independence”, and “Xinjiang independence”, and would not get involved in Hong Kong affairs. This is the second time after denying American connection to Hong Kong’s “Occupy Central”, during the APEC summit last year, that Obama stated his position.*)


The 49 projects, results and consensus concern the five great fields of Sino-American great-power relations of a new type, practical bilateral cooperation, Asia-Pacific affairs, international affairs, and global challenges. Among these, nearly twenty negotiation points pertaining to financial and trade cooperation and the Sino-American Bilateral Investment Treaty (BIT), awaited by all circles, have made progress. The information published by the Chinese ministry of information pointed out that both the Chinese and American leader had reiterated that to reach a high-level investment agreement was “the most important economic issue between the two countries”, and that both sides had agreed to strongly push the negotiations and to accelerate the work.


The Chinese achievement list unequivocally mentions: “The two countries’ leaders reiterate that to reach a high-level investment agreement is “the most important economic issue between the two countries”, and both sides agree to “strongly push the negotiations and to accelerate the work, so as to reach a mutually beneficial, double-win, high-level investment agreement”.


China Institute of International Studies researcher Yang Xiyu says that this position [held by] the two heads of state was of historical significance, meaning that the world’s biggest developed and the world’s biggest developing country could, as fast as possible, achieve BIT, and that the world’s two biggest economic entities achieving BIT will raise the long-awaited effects, further solidifying the foundations of mutual trust in trade.



Within the list of achievements, several points of consensus have been reached concerning Sino-American network security cooperation, such as China and America agreeing that each country’s government must not engage in, or knowingly support, the stealing of intellectual property rights, including trade secrets, and other classified trade information. China and America committed themselves to jointly define and promote appropriate standards of international society conduct on the internet, and to establish a high-level, joint dialogue system between the two countries, to strike at cyber crime and related issues. A number of American experts said that this was an important outcome of this [Xi] visit, and that strengthening cooperation about network security was a really important field of work in Sino-American relations. Indiana University professor and high-level Council of Foreign Relations network security researcher David P. Fidler believes that the two countries’ having achieved this consensus is “of major significance, and welcome news”.


The two sides will also strengthen anti-corruption cooperation, strengthen high-speed rail cooperation, strengthen cultural exchange cooperation, and reach consensus in reaction to global challenges, broaden practical cooperation on bilateral, regional and global levels, and manage and control differences and sensitive issues in a constructive manner, continuously achieving new positive results.


A benevolent label for these outcomes could be progress, and an accurate one would be unverifiable progress. It’s sort of obvious that Washington and Beijing wouldn’t issue a snafu statement at the end of the talks. What Beijing might consider a real achievement, however, is the prevention of an exchange of sanctions in the wake of the “network security”, i. e. hack-and-spy, controversies. That doesn’t go without saying – news coverage during late summer pointed to a chance that this could happen.

Hong Kong website Fenghuang (or Ifeng), in an article on September 22, attributed much of the success in defusing the conflicts to a visit by a delegation to Washington from September 9 to 12:

China attaches great importance to Sino-American relations and their future development, and does not ignore the concrete problems that occupy America.


From September 9 – 12, politburo member and the central committee’s political and judicial committee secretary Meng Jianfu visited America in his capacity as Xi Jinping’s special envoy, together with [a delegation of] responsibles at offices for public security, the judiciary, network communication, etc.. He had talks with secretary of state John Kerry, homeland security secretary Jeh Johnson, national security adviser Susan Rice, and other central [US] authorities, to exchange views about cyber crime and other outstanding problems, and to achieve important consensus. Meng Jianzhu’s trip broke with old habits. Under Xi Jinping’s leadership, China’s diplomacy has become more direct and more practical.

9月9日至12日,中共中央政治局委员、中央政法委书记孟建柱以 习近平特使身份,率公安、安全、司法、网信等部门有关负责人访问美国,同美国国务卿克里、国土安全部部长约翰逊、总统国家安全事务助理赖斯等核心部门举行 会谈,就共同打击网络犯罪等突出问题深入交换意见,达成重要共识。中央政法委书记作为特使,打破以往惯例,习近平治下的中国外交更加直接务实。

That, and some more soothing soundbytes from Beijing, appeared to have had their effect on Washington, suggests Fenghuang:

On September 16, Obama made remarks about cyber security again, but according to Reuters, America will not impose sanctions on so-called “cyber attacks” before Xi Jinping’s visit, and maybe not afterwards either.


