Archive for ‘human rights’

Wednesday, September 24, 2014

Message from Ilham Tohti: China can do better

Tsering Woeser writes that Li Fangping, a lawyer, has recorded a statement by Ilham Tohti, the Uyghur economist who was sentenced to life inprisonment by the Intermediate People’s Court in Urumqi on Tuesday. Tohti made his statement after he was sentenced, and said that he shouts out loudly for his Uyghur nationality, and even more for the future of China. He feels that he can endure his fate, that he will not betray his conscience. If I emerge from jail self-injured or after suicide, this will definitely be false [information].

I firmly believe that China can do better, and that the constitutional rights will be respected. God gave peace to Uyghurs and Han Chinese, and only when there is peace, good intentions will work in the interests of both.

之五:我虽已离去,但我依然期待阳光、期待未来。我坚信中国会更好、维吾尔人的宪法权利必将得到尊重。
之六:和平是上天赠送给维汉人民礼物,唯有和平、善意才能创造彼此的共同利益。

During the eight months in prison so far, he had only been allowed outside his cell for three hours. He could still count himself lucky, compared to other people accused of separatism, as he could choose his lawyer – a Han nationality lawyer -, in that his family could listen on during the trial, and in that he had been able to say what he wanted to say. He hoped that his case could help to further the rule of law in Xinjiang, even if only a bit.

He slept well last night, for over eight hours, better than anytime during the eight months in prison. He felt strong, but unable to report his situation to his mother. “Just tell her that I’ve been sentenced to five years in prison. That should do.”

____________

Related

» Dolkar Tso thanks Sandrup’s lawyers, June 26, 2010

____________

Updates / Related

» Reason and Peace underfoot, Teng Biao / Guardian, Sept 24, 2014

____________

Tuesday, September 23, 2014

Ilham Tohti sentenced to Life in Prison: “The Price our People have to Pay”

Ilham Tohti (伊力哈木·土赫提), an associate economics professor at Beijing’s Minzu University, has been sentenced to life in prison, reports CNN. The Intermediate People’s Court in Urumqi found Tohti “guilty of separatism”, according to CNN. According to the report, the court also ordered the confiscation of all of Tohti’s assets. Liu Xiaoyuan (刘晓原), one of Tohti’s lawyers, reportedly said that he and Tohti had been prepared for a guilty verdict and that they would appeal.

A post by Tibetan poet and blogger Tsering Woeser says that the verdict and sentence were announced at ten in the morning local time. According from a Tweet by Liu Xiaoyuan quoted by Woeser, Tohti said that he would not give in, and that he protested against the verdict. Tohti’s daughter Jewher Ilham who is currently in the U.S. is quoted as tweeting that she, too, protested against the verdict. His wife Guzaili Nu’er (古再努尔) who had followed the trial was in tears.

Wang Lixiong, Woeser’s husband and a tibetologist, wrote that “on September 23, the authorities have created an Uighur Mandela.” However, he did not believe that Tohti would remain behind bars forever, “because the delay of justice won’t last forever.”

Woeser also posted what Tohti had told her in an interview conducted in 2009 – lines that she feels seem to be his answer to the court’s sentence of today:

因言论获罪,因为办了媒体获罪,因为说了真话获罪
Where you can go to jail for what you say, for running a website, for just speaking the truth
我愿意,我觉得是很荣耀的事情
Which for me would be an honor
而且真的那种时刻出现的话
As I’ve said before
我以前就说过,用我卑微的生命呼唤自由
To trade my humble life to call for freedom
这是幸福的事情,骄傲的事情
Gladly, I’d be proud to
所以这不应该是很痛苦的
So this probably won’t hurt much
短期,一听的时候可能紧张,我有过
The thought makes me nervous, but not for long
但可能只持续几分钟,甚至可能是几个小时
A few minutes, or at most a few hours
我唯一的牵挂就是母亲和孩子们
My only concern is for mother and the children
要是判死刑,我有心理准备
I’m even prepared for the possibility of a death sentence
这也许是我们民族的人要付出的代价吧
That just might be the price our people have to pay
我伊力哈木付出代价,虽然把我送进去
When I, Ilham Tohti, pay that price; then though I may have to  go in
可能更能引起对我们民族的关注
Perhaps that will draw more attention to the plight of our people
可能引起更多的思考
People will think more about it
可能引起我们民族内部、还有外边的……
And perhaps more people will know about me
更何况很多汉人、很多外国的朋友、很多不同民族的朋友知道我
Uyghur, Han, foreign friends, people from other ethnic groups
而且知道我的理念
Will learn about me and my ideas
我不是暴力的,我没有任何违法的事情
Learn that I was not violent, hadn’t broken any law
只不过,我真的努力想发表一些声音
And that I only tried  hard to make our voice heard
努力把我们的文化,我们的一些情况…
And to speak about our culture and our situation…
虽然我们做的不好
Although we’ve not been perfect
还有,我认为我不在的话“维吾尔在线”可能搞的更好
And, I think Uyghur Online could be even better run if I weren’t around
将来很多朋友,像你这样的朋友,我相信你们的良知
I believe in the conscience of my friends, friends like you
有人说我是维吾尔的良知,我不够格
Some say I’m the Uyghur people’s conscience, I think that overstates it / I can’t live up to that
我希望维吾尔人的良知在我身上体现
I hope to see the Uyghur people’s conscience in  many others
像在很多人的身上体现
Not just in me.
我尽量成为有良知的人,对民族有良知的人
I’ve done my best to be a person of conscience, conscience toward the Uyghur people
要成为民族的良知是很骄傲的
That’s something to be proud of
我是很幸运的呀
And indeed I am lucky
我很骄傲,若我真的做到的话
And proud, if I can truly be that person
而且我也想,我有生之年要是能创造出某种理论或者模式
And I think, if with the time I have left, I can come up with ideas, with a model
维吾尔人能和平地争取自治的权利,一种抗争的模式
A way for Uyghurs to struggle peacefully for their right to autonomy, a mode of resistance
而且能够取得主流社会的认同,我觉得死了也很幸福的
And win acceptance from mainstream society, my death will have been worth that
我不喜欢暴力,我不会提倡暴力
I don’t like violence and I won’t advocate it
我并不认为汉民族是我们的敌人
And I definitely don’t think the Han are our enemy
哪怕是再这样,仇恨、仇杀发生的时候
Not even if racial hatred or killings should happen again
甚至发生民族屠杀的时候
Even if genocide were to happen
我也会呼吁:汉民族应该是我们的朋友
I would still say: the Han should be our friends!
我也会说出:我们应该成为朋友而不是敌人
I would say: We should be friends, not enemies
但是这个国家什么事都会发生
But in this country anything is possible
所以呢,你都会随时有准备
Which is why I’m already prepared
你没有想过的很惨的事情,也会发生在你的家庭,你的身上…
That the unthinkable could happen, to your family or yourself
我也有疑虑,当把我污名化的时候
I have doubts, like when they smear my name
比如,说我卖白粉、说我卖武器、说我组织过暴力
Say I peddled coke or sold weapons, or organized violence
我是东突恐怖分子,甚至说他去过拉登的基地
Or that I’m an East Turkestan terrorist, or even that I’ve trained with Bin Laden
他是拉登的人,他是美国的特务
That I’m agent of his, or America’s
他是热比亚的人,他是世维会在中国的什么……
Or that I work for Rebiya Kadeer, or I’m the World Uyghur Congress’ man in China, etc…
我不知道,反正各种的东西……
I don’t know, all sorts of stuff…
所以呢,很多东西无所谓,应该勇敢地面对
So whatever happens, we should face it with courage
当然呢,我是很希望到时候依法处理,这是一
Of course, first, I want to see things done according to law
二,很希望不要因为我而和汉民族之间发生仇恨的事情
And second, I don’t want to see any conflicts/tension? with the Han just because of me
当然呢,我也不希望这个时候没有维吾尔人的声音
And I hope when the time comes, we will hear Uyghur
汉人的声音,理性的声音
And Han people speak up, we will hear the voice of reason?
这是我对汉民族的期望,对维吾尔民族的期望
This is my hope for the Han people and for the Uyghurs
对两者的期望
My hope for both peoples
第三呢,我很希望,哪怕出现死亡的事情,把我埋在新疆
Third, I hope that if I do end up dead, I’m buried in Xinjiang
就是维吾尔人的家园
Which is home for Uyghurs
哪怕是冰山上,哪怕在沙漠或是路边
It could be on an iceberg, in the desert, even by the side of the road
我希望别让我的遗体留在新疆之外的地区
I just don’t want my body to be buried outside of Xinjiang
然后,最担心的就是孩子了
Lastly, I worry most about my children
怕他们遭到迫害,因为他们已经遭到了迫害
I’m afraid they’ll face persecution, more than they already have
他们没有学校上,旁听生
Forced to merely audit classes at schools that won’t take them as regular students
我怕到那时候旁听生都没有了
I’m afraid later they won’t even be able to audit classes
小孩儿会很茫然,不知道(怎么办)
My kids will be lost, and there won’t be anything I can do
我相信我女儿的良知,她很不一样
I believe in my daughter, there’s something special about her.
她受我影响很大,我相信她的良知
I have influenced her a lot/Much of what she knows she learned from me, I trust her conscience
她会成为一个有道德,爱自己的民族,爱人的人
I trust that she will grow into a moral person who loves her people, loves all people
我就担心她遭到迫害
But I worry people will go after her
还有一个担心,妻子现在又有孩子了
My other worry stems from my wife, who is now again pregnant
她没有工作,将来回新疆也不可能有工作
She’s unemployed now, and when she returns to Xinjiang she will not be able to find work
就是我将来的孩子……我妈妈也老了
My future child, and my mother who is getting on…
我就担心我家的两个孩子…
I’m worried about my two children…
但可能很残忍的,虽然很担心……明白吧?
It could all end tragically, in spite of my worries, you know what I mean?
但我觉得没有办法,需要付出的代价嘛,虽然你不愿意
But there’s nothing I can do. This is the price to be paid, whether you want it or not
但我现在想,我虽然有各种各样的信息,有各种预感
So I think, in spite of different things I hear, and all that I anticipate
我还是不敢相信
I refuse to believe it
这个国家,真的会把没有危害性的我
That this country might actually do such things to me
真弄成这样?有时候我也怀疑
Me who poses no threat. Sometimes I wonder
但我现在得到的信息、预感就是这样
But what I hear confirms what I suspect
然后呢我就考虑到,我要生存下去
And I think about how I’ll survive
生存然后才能给自己的民族做事儿
And by surviving, what I can do for my people
忍气吞声,是不是啊
So I bite my tongue, right?
所以现在就是这样,什么事儿都可能发生
So that’s what it’s like know:  anything could happen
但有时候也想,不可能吧
But sometimes I think, there’s no way
不可能那么卑鄙,再卑鄙也不能那样吧
Surely, nothing that abhorrent could happen
还是一种,人家说我是幻想吧,对政府
Or, people say it’s just my wishful thinking
哎,它在改变呀有些东西……
That the government could ever change…

____________

Updates / Related

» 充分保障被告人诉讼权利, CPBS, Sept 23, 2014
» Spokesperson’s Remarks, FMPRC, July 30/31, 2014
» 外交部回应, Sina, Aug 1, 2014
» “与…海外媒体关系甚密”, Huanqiu, Jan 18, 2014

____________

Tuesday, September 23, 2014

Deutsche Welle and the Dissidents: Skeletons in the Cupboard

-

Market Segmentation in International Media Coverage / 国际媒体报道中有国际市场细分

Coverage concerning DW’s China department follows some kind of market segmentation: there is news for Germans, there’s news fort he international community, and there’s news for Chinese people. The news sources aren’t identical either.

就关于德国之声中文部有媒体报道来说有一种市场细分:有消息是给德国人的,有消息是给国际社会的,有消息是给中国人的。发布消息的来源也不一样。

For example, the Zhang Danhong incident was covered by Chinese and by German media.

比如说,张丹红事件是中国媒体报道的,又是德国媒体报道的。

The events of 2010 and 2011 – the sackings of Wang Fengbo, Zhu Hong, Li Qi und Wang Xueding – were covered by the Chinese media, but hardly by German media. Although I followed the DW story rather closely back then, I only learned about a reliable report which basically confirmed the open letter of the four when I had contacted Wang Fengbo. It was a report by a church-owned press agency, Evangelischer Pressedienst or EPD. This rather comprehensive report wasn’t online, but available from a database, accessible for all interested media, according to former DW editor Li Qi’s “China Nightmare of Deutsche Welle” (published in 2012).

2010 及2011的过程 — 王凤波,朱虹,李琦,及王雪 被停职的时候 — 是中国媒体报道的,但是德国媒体所报道的有关消息很少。虽然我当时比较关注德国之声的故事,但我跟王凤波联络之后才知道有一个可靠的,基本上确定王凤波和他三个被开除的同事在他们 公开信 所描述情况的报道。那个报道是德国福音教会的通讯社,Evangelischer Pressedienst (EPD)。他们的比较全面性的报道不在线的,但是据德国之声被停职编辑员李琦2012所出版的《德国之声的中国梦魇》,德国所有感兴趣的媒体会入口EPD的资料库。看来没有德国媒体感兴趣。

The current case of Su Yutong is covered by German, international, and Chinese media.

现在展现的苏雨桐事件是在德国报道的,又是在国际媒体报道的,又是在中国媒体报道的。

-

Deutsche Welle QSL card confirming reception of Kigali relay station, on September 6, 2014, at 04:00 UTC.

If you think that JR and Deutsche Welle don’t communicate with each other, you are wrong: DW QSL card

-

Zhang Danhong coverage (2008) / 关于张丹红的报道

One could summarize that Zhang Danhong’s case in 2008 got some attention from German and from Chinese media. Of course, German and Chinese mainstream media looked at things differently. In Germany, there were rather many allegations of Zhang Danhong’s „communist leanings“. Most of these reports didn’t express their own views but quoted activists, politicians, etc.. Purportedly, these media had no opinion of their own. This rather subtle approach is also becoming more widely spread in Chinese media.

总的来讲,2008年的张丹红事件在德国,中国的媒体都有所反映。当然,德国主流媒体和中国主流媒体的看法和说明完全不一样。在德国,ZDH 的 „亲共“ 的指控比较多。这些媒体的报道中,大多数不表示自己的看法,但是引述积极分子,政治家,等等的说法。据称,这些媒体报道就没有自己的看法。这个微妙的做法在中国的媒体也越来越多。

-

What can be compared, and what can’t (2014) ? / 什么事情可不可以比较?

DW director Peter Limbourg said in a German television broadcast last week that Su Yutong’s exit had been a single case. And Su Yutong said in an interview with Boxun that her exit could not be compared with the case of Zhang Danhong.

在上个星期播送的一个德国电视台的节目中,德国之声台长彼得•林堡说苏雨桐被离职是单一的事情。但是苏雨桐受博讯访问时说,她自己和张丹红的事件这根本没有可比性

Limbourg is wrong: Su Yutong’s exit is no single case. It can be compared with the end of Wang Fengbo’s, Zhu Hong’s, Li Qi’s, and Wang Xueding’s employment.

但是林堡说的部队。苏雨桐被离职不是单一的事情。跟王凤波,朱虹,李琦,及王雪在2010,2011年被停职的情况可以比较。

And Su Yutong, Boxun, and DW, are all silent about those four cases from 2010 and 2011.

此外,苏雨桐,博讯,其他异议人士等等和DW有一个共同的特点:虽然他们的政治观点看来不一样,他们似乎都不愿意谈到2010/2011年在德国之声被停职的编辑员。

This has become DW’s and the dissidents’ common credibility gap.

现在,这个共同的特点是德国之声及异议人士共同的信誉差距。

____________

Main related tag:

» Deutsche Welle

____________

Related

» Be more Xinhua, Oct 10, 2009

____________

Saturday, September 20, 2014

Sunday/Monday Links: Taiwan’s foreign Trade, Scotland’s Referendum, Ilham Tohti on trial, and Taiwan’s President losing it

-

Off into another week (a week actually starts on a Sunday)

Off into another week (a week actually starts on a Sunday)

1. Taiwan

William T. Wilson, a researcher with the Heritage Foundation’s Asian Studies Center, and a regular advocate of “free trade”, warns that bilateral or multilateral international trade agreements tend to lock Taiwan out, and increase Taiwan’s economic dependence on China. Wilson recommends that America should launch formal discussions of a bilateral investment agreement (BIA) with Taiwan as soon as possible.

Obviously, Wilson has his eyes firmly set on the Trans Pacific Partnership (TPP), a project often described as an impeccable motor of future global economic growth, but also frequently criticised for levering out democratic principles, not least as TPP prescribes a right for foreign companies in member countries to sue national governments under international law (which would make domestic legislation count very little).

-

2. The usual Suspects

Chinese internet administration has shut nearly 1.8 million user accounts in what is called a pornography crackdown, reports Reuters.

-

3. Scottish Referendum

Foarp breathes a sigh of relief as the United Kingdom stays united, after days of unease.

The Financial Times had celebrated the referendum as a very civilized struggle (in English on September 12) or as a civilized struggle between unity and independence (in Chinese on September 16). The author was Mure Dickie. That was too much for Beijing – the referendum was, of course, deemed an internal UK matter by official China, but Dickie got a (semi-official – my take of it) reply from Zhi Zhenfeng (支振锋) of the Chinese Academy of Social Sciences (CASS).

