Posts tagged ‘BBC’

Saturday, July 25, 2015

Tenzin Delek Rinpoche, 1950 – 1965

The New York Times carried an article on Tuesday, describing the aftermath of Tenzin Delek Rinpoche‘s (Tibetan: བསྟན་འཛིན་བདེ་ལེགས་; Chinese: 丹增德勒仁波切) death in a prison in Chongqing. Tenzin Delek had been in prison since 2002/2003, and there’s a Wikipedia entry about his background and story. The authorities reportedly turned down a request by Tenzin Delek’s sister to preserve the body for 15 days as demanded by Tibetan Buddhist tradition. An autopsy, or any chance of one, isn’t mentioned in the reports.

Amnesty International published a report on Tenzin Deleg’s case in September 2003, less than a year after his arrest, citing doubts that detention and trial had been up to standard.

According to a Reuters report, on July 16, Sichuan Province’s propaganda department said it was unaware of the case, and an official who picked up the telephone at the provincial police department said she had not heard of the case.

Three days later, on July 19, the BBC‘s Mandarin service quoted Xinhua newsagency as saying that Tenzin Delek had died of a heart attack:

Because Tenzin Delek frequently refused medical treatment or medication, he died from heart disease.

丹增德勒是因为在狱中经常拒绝就医或者吃药,患心脏病而死亡。

The BBC also quoted Tenzin Delek’s sister (Chinese name: Zhuoga or 卓嘎) as saying that the authorities had not given her an explanation about the cause of her brother’s death, which had added to her doubts.

According to Xinhua, as quoted by the BBC, a prison warden had found Tenzin Delek on July 12, and that the prisoner had stopped breathing during an afternoon nap. According to the Xinhua report, he died in an intensive care unit, an hour after having been found.

Reacting to a call from Washington to investigate Tenzin Delek’s death, Huanqiu Shibao reportedly wrote that America should forget about dragging another “criminal” out of prison, and described Washington’s attention to human rights issues as a method to maintain self-confidence while facing China’s rise.

The actual wording of the Huanqiu article can be found here.

The New York Times article mentioned at the beginning of this post also reported that Tenzin Delek’s sister and niece were taken away from a restaurant in Chengdu by police officers on Friday, and hadn’t been seen since (i. e. not by July 21). It doesn’t become clear to me if this is the same sister in both cases. The name of the 52-year-old arrested sister (Dolkar Lhamo) sounds different from the one mentioned earlier in the article.

Tsering Woeser has collected a number of articles concerning Tenzin Delek this month.

Sunday, June 7, 2015

“Star of the East” Aftermath: at Ease, under the Party’s and Government’s Help

A breathless Xinhua article published online by the People’s Daily today, with coverage which reads as if the whole story had unfolded only within the past twenty-four hours.

The Xinhua article seems to be the authoritative account of what happened, and how the authorities reacted. It was announced on Saturday evening's Xinwen Lianbo.

The Xinhua article seems to be the authoritative account of what happened, and how the authorities reacted. It was announced on Saturday evening’s Xinwen Lianbo. Click picture above for video.

On June 1, at about 21:30, the “Star of the East” from Chongqing’s Dongfang Ferry Company, on its way from Nanjing to Chongqing, suddenly capsized, hit by a tornado. In the furious storm and the surging waves, 456 passengers and crew were in a desperate situation.

6月1日21时30分许,重庆东方轮船公司所属旅游客船“东方之星”轮在由南京驶往重庆途中,突遇龙卷风顷刻翻沉,狂风暴雨,巨浪滔滔,456名旅客和船员陷入绝境。

Life is greater than the heavens!

生命大于天!

Under the strong leadership of the Party’s Central Committee with Xi Jinping as the Secretary General, under the State Council’s work group’s direct command, the party committees and governments of Hubei, Hunan, Chongqing and elsewhere, the united action of the central authorities, the People’s Liberation Army’s and Armed Police and maritime authorities rapid mobilization abilities, nationwide mobilization for search and rescue action quickly unfolded.

在以习近平同志为总书记的党中央坚强领导下,在国务院工作组直接指挥下,湖北、湖南、重庆等地党委和政府,中央有关部门统一行动,人民解放军、武警部队及海事部门迅速调集力量,一场举国动员的搜救行动迅速展开。

After receiving the report, Central Committee Secretary General, State Chairman, and Central Military Commission Chairman Xi Jinping issued important instructions right away, ordering the State Council work group to go to the site to guide the rescue work, and that Hubei Province, Chongqing Metropolitan, and other work groups unfold all efforts with their adequate strength, and properly deal with the aftermath.

接报后,中共中央总书记、国家主席、中央军委主席习近平立即作出重要指示,要求国务院即派工作组赶赴现场指导搜救工作,湖北省、重庆市及有关方面组织足够力量全力开展搜救,并妥善做好相关善后工作。

Standing Politburo member and Chief State Councillor Li Keqiang immediately issued written instructions and, on behalf of the Party’s Central Committee and the State Council, and on behalf of Secretary Xi Jinping, hurried to the site by plane, directing the rescue and emergency reaction work.

中共中央政治局常委、国务院总理李克强立即批示,并代表党中央国务院、代表习近平总书记急飞事件现场,指挥救援和应急处置工作。

After the description of the political will behind the rescue work, the article goes into more technical and bureaucratic detail. Further down, the article mentions that the relevant local party committees and governments (i. e. Hubei Province, the Changjiang Maritime Bureau, Yueyang City, Shanghai, Jiangsu Province, Chongqing, Zhejiang Province, Fujian Province, Shandong Province, Tianjin Metropolitan authorities etc), on their own initiative, coordinated their actions. Support from companies with nationwide significance is also acknowledged.

The article also quotes reportedly positive coverage from the Wall Street Journal (WJS), and a Weibo message allegedly resent more than 100,000 times within a day, saying that “what most touched me is that the water level was lowered to facilitate the rescue work, with the Three Gorges Dam damming up water”.

That’s the role “social media” are meant to play in China, under the CCP’s guidance. Issuing authoritative information and news is for the authorities:

To publish authoritative news on ones own initiative is an effective medium to respond to society’s deep concerns. By the afternoon of June 6, the relevant authorites had done 13 press conferences, convened by the ministry of transport, the National Health and Family Planning Commission, the ministry of civil affairs, by the People’s Liberation Army, Hubei Province, and other people in charge who explained the situation and replied to the reporters’ questions, supplying information regarding the rescue and salvage work and the investigations in a timely, accurate, open and transparent manner.

主动发布权威信息,是回应社会关切的有效渠道。截至6日下午,有关部门已在事件现场召开了13场新闻发布会,交通运输部、卫计委、民政部、人民解放军及湖北省等相关负责人到会发布情况,并回答记者提问,及时、准确、公开、透明地传递救助、打捞、调查等信息。

After the incident, Associated Press, Reuters, CNN, BBC, and other foreign media, some 62 of them, arrived at Jianli, Hubei Province, covering the rescue work, the aftercare for the relatives, and how the aftermath was dealt with. Front command staff also organized three trips to the site for foreign media.

事件发生后,美联社、路透社、CNN、BBC等62家境外媒体先后抵达湖北监利,就事件救援、家属安置及善后处理等采访报道。事件前方指挥部还3次组织境外媒体赶赴事故现场采访。

The article’s firt page ends with the same character it started with: Xi Jinping giving an important speech on the morning of June 4, concerning the next steps of rescue work.

Assuming high responsibility for the people’s life and safety – the attitude of the party’s and state’s highest decision-making levels is distinctive!

对人民生命安全高度负责——党和国家最高决策层态度鲜明!

the Xinhua article jubilates, and concludes the first page of its online article (there are two more pages) with what it says is a quote from French daily Le Monde:

“At a time of disaster, the leaders of the Chinese Communist Party have built the image of responsible national leaders.”

“中国共产党领导人在灾难时期树立了负责任国家领导人的形象。”法国《世界报》

The following two pages are mostly a chronicle of the rescue efforts, of blood, sweat, and respect for the dead (对逝者的尊重), apparently written to evoke the readership’s national pride and trust in the authorities.

Zhu Hongmei, a survivor saved from the wreck around noon of June 2, is hospitalized in Jianli. The article’s final line:

At Jianli County People’s Hospital, Zhu Hongmei’s condition is stable. She says that with the Party’s and government’s help, she feels at ease.

在监利县人民医院,病情平稳。她说,有党和政府的帮助,心里踏实。

____________

Related

»Mourning the Victims, Radio Japan, June 7, 2015
» Rescuers, Families Bow in Silence, NYT, June 7, 2015
» En quête de réponses, Le Monde, June 5, 2015
» Search complete, L. A. Times, June 6, 2015
» To the Directorate for Religious Affairs, Russian Orthodox Church, June 4, 2015
» Reluctant to embrace Transparency, NYT June 4, 2015

____________

Friday, March 6, 2015

NPC and CPPCC sessions: The Phrasemongering Season has begun

People's Daily online resources for learning cadres

On the Road of Learning
from the Great Helmsman –
click picture for source

China’s ongoing two annual political sessions have once again hit major headlines, as the world is anticipating the country’s new measures to cope with its growth slowdown to a state of “new normal”,

according to a Xinhua report republished by Beijing Review, an English-language propaganda paper for exactly that waiting world. And also according to Beijing Review, Chinese Premier Li Keqiang and other leaders on Wednesday vowed to fully implement the “Four Comprehensives” strategic layout in order to realize economic and social development targets.

The Four Comprehensives can make clearer what the road to the Chinese dream is about, believes Central Party School professor and doctoral supervisor Xin Ming.

And that’s badly needed stuff, if we go by what the BBC said in February:

Mr Xi denounced political jargon as “empty words” during a speech five years ago.
However, he launched his leadership in 2013 with the idea of the “Chinese dream”, a concept many say is still ill-defined.

So, just how does the “dream” concept become clearer, according to Xin?

The professor believes that the “Chinese dream” is “a strategic layout in the historical process of the realization of the greatest dream of the Chinese nation.”

He considers the “four comprehensives” – the goal of comprehensively building a moderately prosperous society, coprehensive deepening of reform, comprehensive promotion of government by law, and strictly governing the party – constitute three strategic measures (apparently, Xin combines the rule by law and the demand of strictly governing the party).

He believes that, iguratively speaking, one goal and three measures may also count as „three legs of a tripod“ on which the goal is set up. “One body, three feet” are structuring the blueprint of China’s happy future.

他认为,一个目标、三大战略举措,用个形象的说法,就好比是“三足鼎立”,上面架起了目标,“一体三足”构建起了中国未来美好的蓝图。

[…]

“To really comprehensively understand the ‚four comprehensives‘, I’m afraid we need to move one step further, i. e. to understand that besides the one-body-three-feet structure, we must understand which kind of consciousness it highlights.” Xin Ming believes that „behind the four comprehensives, there are contemporary communists,or three strong kinds of consciousness in current Chinese society.

“要想真正全面地理解‘四个全面’,恐怕还要再往前讲,就是仅仅明白了一体三足的战略建构之外,还要明白这一体三足的战略建构凸显了什么样的意识。”辛鸣认为,“四个全面”背后是当代中国共产党人,或者今日中国社会三种意识的强烈凸显。

Xin states “a sense of mission”, “problem awareness”, and a “sense of responsibility” as these “strong kinds of consciousness”. As for the latter,

Chinese Communists‘ have such a noble mission, but at the same time, we clearly encounter problems in the process of completing the mission. How can we deal with the problems? We shy away from them, turn a blind eye to them, or we confront them head-on, crack them, smooth them out, solve them. What does it take to do this job? It takes acceptance of responsibility. Without acceptance of responsibility, there won’t be this kind of strategic vision, there won’t be this sense of responsibility. Maybe we could still pick up what can be done well, what can be done easily, and with immediate effect, but we can’t make a big fanfare over „comprehensiveness“.

中国共产党人有这样一种崇高的使命,同时,我们也很清楚在完成这个使命的过程中会遇到什么样的问题。遇到这些问题怎么办?我们是绕着走、视而不见,还是迎 头而上,去破解问题、化解问题、解决问题。做这些工作要什么?需要一种担当。没有这种担当意识,我们做不出这样一种战略构想,没有这样一种担当意识,也许 我们就会捡好的做,捡容易的做,捡能马上见效的做,而不会在“全面”上大做文章。

All this, written in the run-up to the sessions of the NPC and the CPPCC, may come across as empty words, as observed by the BBC or by unnamed critics quoted by the BBC: Critics say the Communist elite’s obsession with jargon alienates them from plain-speaking Chinese citizens.

That may be so – among an unknown share of the Chinese population. But it would be particularly true for Chinese people who are in constant contact with foreigners, and who may actually feel somewhat embarrassed when their foreign colleagues or friends pick up some of the more colorful blossoms of CCP phrasemongering. But despite all the embarrassment (or fun) it may create, this custom – which isn’t merely “communist” – has been criticized for a century or longer, and it hasn’t gone away. To another unknown share of the Chinese population, the slogans are realities.

Or, as Jacques Ellul wrote in 1962, about a much more obvious and obtrusive kind of CCP propaganda than of our days:

When one reads this once, one smiles. If one reads it a thousand times, and no longer reads anything else, one must undergo a change. And we must reflect on the transformation of perspective already suffered by a whole society in which texts like this (published by the thousands) can be dsitributed and taken seriously not only by the authorities but by the intellectuals.*)

____________

Note

*) Jacques Ellul, “Propaganda”, New York 1965 (a more recent reprint of it), p. 14

____________

Related

» Reference Book, Beijing Review, Mar 6, 2015
» Unobtrusive and imperceptible, Jan 7, 2012

____________

Wednesday, January 14, 2015

Chinese Press Review: Preaching Water, living in France

The BBC had a review of the Chinese press on January 8 and on January 12. The Guanchazhe (Observer, Shanghai) article quoted by the BBC, suggesting that the absence of press freedom in China is in fact a blessing, was written by Song Luzheng, a regular columnist not exclusively for Guancha, who reportedly lives in France and seems to feel extremely challenged by his environment there.

The paragraph partly quoted by the BBC in full:

In either case, from the perspective of the aftermath, this kind of Western freedom of information has not only failed to assist in solving the contradictions between different ethnic groups, but rather intensified them. In fact, with different ethnic groups, with different values and religious beliefs, using one group’s standards to judge another , their collision is inevitable. Isn’t it strange that freedom of information also includes offending other peoples’ religious freedoms? From this perspective, the absence of this kind of freedom of information in China is actually the happiness of all nationalities.

不管怎样,从后果来看,西方这样的新闻自由不但无助于解决不同族群之间的矛盾,相反会激化。毕竟,不同的族群,其价值观和宗教信仰是不同的,如果用一个族 群的标准去衡量另一个,其冲突不可避免。更何况,难道新闻自由也包括冒犯他人信仰的自由吗?从这个角度讲,中国没有这样的新闻自由,实是各民族之幸。

On other occasions, Song Luzheng described democratic societies as idle masses indulging in a life  of pleasure and comfort, and badmouthed his colleagues at Southern Weekly.

In short: Song preaches water, living in France. But he’ll certainly have his share of readers in China.

What the Chinese press seems to have avoided is coverage on how the picture of “world leaders leading the march of 1.5 million was apparently taken. On ForoCoches, a forum nominally dedicated to discussing cars but practically discussing everything (Wikipedia), a user posted two pictures with inscriptions: The caste takes a selfie in Paris.

Thursday, November 13, 2014

Buying Airtime: Will you take this content in Swahili?

» The BBC has warned that China poses a “direct threat” to its global reach by paying incentives to local broadcast companies to prioritise its state-funded CCTV service over other international networks.

The Independent, Nov 10, 2014

Friday, August 29, 2014

RSF and Republican Congressman demand Sanctions against Chinese State Media

Reporters without Borders react to Xiang Nanfu’s release

Xiang Nanfu (向南夫), a Chinese journalist, has recently been released on parole after what Reporters without Borders (RSF) suspect was a forced concession. Xiang’s “confession” was broadcast by CCTV 13, a state-run Chinese television channel targeted at a Mandarin-speaking audience beyond the PRC. According to RSF,

on 13 May, ten days after his arrest, he was shown on CCTV13 confessing to having “smeared the Party and the government”.

Announced his release yesterday, the police said he was being freed on parole “because of his poor health and above all because of a relatively good attitude in pleading guilty.”

Xiang’s forced confession was broadcast just five days after a similar “confession” by the well-known journalist Gao Yu. Broadcasting forced confessions is often used to discredit dissident news and information providers.

RSF secretary-general Christophe Deloire calls on

the European Council to adopt sanctions against CCTV13 and its executives – China Central Television CEO Hu Zhanfan, CCTV board member Jiao Li and CCTV vice-president Zhang Changming – for broadcasting these forced confession.

Xiang Nanfu had reportedly been charged with publishing “false stories” on Boxun, a dissident website, that “seriously harmed” China’s image. The BBC, in May this year, described Boxun as a website that ran sometimes thinly sourced stories.

China Human Rights 3 Protection Act of 2014 Bill

Note: documents linked to underneath may be removed or changed – accessed and quoted from on August 29 – JR

According to Voice of Tibet (VoT), a Tibetan exile radio station based in Norway and broadcasting on shortwave from Tajikistan, U.S. Congress is considering a bill (no. 5379) that would intend to protect internationally acknowledged freedom of speech, free flow of information and and foreign journalists and media workers in China. The bill may also limit visa for high-ranking officials in China’s state media wanting to visit the US, and could revoke visa for Chinese media workers with Chinese media in the US.

A bill text as introduced on July 31 in the House of Representatives by Chris Smith (Republican) is available online. Updates should become available from here as they are coming up.

The issue of foreign journalists and media workers is addressed on page 16 of the draft, section 4: To further protect the internationally recognized right of free expression, ensure the free flow of information, and protect foreign journalists and media personnel in China.

Section 4 also addresses competitiveness (page 19). Chinese media organizations that could become targets for sanctions are listed on page 17.

The story about the bill sponsored by Smith has so far mainly been popular on dissident websites, and the apparent lack of mainstream media interest seems to suggest that the initiative won’t develop much traction in Congress.

Opinions from readers more familiar with American politics are welcome.

____________

Related

» State Vandalism, July 3, 2014
» Voice of Tibet (PBS), Feb 1, 2014
» The Firedrake, Mar 17, 2012
» Be more Xinhua, Oct 10, 2009

____________

Wednesday, August 27, 2014

Deutsche Welle: the Pendulum Swings back (and strikes again)

While a comparatively early report by Guanchazhe (Shanghai) came across as sort of neutral, a report by Huanqiu Shibao (the Chinese-language sister of the “Global Times”) on Monday used the Su Yutong vs Deutsche Welle story for a bit of domestic nation-building. Using purported netizen comments, Huanqiu criticizes Su for being “naive”:

“You are reporting negative news about China all day long and think Germans will like you for that? Naive! You are planning to sue Deutsche Welle for violating local labor laws? What a joke. You don’t understand Germany and German law. When you leak a company’s internal information, the company has every reason to discharge you”, some netizens said.

“你整天报道中国的负面新闻,德国人就喜欢你?幼稚! 还准备起诉德国之声违反当地劳动法?笑话。太不了解德国和德国的法律。光泄漏企业内部的信息,企业就完全有理由开除你。”有网友说。

The paper leaves much of the criticism to “netizens”, but adds some message of its own, too. According to a BBC survey [probably Globescan], China’s image in Germany had been deteriorating for a decade, and 76 percent of Germans currently held a negative view of China, writes Huanqiu. That journalists like Su Yutong, from important positions, were blackening China’s name had something to do with the country’s negative image. When Chinese people badmouthed other Chinese people, ordinary people abroad tended to believe them.

We, too, hate some dark phenomena in our country, but we also hope and believe our motherland will improve. Reasonable overseas Chinese people will be happy and proud about China’s economic construction and development during the past thirty years. China has its shortcomings and you can criticize them, but not with a maximum zoom, and opposition against everything.

我们痛恨自己国家的一些阴暗现象,但更希望并坚信,我们的祖国会越来越好。任何一个有良知的海外华人,都会对中国这30多年来的经济建设发展感到万分的庆幸与骄傲。中国有缺点可以批评,但不能无限放大,更不能逢中必反。

The article also describes the development of Sino-German trade and adds that during the sanctions on and from Russia, Germany’s economy had shrunk by 0.2 percent during the second quarter this year. And using comments on overseas-Chinese social media, Huanqiu suggests that “constant negative headlines at Deutsche Welle about China wouldn’t help bilateral cooperation”.

The Asia-Pacific Committee of German Business (APA) would probably agree. When German chancellor Angela Merkel visited China during summer, the APA had recommendations for the two heads of government, Merkel and Li Keqiang, concerning a better climate for Chinese investment in Germany. Deutsche Presse-Agentur (dpa) reported:

It was “the common task of governments and companies on both sides to promote a good reputation of Chinese companies in Germany”, the recommendations, on hand at dpa newsagency in Beijing on Tuesday [July 8], say. This was about a “fair and accurate” presentation. Background [of these recommendations?] is Chinese criticism of German media which “irresponsibly and inaccurately report about Chinese human rights and political issues”, a position paper still in progress says.

APA chairman Hubert Lienhard, talking to journalists, resolutely denied the existence of this paragraph in the raft. However, only a week ago, a draft of the paper containing this criticism circulated in the German embassy in Beijing. Accusations like these were, however, not adopted in the recommendations to the two heads of government, recommendations the APA commission does not want to publish. […]

The APA doesn’t need to be “behind” the most recent events at Deutsche Welle, and if the links are as crude as suggested both by Huanqiu Shibao and some of Su Yutong’s supporters remains an open question. But there seems to be a trend towards cozying up to Beijing – and the pendulum that hit Zhang Danhong in 2008, and four more of her colleagues at the DW Chinese department in 2010 on its way to more “China-unfriendly” coverage, now seems to have hit Su Yutong, on its way back to more “China-friendly” coverage.

Sunday, August 17, 2014

Fourth “China Tibet Development Forum”: Come Sigh with Us

When this snow-covered highland which underwent so many changes is so frequently misrepresented or misunderstood, be it intentionally or unintentionally, more people should be helped to understand the real Tibet,

发生在这片雪域高原的沧桑巨变,一直承受着有意无意的曲解或误解,需要让更多人了解真实的西藏

People’s Daily suggested on Friday.

Having brought together nearly one-hundred guests from thirty countries and territories, the “2014 China Tibet Development Forum” reached a “Lhasa Consensus” that is rich in content and fruitful in its results. Admiring New Tibet’s economic and social development, the improvements in its people’s livelihood, cultural protection, ecological construction and other great achievements, the foreign guests, walking a bit of the snow-covered highland’s irreversible modern cultural development themselves, were all praise.

汇聚世界30多个国家和地区近百位嘉宾的 “2014·中国西藏发展论坛”,达成了内容丰富、成果丰硕的“拉萨共识”。赞赏新西藏在经济社会发展、民生改善、文化保护、生态建设等方面所取得的巨大 成就,赞叹雪域高原走上一条不可逆转的现代文明发展进步之路,是与会中外嘉宾的共同心声。

Myths about the old slave society and alarmist stories harbored and produced by some people meant that besides accelerating Tibet’s scientific development further, opening Tibet up to let more people know “the real Tibet” was necessary, People’s Daily wrote.

But there was a problem. News articles like People’s Daily’s seemed to suggest that every participant had shared the consensus – an impression that at least one participant rejected. Talking to the BBC through his mobile phone, Sir Bob Parker, a former mayor of Christchurch in New Zealand, said that he hadn’t endorsed the statement. While knowing that such a statement had been made, he hadn’t signed up. “I think a number of people who were there were a little surprised to hear about that statement.”

Another attendee, Lord Davidson of Glen Clova, a member of the House of Lords, was reportedly not available for an interview with the BBC.

According to Xinhua, the conference, the first “Tibet Development Forum” held in Tibet itself, was sponsored by the Information Office of China’s State Council and the regional government of Tibet. It was reportedly held on August 12 and 13.

The previous three forums had been held in Vienna in 2007, in Rome in 2009, and in Athens in 2011, according to Tibet Express, a Dharamsala-based website.

Let the world gasp in admiration, Xinhua suggested three years ago, itself all sighs of emotion.

It’s nice when you don’t need to do all the sighing alone – but apparently, some people still stubbornly refuse to join.

____________

Related

» Appeasing China, May 1, 2014
» Keep Calm, Feb 23, 2014
» Voice of Tibet, Feb 1, 2014
» Science in Action, Dec 26, 2010
» Thanking Sandrup’s lawyers, June 26, 2010
» Zap zap jé, Oct 16, 2009

____________

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 48 other followers