After all, the main goal of the Obama administration had been to put pressure on Beijing, and to address domestic complaints, the Fenghuang article believed.

What looks credible – because it’s said to be long-established practice anyway – is that whatever consensus was indeed there between Washington and Beijing had been reached before Xi Jinping even set foot on American soil.

When he reached the American West Coast from Beijing, he meant business, not soft power – although there’s probably something charming to a 300-aircraft order form, at least among the stakeholders. The traditional microcosms were also conscientiously cultivated, even if Winston Ross of Newsweek was not convinced:

[Xi Jinping’s] handlers, who had corralled me and the reporters from the Associated Press, Bloomberg and the Los Angeles Times for the previous hour in anticipation of this exchange, apparently assumed we all spoke Mandarin. The Times reporter shot me a bewildered look. I shrugged. Xi said something to Oregon Governor Kate Brown that she found hilarious. We asked for a transcript of his remarks. We were not given one.

That occasion, Xi’s first stop – i. e. the meeting with American governors and Chinese provincial governors -, wasn’t (much) about substance, Ross alleged. He could have known better, even without translation: maintaining contacts between many layers of business and politics – not just the top echelons – is both a Chinese move to keep contacts going even if top-level relations between China and another country should deteriorate. Besides, while Confucius Institutes and other means of  indoctrination soft power may face some scrutiny at federal or central governments of democratic countries, regional authorities may lack the resources that such scrutiny would require.

Chinese central leaders waste no time with unsubstantial meetings. They waste no time with soft-power ambitions either. It’s the technology, stupid.



*) VoA has a somewhat different take on this: according to their newsarticle on Wednesday, Obama referred to both the Three Joint Communiqués, and the Taiwan Relations Act, and that had been the only public remarks made about Taiwan during Xi’s state visit in Washington. Ta Kung Pao omitted the mention of the TRA.



» Joint Press Conference, White House, Sept 25, 2015
» Six-point proposal, Xinhua, Sept 25, 2015


Sunday, September 13, 2015

Weekend Links: O2O Business in China

Warning: JR is trying to explain the economy to himself. His word pool and previous knowledge about this topic are shaky, and the following may or may not make sense – you’ll have only have yourselves to blame if you base your homework (or investment decisions) on this post.

Going “Brick-and-Mortar”

Let’s get industrial. O2O is about [people] buying things online, but collecting them from a shop on their side of the computer or smartphone – or having the stuff delivered to their doorstep. But China’s woefully inefficient logistics network .. acts as a brake on e-commerce growth, the Economist wrote in August, and that leads to online retailers seeking “brick-and-mortar” outlets to increase the points of delivery and to make their goods more accessible for their online customers.

Dalian Wanda Group’s (万达集团) and Suning Commerce Group (苏宁云商) are a recent example in the news. Wanda’s property development section (the company’s other major trades would be culture and tourism)  provides department stores or plazas all over the country, and Suning Commerce Group is a retailer with reportedly more than 1600 stores across mainland China, Hong Kong, and Japan. The two have signed a cooperation agreement: Suning will open stores at Wanda Plazas throughout the country, Reuters wrote on September 6.

National Soft Power, too

China News Service (CNS) explained, on September 7:

Suning coming into play is a direct result of an upgrade at Wanda. Wang Jianlin has long indicated that the answer would be revealed on this day.


The adjustments had been watched by many skeptical observers for about half a year, without Wang Jianlin providing much of a response during all the time, according to CNS. But as for Wanda’s department stores, or plazas, CNS has reassuring news:

Are Wanda’s stores really as bad as comments from outside suggest? Not at all. One one occasion, in an internal meeting, Wang Jianlin revealed that nearly half of the Wanda stores were incurring losses, but that the other half of them were profitable. He was in a position to cut the outlets that were incurring heavy losses, optimize the portfolio, and then have a attractive story to tell to the Hong Kong capital markets, with a beautiful financial report.


The CNS article also points out that Wanda became involved in the culture industry in 2012.

Compared with real estate business, the contribution the culture segment could make to [the Wanda group’s] revenues and profits was very low, but it perfectly fitted into the strategic requirements of the national advancement of soft power, and its synergy effects with real estate, tourism, and other trades was obvious. As big onlooking companies  from the real estate began to recognize [Wanda’s approach], they scrambled to emulate it.


CNS also refers to the acquisistion of AMC Theatres (AMC Cinemas), and Infront Sports and Media, and offers an explanation as to why such acquisitions would make sense, and concludes:

There are many more such examples. Every draw in this game of chess was made not from a spur of the moment, but as a move taken after careful consideration, serving the transformation plan for the entire Wanda group. This is also true for the adjustments of the stores, and the introduction of Suning.


The message provided by CCTV’s website for the foreign audience is equally heartwarming:

The Wanda Group, headed by Asia’s richest man Wang Jianlin, seems unstoppable.

Complementary illustration ...

Complementary illustration …

The Financial Times, in an online article published on August 6, isn’t quite that enthusiastic – although, it should be said, their misgivings aren’t about the Wanda-Suning romance which was only made public in September, but about the O2O industry in general. Rising labor costs could hamper the business model, and it is not entirely clear what lasting new business models will emerge.

That said, if O2O is really a lifestyle, as suggested by Chinaskinny, the question might come up, sooner or later, if and how costs play a role in that customer “hobby”, and if the promises it makes to the supplier side are sustainable, For sure, the example of the nail specialists who can make so much more per hour, if based on O2O, is all over the internet, as observed by the FT.



» Baidu Q3 forecast, TechCrunch, July 27, 2015
» Traditional Industries, new Bones, April 17, 2015
» Central Committee Cultural Decision, Oct 28, 2011


Friday, August 28, 2015

“People’s Daily” on Russian-Western Propaganda Competition (April 2015)

The following is “old news”, a People’s Daily online article from April this year, but I think it will continue to matter. Hence the following translation. Links within blockquotes added during translation.

I have some thoughts of my onw about what is being said in the article – and I can’t confirm the accuracy of what its authors wrote. It’s a mere translation, for reference, and maybe for later use — JR

Main Link: International Viewpoint: Europe, America and Russia measuring their Strengths in the International Public Opinion Arena

Source: April 10, 2015, People’s Daily / People’s Daily online. European correspondent Ren Yan, U.S. correspondent Chen Lidan, Russia correspondent Lin Xuedan, People’s Daily / People’s Daily online, April 10, 2015

Picture: “Russia Today” international news agency organizing a video link concerning the Ukraine crisis – photo by our correspondent Lin Xudan

“今日俄罗斯”国际新闻通讯社日前就乌克兰危机问题进行视频连线。 本报记者 林雪丹摄

The European Union has decided to formulate a plan for the dissemination of information on their Riga summit in May, including mainly the preparation of a Russian-language television station or radio station and similar Russian-language media, to counter the growing Russian influence in international public opinion. Not long ago, American foreign secretary John Kerry acknowledged in a sub-committee session of the Senate that Russia had been successful in international communications. There are Russian scholars who believe that Russian media are in advantage in their response to the Ukraine crisis, making European countries feel uneasy, with the pattern of international public opinion undergoing new changes.


The EU – Launching a “counterpropaganda war'” against Russia


A European External Action Service official recently confirmed to this reporter that the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy, Federica Mogherini, is heading a team which is wildly beating gongs and drums to devise an action plan specifically targeted at Russia. The plan is scheduled to be finished before the end of June. The plan includes preparations for a Russian-language television station or radio station, transmitting to citizens of former Soviet republics, people of Soviet-republic ancestry, and to Russia.


At the beginning of this year, several European countries, including Britain, Denmark, Latvia, and Estonia, called for the establishment of a Russian-language television or radio station to launch a “counterpropaganda war” at Russia. Danish foreign minister Martin Lidegaard said that Russia was actively conducting propaganda and [successfully] managed public opinion, but the EU had sufficiently reacted to this threat. He believed in a need for a long-term response mechanism [may be, but doesn’t have to be the term actually used or meant by the former foreign minister or the reporting journalist, but my take of 应对机制 during translation – JR], i. e. the establishment of a Russian-language television station and other mass media, and broadcasting news in Russian very frequently. Russian deputy foreign minister Aleksey Meshkov  believes that this activity by a number of European countries and their advocacy of the concept of free speech are counterproductive. He says that Russia has respected the principle of freedom of speech all the way, however, Europe is doing the exact opposite.


An article published by a mainstream website, “European Developments” [“欧洲动态”], believes that thirty years ago, Russia had been on the defensive in the propaganda war with the EU. At the time, the EU had strong propaganda organs, such as Radio Free Europe, Deutsche Welle, and other media, incessantly broadcasting to Russian listeners in their language. Afterwards, the EU gradually cut down its spending on the propaganda war, and by now, Russia has won the advantage. Two EU diplomats who gave interviews [or an interview] to that website [i. e. 欧洲动态] dispiritedly said that the EU was losing in the propaganda war with Russia and that now, the unfavorable situation needed to be turned around as quickly as possible.


America – Doubts in the U.S. International Broadcasting Reform Bill


The US Broadcasting Board of Governors members include the Voice of America, Radio Free Europe / Free Asia and other broadcasters. The media under its flag are broadcasting to 125 countries and regions in 65 languages. A questionnaire survery of thirty senior US diplomacy officials and experts showed that America is currently losing out to Russia’s propaganda war. They believed that the key problem was insufficient government funding, with the amount spent being only one tenth of what Russia was spending. The way the Voice of America developed was indicative of the overall trend among America’s foreign broadcasting media. In 2008, the Voice of America’s Russian broadcasts, with a history of sixty years, were terminated and transferred to the internet, but the Voice of America was apparently unable to get into step with the rhythm of the internet, and a lot of old news has been found on their [Russian-language] website. On social media, no matter if the number of fans or sharing is the issue, the numbers are far behind the U.S. Department of State, a non-news organization. Many former journalists and employees of the Voice of America believe that the Broadcasting Board of Governors as the mainly responsible body [for running VoA] must assume considerable responsibility for its bad work.


During the past ten years, the Broadcasting Board of Governors’ mission has been doubted. In 2014, US House of Representatives foreign relations  committee chairman Ed Royce submitted the United States International Communications Reform Act, which was adopted. The bill positioned the Voice of America as an important tool for American public diplomacy, demanding that the focus of coverage be on propagandizing [or promoting] American foreign policies, and planning for the replacement of the Broadcasting Board of Governors by a United States International Communications Agency.


Currently, the bill remains at the stage of discussion within the US Congress, but the road of propaganda designed by the bill has already drawn criticism within America. The “Washington Post” worried in an editorial that this kind of reform could weaken the credibility of the Voice of America’s coverage. And the renowned “Foreign Affairs” magazine said that if this bill was passed and implemented, America’s foreign broadcasting organ would completely lose its independent character and become a White House mouthpiece.


Russia – in the process of building a strong “media aircraft carrier”


In the Ukraine crisis, Russian media, represented by “Russia Today”, have caught a lot of attention. “Russia Today’s” first editor-in-chief Margarita Simonyan says that the goal of “Russia Today” is “to present an unbiased image of Russia” and to provide coverage of world news from a Russian point of view. According to some analysts, it isn’t only “Russia Today”, but all of Russia’s media circles who are participating in the efforts of building a strong “media aircraft carrier”.


“Russia Today”, established in 2005, currently operates channels in English, Russian, Spanish and Arabic, and has opened French and German websites. Among these, the English broadcasts have established two separate channels, including “Russia Today International” and “Russia Today America”. More than 100 English-speaking reporters provide reports on a global scale. High-quality, ingenious reports have led to 700 million viewers in more than 100 countries, not only earning “Russia Today” gains in viewing rates, but also recognition from peers in the international [broadcasting] industry. In 2012, “Russia Today’s” “Occupy Wall Street” program won the 美国国际电视包装设计大奖 [this apparently refers to a a bronze Promax/BDA Global Excellence award], in 2013, “Russia Today” defeated CNN News network, Sky News, and Al Jazeera, winning the Monte Carlo Television Festival award.

成立于2005年的“今日俄罗斯”现有英语、俄语、西班牙语和阿拉伯语频道,并开设了法语和德语网站。其中,英语播报单独分设了两个频道,包括“今日俄罗 斯”国际和“今日俄罗斯”美国。有超过100名英语记者在全球范围提供报道。高质量兼具独创性的报道令“今日俄罗斯”在全球100多个国家拥有7亿观众, 不仅为“今日俄罗斯”赢得了收视率,还获得了国际同行的高度认可。2012年,“今日俄罗斯”的“占领华尔街”节目获得美国国际电视包装设计大 奖;2013年,“今日俄罗斯”击败美国有线电视新闻网、天空新闻和半岛电视台,获得“蒙特卡洛电视节大奖”。

To capitalize on “Russia Today’s” experiences of success, the Russian government decided to integrate the state media, to increase the effectiveness of foreign broadcasting. At the end of 2013, the Russian government invested huge amounts to reorganize RIA Novosti newsagency and the “Voice of Russia” into the “Russia Today” international news agency [aka Rossiya Segodnya -this means “Russia Today”, but the “Russia Today” television station described in the translated article so far is a separate organization. I’ll translate the news agency’s name as Rossiya Segodnya from here, to avoid confusion]. Rossiya Segodnya news agency’s deputy editor-in-chief, Pavel Andreyev, explained to this reporter that the agency combined the two state-owned media’s correspondent offices abroad, and is using streamlined resources to gradually increase the number of reporting bureaus, and embarked on creating twelve news gathering centers all over the world.

借鉴“今日俄罗斯”成功的经验,俄政府决定整合国有媒体,提升对外传播的有效性。2013年底,俄政府斥巨资将俄新社、“俄罗斯之声”广播电台两大媒体重 组为“今日俄罗斯”国际新闻通讯社。该通讯社副总编辑安德烈耶夫向本报记者介绍,在布局上,新通讯社合并了两家媒体原有的国外记者站,并利用精简的资源进 一步扩充了记者站数量,还着手在全球组建12个新闻采编中心。在内容上,通讯社开通了15条新闻专线,网站新闻供应量显著增加,实现了对全球新闻的无时差 报道。同时,在原有基础上增设近20个语种的广播。

Gusev, a researcher from the Russian Institute of Sciences’ Institute of Europe, said in an interview with this reporter that in the media information war concerning the Ukraine crisis, Russia had significant advantages, making European countries feel uneasy, with the pattern of international public opinion undergoing new changes.


(People’s Daily online Brussels, Washington DC, Moscow reports)


“People’s Daily” (April 10, 2015, page 21)

《 人民日报 》( 2015年04月10日 21 版)



» EU launches operation, EurActiv, Mar 20, 2015
» Mythbusters, Newsweek, Mar 20, 2015
» EU set to fight back, BBC, Mar 18, 2015
» Not attractive enough, ECFR, Jan 20, 2015
» Mindless competition, Jan 6, 2015
» The Russians do propaganda, Nov 25, 2014


Friday, August 28, 2015

Investigations at “People’s Daily” Online: two Executives, Leading Editors “taken away”

China’s supreme procurate’s website reported on Friday that Henan procurate has opened investigations (立案侦查) concerning People’s Daily Online director and former chief editor  Liao Hong (廖玒), and board member and deputy director Chen Zhixia (陈智霞), reports the BBC Mandarin service online.

The online service should not be confused with the paper edition of People’s Daily.

According to the South China Morning Post (SCMP), quoting a public profile, Liao was a founding member of the People’s Daily website. He had worked for the paper and its digital department for 19 years after graduating from the Beijing University of Technology. Both he and Chen had been taken away for investigation, the SCMP wrote on Thursday. The Hong Konger paper also writes that Liao had been under a lot of pressure after lending support to the publication of  “Under the Dome”, a documentary about air pollution in China, on the website.

According to the BBC, official confirmation of the investigations came after Caixin Online (财新网) and Southern Weekend (南方周末) had already quoted numerous sources saying that Kiao and Chen had been taken away for investigations.

The BBC also quotes news people who saw links between these two investigations and the case of Xu Hui (徐辉), then deputy editor in chief at People’s Daily online. Xu was put under investigation in May this year, and was reportedly accused or suspected of blackmail, and of taking bribes from people who had become subject to supervision by public opinion (舆论监督). The accusations might come across as an accusation similar to one made against former Central Military Commission vice chairman Guo Boxiong, who had been accused of 用职务便利, i. e. taking “advantage of his job”, or office. In the context of supervision by public opinion, it would refer to advantages from the job of an influential journalist. Concerning Xu Hui, Radio Free Asia (RFA) was rather specific about what accusations like these could mean, citing allegations that Xu had approached various companies and threatened to publish negative news stories about them if they didn’t buy advertising on the site.

All that said and written, the “investigations” may just as likely be mere tools in an inofficial-official campaign against critical journalism, be it in the context of the “Under the Dome” documentary, or in any other context.


Get every new post delivered to your Inbox.

Join 49 other followers

%d bloggers like this: