Posts tagged ‘history’

Monday, July 14, 2014

Monday Start-of-Work Links: Debauchery, Demonic Fetuses, and War

-

1. Vietnam’s Key Ally

Vietnam “can’t fight Chinese encroachment alone”, writes Tuong Lai, a  sociologist, also known as Nguyen Phuoc Tuong, and a former adviser to two Vietnamese prime ministers, according to the New York Times. The key ally for Vietnam today is the United States — an alliance that the Vietnamese liberation hero Ho Chi Minh ironically always wanted.

-

2. Shinzo Abe ends Tour of  New Zealand, Australia, Papua New Guinea

Japanese prime minister Shinzo Abe arrived back in Tokyo on Saturday afternoon. He had visited New Zealand, Australia and Papua New Guinea during a trip that began the previous Sunday, according to Radio Japan:

He briefed leaders of the 3 countries on his Cabinet’s decision to reinterpret the Constitution to allow Japan to exercise its right to collective self-defense.
He sought their understanding on Japan’s aim to proactively contribute to global and regional peace and security.

Reinterpretation – or a constitutional putsch, as Jeff Kingston describes it in an article for the Japan Times.

Abe has decided to allow his country to go to war in the defence of its allies. The polite cover story is that Japan needs to be able to help the US in defending itself against the dangerous crazies of North Korea,

writes Peter Hartcher of the Sydney Morning Herald, adding that

The reality is that Japan is bracing for the possibility of war with China.

Meantime, on Saturday, China Youth Net (中国青年网) briefed its readers about what it describes as an anti-communist, anti-China policy with a continuity from former Japanese prime minister Nobusuke Kishi – be it from his days as prime minister from 1957 to 1960, be it from his days in Manchuria – to current prime minister Shinzo Abe:

The [CCTV] report says that Kishi lived a life of debauchery while in China, with alcohol and whores every night. He was called the demon of Manchuria. After the war, he was rated a class A war criminal but in the end managed to avoid trial, becoming Japanese prime minister in 1957. During his term, Kishi actively promoted anti-communism and anti-China, modified the the policies of the peaceful constitution, just as Abe is doing these days. It is exactly the mantle of this war-criminal grandfather.

报道称,岸信介在华期间生活放荡,每晚饮酒嫖妓,人称“满洲之妖”。战后被判为甲级战犯,但最终逃脱审判,并于1957年担任日本首相。在任期间,岸信介积极推进反共反华、修改和平宪法的政策,而如今安倍晋三继承的,正是这个战犯外公的衣钵。

The article also mentions the Nagasaki flag incident:

Kishi was hostile to New China (i. e. communist China). After coming to power, the winds of Japanese politics quickly turned right, with activities hostile towards China. During April and May 1958, the Japan-China Friendship Association’s Nagasaki branch held an exhibition of Chinese stamps and paper cuts. During the exhibition, two thugs tore the Five-Starred Red Flag down, causing the “Nagasaki Flag Incident” which shocked China and Japan, while Kishi actually said that “the article that makes the damaging of foreign flags a punishable crime does not apply to China.” This matter caused outrage in China. In May of the same year, the Chinese government announced that the limits of Chinese tolerance had been reached and that under these circumstances, trade and cultural exchange with Japan would be cut off. After that, Sino-Japanese relations withdrew to the initial stages of the post-war period. Until Kishi stepped down in 1960 and Hayato Ikeda formed a new cabinet, Sino-Japanese relations made a turn for the better again.

岸信介敌视新中国。在他上台后,日本的政治风向迅速右转,进行了一系列敌视中国的活动。1958年四五月间,日中友好协会长崎支部举办中国邮票剪纸展览 会,期间会场上悬挂的五星红旗被两名暴徒撤下撕毁,制造了震惊中日两国的“长崎国旗事件”,而岸信介居然称:“日本刑法关于损坏外国国旗将受惩罚的条款, 不适用于中国。”此事激起了中方的极大愤慨。同年5月11日,中国政府宣布,中方在忍无可忍的情况下决定断绝同日本的贸易往来和文化交流。此后,中日关系 倒退到战后初期状态。直到1960年岸信介下台,池田勇人组织新内阁,中日关系才出现转机。

[...]

While Kishi has a bad reputation in China, Japan’s current prime minister Shinzo Abe, when referrring to this maternal grandfather, blew the trumpet [to his praise]. In his book, “Beautiful Japan”, he acknowledges that “my political DNA has inherited more from Nobusuke Kishi’s genes.”

虽然岸信介在中国臭名昭著,但日本现任首相安倍晋三提到这个外祖父时,却大吹特吹。他在其所写的《美丽的日本》一书中承认:“我的政治DNA更多地继承了岸信介的遗传。”

 

Kishi’s reputation in South Korea isn’t good either. However, his name may serve to insult South Korean politicians. A South Korean member of parliament

described President Park and her Japanese counterpart, Prime Minister Shinzo Abe, as the offspring of “demonic fetuses” that should not have been born ― in reference to ex-President Park Chung-hee and ex-Japanese leader Nobusuke Kishi.

In Australia, the government’s policy towards China and Japan appears to be causing headaches. Peter Hartcher of the Sydney Morning Herald notes that

[t]o now, the government and opposition have agreed on how Australia should deal with China. That agreement fell apart this week. It fell apart after the leader of Japan, China’s arch-rival, came to town.

Apparently, Hartcher writes, Australia’s foreign minister

Julie Bishop spoke in anticipation of the potential reaction from Beijing in an interview with Fairfax Media’s John Garnaut.
The story in Thursday’s paper began: “Australia will stand up to China to defend peace, liberal values and the rule of law, says Foreign Minister Julie Bishop.
“In the Coalition government’s clearest statement yet on how to handle China, Ms Bishop said it had been a mistake for previous governments to avoid speaking about China for fear of causing offence.
“China doesn’t respect weakness,” the article quoted Bishop as saying.

