Investigations at “People’s Daily” Online: two Executives, Leading Editors “taken away”

China’s supreme procurate’s website reported on Friday that Henan procurate has opened investigations (立案侦查) concerning People’s Daily Online director and former chief editor  Liao Hong (廖玒), and board member and deputy director Chen Zhixia (陈智霞), reports the BBC Mandarin service online.

The online service should not be confused with the paper edition of People’s Daily.

According to the South China Morning Post (SCMP), quoting a public profile, Liao was a founding member of the People’s Daily website. He had worked for the paper and its digital department for 19 years after graduating from the Beijing University of Technology. Both he and Chen had been taken away for investigation, the SCMP wrote on Thursday. The Hong Konger paper also writes that Liao had been under a lot of pressure after lending support to the publication of  “Under the Dome”, a documentary about air pollution in China, on the website.

According to the BBC, official confirmation of the investigations came after Caixin Online (财新网) and Southern Weekend (南方周末) had already quoted numerous sources saying that Kiao and Chen had been taken away for investigations.

The BBC also quotes news people who saw links between these two investigations and the case of Xu Hui (徐辉), then deputy editor in chief at People’s Daily online. Xu was put under investigation in May this year, and was reportedly accused or suspected of blackmail, and of taking bribes from people who had become subject to supervision by public opinion (舆论监督). The accusations might come across as an accusation similar to one made against former Central Military Commission vice chairman Guo Boxiong, who had been accused of 用职务便利, i. e. taking “advantage of his job”, or office. In the context of supervision by public opinion, it would refer to advantages from the job of an influential journalist. Concerning Xu Hui, Radio Free Asia (RFA) was rather specific about what accusations like these could mean, citing allegations that Xu had approached various companies and threatened to publish negative news stories about them if they didn’t buy advertising on the site.

All that said and written, the “investigations” may just as likely be mere tools in an inofficial-official campaign against critical journalism, be it in the context of the “Under the Dome” documentary, or in any other context.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: