Posts tagged ‘Overseas Chinese’

Wednesday, March 26, 2014

China and the Crimean Crisis: official Statements (from New York and Beijing) and semi-official Interviews (on the Ground)

-

An early-morning try to catch up with some Chinese coverage of the Crimea crisis. Links within blockquotes added during translation.

-
Xinhua published this communiqué on Thursday morning:
-

1. Xinhua online, March 20, 2014

Xinhua, United Nations, March 19. China’s permanent envoy to the United Nations, Liu Jieyi, said on March 19 that in China’s view, a political solution needed to be sought for the Crimean issue, under a lawful and orderly framework. All sides needed to maintain restraint and to avoid action that would exacerbate the contradictions.

新华网联合国3月19日电  中国常驻联合国代表刘结一19日说,中方认为,克里米亚问题应在法律和秩序框架下寻求政治解决。各方应保持克制,避免采取激化矛盾的行动。

The Security Council held a public session that day, concerning the situation in Ukraine. Liu Jieyi said in a speech that China had always paid great attention to the developments in Ukraine. The Security Council had discussed the Ukraine issue several times previously, and China had clearly set forth its principled position concerning the relevant issues. Respecting all countries’ independence, sovereignty and territorial integrity had been China’s consistent position.

安理会当天就乌克兰局势举行公开会议。刘结一发言说,中方一直高度关注乌克兰局势发展。安理会已多次讨论乌克兰问题,中方已明确阐述在有关问题上的原则立场。尊重各国的独立、主权和领土完整是中方的一贯立场。

He said that China had always upheld a just [or impartial], objective attitude. We will continue efforts to promote peace talks and to play a constructive role in a political solution of the Ukraine crisis. China has made a proposal: to establish, as soon as possible, an international coordination mechanism, formed by all parties involved, to discuss ways for a political solution to the Ukraine crisis, with no side taking action during that phase that could aggravate the situation, with the International Monetary Fund starting discussions and assisting Ukraine in maintaining economic and financial stability.

他说,中国在乌克兰问题上始终秉持 公正、客观的态度。我们将继续劝和促谈,为政治解决乌克兰危机进一步发挥建设性作用。中方已就政治解决乌 克兰危机提出建议:尽快设立由有关各方组成的国际协调机制,探讨政治解决乌克兰危机的途径;各方在此期间均不采取进一步恶化局势的行动;国际金融机构着手 探讨,并协助乌克兰维护经济和金融稳定。

He also said that the international community should make constructive efforts to mitigate the tense situation. China supports Secretary General Ban Ki-moon’s good offices [mediation] in Russia and Ukraine, and [China] hopes that the international community will continue to make constructive efforts to mitigate the tense situation.

他还说,国际社会应为缓和紧张局势作出建设性努力。中国支持潘基文秘书长今日赴有关国家进行斡旋,希望国际社会继续为缓和紧张局势作出建设性努力。

UN Secretary General Ban Ki-moon left for Russia and Ukraine on the afternoon of March 19, to make diplomatic efforts for a peaceful solution of the current crisis.

联合国秘书长潘基文19日下午已启程前往俄罗斯和乌克兰访问,为和平解决当前危机展开外交努力。

-

2. Earlier this month, on March 3 and 4, Qin Gang replied to several Ukraine-related questions:

Q: The Russian Parliament approved the use of force against Ukraine. Does China offer diplomatic support to Russia? Does China recognize the new Ukrainian government?

A: On your first question, please refer to the remarks I made yesterday. With respect to the Ukrainian issue, we uphold China’s long-standing diplomatic principles and basic norms governing international relations, and also take into account the history and complexity of the issue. It is fair to say that our position, which is objective, fair, just and peaceful, follows both principles and facts.

On the second question, judgement needs to be made based on laws of Ukraine.

[...]

Q: Some western leaders believe that what Russia did violates international law. What is China’s comment?

A: Yesterday, I elaborated on China’s view and position on the current situation in Ukraine and you may take a look at that.

I want to point out that we are aware of the historical facts and realistic complexity of the Ukrainian issue. There are reasons for why the situation in Ukraine is what it is today. We hope relevant parties can seek a political resolution of their differences through dialogue and consultation, prevent tensions from growing and jointly maintain regional peace and stability.

Qin Gang, FMPRC spokesman, March 3, 2014

-

Q: China says that not to interfere in others’ internal affairs is its long-standing position and it also takes into account the historical facts and the realistic complexity of the Ukrainian issue. What do you mean by historical facts? Does China view Russia’s operation in Crimea as interference in Ukraine’s internal affairs?

A:China has made clear of its position on the Ukrainian issue. As for the historical facts of this issue, please review or refer to the history of Ukraine and this region. I believe that you will understand what we mean after learning about relevant history.

On your second question, please have a complete and comprehensive understanding of China’s position. We uphold the principle of non-interference in others’ internal affairs and respect international law and widely recognized norms governing international relations. Meanwhile we take into account the historical facts and realistic complexity of the Ukrainian issue. You may also analyze why the situation in Ukraine is what it is today based on activities and behaviors of relevant parties in the past months.

[...]

Q: Chinese and Russian Foreign Ministers had a telephone conversation yesterday. The Russian side says that China backs Russia’s position on the Ukrainian issue. What is China’s comment? Please give us more details and China’s position on the Ukrainian issue.

A: Chinese Foreign Minister Wang Yi and his Russian counterpart Sergey Lavrov had a telephone conversation yesterday. Foreign Minister Lavrov talked about Russia’s position and viewpoint on the current situation in Ukraine and the two sides had an in-depth exchange of views on that. Both believe that a proper settlement of the Ukrainian crisis is of vital importance to regional peace and stability.

We have already issued China’s principle and position on the Ukrainian issue.

Qin Gang, FMPRC spokesman, March 4, 2014

-

3. Life in Crimea, according to a Chinese press article

“(The turmoil) doesn’t have a great impact on daily life and on Chinese overseas students studying here in Crimea”, Yu Junwei, a second-grade graduate student at  Crimea Comprehensive University’s Faculty of Management tells the “Huanqiu Shibao” reporter[s]. “The most tense two days were those of the stand-off in front of the Crimean parliament building, between pro-Russian forces and anti-Russian factions, when classes were suspended. At all other times, we regularly had classes.” A student from Sichuan who is interviewed together with Yu says: “I’ve been here as a student for five years, and after graduation, I want to stay here to work for some time. After that, I will think about returning home.” She says that Crimea is a good human and natural environment, with a rather high ecducational level, a comfortable pace of work and rather little stress in life which made her “feel at home” [or, possibly meant this way: having such a good time that one forgets to go home]. Yu Junwei has similar feelings: “Apart from studying, I also guide some domestic business delegations and earn some money to reduce my family’s burden, and also gather some social experience.” Yu Junwei says: “After Crimea has joined Russia, it should be easier to come from China to travel here, and adding Chinese peoples’ historic feelings for Yalta in Crimea, its tourism industry should develop faster, which would also somewhat improve my work prospects.”

“从生活角度来说,(动乱)对正在克里米亚求学的中国留学生 影响不大。”正在克里米亚综合大学管理系上研究生二年级的余军伟告诉《环球时报》记者:“局势最紧张的两天,也就是亲俄力量与反俄派在国会大厦对峙的时候 学校停课,其他时候我们都正常上课。”和余军伟一起接受采访的一位四川籍女生表示:“我在这里学生生活5年时间了,毕业后也想继续留在这里工作一段时间, 然后再考虑回国。”她表示,克里米亚良好的自然与人文环境,相对较高的教育水平,闲适的工作节奏和相对较小的生活压力让她“乐不思蜀”。余军伟也有同样的 感受:“学习之余,我也带一些从国内来的商务考察团,赚一些钱来减轻家里的负担,同时也能积累更多的社会经验。”余军伟表示:“克里米亚加入俄罗斯之后, 从中国来这里旅游会更加方便,加上中国人对克里米亚的雅尔塔所抱有的历史感情,该地旅游业未来会有更快的发展,我的工作前景也会更好一些。”

Because of rather high educational levels and comparatively low costs of studying abroad, Crimea has been an important place for many Chinese overseas students. [A local, employee at] Crimea Comprehensive University’s foreign affairs office] tells the “Huanqiu Shibao” reporter[s]: “1995 to 1998 were the years when most Chinese overseas students studied here, more than three hundred every year, a peak time.” Yu Junwei says: “Originally, you paid seventy US dollars a year for a bed. Now the price has risen to 500 dollars. All expenses have risen. A Chinese overseas student spends 50,000 to 60,000 Yuan RMB a year, but to study in America or Europe comes at amounts as high as 300,000 to 400,000 Yuan RMB.” However, given much lowerd thresholds in America and Europe, the numbers of Chinese overseas students in Crimea are going down. In 2014, a total number of 28 Chinese overseas students studied at Crimea Comprehensive University, Crimea Medical University and other schools.

因为当地较高的教育水平和相对低廉的留学费用。克里米亚曾经是中国留学生的重要求学地。曾在克里米亚综合大学外事办工作 的当地人吴成克告诉《环球时报》记者:“1995年至1998年间,克里米亚的中国留学生最多,一年多达300人左右,是一个高峰期。”余军伟说:“这里 原来的学校住宿费是一张床一年70美元,现在涨到500美元。所有费用加起来,一个中国留学生一年的开销也就是5万至6万人民币,而在美欧留学一年开销高 达三四十万人民币。”不过,由于美国与欧洲留学门槛近年来降低了许多,现在在克里米亚求学的中国留学生逐年减少。2014年,克里米亚综合大学、克里米亚 医科大学和其他学校的中国留学生总计28人。

After a paragraph about the technicalities of continuing studies with old or new visas in Crimea, the article turns to Kiev, where a Chinese students is quoted as saying that the most tense areas had been confined to Independence Square [Maidan] and the streets around there. The student also has words of approval for the educaton department at the Chinese embassy in Kiev: “The diplomats are OK, just great.”

[The student] says that there are about ten thousand Chinese overseas students in Ukraine, many of them in Kiev. “Costs of studying are much lower here, than in America and Europe, as well, but the educational level is not low. Therefore, the political unrest doesn’t affect the lessons, and most overseas students will continue and complete their studies here.”

[...] 表示,在乌克兰留学的中国学生有一万人左右,其中不少在基辅:“同样,这里的留学费用相对于美国与欧洲要低很多,而教育水平并不低,所以眼下的政治动荡并不影响学生们的功课,多数的留学生也会继续在乌克兰完成学业。”

Huanqiu Shibao ["Global Times"], March 26, 2014

Wednesday, February 12, 2014

Radio Taiwan International Shortwave Issues: maybe not as China-Influenced as first reported

The high-level official meeting in Nanjing is in the international headlines, and once that happens, there’s probably nothing to add to what you couldn’t find elsehwere, too.

But a comment has reminded me that it’s time to keep track again of something else – Radio Taiwan International‘s (RTI) shortwave broadcasts. Sound of Hope (SoH), a Falun-Gong-affiliated broadcaster who rented airtime from RTI had said in summer 2013 that they had been asked to cut their airtime by half after the return of the KMT to power in the 2008 elections, and other allegations – as quoted by Radio Free Asia (RFA).

Chiang Kai-shek statement of resistance, apparently through a CBS microphone

Chiang Kai-shek’s statement of resistance on July 17, 1937, apparently speaking through a CBS microphone – click picture for info

This is what I wrote on June 8 2013. And this is a collection of links posted by Kim Elliott on July 12 2013. His links seem to suggest that shortwave airtime would hardly, if at all, be reduced once the relocations from Huwei and Tainan are completed.

A statement by Taiwan’s de-facto embassy to the U.S. published in a statement in Chinese on July 2 2013 (i. e. more than half a year ago and shortly after the Sound of Hope accusations), saying that plans for relocation had been  made as early as in 1997. The Executive Yuan had, at the time, told the Central Broadcasting System (CBS) to finalize the planning by 2004. The Taiwan embassy statement also reflected domestic Taiwanese politics in saying that DPP legislator Chen Ting-fei (陳亭妃), who herself represented a Tainan constituency, had on many occasions pushed for early removal of the towers to facilitate the city’s development.

Sound of Hope had been given assurances that the relocations would not affect the number of hours it can broadcast through RTI facilities and the services it received. It was regrettable that Sound of Hope had run reports without verification.

The official Taiwanese remarks seem to have gone mostly unnoticed or ignored. It’s obviously reasonable to follow stories over some time anyway, but especially when as contested, shit-stormed and “psy-oped” as they frequently are in cross-strait relations. The official Taiwanese reaction on the Sound of Hope and RFA allegations, in turn, was called into question by the Epoch Times, apparently Falun-Gong-affiliated as is Sound of Hope. This recent comment was very helpful in bringing me back to this story.

The proof of the pudding is the eating, of course. If any readers among you have information about how much airtime Sound of Hope currently gets from RTI, or if there have been changes in the airtime contract, or any other information on this matter, please let me know, by comment or e-mail.

Maybe even American and European RTI listeners will get the chance to listen to shortwave broadcasts directly from Taiwan again, sooner or later.

Saturday, November 30, 2013

Shortwave Log, Northern Germany, November 2013 (2)

-

1. Radio Botswana

Another log that takes a look at African radio, after these notes on Voice of Nigeria in September. Radio Botswana is owned by the government of the southern African country where the diamonds are forever. Radio Botswana broadcasts in English and Setswana, and appears to have done so since about 1966, formerly as Radio Bechuanaland. (Yes, KT, the station is online, too, and at least one out of the country’s two million citizens is a musician.)

Obviously, China Radio International (CRI) or, more precisely, a company with a name that amounts to Global Field Media company (环球广域传媒公司), has opened a studio there, but only recently. The Chinese ministry of foreign affairs reported on July 16 this year that on July 15, CRI’s director Wang Gengnian (王庚年), Chinese ambassador to Botswana Zheng Zhuqiang (郑竹强), a deputy secretary from the Botswanean presidential office of public administration as well as delegates from the a/m Global Field Media company, Radio Botswana and from Chinese and overseas Chinese circles had been present at an opening ceremony of a CRI Gabarone program studio (中国国际广播电台哈博罗内节目制作室). CRI is scheduled to contribute material to the programs produced there, as is Radio Botswana.

Three days later, according to Xinhua, Wang Gengnian and the Global Field Media company were in Zambia, for the inauguration of an Overseas Chinese Weekly (华侨周报) there. China’s ambassador to Zambia, Zhou Yuxiao (周欲晓) also attended the ceremony.

Radio Botswana QSL, 1986

Radio Botswana QSL, 1986

The Voice of America (VoA) operates from Moepeng Hill, Botswana, some twenty kilometers from Selebi-Phikwe. According to the British DX Club’s Africa on Shortwave, Radio Botswana was last heard on shortwave in early 2004 (In Britain, anyway). That said, the station is a domestic broadcaster, with no ambitions to be heard worldwide.

============

2. Recent Logs

International Telecommunication Union letter codes used in the table underneath:
ARG – Argentina; BOT – Botswana;  CUB – Cuba; IRL – Ireland; NZL – New Zealand; THA – Thailand; TIB – Tibet.

Languages (“L.”):
C – Chinese; E – English; F – French.

Signal Quality
S (strength) / I (interferences) / O (overall merit)
5 = excellent; 3 = fair; 1 = barely audible.

kHz

Station

Ctry

L.

Day

GMT

S I O
 4920 PBS Tibet TIB E Nov 2 16:00 2 4 2
 4905 PBS Tibet TIB E Nov 2 16:00 1 2 1
 5505 Shannon
Volmet
IRL E Nov 2 17:55 5 5 5
 4930 VoA*) BOT E Nov 2 17:58 4 3 3
 5040 RHC Cuba CUB E Nov 3 05:45 4 5 4
 5040 RHC Cuba CUB E Nov 3 06:45 5 5 5
 5040 RHC Cuba CUB E Nov 3 07:00 5 5 5
 9965 Radio
Thailand
THA E Nov 9 19:00 4 5 4
11710 RAE
Buenos Aires
ARG F Nov 22 03:00 4 5 4
11710 RAE
Buenos Aires
ARG C Nov 22 04:30 4 4 4
11710 RAE
Buenos Aires
ARG C Nov 22 04:40 3 3 3
15720 Radio New
Zealand
NZL E Nov 27 12:30 4 5 4
11725 Radio New
Zealand
NZL E Nov 30 07:00 5 5 4

____________

Notes

*) See 1) Radio Botswana.

____________

Related

Previous shortwave logs »

____________

Friday, October 4, 2013

Obituary: Vo Nguyen Giap, 1911 – 2013

-

Vo Nguyen Giap worked as a teacher, journalist, historian and revolutionary, a Voice of Vietnam newsarticle says. The following are newsarticles or excerpts in Chinese (from CNA, Xinhua, and Ta Kung Pao). Subtitles and links within blockquotes added during translation.

1. CNA, Taiwan, 22:49 Taiwan local time

Independence Hero

CNA Hanoi, October 4, summary report

Reuters reports that according to his family people, Vietnam’s highly respected independence hero, General Vo Nguyen Giap has died, aged 102. A government source [in Hanoi] told AFP that “I can confirm that General Vo Nguyen Giap has died today at 18:06″. A military source confirmed the time of death. Vo Nguyen Giap had been receiving treatment in a Hanoi military hospital for several years in a row.

Vo Nguyen Giap was one of Vietnam’s best-known personalities of the 20th century. The guerilla tactics he adopteddefeated France in 1954 and American-supported South Vietnam in 1975, and historians see him among Montgomery, Rommel, MacArthur, and similar military giants.

Vo Nguyen Giap was one of the main founders of the Communist Party of Vietnam, the Democratic Republic of Vietnam [North Vietnam], the Socialist Republic of Vietnam, and of the Vietnam People’s Army. He also served as a general of the People’s Army, as defense minister, as member of the politburo, and in other functions.

-

2. Takungpao, Hong Kong, October 4, 23:12

“An old Friend of the Chinese People”

Vo Nguyen Giap, Vietnamese important military leader in the wars of resistance against France and America, died on October 4, aged 102.

[...]

Vietnam came under control of groups leaning towards the Soviet Union and opposing China, but because of Vo Nguyen Giap’s position, there remained a balance between leaning towards China and the USSR. When overseas Chinese people [in Vietnam] were treated unfairly after 1975, Vo Nguyen Giap criticized this as “overbearing”. When the rift between China and Vietnam grew after 1978, he suggested “to ease the conflict with China”. he was dismissed [from his political functions, apparently] in February 1980, and made efforts for improvement of Sino-Vietnamese relations in 1990. Relations were normalized one year later [in 1991]. Vo Nguyen Giap was warmly referred to as “an old friend of the Chinese people”.

-

3. People’s Daily online, via Xinhua,

Not a Soldier from the Beginning

October 4 (same news article published by Huanqiu Shibao)

According to American media reports of October 4, the important military leader in Vietnam’s wars of resistance against France and America, Vo Nguyen Giap, has died aged 102.

Vo Nguyen Giap was born in Vietnam’s Quang Binh Province, on August 25, 1911. According to Vietnam Newsagency VNA, he is among the longest-living personalities in worldwide military history. He wasn’t a soldier from the beginning, having studied law and political economics, and later joined Ho Chi Minh’s Vietnam Independence Alliance.

After the outbreak of the war of resistance against France, Vo Nguyen Giap directed military operations for several years, as defense minister and chief commander. The Vietnamese army’s victory over the French aggressor troops in the battle of Dien Bien Phu astonished the world. In his own words, it was “[Vietnam's] first victory over the West”.

-

Giap lived in Chinese exile for some time as Japan invaded Vietnam, writes the BBC. His first wife was arrested during that time, and died in a French prison.

In his late years, Giap was a critic of bauxite mining in Vietnam.

____________

Related

» Threat of Invasion, April 29, 2009

____________

Wednesday, September 11, 2013

Chinese Press Review: Syria, very clever

At a moment when everything had seemed to be set for a showdown, things changed dramatically, writes People’s Daily. Yesterday night, Syria officially responded to the international community and said it was willing to hand over all its chemical weapons so as to avoid American attack.  (叙利亚危机剑拔弩张的气氛出现戏剧性变化。
昨日晚间,叙利亚正式回复国际社会,叙利亚愿意交出全部化学武器以换取免遭美国打击。)

After a short account of Kerry’s sudden suggestion on a press conference in London that Syria could only avoid U.S. military strikes by handing over its chemical weapons, and Russian foreign minister Lavrov’s and Syrian foreign minister Mouallem’s statements, amounting to a Syrian willingness to do just that, plus Obama’s ABC interview, People’s Daily quotes an old diplomat and professor, Zhou Zunnan (周尊南) of the Chinese Foreign Affairs University, in an interview with the “International Financial Journal”:

Russia is very clever. They have successfully used diplomatic techniques, and the important thing is that in the current situation, with all the different parties’ interveaved interests, this is a “good move” [in a game of chess].  On the one hand, America gets under international pressure by gradually lowering other countries’ support for unilateral American war, and on the other, objectively, Russia showed support for Syria, perhaps implicating that “no matter if you use force or if you don’t, we will stand on Syria’s side.”

“俄罗斯很聪明,他们成功利用了外交技巧,重要的是,在目前各方面利益交织的格局下,这是一步‘好棋’。”老外交官、外交学院教授周尊南对《国际金融报》记者表示,“一方面,美国会陷入国际压力,进一步压低其他国家对美国单方面发动战争的支持度;另一方面,俄罗斯客观上表达了对叙利亚的支持,言外之意可能是‘不管你动不动武,我都会站在叙利亚’这边。”

People’s Daily is hedging its bets, regarding the likelihood of open American military intervention. From the Third Middle-East War (meaning the Six-Day War) to Syria’s occupation of Lebanon in 1976, and to Syria’s “flirting glances” (与伊朗保持“眉来眼去”的关系) with Iran, things had put this Middle-Eastern country’s relations with Western countries “out of sorts”, the paper writes. In the latest stage of the Syrian conflict, America had sought an “pretext” (quotation marks by People’s Daily), which was the chemical weapons.  There were several indications, People’s Daily quotes Zhou Zunnan (周尊南), still from the “International Financial Journal”, that the issue of chemical weapons was just an excuse. It would have looked bad to take military action against Syria before the UN inspectors delivered their findings, and besides, Russia had borrowed the position Kerry stated in London, Syria had cleverly strengthened its alliance with Russia, thus putting America into a difficult position. A third problem was American public opinion, according to Zhou.

And after all, the situation was complicated: Turkey would have to forget about a four-country economy including Turkey, Syria, Lebanon and Jordan, if the Assad stepped down. And Russia’s only naval base in the Mediterranean was Tartus, in Syria. Syria was at the center of solving or mishandling the big Middle-Eastern issues.

Referring to further sources, People’s Daily suggests that oil prices had to be critical factors in Washington’s deliberations, too – with repercussions for the U.S economy. And still, this could also help America to replace the Middle East as the world’s center of energy sources, with an impact on countries depending on those, such as China and India. Therefore, the possibility of military action could not be ruled out. People’s Daily quotes a Russian political scientist (波利卡诺夫) who was also quoted by Xinhua a day earlier as suggesting that the military strikes were only delayed, but had not been stopped by Moscow’s and Damascus’ decisions.

Even China wasn’t on the sidelines in Syria, writes People’s Daily.  Syria had maintained close oil trade with China, and Chinese state-owned energy companies had business in Syria. A SINOPEC spokesperson is quoted as saying (again from “International Financial Journal”) that his company had temporarily closed their branch company in Syria, with most of the staff returning to Beijing, and some staying in Lebanon. Despite all the emphasis on diversification, about fifty percent of China’s crude oil imports were still coming from the Middle East, an expert from the National Development and Reform Commission (NDRC) is quoted.

Economics aside, People’s Daily concludes, there had also been a close Sino-Syrian relationship in other fields. Reports say that when China was treated unfairly in the international arena, it could always count on Syrian support.

This is about as far as official Chinese media go in their support for Damascus. Voicing official or semi-official positions is frequently the job of high-ranking academics, when Zhongnanhai prefers to remain silent or low-key. Zhou Zunnan’s comments in the “International Financial Journal”, which is in fact a branch of People’s Daily itself, probably play this kind of role.

On September 4, another academic, Li Shaoxian (李绍先) of the China Institute of Contemporary International Relations, was quoted by Huanqiu Shibao with a rather candid statement (which may or may not mirror the official Chinese position, obviously):

Besides, Li Shaoxian believes that, when Bashar al-Assad said that China and Russia were Syria’s allies, that was the great banner used as a tiger-skin [a way to impress enemies]. China wasn’t Syria’s ally.  “Although China and Russia both insist on a peaceful solution and both oppose foreign military intervention, Russia has major actual interests in Syria to protect, while China’s interests in Syria are small.”

李绍先还认为,叙利亚总统巴沙尔说中国、俄罗斯是其盟友的说法是“拉大旗作虎皮”,中国不是巴沙尔的盟友。
“尽管中俄对坚持和平解决、反对外来军事干预是一致的,但中俄的考虑并不完全一致,俄罗斯在叙利亚有重大的现实利益要保护,而中国在叙利亚的利益很少”。

____________

Related

» Netzschau (German blog), Sept 10, 2013
» Less than 40 percent, Global Times, Dec 12, 2011

____________

Friday, August 16, 2013

Song Luzheng on Democracy: “Idle Masses indulging in a Life of Pleasure and Comfort”

Song Luzheng (宋鲁郑) is a journalist and (semi-)official living in France. The following are excerpts from an article published by Guanchazhe, a Shanghai-based website, on Thursday, and republished by the nationalist Huanqiu Shibao (online), also on Thursday. The article also appears on his regular blog.

Quotes made by Song Luzheng within the excerpts and translations underneath are my translations from Chinese to English. The wordings of the actual English-language originals (including book titles) by Niall Ferguson and Thomas Friedman may be different.

Main Link: The Tragedy of the Egyptian Raids confirm, once again, the Predicament of Democracy (埃及清场悲剧再次验证民主困境)

The bloody way in which the Egyptian military cracked down on the Morsi supporters has shocked the world. One after another, European countries condemned the “big terrorist massacre”, but Kerry, the secretary of state in charge of America’s diplomacy, of the world’s most developed democracy, with a surprising smile on his face on a press conference, didn’t condemn the military massacre in the least, and only uttered  that this was “deplorable”, that “violence was no solution and only brought about more instability and economic disaster” (but who used violence? The protesters?). Also, the only “sanction” the Obama administration imposes is “the military exercises with Egypt may be cancelled”. This is completely different from condemning the situation in Syria and taking action. Apparently, public intellectuals under American influence, abroad and at home, are in a hurry to stand on the side of the military which massacres peaceful Egyptian citizens.

埃及军方如此残酷的血腥镇压穆尔西的支持者, 举世震惊。欧洲各国纷纷表态谴责这起“恐怖大屠杀”,而世界上最发达的民主国家美国,其主管外交的国务卿克里竟然笑容满面地出席记者会,对埃及军方主导的 大屠杀毫无谴责,仅仅说了一句“悲惨的”,并不痛不痒地说“暴力不是解决方案,通向暴力的道路只能带来更大的不稳定、经济灾难”(但谁在使用暴力?抗议者 吗?)。与此同时,奥巴马政府的官员提出的唯一“制裁”措施竟然是:“可能取消与埃及的军事演习”。这和美国谴责叙利亚的态度和采取的行动完全不同。看 来,受美国影响,海内外的不少公知们很快也要站在屠杀埃及平民的军方一边了。

Most of today’s developed countries, with the exception of Britain, went through times of destruction, writes Song, and adds:

In fact, China went through a similar experience, only at a higher cost. This was the Republic of China, founded in 1912. Simply-put, the Republic of China didn’t bring China independence, nor did it bring China unity, let alone an era of strength, prosperity and dignity. In its short 37 years, the economy went into bancruptcy, there was warlordism, large-scale civil war, invasions by foreign enemies, territorial disintegration, corruption from the top to the bottom etc., and until it [the ROC] withdraw from the stage of history, China had almost reached the status of a savage nation. Life expectancy was at 35 years, illiteracy up to 80 percent. The only time in several thousands of years that China fell behind India was at that time. Not even the Cultural Revolution managed to do that. China at the end of the Qing dynasty faced three challenges: extreme poverty and weakness and encirclement by big powers, national disintegration, and military split by warlordism, and the Republic of China not only failed to provide solutions, but worsened even further. If one says that the Qing dynasty was a big collapsing building, the Republic of China not only failed to work on the Qing dynasty’s foundations, but even lost that foundation. It was at that time that Outer Mongolia was lost without a war, as the first territory in China’s history.

其实中国自己也曾有过类似的经历,只是代价更为不菲。这就是 1912年建立的中华民国。简言之中华民国是一个既没有带给中国独立、也没有带来统一,更没有带来富强与尊严的时代。在其短短的三十七年间,经济陷入破 产,军阀混战,大规模的内战,外敌入侵,国土分裂,从上到下的完全腐败,等到它退出历史舞台的时候,中国已几乎到了“蛮荒亡国”的地步:人均寿命不足35 岁,文盲高达80%。中国几千年唯一一次落后于印度就在此时,甚至文革都未能做到一点。清末中国面临的三大挑战:极端的贫困和积弱不振、列强环伺的生存危 机、国家的分裂和军队的军阀化,中华民国不但一个都没有解决,反而更加恶化。如果说清朝是倒塌的大厦,中华民国则不但连清理地基的工作都未能做到,而且把 地基都丢掉了。外蒙古也就是这个时期,成为中国历史上首个不是因为战败而丧失的领土。

Although a high price for democratic transition was a historical law [anyway], there were still more special factors at work in Egypt, according to Song: it was particularly poor, it was under the impact of the global economic crisis and of revolution at home, an unemployment rate of 31 percent (only nine percent before the revolution), and adding to that, illiteracy was at 27 percent, with female illiteracy at 69 percent.  A well-performing democracy needed an economic base and universal education. Lacking secularism in the Islamic world is also cited as a factor.

Also, some Muslim societies have long lacked a spirit of compromise and tolerance. This national character displays itself in a firm position and no concessions. This led to a situation where, when a ruler [Muarak] made concessions, prepared to move toward democracy, the country missed out on this top-down transition model which would have come at rather low costs, and even after a democratic success, and used extreme methods to solve conflicts. This happened both in Tunisia and in Egypt. When Muarak announced that he wouldn’t stay in office for another term and that his sons wouldn’t participate in elections, and that after his current term, there would be comprehensive, free and fair elections, the masses rejected this. As a result, power was transferred to the military, thus extending the transition period.  And after one year of rule by Morsi, the first president elected by the people was pushed off the stage by another street revolution, causing nation-wide confrontation and resulting in an unprecedented bloody tragedy. This kind of lack of compromise has already strangled Egypt’s democracy in its cradle. History shows again and again that what is born in a pool of blood is only violent, not democratic.

再者,有些穆斯林社会长期缺乏妥协和宽容精神,这种国民性在革命时可以表现 为立场坚决,绝不退步。却也造成当执政者做出让步,准备走向民主时,国家错过从上而下的、代价较低的转型模式,甚至在民主成功之后,采用极端手段来解决冲 突。这一幕在突尼斯和埃及都反复上演。当穆巴拉克宣布不再连任、自己的儿子也不参选、任期届满之后即进行全面、自由、公正的选举时,却被民众拒绝了。结果 权力被交给军方,大大延长了过渡期。随后又在穆尔西执政一年后,再次以街头革命的方式,将首位民选总统赶下台,造成全国性的对抗,终至演变成空前的血腥悲 剧。实际上,这种不妥协,已经把埃及的民主扼杀在摇篮中。历史已经一而再地证明,在血泊中诞生的只有暴力,而不是民主。

Revolutions like these were most likely to happen in demographically young countries, Song continues. Japanese media had pointed out that therefore, a revolution was unlikely to happen in a country like China, which was older on average, and with only one child per family.

The West itself was equally in trouble, writes Song, enumerating the share of respective national debt as a share of GDP. All of those shares were above the internationally accepted warning line of 60 percent.

The trouble was that democratic systems were based on the expectation that the people were perfect, and wouldn’t allow abuse. Unreasonable public expectations made politicians accept even unreasonable demands:

By using the ballot box in this Western system, people can force politicians to accept unreasonable and even perfectly unreasonable demands. Today’s Western debts come from deficit spending [今天西方国家普遍出现的债台高筑寅吃卯粮], high levels of welfare are hard to sustain and impossible to reform, the masses idly indulge in a life of pleasure and comfort, and falling competitiveness and falling economic growth have their sources here.

西方危机的深层根源就在于它实行的一人一票的民主制度。当今民主制度有一个理论假想:政府是应有 之恶,要进行限权,但对人民却又认为是道德完美、能够做到绝对正确。事实上,人民的全体和个体的人民一样,都有先天性的人性缺憾,比如好逸恶劳贪得无厌、 目光短浅急功近利等等。而任何权力包括民权没有限制都会被滥用。于是在西方这种制度模式下,民众可以通过选票迫使政治人物接受并非理性、甚至完全不合理的 诉求。今天西方国家普遍出现的债台高筑寅吃卯粮、高福利难以为继却无法改革、民众日益懒惰贪图享乐、竞争力下降经济增长乏力的根源就在于此。

When it is said that traditionally socialist countries with absolute public ownership of means of production (and economic equality) has proven a failed utopia, the failure of Western democratic societies as another big Utopia with absolute equality (one man, one vote) is now also being proven.

如果说过去传统社会主义国家生产资料的绝对公有制(即经济上均贫富)是人类已经证明失败的乌托邦,那么西方民主社会另一大乌托邦即政治权力的绝对平等(一人一票)的失败也正在被历史所验证。

Song mentions the role of Wall Street’s five largest investment banks in the 2008 U.S. elections:

While collusion between officialdom and business in China still requires secrecy, it happens in broad daylight in the West.

由于西方的民主制度法必须通过选举,而选举成本堪称天文数字,这又给了资本介入的契机。我们知道2008年华尔街五大投行全军覆灭,但高盛集团的政治献金仍然高达数亿美元(如果说中国官商勾结还需要遮遮掩掩,在西方则是光天化日)。

Apparently based on the bestseller “This Town”, Song details his statement about democracy.

This book’s grim conclusion is this: transactions between power and money has become a thorough procedure. America has become exactly the way of the Roman empire in its late stage, before its collapse: Systematic political corruption, evil action as the usual practice, and legal offense in vogue.

这本书得出的冷酷结论是:权钱交易已经彻底地程序化。美国正如罗马帝国崩溃前的末期:制度化的政治腐败,作恶成了惯例,违法成了时髦。

[...]

In the face of the crisis of Western democracy, more and more scholars are waking up. Niall Ferguson, one of the West’s most renowned and influential historians, called “one of the world’s 100 most influential people” by “Time”, wrote -  after writing “Money and Power” and “Civilizaton” – about “The Western Civilization’s four Black Boxes”. In this book he argues that questions about the decline of the West lies in the degeneration of the institutions. Representational government, free markets, the rule of law, and civil society were once western Europe’s and North America’s four pillars, but are now in decay. The root lies in the irresponsibility to which the voting people have turned, living at the costs of future generations.

面对西方民主的危机,越来越多的学者开始醒悟。当代西方声誉最高、影 响力最大的历史学者,被《时代》周刊称为“影响世界的100人”之一的尼尔·弗格森,在《金钱与权力》、《文明》后,又推出一本新作:《西方文明的4个黑 盒子》,在这本书中,他认为西方衰落的答案就在西方的建制正在退化。代议政体、自由市场、法治、公民社会,曾是西欧、北美社会的四大支柱,但在今天这些建 制已败坏变质。根源则在于作为选民的人民变得不负责任,使一代选民得以在牺牲未来数代人利益下过日子。

This is also why the “New York Times’” columnist Thomas Friedman, in his new book “[The World is] Hot, Flat, and Crowded”, goes as far as titling one chapter “If America could be China for one Day”. He gives an example: “If need be, China’s leaders can change the regulatory system, the standards, infrastructure to safeguard the country’s long-term strategic benefit. If such issues get discussed and implemented in Western countries, I’m afraid it takes years or even decades.” [...]

这也是为什么《纽约时报》专栏作家托马斯·费里德曼新书《世界又热又平又挤》有一章的标题竟然是这样的: 假如美国能做一天中国。他举例道:“如果需要的话,中国领导人可以改变规章制度、标准、基础设施,以维护国家长期战略发展的利益。这些议题若换在西方国家 讨论和执行,恐怕要花几年甚至几十年的时间。” [.....]

This is where Song Luzheng gets back to Egypt, as a painfull lesson for Egypt itself, but a fortune for China (埃及的惨痛教训,对于中国实是极为宝贵的财富).

There are the three major human civilizations: Christian civilization, Islamic civilization, and Confucian cvilization. Only the Western democratic system can keep pace with China’s political civilization. But this kind of Western system has developed to today’s dysfunctionality, increasingly unable to adapt to the challenges of globalization. Apparently, Chinese civilization cannot be refused to play an important role among the world’s civilizations!

目前人类三大主要文明:基督教文明、伊斯兰教文明和儒家文明,真正能和中国政治文明并驾齐驱的只有西方的民主制度。但西方这种制度发展到今天已弊病丛生,日益无法适应全球化的挑战。看来,中华文明将不得不再一次在世界文明中扮演极为重要角色!

We can say that the decline of Western democracy and China’s institutional civilization full of vitality are humankind’s greatest and most influential change. In the old days, China’s  huge contributions to humankind weren’t only reflected in economics, but more importantly in its institutional civilization. These days, as China is becoming strong and prosperous again, it will also, once again, carve out another height of institutional civilization for humankind.

我们可以说,西方民主的衰落与中国制度文明充满生命力的崛起将是二十一世纪人类最伟大、影响最为深远的变革。昔日中国对人类的巨大贡献并不仅仅表现在经济的富庶,更重要的是制度文明。今天的中国,在重新走向富强的同时,也将再一次为人类开拓出更高的制度文明。

____________

Related

» Those Southern Newspaper’s Commentators, Jan 28, 2013
» Refuting Western Rhetoric, china.org.cn, Nov 18, 2012
» JR turns to Science, Dec 17, 2011
» Make America collapse, Feb 14, 2010

____________

Saturday, July 6, 2013

“China is Alright”: a Summer Camp for Overseas Chinese students from Laos

China Radio International‘s Mandarin service renders a newslet by China News Service (中国新闻社), China’s second-largest state-owned newsagency after Xinhua, on the field of public diplomacy.

Original title: Ethnic Chinese Laotians go to Yunnan to experience Chinese culture

CRI Online news: according to China News Service, the “2013 China is alright – the perfect Yunnan summer camp” has started in Kunming, with fourty campers and group leaders from Chinese schools in Laos. It is scheduled to go on for ten days. Apart from developing [an awareness or knowledge of, apparently] Yunnan ethnic culture, knowledge of China, and exchange, the overseas Chinese students will also experience Yunnan province’s local conditions and customs.

国际在线消息:据中新社电,“2013中国文化行—完美云南营”4日在昆明开营,来自老挝华文学校的40名营员和领队将开启为期10天的“中国文化之旅”。除了开展云南民族文化、中华知识学习和交流外,海外华裔学生还将体验云南的风土人情。

With Chinese-Laotian cooperation growing closer and the surging “Chinese language fever” in Laos, more and more ethnic Chinese and Laotians want to understand the Chinese way of life and traditional culture. Luo Bailan, a teacher and group leader with the camp, says that the Chinese schools in Laos are continuously adjusting their educational methods, to allow the students to learn by experience.

随着中老两国合作日益密切,老挝掀起了“汉语热”,越来越多的华裔和老挝人希望了解中国的生活方式与传统文化。老挝领队老师罗白兰表示,老挝的华文学校在不断调整教学方式,让学生们进行体验式教学。

Chinese Language and Culture Education Foundation of China deputy secretary general Li Xianguo says that “China is alright” is an important part of the foundation’s “Young Ethnic Chinese Chinese Culture Heritage Project”.

中国华文教育基金会副秘书长李献国表示,“中国文化行”是中国华文教育基金会“华裔青少年中华文化传承工程”的重要组成部分。

Chinese fever, Kunming

Chinese fever – click pictdure for China News Service coverage

The State Council Information Office (SCIO) is more elaborate, adding that most of the students haven’t been to Yunnan before. Even though it has been rainy for days, and temperatures in the spring city [i. e. Kunming] are a bit low, this hasn’t affected the campers’ high spirits in the least. They are reading the course schedules of the camp reader, excitedly discuss the coming lessons and the tourist attractions. A student tells the SCIO reporter that he is most interested in poetry recital and calligraphy, and in touring the Stone Forest, the birthplace of Ashima:

“We also want to experience the culture of national minorities in the Yunnan Nationalities Village I don’t know a lot about national minorities and hope to experience a lot of interesting things”, Lin Yingcai says in fluent Chinese.

“我最期待看石林的奇山怪石,听说那里是阿诗玛的故乡,我们还要去体验云南民族村的少数民族文化,我对少数民族了解不多,希望能体验很有意思的东西。”林英才用流利的中文说。

Many Laotians and Burmese and Cambodians and North Koreans see China as a promised land, Joshua Kurlantzick wrote in his 2007 book Charm Offensive (p. 137). And America, he warned, had earned itself a bad image in the past, and was still doing so:

For decades, the United States still did not grant Laos normal trading relations, though Laos’s human rights record was no worse than the record of China, with whom America traded vigorously. American sanctions on Laos infuriated Lao officials, who didn’t understand why such a big country like the United Stateswould punish a minnow – especially since during the Vietnam War, America had dropped more bombs on Laos than it dropped on Germany and Japan together during World War II, leaving Laos riddled with unexploded ordnance.

(Kurlantzick, p. 59)

Jiang Zemin visited Laos in November 2000, reportedly the first visit by a Chinese head of state. In November 2006, Jiang’s successor Hu Jintao followed up, and moved China Radio International (CRI) one step ahead of the BBC and the VoA, by pushing a button for a rebroadcasting FM station – the inauguration ceremony was reportedly broadcast live, as the rebroadcaster’s first program ever:

So, Vientiane listeners, for the first time, clearly and vividly heard the the warm voice of state chairman Hu Jintao, a visitor from a friendly neighbor.

万象听众第一次如此清晰真切地听到了来自友好邻邦——中国国家主席亲切的声音:

[...]

A CRI official said that the friendly relations between China and Laos created good conditions for CRI’s operations in Laos. According to the official, the Laotian government’s approval of CRI’s Vientiane frequency was one of only few. Before, the BBC and the VoA had applied for frequencies to the Laotian government, but had received no approval.

中国国际广播电台一位负责人说,中老两国的友好关系为国际电台节目在老挝落地创造了良好的条件。据这位负责人透露,国际电台在老挝调频落地是老挝政府已批准的为数不多的落地项目之一。之前,英国广播公司、美国之音等广播电台,均向老方提出过调频落地申请,但老挝政府未予批准。

____________

Related

Branding China, May 18, 2008
Meeting the Volunteers, CRI, Nov 21, 2006

____________

Monday, June 24, 2013

Freedom of Opinion on Workdays

In Zhu Hong‘s (lost) case against Deutsche Welle, there are two factors that may matter most. One would be the difference between conviction or Weltanschauung on the one hand, and differences in opinion on the other. As I understand it, communism, atheism etc. would be Weltanschauungen. Someone employed by a church or a church institution may get fired when he or she declares to be atheist, and that may be legal, as churches are Tendenzbetriebe. Media and publishers, too, are Tendenzbetriebe. However, mere differences of opinion won’t lead to getting sacked that easily, at least not in theory, and employers who give it a try anyway may have a hard time in the labor courts.

The other factor to be reckoned with in Ms Zhu’s case would be her weak position as a quasi-employee (arbeitnehmeränlich beschäftigt). Neither of the four editors at the Chinese department [addition: who lost their jobs or contracts in 2010/11] had a permanent contract. At least one of them, however, was fully employed, but as a temporary employee, not as a permanent employee.

The member of the DW employee committee who basically confirmed the content of the [addition: open letter by] former Chinese-department staff published by Neue Rheinische Zeitung in 2011, was – my interpretation – no temporary employee, let alone only a quasi-employee. He was in a position to differ. Zhu Hong wasn’t.

I was made aware of the two (possible) factors, mentioned in the first paragraph here,  in the commenter thread on my German-language blog, over the weekend. This discussion changed my perception in some ways – the commenter is apparently a lawyer, and was quite prepared to share his views – he noted, however, that it was too early to arrive at final conclusions, as the federal labor court hasn’t published its written opinion yet. The federal labor court argued that Ms Zhu had not been fired for a Weltanschauung. She was no communist. However, if Deutsche Welle wanted more  journalistic distance between itself and the government in Beijing (and the court didn’t try to judge if this was so), even that would be sufficient legal justification to end cooperation with Ms Zhu.

The commenter himself didn’t see the major issue in the concept of Tendenzbetriebe. A labor court case, he wrote, was similar to civil suits in that only the material and arguments brought forward in the proceedings right in court were considered by the judges. That made these proceedings different from administrative courts that may frequently carry out investigations on their own, to get a comprehensive picture.

For an employee with no permanent contract, it won’t be easy to find a point against the (former) employer that would lead a court’s objection to the dismissal of a quasi-employee like Ms Zhu. This is the status of many journalists in Germany. It is a status that makes it easier for papers or other media to fire staff who work on non-permanent contracts, once the deadline is reached, be it for differences or disputes, be it for economic reasons (downsizing). And this, in turn, may lead – an obvious conclusion, in my view -, to a large number of editorial or reporting staff who are afraid of conflicts, with – obvious, I think – drawbacks for freedom of opinion.

In an article not related to the Chinese department in particular, Michael Hirschler of the labor union Deutscher Journalistenverband wrote (undated, but apparently posted early in 2011) that when downsizing is the reason for dismissals, Deutsche Welle has frequently succeeded in getting rid of quasi-employees. The same was true for many other German broadcasters. Hirschler’s advice for freelancers, including quasi-employees, was to join one of the unions – Deutscher Journalistenverband or verdi – to get entitled to the benefits of legal counsel.

Certainly, politicans needed to do their share, too, to keep Deutsche Welle going, wrote Hirschler. In the world of international broadcasting, Deutsche Welle wouldn’t be competitive without sufficient funding. Both freelancers at Deutsche Welle, and permanent employees, should address politicians to this end.

But the next problem may be right there. German federal parliament itself, a place for many lofty speeches condemning questionable avoidance strategies of permanent employment contracts, employed de-facto permanent employees as seemingly self-employed (scheinselbständig), Süddeutsche Zeitung reported earlier this month.

Freedom of opinion and social justice are great topics for Sunday speeches. But they may be very different stories from Monday through Saturday.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 40 other followers