Yes, it was surprising that the UK was willing to let eight percent of the population and about a third of the territory go peacefully, and the consultative, democratic and peaceful procedure deserved praise. In 19th-century America, a referendum had been replied to by war, and the Crimea referendum in March had been carried out under very different circumstances. All that made the British tolerance displayed in the referendum a precious thing.

However, that didn’t make the referendum a great example for the rest of the world. It did reflect particular Western values, which had brought Europe huge technological and economic progress (besides religious wars and separatist chaos), but even in Europe, the referendum was a contested approach, and even within the West, not every referendum and its results had been accepted peacefully. All too often, people in the West had been unable to foresee the long-term effects of their purportedly rational choices.

-

4. Ilham Tohti on Trial

Ilham Tohti, an Uighur economics professor, is reportedly on trial now, according to China Change, who published excerpts of an account written by Tsering Woeser, a Tibetan writer and a friend of Ilham Tohti. Tohti had been arrested in Beijing in January this year, and his whereabouts had been unknown afterwards.

-

5. Ma Ying-jeou’s 19th-Plenary-Session speech on September 14

And as this collection of links starts with Taiwan, let’s take a look at what Taiwan Explorer, usually not a terribly “political” blog, has to say about Ma Ying-jeou, Taiwan’s president who has moved into the third year of his second term in office this year.

Ma is president on the KMT ticket, and his party, if his comments during the KMT’s 19th Plenary Session are anything to go by, is quite afraid of the oppositional DPP. But electoral behavior in Taiwan looks somewhat mysterious, at least to me as an outsider. Only four months after having voted Ma into office for a second term, the president’s support and satisfaction rates dropped to numbers between 15 to 22 per cent, and it seems they never really recovered since. Indeed, Ma appears to be completely unable to understand his country’s public.

Nanfang Shuo (aka Wang Hsing-ching / 王杏慶), predicted in summer 2011 that word-games were no solution for the problems that lying ahead if Ma would win a second term as president. Ma’s speech a week ago seems to suggest that he won’t abandon the word games during his remaining time in office – but by now, they appear to have become offensive.

Wednesday, September 17, 2014

Military Training in the Garden of Growing Imams

Main link: Xinjiang Islamic Institute conducts its First Military Training

China News Service (中国新闻社), China’s second-largest newsagency, published nine photos on Monday, of a military drill at Xinjiang Islamic Institute in Urumqi (Ürümqi), East Turkestan (aka Xinjiang).

Each of the nine photos comes with the same note which reads:

According to PLA Daily‘s microblog on September 15, Xinjiang Islamic Institute invited the political department of Xinjiang Military Region to carry out military training of 80 students who enrolled at the Institute this year. The military region [department] specifically chose eight military-political officers and soldiers of excellent quality [toughness] who speak both Uighur and Chinese. During the ten days of military training, the students learn basic military subjects, take part in defense lectures, and watch ethnic-unity propaganda movies.

据军报记者微博9月15日报道,新疆伊斯兰教经学院邀请新疆军区政治部为 该院今年招收的80名新学员进行军训。军区专门从某红军师抽选了8名维语、汉语兼通、军政素质过硬的官兵担任教官。为期10天的军训中,学员们学习基本军 事课目,参加国防知识讲座、观看民族团结宣传片。

Click the following links for the photos.

Picture 1

Picture 2

Picture 3

Picture 4

Picture 5

Picture 6

Picture 7

Picture 8

Picture 9

Beijing review, an English-language propaganda paper, referred to the Islamic Institute as a garden of young imams in a 2009 online article.

And in 2008, China Radio International‘s (CRI) German service quoted the Institute’s deputy director as follows:

“My home was very far from the Uighur school. Up to high school, I visited a school of the Han nationality. When I didn’t pass the entrance exam for university, I was very sad. My parents comforted me and said that university wasn’t the only way of further education. We are Muslims, they said. Therefore, you should be in the know about Islam. You should look into your religion and study Islam.”

“Mein Zuhause lag sehr weit von der uigurischen Schule entfernt. Ich besuchte bis zur Oberschule die Schule der Han-Nationalität. Als ich dann später die Aufnahmeprüfung für die Universität nicht bestanden hatte, war ich sehr traurig. Meine Eltern trösteten mich und erklärten mir, dass die Universität nicht die einzige mögliche weitere Ausbildung war. Wir sind Muslime, sagten sie. Daher sollst Du gut über den Islam Bescheid wissen. Du solltest dich also intensiver mit Deiner Religion auseinandersetzen und den Islam studieren.”

The PLA photo story is carried by a number of Chinese websites, including Xinhua newsagency online, CCTV, and, – no surprise – Huanqiu Shibao.

And nothing satisfies a true Chinese patriot, at least not according to the latest comment (from Shenzhen):

Our country puts too much emphasis on the culture of different nationalities and neglects unified cultural education, particularly the education in Chinese culture for national minorities. It seems that there are many races among Americans, but it is the same English language and the same writing form for everyone. Put Chinese ideological and cultural education first, and [put regional ethnic culture [second] as a supplement.

我国太重视各民族文化而忽视了统一文化的教育,尤其是对少数民族的中华文化教育。似乎美国人种族很多,但都是英语,一样的字体。大中华思想文化教育为先,地方民族文化为辅。

But the previous commenter, from Zhejiang Province, dislikes the military component of “education”:

These Muslim students should rather study Chinese language [hanyu] and Confucian thought. To teach military subjects among institute students who aren’t yet mature isn’t quite appropriate. Not even ten percent of Uighur students in Xinjiang speak Chinese, and among the Islamic students from southern Xinjiang, even fewer speak Chinese. The state must vigorously expand Chinese-language and Chinese cultural education among national minorities, to make them recognize that their identity and ideology is Chinese.

这些伊斯兰教的学生更应该学习汉语和中国儒家思想,军训这样带有军事化的东西在一些思想不成熟的宗教学生中开展不是十分妥当。新疆的维族学生中会说汉语的学生不倒百分之十,尤其这些伊斯兰教的学生主要来自南疆地区,会说汉语的为更是稀少。国家应当大力开展对少数民族学生的汉语和中华文化教育,让他们认同他们是中国人的身份和思想。

____________

Related

» Religion and Peace, People’s Daily, Sep 17, 2014
» Come sigh with us, Aug 17, 2014
» Kunming Attack, March 3, 2014
» Golden vase of unity, Dec 26, 2010

____________

Saturday, September 13, 2014

German Journalists Association Press Release: DW Kowtow to China?

The following is a press release by the German Journalist’s Association (Deutscher Journalisten Verband, DJV), published on Thursday, concerning Deutsche Welle. Links within blockquotes added during translation. First read at Tabooless Babbles. Main link: Kotau vor China?

The German Journalists’ Association has called on Deutsche Welle director Peter Limbourg to support voices critical of China within the German foreign broadcaster, and not to constrain them. Under the new editorial management, too, internal editorial freedom needed to be preserved, DJV federal chairman Michael Konken demanded. “Political issues, with criticism of human-rights violations obviously among them, need to maintain an adequate share in Deutsche Welle’s programs.” “Fabric-conditioned” [or diluted] China coverage with the aim to get access to a censored market was no reasonable option for the German foreign broadcaster. The DJV expects Limbourg to preserve Deutsche Welle’s brand essence as a broadcaster under public law, independent from the state, that reports critically and at arms length about authoritarian regimes of all kinds. Deutsche Welle’s cooperations with Chinese state broadcasters and putting an end to the employment of an author critical of China would do more harm than good to the German foreign broadcaster. “A kowtow to the powerful in Peking doesn’t suit the broadcaster as a voice of liberty”, the DJV chairman said. External Communications Committee: Hendrik Zörner Check with phone 030/72 62 79 20, Fax 030/726 27 92 13

-

Der Deutsche Journalisten-Verband hat den Intendanten der Deutschen Welle Peter Limbourg aufgefordert, China-kritische Stimmen im deutschen Auslandssender zu unterstützen und nicht zu behindern.

Auch unter der neuen Redaktionsleitung müsse die innere Redaktionsfreiheit gewahrt werden, forderte DJV-Bundesvorsitzender Michael Konken: „Politische Themen, zu denen selbstverständlich auch die Kritik an Menschenrechtsverletzungen gehört, müssen weiterhin einen angemessenen Anteil am Programmauftritt der Deutschen Welle haben.“ Eine „weichgespülte“ China-Berichterstattung mit dem Ziel, Zugang in einen zensierten Markt zu erhalten, könne für den deutschen Auslandsrundfunk keine vernünftige Option darstellen. Von Intendant Limbourg erwartet der DJV, dass er auch künftig den Markenkern der Deutschen Welle als einem  staatsunabhängigen, öffentlich-rechtlichen Sender bewahrt, der kritisch-distanziert über autoritäre Regime jeglicher Art berichtet. Die von Limbourg angekündigten Kooperationen mit chinesischen Staatssendern und die Beendigung der Tätigkeit einer China-kritischen Autorin durch die Deutsche Welle würden dem deutschen Auslandssender mehr schaden als nützen. „Ein Kotau vor den Mächtigen in Peking vertrüge sich nicht mit dem Ansehen des Senders als Stimme der Freiheit“, sagte der DJV-Vorsitzende. Referat Presse- und Öffentlichkeitsarbeit: Hendrik Zörner Bei Rückfragen: Tel. 030/72 62 79 20, Fax 030/726 27 92 13

____________

Updates/Related

» Peaceful, constructive journalism, Inquirer (Philippines), Sep 9, 2014
» Protest der Mitarbeiter, ver.di, Sep 5, 2014
____________

Tuesday, September 9, 2014

Deutsche Welle enters “Dialog” with Chinese Media, Yu Jie boycotts Broadcaster

The International Federation of Journalists (IFJ) reports the dismissal of Deutsche Welle Chinese department editor Su Yutong in a Press Freedom in China Campaign Bulletin for the month of September (see item no. 7 there). Su denies that DW managers had issued a warning or claimed that she had violated any internal rules.

Also according to IFJ, DW’s Director General Peter Limbourg visited Wang Gengnian, Director of China Central Television International Channel, on August 28 [or August 27, local time]. Wang Gengnian is, in fact, director of China Radio International (CRI), rather than of CCTV.

A broad majority within Deutsche Welle broadcasting commission (Rundfunkrat) supports director Limbourg’s reform process, DW spokesman Johannes Hoffmann wrote in a press release in German, on Monday. Limbourg had reported to the commission on Friday, concerning initial measures to implement DW’s Aufgabenplanung (task plan). Aufgabenplanung is described by this commenter (January 2012) as the paper that requests DW’s budget from German federal parliament. The commission had, in particular, welcomed Limbourg’s talks with Chinese broadcasters about possible cooperation, acording to the press release. The primary objective of the meetings had been to get to know each other better. There was only little common ground (kleine Schnittmengen) with Chinese media, but what was there ought to be used to enter a dialog, the press release quotes Limbourg.

Even earlier, on Friday, Hoffmann had published a press release in English, with details about Limbourg’s Chinese interlocutors:

From August 27 to 29, 2014, Limbourg met in the Chinese capital with, among others, the vice president of the state-run China Central Television (CCTV) as well as the presidents of the state educational broadcaster, China Education Television (CETV) and CCTV’s nationwide digital platform (CDP). Talks with the director general of China Radio International were also on the agenda.

Limbourg said the goal was “to present the journalistic offerings of Germany’s international broadcaster and to examine possibilities for an extended cooperation.” He said the discussions took place in “a good atmosphere and were very constructive.”

According to the Friday release,

A contract was signed with the cultural broadcaster SHTV, for the sale of more than 100 hours of DW Transtel programs. The cooperation will be expanded through a Chinese edition of DW’s weekly cultural magazine Arts.21. CDP will continue to broadcast the Chinese adaptation of DW’s lifestyle magazine Euromaxx for another three years. The program is available in 140 million Chinese households, via the Chinese World Geographic Channel, and is also accessible as video-on-demand at http://www.tv.cn.

On Thursday, Limbourg had spoken at the 5th Sino-German Media Forum of the Robert Bosch Foundation. The Robert Bosch Stiftung is frequently among the sponsors of harmonious east-western meetings.

Limbourg’s salesman-like approach isn’t welcomed everywhere in the German press (as far as the press pays attention at all). Michael Hanfeld of Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) wrote in an article published online on Saturday that Limbourg’s cooperations raise lots of questions. And as far as Frank Sieren‘s DW column of June 4 is concerned – the trigger for the Su Yutong incident [si je puis m'exprimer ainsi - JR] -, Hanfeld’s criticism comes across as somewhat resigned:

When reading Sieren’s articles more closely, an attitude becomes apparent that may suit a so-called business paper, but one that Germany’s foreign broadcaster cannot afford: the principle of let bygones be bygones, and keep focused on business.

Liest man Frank Sierens Beiträge genauer, offenbart sich eine Haltung, die vielleicht zu einer sogenannten Wirtschaftszeitung passt, die sich der deutsche Auslandsrundfunk aber nicht leisten darf: das Prinzip Schwamm drüber und immer schön an die Wirtschaftsbeziehungen denken.

While DW didn’t employ a permanent monitor to evaluate the Chinese department’s work anymore – Limbourg reportedly ended the practice several months ago -, occasional evaluations by an external expert were still an option, Hanfeld quotes DW. Hanfeld’s suggestion: try Chang Ping, who countered Sieren’s June-4 column with columns of his own, also published by DW. Or Su Yutong, who had asked Limbourg in an open letter to meet with Gao Yu too, while in China.

It probably won’t happen. In an apparently somewhat miffed DW statement requested by Hanfeld or FAZ, concerning Su’s open letter, no proposals from Su Yutong are needed to make sure that the DW director would advocate freedom of the press, freedom of information or freedom of opinion.

Yu Jie (余杰) on the other hand, who published China’s Best Actor in 2010,  a book about former Chinese chief state councillor Wen Jiabao which had been broadcast by DW Chinese as an audio series, doesn’t think he needs DW anymore. In the September issue of Open Magazine (开放杂志, Hong Kong), Yu wrote that

As a dissident against CCP tyranny, I’m proud of my identity. I hereby declare that from now on, I will boycott Deutsche Welle. I won’t have interviews with them anymore, won’t listen to their programs anymore, won’t browse their website anymore – unless Deutsche Welle returns to the correct path [and no longer takes the ways of the Fifty-Cent-Party?], and restores Su Yutong to her job.

作为一名反抗中共暴政的异议人士,我为自己的这一身份而感到光荣。我也在此宣佈,从现在开始抵制德国之声,不再接受德国之声的访问,不再收听德国之声的广播节目,不再流览德国之声的网站——除非德国之声回归正道,不再是洋五毛当政,并恢复苏雨桐的职位。

In February – and therefore long before the Su Yutong incident -, Alina Fichter, an editor with German weekly Die Zeit , suggested in an article about Deutsche Welle TV that Limbourg’s ambitions to make DW “competitive”, and a provider of programs for “urban decisionmakers”, was not in line with the task of a publicly-owned broadcaster.

What makes these institutions [DW, but also the BBC] special is that they don’t need to earn money in the advertising markets, but rather need to convince us – those who pay for their funding – that they are legitimate [in what they are doing]. Legitimacy doesn’t stem from their viewing rate, but from the quality of their content.Das Besondere an diesen Anstalten ist, dass sie kein Geld auf den Werbemärkten verdienen müssen, aber dafür die Zahlenden – also uns – von ihrer Legitimität überzeugen sollten. Diese erwächst nicht aus der Höhe ihrer Quoten, sondern aus der Qualität ihrer Inhalte.

That a “broad majority” among the broadcasting commission supports the director seems to indicate that not every commission member does. But apparently, public debates about the course of the public broadcaster are deemed undesirable.

____________

Related

» Pendulum swings back, Aug 27, 2014
» Ask your Ancestors, SCMP, June 16, 2014
» Trivial matter, Jan 23, 2012
» Yu Jie’s sudden flight, Jan 13, 2012
» Negotiations with Politics, Dec 26, 2011
» Be more Xinhua, Oct 10, 2009
____________

Updates

» Media boast distinctive advantage, CNS, Sept 5, 2014

____________

Friday, September 5, 2014

Heaven or Hell: the Story of Su Yutong’s Dismissal as told by VoA

The following is a translation from a Voice of America (VoA) article published on August 21 and apparently updated early today. Some English terms used in this translation may not match the labor-law meaning accurately.

Corrections are welcome.

Links and footnotes within blockquotes added during translation.

Washington – The sudden dismissal of Deutsche Welle Chinese department reporter Su Yutong (pen name Wu Yu) on August 19 is attracting much attention. According to reports, the prolific journalist was dismissed is related to criticism of a column that whitewashed the 6-4 massacre [i. e. the Tian-An-Men massacre]. There are also reports believing that changes in Deutsche Welle’s guidelines on covering China le d to the dismissal of Su Yutong who was originally a dissident. Deutsche Welle denied such questions posed by reports and on social media.

华盛顿—德国之声电台中文部女记者苏雨桐(笔名吴雨)8月19日突然遭解雇的事件引起多方关注。有报道称,该多产记者遭辞退与德国之声一篇被批评粉饰六四屠杀的专栏文章有关。也有报道认为,德国之声的中国报道政策的变化是导致原为异议人士的苏雨桐离职的原因。德国之声否认有关报道和社交媒体上出现的质疑
Su Yutong’s sudden dismissal had first been disclosed on Twitter by internet commentator Bei Feng (actual name Wen Yunchao) on 19th of August.
苏雨桐被突然解雇的消息是现在美国的网络评论人士北风(本名温云超)8月19日首先在社交网站推特上披露的。。

One day before, Wu’er Kaixi, a former leader oft he Beijing student movement [of 1989] came to Deutsche Welle headquarters in Bonn to protest against the article published on June 4 which was seen as beautifying the CCP’s opening fire to suppress the citizens and students of Beijing. This article, titled “From Tian An Men to Leipzig”, diluted the 6-4 incident to “a momentary mistake in the history of New China”1).

此前一天,来自台湾的前北京学运领袖吾尔开希到位于波恩的德国之声总部,抗议该媒体今年六四期间发表的一篇被认为美化中共开枪镇压北京市民和学生的文章。这篇题为“从天安门到莱比锡”的文章把六四事件淡化为“新中国历史上一时的失足。”

This article, written by Deutsche Welle commenator Frank Sieren in Beijing, led to strong rebounds from the organization “Tian An Men Mothers“ and from 89 participants in [the 1989] movement.

这篇文章由德国之声新雇用的驻北京特约评论员泽林(Frank Sieren) 撰写,引起了六四难属团体“天安门母亲”和众多89民运参与者的强烈反弹。

Frank Sieren, who says that he has lived in Beijing for twenty years, allegedly owns a media company. Some critics who started joint protests demand that Deutsche Welle drop Sieren’s controversial article. Su Yutong and another contributing Deutsche Welle commentator, former “Southern Weekend” news department director Chang Ping, took part in the joint protests. Chang Ping also published articles on Deutsche Welle’s website, in a debate with Sieren.

自称在北京居住了20年的泽林被指在中国拥有一家媒体公司。一些批评者曾发起联署抗议行动,要求德国之声撤下泽林这篇有争议文章。苏雨桐和德国之声另一位特约评论员、原《南方周末》新闻部主任长平参与了联署抗议。长平曾在德国之声网站刊文,与泽林展开争论。

Deutsche Welle spokesman Johannes Hoffmann issued a statement2) confirming that the freelance working contract with Su Yutong had been terminated, because of inappropriate behavior.

德国之声发言人霍夫曼(Johannes Hoffmann)21日发表声明确认,已经终止它与中国自由撰稿人苏雨桐的工作关系,原因是员工的不当行为。

[Hoffmann‘s] statement said Deutsche Welle objects to talk on social media about political motivations for the termination of Su Yutong’s contract, or about the termination being related to limits to freedom of expression at Deutsche Welle’s Chinese department . The statement emphasized that diversity of opinion was respected, and that the immediate measure [of dismissing Su Yutong] had been made because of breach of trust between Deutsche Welle and Su Yutong.

声明表示,德国之声反对社交媒体上关于苏雨桐被终止工作关系有政治动机或者是由于德国之声中文部的表达自由受到限制等说法。德国之声的这份声明强调尊重意见多元化,并称决定采取解雇立即生效的步骤是由于德国之声与苏雨桐之间的信任遭到破坏。

The statement accuses Su of not heeding repeated admonishments and kept tweeting internal and confidential information about Deutsche Welle and the organization’s editorial staff, thus opposing staff hired by the organization and the organization’s management in her actions.

声明指责苏雨桐不听德国之声当局的一再劝告,在推特上散布有关德国之声及其编辑人员的内部信息和机密,从而在行动上对抗雇用单位及其管理层和工作人员。

The statement said that terminating Su Yutong’s employment is the result of inappropriate behavior, not a restriction on freedom of expression. The statement said that no employer would accept her behavior.

声明表示,决定结束与苏雨桐的雇佣关系是个人不当行为的结果,而非限制表达自由。声明称,没有雇主会接受她的这种行为。

Su Yutong told VoA in an interview Deutsche Welle executives had emphasized that the station could not become “Voice of the Dissidents”, but that she had only published, on her own behalf, published information concerning the debate about Sieren’s article and its publication.

苏雨桐在接受美国之音采访时指出,德国之声高层在曾强调该电台不能成为“异议之声”,而她只是以个人名义在推特上参与有关泽林文章的争论和发布有关消息。

Su Yutong says that she can calmly accept [the allegation] that she acted against internal Deutsche Welle regulations, but continued to believe that the debate about Sieren’s article had been a public matter and that it was necessary for the truth of the matter to be handled publicly, rather than to be processed in a dark room.

苏雨桐表示,说她违反了德国之声的内部规定,她可以平静地接受,但她仍然认为,有关泽林文章的争论是个公共事件,公开相关事实真相是有必要的,不应该在内部暗箱操作。

“When it comes to this kind of internal meeting at Deutsche Welle, I can accept that from that perspective. But from where to judge this incident with Sieren’s article, that being processed as an internal Deutsche Welle issue, is something that needs to be taken to the public. I stand by this opinion. I believe that this is a public matter. “

她说:“这样德国之声的一个内部会议。那我从这个角度来说,我是接受的。但是从如何判断泽林这个事件是德国之声内部暗箱操作呢,还是拿到公共平台上,我还是坚持我的看法,我认为,它是个公共事件。”

Su Yutong told VoA that when Deutsche Welle executives and the Deutsche Welle Asia department director informed her about her dismissal without knowledge of the circumstances, they also mentioned another reason, saying that it was related to new Deutsche Welle director Peter Limbourg’s demand that the Chinese department “should not criticize Beijing all the time “. Limbourg is going to take part in a Sino-German media forum organized by official Chinese media in early September.

苏雨桐对美国之音表示,德国之声高层在她和亚洲部主任毫不知情的情况下突然对她宣布辞退决定的时候还提到另一个理由,这和德国之声新台长林伯格(Peter Limbourg)提出的中文部“不要总是批评北京”的要求有关。林伯格将于9月初到北京参加中国官媒主办的中德媒体论坛。

Su Yutong says: “She (the program director) said that Deutsche Welle’s Chinese department needed a new direction. I believe that you don’t fit into this new direction. This is the reason she gave me for my dismissal. So I asked her, very curiously. I said that I have worked for Deutsche Welle for four years, and all my reports, no matter what, were always rated best by our evaluation system. I said that I had always acted in accordance with Deutsche Welle’s rules of journalistic professionalism when reporting. Now you are saying that I don’t meet these standards, but I that what I have embodied in the reports is just this professional quality. As for values, I think that in my reporting, some can be seen. My position has also been constant. If you say that my your direction and mine are not the same, doesn’t that amount to a direction oppsite to mine? She also refused to answer this question.”

苏雨桐说:“她(节目总监)说德国之声中文部要有一个新的方向,这个新的方向我认为你不符合。这是她给我的被辞的理由。那我就也是很好奇的问了她。我说,我在德国之声工作了四年,我所有的报道无论从我们的评估体系来说,我一直是第一。我说,我一直在秉承德国之声记者的这样一个职业操守、规则,在作这样的报道。那现在你说我不符合这个规范,我想我在报道当中体现的就是这个记者的专业素质。至于价值观,我想,通过我的报道,也可以看出一些。我的立场也是恒定的。如果你们说方向和我的不同,那是不是意味着和我相反的方向?她也是拒绝回答这个问题。”

In an email reply to VoA on August 21, Deutsche Welle’s international relations department attached the statement by the spokesman quoted above, but there was no reply to the questions as to how Su Yutong’s coninuous performance at Deutsche Welle was assessed.

德国之声国际关系部21日给美国之音记者电邮的回复中附上了该媒体发言人的上述声明,但是没有回答如何评价苏雨桐在德国之声的一贯工作表现等问题。

In recent days, the grudges and disputes between Deutsche Welle and Su Yutong have been reported by Germany’s “Spiegel Online” and other German media, as well as detailed coverage by some overseas media in Chinese. Huanqiu Shibao, a paper under the auspices of the Chinese Communist Party, also published a commentary about the storm around Su Yutong’s dismissal. This incident brought the 2008 incident back into focus when then deputy Chinese department director Zhang Danhong had been criticized for beautifying Beijing’s policies, which had resulted in her removal.

几天来,德国之声和苏雨桐之间的恩怨纠纷得到了德国明镜在线等多家德国媒体和一些海外中文媒体的详细报道。中共党报人民日报旗下的环球时报也刊登评论员文章,谈苏雨桐被辞退风波。这一事件致使德国之声在2008年该电台中文部副主任张丹红因其报道被指过于美化北京政策遭撤职之后又一次成为新闻焦点。

Su Yutong revealed that in July, the former Chinese department director, who had always supported her work, was transferred to another department, and that a new director had been parachuted into the Chinese department from Berlin.

苏雨桐披露,7月间,充分支持她工作的原中文部主任被调到该电台其他部门,柏林方面给德国之声中文部空降了一位新主任。

The dismissed reporter said that she had been paid on a daily basis [unsure about my translation of the payment description here - JR], that the contract ends with the end of the year, and that she will then face the issue that she cannot continue to live in Germany legally. She also said that she was asked to close the office computer on the spot, to hand over the swipe card and to leave immediately. She didn’t get the respect former employees should get, and there hadn’t even been time to say Goodbye to some colleagues. She pledged to take up with Deutsche Welle by legal means.

这位被解雇的女记者还表示,她本是德国之声按日计酬的合同制雇员,本期合同年底到期,届时将面临无法继续在德国合法居留的问题。她还表示,自己被要求当场关闭办公电脑,交出门卡,“立即走人”,没有获得离职员工应有的尊重,连跟一些同事道别的时间都没有。她誓言将以法律途径跟德国之声交涉。

Su Yutong left China in the late 1980s. She had been in charge of an NGO in Beijing, active in human-rights activities, and therefore harrassed and pursued by state security. In 2010, after arriving in Bonn, she was hired by those in charge at Deutsche Welle at the time.

80后的苏雨桐离开中国前是北京一个非政府组织的负责人,积极从事维权活动,因而遭到国保骚扰和追捕。2010年,她到达波恩后获得当时的德国之声电台负责人聘用。

A comment in the article’s comenting section warns VoA’s Chinese department:

The CCP-leaning, pro-Zhang-Danhong forces are launching a counteroffensive! VoA’s Chinese department should take some lessons from this, and must not allow pro-CCP forces to spread successfully there! I remind the Chinese department at VoA that it should have a plan ready to check up the moles and to take preventive measures!

《德国之声》内部亲共的张丹红势力开始反扑了!美国之音应当从中借鉴一些教训吧,绝不能让亲中共势力在美国之音中文部得逞蔓延!提醒《美国之音中文部》应有计划地清理“内鬼”,防患于未然!

There are more comments of the same tenor, but also comments angry at “anti-China” forces:

Come and work for VoA. In any case, these are the anti-China headquarters, the paradise for anti-China people.

可以来VOA上班的嘛,反正这里是反华的大本营,这里是反华人士的天堂

That said, paradise today might be hell tomorrow.

____________

Footnotes

1) the German version of Sieren’s article refers to “a one-off in new Chinese history – “ein Ausrutscher in der neuen chinesischen Geschichte “. “New China” isn’t mentioned.
2) The Deutsche Welle statement in full, of August 21.

____________

Related

» Those Southern newspaper commentators, Jan 28, 2013

____________

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 40 other followers