Archive for May 29th, 2011

Sunday, May 29, 2011

Class Struggle in Dunhuang Road, Tenant Huang shows a Flag

Xinhua Net, via Enorth — This is something rarely seen in Taiwan, writes the Chinese newsagency. Xinhua reproduces a story apparently first reported by Taiwan’s TVBS television station.

A row of seven wuxing hongqis (五星红旗, red flags with five stars, i. e. the PRC flag) had been put up and were fluttering in the wind above a row of shanty buildings in Dunhuang Road (敦煌路), Taipei. Asked by a TVBS reporter as to why flying the Taiwanese (RoC, Republic of China) flag wouldn’t serve the purpose, the owner named Huang (黄) asked back:

I ask you, why should I fly that flag? To fly the wuxing hongqi serves a purpose. I want to highlight (unfairness) – if it serves the purpose or not. Taiwan’s authorities and judiciary are at the service of capitalism and the bourgeoisie.
我问你有没有用?五星红旗有用,我要突显(不公),不管有没有用,台湾的行政司法为资本主义、资产阶级在服务.

Huang’s family has reportedly owned the buildings for four generations, but sixty years ago, his family people were basically tenants who had rented the ground from a family named Chan (陳, simplified: 陈, pinyin: Chen). As property prices had been rising, the Chan family now wanted to reclaim the ground. On entering the buildings, one would find a painted red line there – the front half of the buildings stood on ground owned by the city government; the rear building stood on ground owned by the Chans. [The Huangs apparently had a long-term lease on the ground – JR]

Given that the history of ownership was complex and dates from long ago, Huang reportedly defies a court ruling and demands more than the ten thousand New Taiwan Dollars in damages (or demolition fee) per square meter the landlord (地主) was required to pay.  Huang points to the market value which (in his view) required a much higher fee. The area in question reportedly amounts to some 33,000 sqm.

The case had drawn a lot of attention on the other side of the Taiwan Strait, i. e. in China, TVBS itself reported on Saturday. Enorth (Tianjin) republished Xinhua’s account of the TVBS story on Sunday; so did Huanqiu Shibao, SINA, China Radio International, and many others.

____________

Related
» It’s hard to be a Historian in Taiwan, February 5, 2011
» Xinhua: “Taiwan Public condemns ‘Rebiya card'”, July 23, 2010
» Reform without Zijiren, October 5, 2009

%d bloggers like this: