Posts tagged ‘Britain’

Thursday, November 13, 2014

Buying Airtime: Will you take this content in Swahili?

» The BBC has warned that China poses a “direct threat” to its global reach by paying incentives to local broadcast companies to prioritise its state-funded CCTV service over other international networks.

The Independent, Nov 10, 2014

Saturday, September 20, 2014

Sunday/Monday Links: Taiwan’s foreign Trade, Scotland’s Referendum, Ilham Tohti on trial, and Taiwan’s President losing it

-

Off into another week (a week actually starts on a Sunday)

Off into another week (a week actually starts on a Sunday)

1. Taiwan

William T. Wilson, a researcher with the Heritage Foundation’s Asian Studies Center, and a regular advocate of “free trade”, warns that bilateral or multilateral international trade agreements tend to lock Taiwan out, and increase Taiwan’s economic dependence on China. Wilson recommends that America should launch formal discussions of a bilateral investment agreement (BIA) with Taiwan as soon as possible.

Obviously, Wilson has his eyes firmly set on the Trans Pacific Partnership (TPP), a project often described as an impeccable motor of future global economic growth, but also frequently criticised for levering out democratic principles, not least as TPP prescribes a right for foreign companies in member countries to sue national governments under international law (which would make domestic legislation count very little).

-

2. The usual Suspects

Chinese internet administration has shut nearly 1.8 million user accounts in what is called a pornography crackdown, reports Reuters.

-

3. Scottish Referendum

Foarp breathes a sigh of relief as the United Kingdom stays united, after days of unease.

The Financial Times had celebrated the referendum as a very civilized struggle (in English on September 12) or as a civilized struggle between unity and independence (in Chinese on September 16). The author was Mure Dickie. That was too much for Beijing – the referendum was, of course, deemed an internal UK matter by official China, but Dickie got a (semi-official – my take of it) reply from Zhi Zhenfeng (支振锋) of the Chinese Academy of Social Sciences (CASS).

Yes, it was surprising that the UK was willing to let eight percent of the population and about a third of the territory go peacefully, and the consultative, democratic and peaceful procedure deserved praise. In 19th-century America, a referendum had been replied to by war, and the Crimea referendum in March had been carried out under very different circumstances. All that made the British tolerance displayed in the referendum a precious thing.

However, that didn’t make the referendum a great example for the rest of the world. It did reflect particular Western values, which had brought Europe huge technological and economic progress (besides religious wars and separatist chaos), but even in Europe, the referendum was a contested approach, and even within the West, not every referendum and its results had been accepted peacefully. All too often, people in the West had been unable to foresee the long-term effects of their purportedly rational choices.

-

4. Ilham Tohti on Trial

Ilham Tohti, an Uighur economics professor, is reportedly on trial now, according to China Change, who published excerpts of an account written by Tsering Woeser, a Tibetan writer and a friend of Ilham Tohti. Tohti had been arrested in Beijing in January this year, and his whereabouts had been unknown afterwards.

-

5. Ma Ying-jeou’s 19th-Plenary-Session speech on September 14

And as this collection of links starts with Taiwan, let’s take a look at what Taiwan Explorer, usually not a terribly “political” blog, has to say about Ma Ying-jeou, Taiwan’s president who has moved into the third year of his second term in office this year.

Ma is president on the KMT ticket, and his party, if his comments during the KMT’s 19th Plenary Session are anything to go by, is quite afraid of the oppositional DPP. But electoral behavior in Taiwan looks somewhat mysterious, at least to me as an outsider. Only four months after having voted Ma into office for a second term, the president’s support and satisfaction rates dropped to numbers between 15 to 22 per cent, and it seems they never really recovered since. Indeed, Ma appears to be completely unable to understand his country’s public.

Nanfang Shuo (aka Wang Hsing-ching / 王杏慶), predicted in summer 2011 that word-games were no solution for the problems that lying ahead if Ma would win a second term as president. Ma’s speech a week ago seems to suggest that he won’t abandon the word games during his remaining time in office – but by now, they appear to have become offensive.

Sunday, August 17, 2014

Fourth “China Tibet Development Forum”: Come Sigh with Us

When this snow-covered highland which underwent so many changes is so frequently misrepresented or misunderstood, be it intentionally or unintentionally, more people should be helped to understand the real Tibet,

发生在这片雪域高原的沧桑巨变,一直承受着有意无意的曲解或误解,需要让更多人了解真实的西藏

People’s Daily suggested on Friday.

Having brought together nearly one-hundred guests from thirty countries and territories, the “2014 China Tibet Development Forum” reached a “Lhasa Consensus” that is rich in content and fruitful in its results. Admiring New Tibet’s economic and social development, the improvements in its people’s livelihood, cultural protection, ecological construction and other great achievements, the foreign guests, walking a bit of the snow-covered highland’s irreversible modern cultural development themselves, were all praise.

汇聚世界30多个国家和地区近百位嘉宾的 “2014·中国西藏发展论坛”,达成了内容丰富、成果丰硕的“拉萨共识”。赞赏新西藏在经济社会发展、民生改善、文化保护、生态建设等方面所取得的巨大 成就,赞叹雪域高原走上一条不可逆转的现代文明发展进步之路,是与会中外嘉宾的共同心声。

Myths about the old slave society and alarmist stories harbored and produced by some people meant that besides accelerating Tibet’s scientific development further, opening Tibet up to let more people know “the real Tibet” was necessary, People’s Daily wrote.

But there was a problem. News articles like People’s Daily’s seemed to suggest that every participant had shared the consensus – an impression that at least one participant rejected. Talking to the BBC through his mobile phone, Sir Bob Parker, a former mayor of Christchurch in New Zealand, said that he hadn’t endorsed the statement. While knowing that such a statement had been made, he hadn’t signed up. “I think a number of people who were there were a little surprised to hear about that statement.”

Another attendee, Lord Davidson of Glen Clova, a member of the House of Lords, was reportedly not available for an interview with the BBC.

According to Xinhua, the conference, the first “Tibet Development Forum” held in Tibet itself, was sponsored by the Information Office of China’s State Council and the regional government of Tibet. It was reportedly held on August 12 and 13.

The previous three forums had been held in Vienna in 2007, in Rome in 2009, and in Athens in 2011, according to Tibet Express, a Dharamsala-based website.

Let the world gasp in admiration, Xinhua suggested three years ago, itself all sighs of emotion.

It’s nice when you don’t need to do all the sighing alone – but apparently, some people still stubbornly refuse to join.

____________

Related

» Appeasing China, May 1, 2014
» Keep Calm, Feb 23, 2014
» Voice of Tibet, Feb 1, 2014
» Science in Action, Dec 26, 2010
» Thanking Sandrup’s lawyers, June 26, 2010
» Zap zap jé, Oct 16, 2009

____________

Sunday, August 17, 2014

Hong Kong’s “Occupy Central” at the Crossroads

“Whatever Beijing may say in public now, I think it can hardly afford to ignore the voices of 780,000 Hong Kong people”, Anson Chan (陳方安生), former Chief Secretary of both Hong Kong’s colonial and SAR governments and now a leading democratic politician, told CNN earlier this summer. Occupy-Central with Love and Peace (佔領中環) had just held an unofficial referendum, in which 787,767 Hong Kongers voted in support of free elections for the city’s next leader.

But if the Alliance for the Protection of Universal Suffrage and against Occupy Central (保普选反占中大联盟, shorter: Alliance against Occupy) is right, there are also 1.2 million people in Hong Kong who want to be heard with a different message to the central government. The Alliance against Occupy reportedly claims to have collected 1.2 million signatures, exceeding the 800,000 votes Occupy’s democracy poll got in June. The alliance against Occupy Central is backed by much of the Hong Kong’s establishment, including chief executive Leung Chun-ying (梁振英). And Beijing, or People’s Daily for that matter, certainly didn’t ignore the Alliance-against-Occupy demonstrations of Sunday afternoon.

Mainland Chinese media hadn’t ignored Occupy Central, but issued warning articles, sometimes using foreigners as warners against disruption. Reference News (参考消息), a Xinhua newsagency publication, quoted British media as saying that four global accounting firms in Hong Kong had published a statement opposing Hong Kong’s democracy movement (称“反对”香港的民主运动), and warning that extremist elements carried out street protests and disturbed business, their transnational customers could withdraw from Hong Kong.

Indeed, according to a Financial Times online newsarticle on June 27, the Hong Kong entities of EY, KPMG, Deloitte and PwC said the Occupy Central movement, which is calling for electoral reform in the former British colony, posed a threat to the territory’s rule of law.

Ostensibly, the Alliance against Occupy opposes civil disobedience or, more precisely, disruption of public life. On the other hand, universal suffrage (making Hong Kong’s Chief Executive an elected, rather than an appointed official) can mean a lot of different things – including the model that would preselect the candidates who would be allowed to run for office.

Those Hong Kongers who want real elections will rather trust Occupy Central. But those who put the economy (and therefore business interests) first, will rather trust the Alliance against Occupy. It would be easy to suggest that an unknown share of the claimed 1.2 million signatures against Occupy were coerced from employees, or that demonstrators in today’s anti-Occupy demonstrations had been paid. But there are most probably genuine concerns among “ordinary people”, not only among big business. There also seems to be a dividing line between the old and the young – most Alliance protesters seem to be 50-plus. They aren’t necessarily stupid, and they may be quite aware that the CCP and its business cronies, rather than Hong Kongers, may take control of Hong Kong’s political narratives. But to regain (or maintain) influence, Occupy Central will have to listen to what Hong Kongers actually want. To do that without losing their own way defines be the challenge.

Any kind of street protests or blockades may remind the elderly of the 1967 riots, when most Hong Kongers sided with the colonial government. Occupy Central is a very different movement – but they will have to mind their image among the (yet unknown) majority of Hong Kongers. A vision of 10,000 people blocking traffic in the central business district may not charm the public.

____________

Related

» World Radio Day, Feb 15, 2014
» Sense of Affection, July 30, 2012
» Szeto Wah, 1931 – 2011, Jan 2, 2011
» Divisive Power, June 21, 2010
» Don’t startle Beijing, Jan 7, 2010

____________

Saturday, August 9, 2014

But what if Russia invades (Eastern) Ukraine?

Every epic fail has its turning points. In many cases, historians, years after the events in question, identify turning points different from those presented by the media during the days of war itself.

In the view of many observers, a Russian intervention in Eastern Ukraine – yes, you might call that an invasion, but it seems to me that much of our media prefers the term intervention, unless if it is a Russian intervention – would be such a turning point. If it happens, and if it’s too big to be ignored, it would be one.

But maybe, even if such a Russian intervention, with or without a Western reaction, would happen, historians would identify another turning point: the day when Ukraine’s president Petro Poroshenko ended the ceasefire in Eastern Ukraine on June 30 and vowed that Ukrainian government forces would “attack and liberate” the land. What else should a president of a sovereign country do? And, more interestingly, did he do that in accordance with wishes from EU capitals and Washington DC, or did he do so because he is, after all, Ukraine‘s president, and not the EU’s?

The West has helped you hitherto, Ukraine – but not necessarily by its surpassing favor. Obviously, Russia has its – yet to be determined – share in Ukraine’s agony, but so has the West, and not least Western media.

When a German veteran correspondent, Gabriele Krone-Schmalz, told German television on April 16 that she shared the unease of many German news watchers about an anti-Russian bias, it felt to me as if a general gag order on my country’s media had been lifted. Of course, I was wrong. First of all, there hadn’t been a gag order on reporting flaws or dishonest intentions in Western Ukraine policies. There had only been influences – from political parties who populate much of the boards of German broadcasters, for example. And my sense of relief wasn’t justified either because that interview wasn’t run at primetime, but on a Wednesday night, at 23:20 central European time.

Which is quite characteristic – that’s how media channels can claim that they are pluralistic. Broadcast this kind of stuff when most ordinary people have gone to  sleep. (I only got aware of the video on the internet.)

The media had described the situation as if the EU had only ideals rather than interests, Krone-Schmalz said. Even proposals from Moscow that would have been worth a debate had been labeled as “propaganda”. Rather than taking their positon as observers as neutrally as possible, many journalists had, for example, almost completely missed out on the EU-Ukraine Association Agreement’s security aspects, particularly its article 7.

Indeed, I remember noone in the mainstream press taking issue at all.

It is understandable that Western governments want to have options now if Russia invades Ukraine – umm, starts an intervention, umm, sends a convoy with Russian humanitarian assistance to enable humanitarian aid in Donetsk or Luhansk. But to massage public opinion so as to ensure its support for whatever kind of option is wrong. It leads to further bad choices, just as past manipulations have led to the current standoff.

____________

Related

» Poland seeks Compensation, BBC, Aug 1, 2014
» Nobody dares to (German), Junge Welt, Aug 9, 2014
» Advocacy Journalism, Jan 26, 2012

____________

Wednesday, June 25, 2014

Blog and Press Review: Budget work reports, Staying Ahead of the Enemy

-

1. NPC Standing Commission hears Budget and Final Accounts

Xinwen Lianbo, June 24, 2014

NPC standing committee plenary session – click picture for youtube video

In his capacity as China’s top legislator (and CCP Politburo Standing Commission memberZhang Dejiang (张德江) was present at the second plenary meeting of the 12th National People’s Congress’ Standing Committee’s 9th session, reviewing the final accounts of the 2013 budget. CCTV‘s main evening news, Xinwen Lianbo:

The second plenary meeting of the 12th National People’s Congress’ Standing Committee’s 9th session was held in Beijing at the Great Hall of the People, in the afternoon of June 24. Committee chairman Zhang Dejiang attended.

十二届全国人大常委会第九次会议24日下午在北京人民大会堂举行第二次全体会议。张德江委员长出席。

Vice committee chairman Ji Bingxuan chaired the meeting. 162 Standing Committee members were attending, and the quorum as stipulated by law was therefore met.

吉炳轩副委员长主持会议。常委会组成人员162人出席会议,出席人数符合法定人数。

On behalf of the State Council, finance minister Lou Jiwei delivered a report concerning the 2013 central final accounts. In 2013, the central government had overall revenues of 6.02 trillion yuan RMB, achieving 100.2 per cent of the budgeted amount, and an increase of 7.2 per cent over the 2012 budget. Central government expenditure was at 6.85 trillion yuan RMB, or 98.5 per cent of the budgeted amount, an increase of 6.8 per cent. In general terms, the implementation of the central budget had been good, but with some problems. The next steps will emphasize the strong advance of the fiscal and taxation system, close attention to fiscal and tax policies, measures, and implementation, tangible strengthening of local government debt management, and great efforts to consolidate financial and economic order etc..

受国务院委托, 财政部部长楼继伟作了关于2013年中央决算的报告。2013年,中央公共财政收入60198.48亿元,完成预算的100.2%,比2012年增长 7.2%。中央公共财政支出68491.68亿元,完成预算的98.5%,增长6.8%。总的看,中央财政预算执行情况良好,但也存在一些问题。下一步将 重点做好扎实推进财税体制改革,狠抓各项财税政策措施落实,切实加强地方政府性债务管理,大力整饬财经秩序等工作。

On behalf of the State Council, National Audit Office general auditor Liu Jiayi reported the 2013 central budget implementation and other revenue and expenditure audits. After reporting, item by item, central budget revenue and expenditure and final accounts drafts, central financial management, the budget implementation and final accounts at the central government authorities, government debt, key people’s-livelihood projects and mineral resources, state-owned financial institutions, state-owned enterprises and other audits as well as major clues of illegality, he made the following suggestions for the next steps in work improvement: strict financial discipline, tangible administrative achievements in accordance with the law, financial management in accordance with the law, accelerating the transformation of government functions and streamlining administration and delegating powers to the lower levels, deepening the promotion of fiscal and taxation system reform, making efficient use of assets, optimizing structures, and increasing the use efficiency of financial funds.

受国务院委托,审计署审计长刘家义报告了2013年度中央预算执行和其他 财政收支的审计情况。在逐项报告了中央财政预算收支执行及决算草案、中央财政管理、中央部门预算执行和决算草案、政府性债务、重点民生工程及矿产资源、国 有金融机构、国有企业等审计情况及查出的重大违法违规案件线索情况后,报告提出下一步改进工作的意见:严肃财经纪律,切实做到依法行政、依法理财;加快转 变政府职能和简政放权,深入推进财税体制改革;盘活存量、优化结构,提高财政资金使用效益。

The meeting heard National People’s Congress Financial and Economic Affairs Committee deputy chairman Liao Xiaojun’s report on the 2013 central final accounts review. The committee believes that the 2013 central final accounts draft reflects the good implementation of the central budget, and recommended the approval of the draft. As for the problems [the draft] also reflected, the committee suggested to accelerate the promotion of budget system reform, further standardization of budget and final accounts management, the building of a comprehensive governmental debt management system, and the strengthening of auditing and supervision.

会 议听取了全国人大财政经济委员会副主任委员廖晓军作的关于2013年中央决算审查结果的报告。财经委认为,2013年中央决算草案反映了中央预算执行情况 是好的,建议批准该草案。针对反映出的问题,财经委建议加快推进预算制度改革,进一步规范预决算管理,健全政府性债务管理制度,加强审计监督。

On behalf of the State Council, People’s Bank of China deputy governor Liu Shiyu delivered a work report concerning the strengthening of supervising and averting financial crisis. He said that in recent years, in the face of the complications and changes in the international economic situation, downward pressures in the domestic economy had become stronger, the financial crisis had led to accumulated risks, the State Council had issued a number of policies and measures conducive to averting and defusing financial crisis, safeguarding financial stability, and conducive to economic restructuring  and transformation of development methods. [The State Council] had firmly kept to the bottomline of not allowing systemic or regional financial crises. The strengthening and improvement of financial supervision and management and prudent macro-management, the continuous comprehensive promotion of macro-economic stability and a modern financial system that supports substantial economic development.

受国务院委托,中国人民银行副行长刘士余作了关于加强金融监管防范 金融风险工作情况的报告。他说,近年来,针对国际经济形势复杂多变、国内经济下行压力加大、金融风险有所积聚的情况,国务院出台了一系列既有利于防范化解 金融风险、维护金融稳定,又有利于促进经济结构调整和发展方式转变的政策举措,牢牢守住了不发生系统性区域性金融风险的底线。今后,将进一步加强和改善金 融监管和宏观审慎管理,不断健全促进宏观经济稳定、支持实体经济发展的现代金融体系。

Besides playing democracy on Tuesday afternoon, Zhang Dejiang also met the speaker of an elected parliament, Pandikar Amin Mulia from Malaysia.

____________

Related:

Fiscal target, Shanghai Daily, June 24, 2014
CRI, somewhere in the Budget, June 1, 2012
CRI, a pit of waste, K. Perron, ca. 2012

____________

-

2. Staying ahead of the Enemy (in Xinjiang)

Shanghai Daily, on Tuesday, quoted State Internet Information Office (SIIO) spokesman Jiang Jun as telling a press conference that terrorist forces have “turned the Internet into a principal tool for their operations.”

[…] China launched a campaign on Friday to rid the Internet of audio and video materials that promote terrorism and violence. The move is aimed at safeguarding social stability in northwest China’s Xinjiang Uygur Autonomous Region and long-term peace, according to the SIIO.

Meantime, authorities on the ground in Xinjiang are victorious, People’s Daily reported on Monday. 96 per cent of “terrorist gangs” had been detected during planning stage (or in their embrionyic stage, 在萌芽状态) and been wiped out (or knocked out, 打掉), “Xinjiang Uighur Autonomous Region” Public Security Bureau deputy director Wang Qianrong (王谦榕) reportedly told a press conference. High-pressure policing (打高压态势), attacks at first opportunity (主动进攻) and staying ahead of the enemy (先发制敌) had been instrumental in normalizing the situation.

____________

Related

32nd Ethnic-Unity Education Month, May 3, 2014
Keep calm and carry on, Feb 23, 2014

____________

-

3. Staying ahead of the Enemy (in Mainland and Hong Kong)

Despite what organisers called the biggest cyber attack in Hong Kong’s history, hundreds of thousands of people have been able to voice their opinion in an unofficial pro-democracy referendum that started on Friday, the BBC‘s Juliana Liu wrote in the broadcaster’s China blog on Monday. Some 689,000 ballots had been cast on June 23, by 14:00 GMT. It probably helped that 15 polling stations provided opportunities to cast one’s vote in person.

They had a choice between three candidates for the office of Hong Kong Chief Executive.  Occupy Central is the major force between these – unofficial – elections.

The Economist, obviously sympathetic to the elections, warns that in China’s most prosperous city, both sides have a lot to lose and should be looking for a way to climb down. Beijing shouldn’t alienate Hong Kongers who, in a free election, … would have probably chosen a pro-China candidate anyway, but many of whom moved towards the radicals’ camp after a senior mainland fgure talked about dealing with disorder by sending in the Chinese army.

Also on Monday, with the number of votes at 700,000 by then, Foarp notes that to put pressure on a free society [is] liable to back-fire by driving people to the other side. That said, Occupy Central could have made more of the opportunty afforded to them by Beijing’s intransigence. By giving the voters a choice between the central-government proposed system and their democratic cause, the voters’ message could have been made so much clearer.

An unfriendly interpretaton would be that maybe neither Beijing nor Occupy Central want to leave anything to chances. A friendlier one would be that Occupy simply wanted to demonstrate democratic practice. The turnout, anyway, was remarkable – too remarkable to be officially noted in China. The searchword combination 622 Referendum was censored on Sina Weibo as the Occupy referendum approached, Fei Chang Dao noted on Sunday.

____________

Related

White Paper on HK in full (English)
White Paper on HK in full (Chinese)

____________

Tuesday, May 27, 2014

Obituary: Chris Gelken, 1955 – 2014

Chris Gelken, a former anchor and editor at China Radio International, Press TV (Iran), and media in Hong Kong and South Korea, died in the French city of Limoges on April 4, aged 58, according to the Korea Herald online.

____________

Related

» BC and AD, Ridealist, October 14, 2013
» Have we met, Dec 6, 2011
» Publish & be damned, Korea Herald, April 5, 2010

____________

Tuesday, April 29, 2014

Shortwave Log, Northern Germany, April 2014: Radio Japan

-

1. Radio Japan

A radio equipped to receive domestic shortwave radio service does not have a wide enough shortwave band (usually between 3.9 MHz to 12 MHz) and is not adequate to receive RADIO JAPAN,

according to the how-to-listen page on the NHK World (Radio Japan Online) website.

It depends, though. Radio Japan’s broadcasts in Chinese on 9,540 kHz (9.54 MHz), daily at 15:30 UTC have, arrived in moderate or good quality recently. They certainly did every time I listened in April – on nine different days, that is. It’s a signal that travels across seven time zones, on a shortwave band that counts as the most heavily used one.

"Winter in Kenrokuen Park, Kanazawa" - Radio Japan QSL, re December 1985

“Winter in Kenrokuen Park, Kanazawa” – Radio Japan QSL, re December 1985

Reception of the station’s signals directly from Japan was much more difficult in the 1980s, and maybe the remarks about the inadequacy of bands around and below above 25 meters were made back then, and copied into the website later on. In the 1980s, the Cold War was still alive on shortwave. The overkill was never applied in nuclear terms, but it was exercised on shortwave. Monster transmitters of 1,000 kW were most probably first introduced in the USSR, and the Soviet network of “normal” shortwave transmitters, too, was globally unrivaled. The gaps Radio Moscow did leave on shortwave were filled by the Voice of America (VoA), the BBC World Service, Radio Peking (the former name of what is now China Radio International / CRI), and with Germany’s Deutsche Welle “only faintly beeping in a few places” on the radio dial, as Der Spiegel put it in 1984.

Radio Japan wouldn’t even faintly beep in northern or central Europe – or when they did, that would be a very, very special day. Unless when the signal came from Moyabi, Gabon, where the Japanese broadcaster began using a relay transmitter in 1982 or 1983.

Soviet radio megalomania wasn’t the only thing to blame for the rarity of a noticeable direct signal from Japan to Europe.  There were home-made difficulties, too. The shortwave transmission sites were run by KDD (nor merged into KDDI), rather than by NHK or Radio Japan itself, and the  telecommunications corporation’s decisions were chronically ill-founded, according to German journalist and shortwave listener Hermann Jäger (1921 – 1993), who noted in 1987 that the station’s morning broadcasts in German had been fairly audible in the late 1970s, but not after that, and that with few exceptions, the evening broadcasts had been inaudible for many years. Jäger blamed incomprehensible frequency choices:

When a broadcaster in Japan, with 100 or maybe 200 kW at best, chooses a frequency on or right next to Radio Free Europe / Radio Liberty‘s from Munich, it won’t work. The [Soviet] jamming stations alone will “make sure” about that.

6070 kHz for another broadcast in German was no good try either: Radio Sofia from Bulgaria blew everything away.

Hermann Jäger wrote his article in 1987, on the 50th anniversary of Radio Japan’s German service*). Another issue he raised was that only earlier that year, in 1987, transmitters of more than 100 or 200 kW had been taken into operation. Until then, Radio Japan had continued working as if the bands were as “empty” as in 1937, 1955 1950, or maybe in 1955.

That has changed. The bands have emptied a lot during the past twenty years. In fact, Japan appears to be one of the rather few OECD countries which haven’t abandoned shortwave as a means of propaganda, public diplomacy, or information. Radio Japan broadcasts on much “emptier” shortwave bands these days, powered with up to 300 kW from Japan, and 500 kW from a French relay station.

Since March 30, Radio Japan has also added broadcasts in Japanese to eastern Europe, on shortwave frequencies, from relay stations in the UK, the UAE, and directly from Japan – see Japan/UAE/U.K. Additional broadcasts of Radio Japan here. The broadcasts have apparently been added for Japanese citizens in eastern Europe.

_____

*) According to Wikipedia (zh) and Chinese online encyclopedia baike.com, Radio Japan started broadcasts in Chinese in 1937, too. According to zh.wikipedia.org, it was August 23, 1937. On NHK’s website, I didn’t find a specific date. The Chinese programs are mentioned on NHK’s English website, as a caption to a picture of program schedules in 1940 – third photo from top.

-

2. Recent Logs (from/after March 29)

[Update/correction: two sentences deleted – part of March 2014 log]

International Telecommunication Union letter codes used in the table underneath:
AFS – South AFrica; ARG – Argentina; CLN – Sri Lanka; D – Germany; IND – India; IRN – Iran; J – Japan; OMA – Oman; SNG – Singapore.

Languages (“L.”):
Be – Bengali; C – Chinese; Ca – Cambodian; E – English; G – German; Pa – Pashto.

kHz

Station

Ctry

L.

Day

GMT

S I O
15140 Radio
Oman
 OMA E Apr
3
14:47 4 5 4
  9540 Radio
Japan
 J C Apr
3
15:30 4 5 4
  9540 Radio
Australia
 SNG E Apr
3
16:00 4 5 4
15235 Channel
Africa
 AFS E Apr
4
17:00 4 5 4
  4880 SW1)
Africa
 AFS E Apr
4
17:30 3 4 3
  9780 VoA/
Deewa
 CLN Pa Apr
5
18:04 4 5 3
  9485 MV Baltic
Radio2)
 D G Apr
6
09:00 5 5 5
  7550 AIR
Delhi
 IND E Apr
73)
18:27 5 5 4
15235 Channel
Africa
 AFS E Apr
83)
17:00 5 5 5
15345 RAE
Buenos
Aires
 ARG G Apr
8
21:00 3 3 3
11710 RAE
Buenos
Aires
 ARG E Apr
11
02:08 2 5 3
  3995 HCJB
Weener-
moor
 D G Apr
12
09:00 4 4 3
  7365 HCJB
Weener-
moor
 D G Apr
12
09:17 3 3 3
17820 IRIB
Tehran
 IRN E Apr
12
10:23 4 5 4
17860 Vo Khmer
M’Chas
Srok
 4) Ca Apr
12
11:30 4 5 4
15345 RAE
Buenos
Aires
 ARG G Apr
18
21:07 4 2 2
11710 RAE
Buenos
Aires
 ARG E Apr
25
02:55 5 5 5
  5980 Channel
Africa
 AFS E Apr
25
03:05 5 5 5
  9540 BBC
World
Service
 SNG Be Apr
28
16:30 5 5 4

____________

Footnotes

1) A Zimbabwean opposition broadcaster, via Meyerton, South Africa
2) Some delay at the beginning of broadcast
3) Receiver used: Silver XF-900 Spacemaster, built-in antenna. Sony ICF-2001D when not otherwise noted.
4) short-wave.info says that the transmitter’s location is Tajikistan. The organization airing the broadcasts opposes Cambodia’s Hun Sen government and what it views as Vietnamese attempts to create an Indochina Federation, with Cambodia and Laos under Hanoi’s rule.

____________

Related

» NHK International BC history, NHK
» NHK国际广播发展历程, NHK
» 日本国际广播电台, baike.com
» Gelebte Zeitgeschichte, book review, 2004
____________

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 41 other followers