Labor disagreed. And once the can had been opened, alleged euphemisms by prime minister Tony Abbott about Japan’s war on its neighbors, made in reply to Abe, became an issue, too.

All that after Abe had left for Papua New Guinea, and before any words of disapproval had emerged from Beijing.

-

3. Xinjiang: Have you eaten?

The old traditional Han-Chinese greeting – “did you eat?” – has apparently become a genuine question in Xinjiang. As Han-Chinese cultural imperialism shows concern not only for the spirutual, but also the tangible nourishment of the  colony the autonomous region, Muslim students are forced to have meals with professors to ensure they are not fasting during the current Ramadan, reports the BBC‘s Martin Patience.

-

4. Four more Generals

Four Chinese military officers have become generals. Xi Jinping, in his capacity as the party and state Central Military Commission (CMC), issued the promotions and took part in the ceremony on Friday. The promoted officers are Deputy Chief of General Staff (副总参谋长) of the Chinese People’s Liberation Army (PLA) Qi Jianguo (戚建国), Commander of the Shenyang Military Area Command (沈阳军区司令员) Wang Jiaocheng (王教成), Political Commissar of the Shenyang Military Area Command (政治委员) Chu Yimin (褚益民) and Political Commissar of the Guangzhou Military Area Command (广州军区政治委员) Wei Liang (魏亮). CMC vice chairmen Fan Changlong (范长龙) and Xu Qiliang (许其亮) also attended the ceremony.

In neat military formation and high spirits, the promoted officers went to the Chairman’s rostrum. Xi Jinping handed them their letters of appointment and cordially shook their hands to congratulate them. The four military officers, wearing general’s epaulets, saluted to Xi Jinping and the other leading comrades and to all comrades attending the ceremony, and enthusiastic applause rose from the whole audience.

晋升上将军衔的4位军官军容严整、精神抖擞地走到主席台前。习近平向他们颁发命令状,并同他们亲切握手,表示祝贺。佩戴了上将军衔肩章的4位军官向习近平等领导同志敬礼,向参加仪式的全体同志敬礼,全场响起热烈的掌声。

CMC members Chang Wanquan, Fang Fenghui, Zhang Yang, Zhao Keshi, Zhang Youxia, Wu Shengli, Ma Xiaotian and Wei Fenghe attended the promotion ceremony.

中央军委委员常万全、房峰辉、张阳、赵克石、张又侠、吴胜利、马晓天、魏凤和出席晋衔仪式。

The ceremony ended with the resonant sound of military songs. Afterwards, Xi Jinping and other leading comrades stood for a souvenir photo with the promoted officers.

晋衔仪式在嘹亮的军歌声中结束。之后,习近平等领导同志同晋升上将军衔的军官合影留念。

Also in attendance were all the PLA headquarters, all big Danweis (units) of Beijing, leaders of the General Office of Central Military Commission, and others.

出席晋衔仪式的还有解放军各总部、驻京各大单位和军委办公厅领导等。

-

Tuesday, June 10, 2014

Obituary: Liang Guoju, 1947 – 2014

The website of the Communist Party of China reports the death of Liang Guoju (梁国聚): an outstanding member of the CCP, a long-tested and loyal warrior for Communism, former secretary of the [Guangdong] provincial party committee, and one of the deputy chairpersons of the 9th and 10th provincial political consultative conferences. The central CCP website takes the information from Nanfang Daily (南方日报), the official Guangdong Communist Party newspaper. A database at Taiwan’s National Chengchi University provides some more details about Liang. Information is based on this database if not otherwise stated.

Liang was born October 1947, with Boye County, Hebei Province as his ancestral home. Education (not necessarily re-education) through labor in November 1968 (參加工作).

Liang apparently started his career in 1968, in Panyu, now a district within Guangzhou, at what was the Lianhuashan People’s Commune (莲花山公社) at the time. He worked there as an announcer at the commune’s propaganda station. He became a cadre at Foshan Area Bureau of Public Security (PSB) in 1970, a post he held until 1976. He joined the CCP in August 1973 and became pre-trial and technical investigation department deputy section chief at the same area bureau of public security in 1976. It was during that time that he also studied sociology and law at Sun Yat-sen University in Guangzhou, from September 1982 to July 1984, in what can probably be best described as specialized courses for active cadres (Chinese: 幹部專修科學習). After heading a PSB branch office in 1984/85, he became deputy director of the Foshan PSB, plus the unit’s deputy secretary of the party committee. He became the unit’s director and secretary of the party committee in 1991. In July 1998, he became deputy director of the CCP Guangdong department of public security, and deputy chairman of the political consultative conference of Guangdong Province. He had apparently become Guangdong’s police chief by summer 2000.

Liang apparently rose in the wake of Chen Shaoji (陈绍基), a Guangdong native in the public security service. Chen’s career came to a sudden end in 2009, amidst allegations of severely violating party discipline, while Liang remained Guangdong political consultative conference deputy chairman until January 2011, when he stepped down, having reached the age limit, according to Baike Baidu.

Liang Guoju died in Guangzhou, on June 7, aged 67.

Wednesday, June 4, 2014

June 4, 25 Years Later: Drinking the Wolf’s Milk

The Communist Party of China can’t live with the facts – it can’t even coexist with them. Anyone who thinks that we can “get past” the Tian An Men massacre is wrong. China’s collective leadership itself never got past it, and may never get past it. Nor can their business friends, supporters and well-wishers, at home or abroad. Just as stone can’t rot away, the memory of June 4, 1989 lingers. This memory is the touchstone few people inside China dare to touch upon – not the Chinese nomenklatura, nor their beneficiaries, and those who are both administrators and beneficiaries least of all. You comrades have been working hard, Deng Xiaoping told military commanders on June 9, 1989. The CCP, obviously, isn’t advertising the speech, but isn’t hiding it either – People’s Daily online apparently has the speech in full in its archive.

Deng Xiaoping, June 9, 1989

The only official evaluation so far: Deng Xiaoping defends his reform policies of economic openness and political repression, June 9, 1989 (click picture for video)

Richard Burger has a piece on June 4 today, plus an interesting comment there, and a post on May 19, also on this topic.

Many Chinese people were detained after the massacre. Some are reportedly still in prison; less than a dozen according to an estimate by the Dui Hua foundation.

Those in China who remember, and want to remember publicly, are threatened. In an interview with the New York Review of Books, Hu Jia said that for entering Tian An Men Square on June 4, he could receive a twelve-year prison sentence, and that since February 24 this year, his movements have been restricted by the Beijing Municipal Domestic Security Corps and the Tongzhou Branch of the Beijing Municipal Security Detachment, the latter of who had been around since July 2, 2004.

Hu Jia’s wife Zeng Jinyan has moved to Hong Kong with their daughter. “It’s better for them to be there”, Hu said in the New York Review of Books interview, describing how the CCP flag – not China’s national flag – was hanging at his daughter’s kindergarten on the 90th anniversary of the CCP’s founding (apparently on July 1, 2011). “They taught them that the party’s red flag is color with the blood of martyrs. This is really an evil influence on children. We call this ‘drinking the wolf’s milk’.

On June 1, i. e. on International Children’s Day, party and state leader Xi Jinping visited Haidian National Primary School in Beijing. Choreography had a child convey the party’s message: “[To join the Young Pioneers] is kind of an honor.”

____________

Related

» Informal Discussions, Open University, Apr 11, 2014
» Xi on Teachers’ Guiding Role, Jan 7, 2012

____________

Updates/Related

» Two HK Vigils, Tealeaf Nation, June 5, 2014
» Hong Kong vigil, BBC News, June 4, 2014
» Take a trip, foreign friends, China University of Political Science and Law, May 29, 2014

____________

Saturday, May 31, 2014

Shortwave Log, Northern Germany, April 2014: France Inter / Radio France Internationale

-

1. France Inter (long wave) / Radio France Internationale (short wave)

The Eiffel Tower was the first recorded site of wireless telegraphy, conducted there by Eugène Ducretet & associates, in 1898. And a bit more than 23 years later, the Eiffel Tower was also the site of the first regular radio broadcast for the general public, according to this website. As usual in regional broadcasting before the age of FM, Radio Tour Eiffel was a medium-wave broadcaster.

At the time, between the two world wars, there was both state-owned and private broadcasting.1)

Gustave-Auguste Ferrié, an army general since 1919, was a French radio pioneer, at work basically everywhere where a new radio station came out of the eggshell. Deemed essential for the further development of radio, he wasn’t retired when reaching the age limit.

Radio Tour Eiffel inauguration, 1922

Sacha Guitry (a broadcaster and film director), Yvonne Printemps (a singer) and General Ferrié at the inauguration of Radio Tour Eiffel, 1922
Source: Wikimedia Commons

Not only medium wave, but long wave, too, was an option, and it was also in Ferrié’s plans, according to this website by Thierry Vignaud. Rambouillet had originally been the designated transmitter site, but Allouis was then chosen for its location in central France, and for being sufficiently distant from major mountain ranges (or massifs). Allouis was also meant to become the site for shortwave transmissions. Shortwave transmissions started in 1931.

An article published by French magazine La Nature in February 1945, also republished online by Vignaud, suggested that with the Allouis site, France was in possession of the world’s most powerful radio station. That wasn’t exactly true then, as the war had taken its toll on the site. In 1942, the French Resistance damaged the longwave transmitter, and in summer 1944, the Germans blew the complete long wave transmission site up, and destroyed all shortwave installations.

It took Allouis nearly eight years to get back on air, or, more precisely, 164 kHz longwave, a frequency nearly unchanged to this day, broadcasting France Inter programs.2)

In 1950, a shortwave-dedicated transmitter site was built near Issoudun, some 40 km west of Allouis. What had previously been Poste Colonial, Paris Mondial and ORTF Paris became Radio France Internationale (RFI) in 1975. And French radio remained innovative – the ALLISS antenna system’s name is a concatenation of Allouis and Issoudun. ALLISS modules can be found in Issoudun/France (1995), Montsinery/French Guyana (1996), Nauen/Germany (1997), in Oman (2002), China (2003), Kuwait (2009), and possibly Cuba (still speculation).

RFI Montsinery QSL

Radio France Internationale (RFI) QSL, 1988/89, confirming reception of a Montsinery relay broadcast on 9,800 kHz.

An overseas transmitter site was Montsinery, in French Guyana, inaugurated in 1984. France closed the South American facilities in 2013. Issoudun’s shortwave transmitters stay on air.

-

2. Recent Logs, May 2014

International Telecommunication Union letter codes used in the table underneath:
AFS – South Africa; ALB – Albania; ARG – Argentina; BIH – Bosnia and Herzegovina; CUB – Cuba; D – Germany; EGY – Egypt; F – France; G – Great Britain; IND – India; IRN – Iran; J – Japan; KRE – North Korea; OMA – Oman; PLW – Palau; ROU – Romania; SVN – Slovenia; THA – Thailand; TIB – Tibet; UKR – Ukraine.

Languages (“L.”):
C – Chinese; E – English; G – German.

kHz

Station

Ctry

L.

Day

GMT

S I O
15140 Radio
Oman
OMA E May
2
14:30 4 5 4
  6130 PBS
Tibet
TIB E May
2
16:00 4 3 3
  5040 RHC
Cuba
CUB E May
3
05:00 4 5 4
    918 Radio
Slovenia
SVN E May
5
20:30 5 5 5
    918 Radio
Slovenia
SVN G May
5
20:33 5 4 4
 9540 Radio
Japan
J C May
7
15:30 5 3 4
11710 RAE
Buenos
Aires
ARG E May
8
02:00 5 4 4
 3995 HCJB
Weener-
moor
D G May
10
21:00 5 4 4
13695 AIR
Delhi
IND E  May
11
10:00 2 3 2
 7410 IRIB
Tehran
IRN G  May
11
17:23 5 5 4
12015 Voice of
Korea *)
KRE G May
11
19:00 5 4 4
 9540 Radio
Japan
J C May
12
15:30 4 5 4
15345 RAE
Buenos
Aires
ARG G May
13
21:00 3 4 3
15140 Radio
Oman
OMA E May
19
14:27 5 5 4
 9540 Radio
Japan
J C May
19
15:30 5 3 3
15235 Channel
Africa
AFS E May
19
16:00 5 5 5
 6130 PBS
Tibet
TIB E May
19
16:38 4 3 3
 7550 AIR
Delhi
IND E May
19
17:45 5 5 4
15344.3 RAE
Buenos
Aires
ARG E May
23
18:00 3 4 3
 9410 Radio
Cairo**)
EGY G May
23
19:00 4 3 2
 6100 Radio
Serbia
International
BIH G May
23
20:00 4 2 3
 9510 IRRS
Milano
ROU E May
24
08:00 5 5 5
11970 Radio
Japan
F E May
25
07:00 4 5 4
 5975 Radio
Japan
G E May
25
07:15 5 5 5
11980.2
(USB)
Radio
Dniprovska
Hvyla ***)
UKR  ? May
25
08:04 3 4 3
 9540 Radio
Japan
J C May
25
15:30 4 4 4
12015 Voice of
Korea
KRE G May
25
18:00 5 5 5
 6100 Radio
Serbia
International
BIH G May
25
20:00 5 3 3
   918 Radio
Slovenia
SVN E May
25
22:35 5 4 4
   918 Radio
Slovenia
SVN May
25
22:39 5 4 4
 3995 HCJB
Weener-
moor
D G May
31
04:30 5 5 4
 9965 Radio
Australia
PLW E May
31
13:20 4 3 3
 9390 Radio
Thailand
THA E May
31
19:00 5 5 4
 7465 Radio
Tirana
ALB May
31
19:30 4 5 4

 

*) Some Radio Nacional de Espana interference, at times I=3
**) Modulation horrible
***) The language sounded like Russian to me. If one of you understands Russian, please let me know, and I’ll upload my recording of the transmission and publish the link. Would like to know if this was Ukranian or indeed Russian.

____________

Footnotes

1) Towards the end of World War 2, after the liberation of France, all private radio stations were nationalized by decree. It took more than 36 years before the state monopoly on radio broadcasting was terminated – oddly by a socialist president, Francois Mitterand.
2) International frequency planning arranged for a lowering of longwave frequencies by two kHz – Allouis adapted France Inter long wave to 162 kHz in 1986. This applied to all European long wave frequencies. Also in accordance with the wavelength plan, the Droitwich longwave transmitter broadcasting BBC Radio 4 went from 200 kHz to 198 kHz.

____________

Related

» Journal en francais facile, RFI, cont. updated
» Comparing China and Europe, Jan 1, 2012
» No radio jamming kit, Reuters, Mar 31, 2008

» Previous shortwave logs
____________

Monday, May 19, 2014

Chinese-Vietnamese Standoff Scrapbook (1): Low-Class Nationalism?

-

The protests in Vietnam against the Chinese oil-rig operations near the Paracel Islands are not just jingoism, suggests Bill Hayton, of the BBC Media Action organization. Industrial relations, too, play a role, and conflicts with Chinese bosses or investors (or bosses mistaken for Chinese nationals) are among the currents of anger running underneath the demonstrations’ and riots’ official label:

What we are witnessing in Vietnam is an inchoate sense of anger – partly against China but more urgently against bad employers. This is a nightmare scenario for the Communist Party of Vietnam.

It will be easy for protestors to paint it as betraying the national interest out in the South China Sea (by failing to stand up strongly enough to China) and weak at home for failing to ensure that foreign companies treat their workers fairly.

Probably mot quite beside the point -  either Canada Home, an overseas-Chinese paper from Ontario, or Huanqiu Shibao, a Chinese newspaper, or both, warned Vietnam in June 2011 that it shouldn’t manufacture a hostile Sino-Vietnamese atmosphere based on low-class (or vulgar) nationalism. This conflict doesn’t look new at all. Most, if not the majority*) of the Vietnamese citizens who became known as “boat people” in the 1970s, after South Vietnam had been conquered by Hanoi, were ethnic Chinese people, or Hoa people. The current Wikipedia’s article suggests that Hoa population dropped from 1.2 million in 1976 to 935,000 three years later.

But many Vietnamese seem to see their country as a mere victim to China. This probably dates back centuries. Even the country’s name – “Viet” – appears to be of Chinese origin. There were four periods of Chinese domination of Vietnam, between 111 BC to 1427.

Even today, obedience may be what is expected of the southern neighbor (or from a wife from Vietnam, anyway) – and an easy military target for China, at least from the view of the Sunday drivers among the armchair generals. And as recently as in 1979, Deng Xiaoping dispatched Chinese troops into Vietnam, reportedly to teach them some necessary lessons.

On last year’s tomb-sweeping day, Huanqiu Shibao remembered Chinese soldiers buried on Vietnamese soil, and in July 2010, Yazhou Zhoukan, a Malaysian/Hong Kong weekly, suggested that neither China nor Vietnam wanted to get back to history.

____________

Related

» Let’s talk about War, June 21, 2012
» How to win Friends, May 11, 2012
» No hostile Forces, Oct 16, 2011
» Arrests after Demonstrations, Aug 22, 2011

____________

Updates/Related

*) Most probably not a majority – the numbers make that implausible. The total estimated number of boat people was 1.6 million or more.

____________

Tuesday, April 29, 2014

Shortwave Log, Northern Germany, April 2014: Radio Japan

-

1. Radio Japan

A radio equipped to receive domestic shortwave radio service does not have a wide enough shortwave band (usually between 3.9 MHz to 12 MHz) and is not adequate to receive RADIO JAPAN,

according to the how-to-listen page on the NHK World (Radio Japan Online) website.

It depends, though. Radio Japan’s broadcasts in Chinese on 9,540 kHz (9.54 MHz), daily at 15:30 UTC have, arrived in moderate or good quality recently. They certainly did every time I listened in April – on nine different days, that is. It’s a signal that travels across seven time zones, on a shortwave band that counts as the most heavily used one.

"Winter in Kenrokuen Park, Kanazawa" - Radio Japan QSL, re December 1985

“Winter in Kenrokuen Park, Kanazawa” – Radio Japan QSL, re December 1985

Reception of the station’s signals directly from Japan was much more difficult in the 1980s, and maybe the remarks about the inadequacy of bands around and below above 25 meters were made back then, and copied into the website later on. In the 1980s, the Cold War was still alive on shortwave. The overkill was never applied in nuclear terms, but it was exercised on shortwave. Monster transmitters of 1,000 kW were most probably first introduced in the USSR, and the Soviet network of “normal” shortwave transmitters, too, was globally unrivaled. The gaps Radio Moscow did leave on shortwave were filled by the Voice of America (VoA), the BBC World Service, Radio Peking (the former name of what is now China Radio International / CRI), and with Germany’s Deutsche Welle “only faintly beeping in a few places” on the radio dial, as Der Spiegel put it in 1984.

Radio Japan wouldn’t even faintly beep in northern or central Europe – or when they did, that would be a very, very special day. Unless when the signal came from Moyabi, Gabon, where the Japanese broadcaster began using a relay transmitter in 1982 or 1983.

Soviet radio megalomania wasn’t the only thing to blame for the rarity of a noticeable direct signal from Japan to Europe.  There were home-made difficulties, too. The shortwave transmission sites were run by KDD (nor merged into KDDI), rather than by NHK or Radio Japan itself, and the  telecommunications corporation’s decisions were chronically ill-founded, according to German journalist and shortwave listener Hermann Jäger (1921 – 1993), who noted in 1987 that the station’s morning broadcasts in German had been fairly audible in the late 1970s, but not after that, and that with few exceptions, the evening broadcasts had been inaudible for many years. Jäger blamed incomprehensible frequency choices:

When a broadcaster in Japan, with 100 or maybe 200 kW at best, chooses a frequency on or right next to Radio Free Europe / Radio Liberty‘s from Munich, it won’t work. The [Soviet] jamming stations alone will “make sure” about that.

6070 kHz for another broadcast in German was no good try either: Radio Sofia from Bulgaria blew everything away.

Hermann Jäger wrote his article in 1987, on the 50th anniversary of Radio Japan’s German service*). Another issue he raised was that only earlier that year, in 1987, transmitters of more than 100 or 200 kW had been taken into operation. Until then, Radio Japan had continued working as if the bands were as “empty” as in 1937, 1955 1950, or maybe in 1955.

That has changed. The bands have emptied a lot during the past twenty years. In fact, Japan appears to be one of the rather few OECD countries which haven’t abandoned shortwave as a means of propaganda, public diplomacy, or information. Radio Japan broadcasts on much “emptier” shortwave bands these days, powered with up to 300 kW from Japan, and 500 kW from a French relay station.

Since March 30, Radio Japan has also added broadcasts in Japanese to eastern Europe, on shortwave frequencies, from relay stations in the UK, the UAE, and directly from Japan – see Japan/UAE/U.K. Additional broadcasts of Radio Japan here. The broadcasts have apparently been added for Japanese citizens in eastern Europe.

_____

*) According to Wikipedia (zh) and Chinese online encyclopedia baike.com, Radio Japan started broadcasts in Chinese in 1937, too. According to zh.wikipedia.org, it was August 23, 1937. On NHK’s website, I didn’t find a specific date. The Chinese programs are mentioned on NHK’s English website, as a caption to a picture of program schedules in 1940 – third photo from top.

-

2. Recent Logs (from/after March 29)

[Update/correction: two sentences deleted - part of March 2014 log]

International Telecommunication Union letter codes used in the table underneath:
AFS – South AFrica; ARG – Argentina; CLN – Sri Lanka; D – Germany; IND – India; IRN – Iran; J – Japan; OMA – Oman; SNG – Singapore.

Languages (“L.”):
Be – Bengali; C – Chinese; Ca – Cambodian; E – English; G – German; Pa – Pashto.

kHz

Station

Ctry

L.

Day

GMT

S I O
15140 Radio
Oman
 OMA E Apr
3
14:47 4 5 4
  9540 Radio
Japan
 J C Apr
3
15:30 4 5 4
  9540 Radio
Australia
 SNG E Apr
3
16:00 4 5 4
15235 Channel
Africa
 AFS E Apr
4
17:00 4 5 4
  4880 SW1)
Africa
 AFS E Apr
4
17:30 3 4 3
  9780 VoA/
Deewa
 CLN Pa Apr
5
18:04 4 5 3
  9485 MV Baltic
Radio2)
 D G Apr
6
09:00 5 5 5
  7550 AIR
Delhi
 IND E Apr
73)
18:27 5 5 4
15235 Channel
Africa
 AFS E Apr
83)
17:00 5 5 5
15345 RAE
Buenos
Aires
 ARG G Apr
8
21:00 3 3 3
11710 RAE
Buenos
Aires
 ARG E Apr
11
02:08 2 5 3
  3995 HCJB
Weener-
moor
 D G Apr
12
09:00 4 4 3
  7365 HCJB
Weener-
moor
 D G Apr
12
09:17 3 3 3
17820 IRIB
Tehran
 IRN E Apr
12
10:23 4 5 4
17860 Vo Khmer
M’Chas
Srok
 4) Ca Apr
12
11:30 4 5 4
15345 RAE
Buenos
Aires
 ARG G Apr
18
21:07 4 2 2
11710 RAE
Buenos
Aires
 ARG E Apr
25
02:55 5 5 5
  5980 Channel
Africa
 AFS E Apr
25
03:05 5 5 5
  9540 BBC
World
Service
 SNG Be Apr
28
16:30 5 5 4

____________

Footnotes

1) A Zimbabwean opposition broadcaster, via Meyerton, South Africa
2) Some delay at the beginning of broadcast
3) Receiver used: Silver XF-900 Spacemaster, built-in antenna. Sony ICF-2001D when not otherwise noted.
4) short-wave.info says that the transmitter’s location is Tajikistan. The organization airing the broadcasts opposes Cambodia’s Hun Sen government and what it views as Vietnamese attempts to create an Indochina Federation, with Cambodia and Laos under Hanoi’s rule.

____________

Related

» NHK International BC history, NHK
» NHK国际广播发展历程, NHK
» 日本国际广播电台, baike.com
» Gelebte Zeitgeschichte, book review, 2004
____________

Thursday, April 17, 2014

“Optimizing Something”: Russia centralizes Propaganda, scraps Shortwave Broadcaster and other traditional Institutions

As the end of March drew nearer, central Europeans could still hear the station from afar, a muted signal behind some gentle, steady noise. The “Voice of Russia” targeted Australia and New Zealand with an English-language program of four hours daily, from the transmission site of Angarsk, near Irkutsk. Those appear to have been the last programs in English. Chances are that some programs in Japanese were also still aired at the time. A shortwave listener in Taipei kept listening to VoR’s Chinese programs on shortwave, right to the end on March 31 (his post contains some recordings).

Listeners who wrote inquiries to VoR got a reaction. But overall, very little, if anything, was mentioned in the programs on shortwave, about the nearing end of the service. For sure, no words of respect were lost about the medium’s use during some eighty-five years of Russian external broadcasting. Maybe they hadn’t been of much use after all, as the message never seemed to sink in in the target areas? In that case, you could hardly blame shortwave.

On April 1, all of VoR’s shortwave transmissions had become history.

APN-Verlag, via Radio Moscow

The old-fashioned way: propaganda booklet by mail, Ria Novosti via Radio Moscow, March 31, 1987.

The “Voice of Russia” (VoR), formerly known as Radio Moscow or Radio Moscow World Service, only exists as a brand now, within the media empire of Russia Today, which also swallowed Ria Novosti. “We will use the old brand for the time being, but leading international specialists are already working on the new brands and they will be ready soon, the “Voice of Russia” and/or Interfax quoted Russia Today’s editor-in-chief, Margarita Simonyan. A renewed English newswire would be launched on April 1, and it would be available round-the-clock on June 1.

No additional funding would be needed, the editor-in-chief was quoted as saying: “We are not asking additional money for all that, which means we will have to optimize something to get resources for the creation of something more modern. We will stop using obsolete radio broadcasting models, when the signal is transmitted without any control and when it is impossible to calculate who listens to it and where.”

Indeed, this had been the message of Vladimir Putin‘s presidential decree in December, on certain measures to raise the operational effectiveness of state-owned mass media.

Radio Moscow QSL, apparently featuring the Lenin Mausoleum, 1980s.

Radio Moscow QSL, Lenin Mausoleum, 1980s.

On the same day, December 9, Ria Novosti offered a comparatively candid interpretation of the decree: The move is the latest in a series of shifts in Russia’s news landscape that appear to point toward a tightening of state control in the already heavily regulated media sector,

Ria Novosti wrote, and added that

In a separate decree published Monday, the Kremlin appointed Dmitry Kiselyov, a prominent Russian television presenter and media manager recently embroiled in a scandal over anti-gay remarks, to head Rossiya Segodnya.

Russia Today is the English translation for the actual Russian name, Rossiya Segodnya. Rossiya Segodnya, however, is apparently not related to the English-language television channel whose name had also been “Russia Today”, Ria Novosti wrote.

Ria Novosti then added some more information, beyond its own dissolution:

RIA Novosti was set up in 1941, two days after Nazi Germany invaded the Soviet Union, as the Soviet Information Bureau, and now has reporters in over 45 countries providing news in 14 languages.

Last month Gazprom-Media, which is closely linked to state-run gas giant Gazprom, bought control of Russian media company Profmedia from Russian billionaire Vladimir Potanin. In October, Mikhail Lesin, a former Kremlin advisor, was appointed to head Gazprom-Media.

Reuters also reported the Gazprom-Media story, in November last year.

Radio Moscow, the “Voice of Russia’s” predecessor as the Russian (or Soviet) foreign broadcasting service, was a superpower on the air, during the 1980s. 2094 program hours per week are said to have been produced in that decade,  compared with 1901 hours per week by their American competitors at the Voice of America (VoA).

The discrepancy was even greater when it came to transmitters and kilowatts,according to German newsmagazine Der Spiegel at the time: while Radio Moscow had threehundred transmission sites at their disposal, it was only 110 on the American side – and VoA only had one-twentieth the budget of Radio Moscow.

That was to change, at least in relative terms: the Reagan administration had convinced Congress to provide considerable funding. But as the Cold War came to an end, government interest on all sides in foreign broadcasting faded.

As far as Russia’s external broadcasters, now named “The Voice of Russia”, was concerned, not only the financial or technical equipment weakened, but so, apparently, did their self-image. Religious and esoteric organizations populated many last quarters of the Voice’s – still numerous – broadcasting hours in German, and at least among German-language broadcasters, there seemed to be different concepts of what would be successful or professional coverage of Russian affairs, a feature by German broadcaster DLF suggested.

The broadcasting house certainly no longer came across as the elites’ jumping board, as a place where Egon Erwin Kisch or Bertolt Brecht once worked.

The Kremlin, apparently, saw neither glory and soft power, nor a sufficient degree of checkability in VoR and put an end to the station. It’s hardly conceivable that it could still be revived as a mere “brand”, without actual radio whose signals would reach beyond a few square miles.

But “daily Russian life” – something Russia Today is supposed to cover – may still look different from the ideas of the “new generation” of media planners. On ham radio bands with wide reaches, Russian operators are active above average. And even if Margarita Simonyan, the editor-in-chief of Russia’s new propaganda mega-medium, may be unaware of ham radio or finds it uncool, her boss, Dmitry Kiselyov, should still like it: a ham radio contest commemorating Yuri Gagarin’s 80th birthday.

After all, the internet is a rather non-traditional form of propaganda.

Will Putin’s message sink in, where Stalin’s, Khrushchev’s, or Brezhnev’s mostly failed? If not, don’t blame shortwave – and don’t blame the internet, for that matter.

____________

Wednesday, March 26, 2014

China and the Crimean Crisis: official Statements (from New York and Beijing) and semi-official Interviews (on the Ground)

-

An early-morning try to catch up with some Chinese coverage of the Crimea crisis. Links within blockquotes added during translation.

-
Xinhua published this communiqué on Thursday morning:
-

1. Xinhua online, March 20, 2014

Xinhua, United Nations, March 19. China’s permanent envoy to the United Nations, Liu Jieyi, said on March 19 that in China’s view, a political solution needed to be sought for the Crimean issue, under a lawful and orderly framework. All sides needed to maintain restraint and to avoid action that would exacerbate the contradictions.

新华网联合国3月19日电  中国常驻联合国代表刘结一19日说,中方认为,克里米亚问题应在法律和秩序框架下寻求政治解决。各方应保持克制,避免采取激化矛盾的行动。

The Security Council held a public session that day, concerning the situation in Ukraine. Liu Jieyi said in a speech that China had always paid great attention to the developments in Ukraine. The Security Council had discussed the Ukraine issue several times previously, and China had clearly set forth its principled position concerning the relevant issues. Respecting all countries’ independence, sovereignty and territorial integrity had been China’s consistent position.

安理会当天就乌克兰局势举行公开会议。刘结一发言说,中方一直高度关注乌克兰局势发展。安理会已多次讨论乌克兰问题,中方已明确阐述在有关问题上的原则立场。尊重各国的独立、主权和领土完整是中方的一贯立场。

He said that China had always upheld a just [or impartial], objective attitude. We will continue efforts to promote peace talks and to play a constructive role in a political solution of the Ukraine crisis. China has made a proposal: to establish, as soon as possible, an international coordination mechanism, formed by all parties involved, to discuss ways for a political solution to the Ukraine crisis, with no side taking action during that phase that could aggravate the situation, with the International Monetary Fund starting discussions and assisting Ukraine in maintaining economic and financial stability.

他说,中国在乌克兰问题上始终秉持 公正、客观的态度。我们将继续劝和促谈,为政治解决乌克兰危机进一步发挥建设性作用。中方已就政治解决乌 克兰危机提出建议:尽快设立由有关各方组成的国际协调机制,探讨政治解决乌克兰危机的途径;各方在此期间均不采取进一步恶化局势的行动;国际金融机构着手 探讨,并协助乌克兰维护经济和金融稳定。

He also said that the international community should make constructive efforts to mitigate the tense situation. China supports Secretary General Ban Ki-moon’s good offices [mediation] in Russia and Ukraine, and [China] hopes that the international community will continue to make constructive efforts to mitigate the tense situation.

他还说,国际社会应为缓和紧张局势作出建设性努力。中国支持潘基文秘书长今日赴有关国家进行斡旋,希望国际社会继续为缓和紧张局势作出建设性努力。

UN Secretary General Ban Ki-moon left for Russia and Ukraine on the afternoon of March 19, to make diplomatic efforts for a peaceful solution of the current crisis.

联合国秘书长潘基文19日下午已启程前往俄罗斯和乌克兰访问,为和平解决当前危机展开外交努力。

-

2. Earlier this month, on March 3 and 4, Qin Gang replied to several Ukraine-related questions:

Q: The Russian Parliament approved the use of force against Ukraine. Does China offer diplomatic support to Russia? Does China recognize the new Ukrainian government?

A: On your first question, please refer to the remarks I made yesterday. With respect to the Ukrainian issue, we uphold China’s long-standing diplomatic principles and basic norms governing international relations, and also take into account the history and complexity of the issue. It is fair to say that our position, which is objective, fair, just and peaceful, follows both principles and facts.

On the second question, judgement needs to be made based on laws of Ukraine.

[...]

Q: Some western leaders believe that what Russia did violates international law. What is China’s comment?

A: Yesterday, I elaborated on China’s view and position on the current situation in Ukraine and you may take a look at that.

I want to point out that we are aware of the historical facts and realistic complexity of the Ukrainian issue. There are reasons for why the situation in Ukraine is what it is today. We hope relevant parties can seek a political resolution of their differences through dialogue and consultation, prevent tensions from growing and jointly maintain regional peace and stability.

Qin Gang, FMPRC spokesman, March 3, 2014

-

Q: China says that not to interfere in others’ internal affairs is its long-standing position and it also takes into account the historical facts and the realistic complexity of the Ukrainian issue. What do you mean by historical facts? Does China view Russia’s operation in Crimea as interference in Ukraine’s internal affairs?

A:China has made clear of its position on the Ukrainian issue. As for the historical facts of this issue, please review or refer to the history of Ukraine and this region. I believe that you will understand what we mean after learning about relevant history.

On your second question, please have a complete and comprehensive understanding of China’s position. We uphold the principle of non-interference in others’ internal affairs and respect international law and widely recognized norms governing international relations. Meanwhile we take into account the historical facts and realistic complexity of the Ukrainian issue. You may also analyze why the situation in Ukraine is what it is today based on activities and behaviors of relevant parties in the past months.

[...]

Q: Chinese and Russian Foreign Ministers had a telephone conversation yesterday. The Russian side says that China backs Russia’s position on the Ukrainian issue. What is China’s comment? Please give us more details and China’s position on the Ukrainian issue.

A: Chinese Foreign Minister Wang Yi and his Russian counterpart Sergey Lavrov had a telephone conversation yesterday. Foreign Minister Lavrov talked about Russia’s position and viewpoint on the current situation in Ukraine and the two sides had an in-depth exchange of views on that. Both believe that a proper settlement of the Ukrainian crisis is of vital importance to regional peace and stability.

We have already issued China’s principle and position on the Ukrainian issue.

Qin Gang, FMPRC spokesman, March 4, 2014

-

3. Life in Crimea, according to a Chinese press article

“(The turmoil) doesn’t have a great impact on daily life and on Chinese overseas students studying here in Crimea”, Yu Junwei, a second-grade graduate student at  Crimea Comprehensive University’s Faculty of Management tells the “Huanqiu Shibao” reporter[s]. “The most tense two days were those of the stand-off in front of the Crimean parliament building, between pro-Russian forces and anti-Russian factions, when classes were suspended. At all other times, we regularly had classes.” A student from Sichuan who is interviewed together with Yu says: “I’ve been here as a student for five years, and after graduation, I want to stay here to work for some time. After that, I will think about returning home.” She says that Crimea is a good human and natural environment, with a rather high ecducational level, a comfortable pace of work and rather little stress in life which made her “feel at home” [or, possibly meant this way: having such a good time that one forgets to go home]. Yu Junwei has similar feelings: “Apart from studying, I also guide some domestic business delegations and earn some money to reduce my family’s burden, and also gather some social experience.” Yu Junwei says: “After Crimea has joined Russia, it should be easier to come from China to travel here, and adding Chinese peoples’ historic feelings for Yalta in Crimea, its tourism industry should develop faster, which would also somewhat improve my work prospects.”

“从生活角度来说,(动乱)对正在克里米亚求学的中国留学生 影响不大。”正在克里米亚综合大学管理系上研究生二年级的余军伟告诉《环球时报》记者:“局势最紧张的两天,也就是亲俄力量与反俄派在国会大厦对峙的时候 学校停课,其他时候我们都正常上课。”和余军伟一起接受采访的一位四川籍女生表示:“我在这里学生生活5年时间了,毕业后也想继续留在这里工作一段时间, 然后再考虑回国。”她表示,克里米亚良好的自然与人文环境,相对较高的教育水平,闲适的工作节奏和相对较小的生活压力让她“乐不思蜀”。余军伟也有同样的 感受:“学习之余,我也带一些从国内来的商务考察团,赚一些钱来减轻家里的负担,同时也能积累更多的社会经验。”余军伟表示:“克里米亚加入俄罗斯之后, 从中国来这里旅游会更加方便,加上中国人对克里米亚的雅尔塔所抱有的历史感情,该地旅游业未来会有更快的发展,我的工作前景也会更好一些。”

Because of rather high educational levels and comparatively low costs of studying abroad, Crimea has been an important place for many Chinese overseas students. [A local, employee at] Crimea Comprehensive University’s foreign affairs office] tells the “Huanqiu Shibao” reporter[s]: “1995 to 1998 were the years when most Chinese overseas students studied here, more than three hundred every year, a peak time.” Yu Junwei says: “Originally, you paid seventy US dollars a year for a bed. Now the price has risen to 500 dollars. All expenses have risen. A Chinese overseas student spends 50,000 to 60,000 Yuan RMB a year, but to study in America or Europe comes at amounts as high as 300,000 to 400,000 Yuan RMB.” However, given much lowerd thresholds in America and Europe, the numbers of Chinese overseas students in Crimea are going down. In 2014, a total number of 28 Chinese overseas students studied at Crimea Comprehensive University, Crimea Medical University and other schools.

因为当地较高的教育水平和相对低廉的留学费用。克里米亚曾经是中国留学生的重要求学地。曾在克里米亚综合大学外事办工作 的当地人吴成克告诉《环球时报》记者:“1995年至1998年间,克里米亚的中国留学生最多,一年多达300人左右,是一个高峰期。”余军伟说:“这里 原来的学校住宿费是一张床一年70美元,现在涨到500美元。所有费用加起来,一个中国留学生一年的开销也就是5万至6万人民币,而在美欧留学一年开销高 达三四十万人民币。”不过,由于美国与欧洲留学门槛近年来降低了许多,现在在克里米亚求学的中国留学生逐年减少。2014年,克里米亚综合大学、克里米亚 医科大学和其他学校的中国留学生总计28人。

After a paragraph about the technicalities of continuing studies with old or new visas in Crimea, the article turns to Kiev, where a Chinese students is quoted as saying that the most tense areas had been confined to Independence Square [Maidan] and the streets around there. The student also has words of approval for the educaton department at the Chinese embassy in Kiev: “The diplomats are OK, just great.”

[The student] says that there are about ten thousand Chinese overseas students in Ukraine, many of them in Kiev. “Costs of studying are much lower here, than in America and Europe, as well, but the educational level is not low. Therefore, the political unrest doesn’t affect the lessons, and most overseas students will continue and complete their studies here.”

[...] 表示,在乌克兰留学的中国学生有一万人左右,其中不少在基辅:“同样,这里的留学费用相对于美国与欧洲要低很多,而教育水平并不低,所以眼下的政治动荡并不影响学生们的功课,多数的留学生也会继续在乌克兰完成学业。”

Huanqiu Shibao ["Global Times"], March 26, 2014

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 39 other followers