Archive for July 7th, 2017

Friday, July 7, 2017

Taiwanese Media Reports: Association of International Broadcasters maintains Radio Taiwan International’s Membership, despite Chinese Motion to replace it

Making Taiwan appear “inofficial” has become easy business for Beijing, when it comes to politicians. The row about the country’s inoffical embassy in Nigeria may be one of the recent cases in point.

But influencing journalists doesn’t appear to be quite that easy. A spokeswoman for the foreign ministry in Taipei is quoted as saying that

At this year’s first meeting of AIB’s executive board, the possibility of ejecting RTI to make room for China Central Television [CCTV] was discussed, but RTI vice president Travis Sun’s (孫文魁) proactive handling of the matter has dealt with the situation.

AIB stands for the Association of International Broadcasting, an organization headquartered in Britain, and RTI stands for Radio Taiwan International, Taiwan’s foreign broadcasting service. According to the Taipei Times –  quoting weekly Taiwanese magazine The Journalist – the Chinese motion was rejected after RTI’s protests won the support of British, German, French and Russian committee members.

According to the AIB website, RTI vice president Travis Sun is among the six members of the organization’s executive committee.

According to “The Journalist”,   Travis Sun had been voted into the committee with the highest number of votes. Also according to “The Journalist”, CCTV and other Chinese media had previously been invited to join the AIB, but had declined, because of RTI’s membership. Following China’s motion this month, the AIB secretariat drafted three resolutions for discussion by the executive committtee. One suggested that the Chinese media could enter with an inofficial membership. The second suggested inoffical membership or termination of membership for RTI, and the third suggested to abandon the idea of Chinese media obtaining membership.

It appears that Sun appealed to AIB’S journalistic values to defend RTI’s membership, and successfully so, and all that, apparently, on the phone. According to the Taipei Times, RTI didn’t send personnel to participate in the AIB’s annual meeting in London due to “internal reasons,” instead being represented by personnel from the Taipei Representative Office in the UK. Also according to the Taipei Times, during a June 20 teleconference, Sun had been confronted with the secretariat motions.

Reportedly, Britain, France, Germany (that would be Deutsche Welle‘s committee member), and Russia (i. e. the delegate for RT) decided in RTI’s favor.

The Russian committee member, Alexey Nikolov, is currently serving as the executive committee’s chairman, according to “The Journalist”. The article mentions the “Voice of Russia” as the media organization he represents. That would now be Sputnik News Agency and Radio. According to AIB and RT, Nikolov is RT‘s managing editor, or managing director.

____________

Related

AIB members

____________

Updates/Related

Taiwan not abandoned, Sentinel, June 30, 2017

____________

Advertisements
%d bloggers like this: